Alt til hus og bolig Lovlig avliving av skjærer i tettbygde strøk?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
https://www.nrk.no/innlandet/drepte-skjaere-_-fikk-bot-pa-15.000-kroner-1.13453930

Jeg har forstått det som at det ikke er noen begrensninger i tid med tanke på felling av skjærer, men at dette er tillatt hele året. Økonomiargumentet blir litt pussig i mine øyne ettersom det virker å forutsette kommersiell drift i politiets tolkning her. Som jeg har sagt mener jeg det forringer bruksverdien på min veranda. Det samme må kunne sies om å installere et bur av fiskegarn over verandakassa som vil skjemme fasaden for hele borettslaget, og for meg selv. Det er snakk om en liten veranda på snaue 6 kvadrat, og ikke noen villahage. Å legge noe nede i kassa vil selvsagt påvirke hva jeg kan dyrke der, og hvordan det vil vokse.

Det vises til at rottefeller er laget for å avlive rotter, og at det dermed ikke er 'godt nok' til å avlive ei skjære. Ellers tolkes det i retning av å sidestille skjærer med katt, hund og storfe....

Men ingen hadde blunka om jeg hadde fanga ei rotte i rottefella. Hvorfor kan ikke skjæra like godt sidestilles med ei rotte?

Her blir jeg ikke klok på verken juss eller etikk. NOAH fremstår for meg som rare, ikke noe som helst annet.
Du "kan" selvsagt bruke rottefelle. Den forrige som jeg vet gjorde det fikk en bot på 12.000,- om jeg husker rett!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Uansett, ikke si til noen hva du har gjort!!

Minner meg om noe næringssjefen i Meråker kommune sa en gang.

"Når stordalingen ikke drikk på fest i Ungdomshuset skyldes det at han har skutt bjørn og er redd for å si noe om det i fylla!"

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tipper det er saken som omtales i linken i innlegget mitt.

Som sagt pussig i mine øyne at loven (politiets tolkning av den) er å sidestille skjæra med hund, katt og storfe, men ikke med ei rotte.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
hvorfor ikke mate den skjæra så får du en kul venn som lander på verandaen?

Vi mater disse kjøttmeisene som er morderiske beist, men hater skjæra. (se murder tit på youtube, hvis du lurer på hva jeg snakker om).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror du virkelig at det er et alternativ å mate skjæra så raust og regelmessig at den ikke ser det bryet verdt å lete etter mat andre steder? Tror du verandakassa mi blir mindre interessant av at det av og til dukker opp noen skikkelig luksuriøse godbiter rett i nærheten?

Ellers lurer jeg på hvor spennende mennesker du omgås hvis ei skjære kan bli en kul venn...

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Så det er ikke gøy å ha en skjære som kommer og lander på hverandaen hos deg på faste områder og ser etter mat? Eller du legger ut en matbit og etter noen minutter kommer den flaksende. Mye mer spennende enn å mate en hel haug med meis, spør du meg.

Min onkel fortalte en gang om en rev som han matet hver gang han var på ferie på feriestedet sitt. Den spiste mat av hånda hans. Den kom hver sommerferie og høstferie og hilste på familien hans. Var stor stas for barn og voksne. Noen år senere sluttet den å komme. Det viste seg at en nabo hadde skutt den i revejakten. Du ser ut til å kunne være en slik nabo.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Himmel og hav! Da skal jeg altså sitte på verandaen og mate skjæra den ene dagen, og kose meg med å koste opp blomsterkassa mi etter den neste dag. Eller spyle, som blir alternativet når det regner.

Hvilke krav man må tilfredsstille for å høre hjemme blant de rene av sinn...

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
ville du fortsatt å grave i dumpsteren etter mat om noen jevnlig tar deg med på restaurant?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg trenger tre måltider om dagen. Jeg har ikke tid til å sitte på verandaen dag ut og dag inn for å for å feite opp en fuggel. Hadde jeg hatt det, så ville det holdt å sitt der, i verste fall gå de to skrittene bort til blomsterkassa og dytte den vekk.

Men jeg skjønner at du synes jeg er slem som vil ha verandaen min og ren og ryddig.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.546
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Hva om jeg vil ha blomsterkasse, da?

Hvis du vil ha skjære, så kan du gjerne komme og hente den.
Jeg har hatt hus med stor tomt med plass til to skjærereir. De fuglene var bare hyggelige å ha; flaggspetten derimot var en pest og en plage når den gikk løs på huset. Nå har jeg leilighet med terrasse uten blomsterkasser og ikke behov for en ny skjære.:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Så synd! Blomsterkassa vil jeg beholde, men skjæra kunne du fått.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Jeg trenger tre måltider om dagen. Jeg har ikke tid til å sitte på verandaen dag ut og dag inn for å for å feite opp en fuggel. Hadde jeg hatt det, så ville det holdt å sitt der, i verste fall gå de to skrittene bort til blomsterkassa og dytte den vekk.

Men jeg skjønner at du synes jeg er slem som vil ha verandaen min og ren og ryddig.
Jeg har aldri påstått at du har vært slem. Å ta livet av kråka er å skyte spurv med kanon. Legg hønsenetting i kassa di.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jada, neida, så det. Jeg lurer egentlig ikke på så mye mer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Jada, neida, så det. Jeg lurer egentlig ikke på så mye mer.
MAKAN til sytpeis!!! Hos meg er det fullt av skjærer og vi koser oss med å se på disse herlige morsomme fuglene som sørger for liv og røre rundt oss.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Naboen har katt - som DRITER i carporten vår og går med leirete labber over bilen :mad: Skjærene her elsker å erte og jage han ned av treet. Skyter heller katten enn skjærene

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Antall liker
57
22lr med demper og sub ammo. Legg ut noen sandsekker i hagen, legg en søppelpose forann sandsekkene, sitt på terassen og drekk øl frem til den kommer

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.126
Sted
Sortland
Helt seriøst: Hva er det du har i blomsterkassen som er så uimotståelig for skjæra?
Har du prøvd å tømme kassa og fylle på med ny (rein) jord? - Til våren kanskje?
(jada - der jeg bor er vekstsesongen over ...:rolleyes: )

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
22lr med demper og sub ammo. Legg ut noen sandsekker i hagen, legg en søppelpose forann sandsekkene, sitt på terassen og drekk øl frem til den kommer
Opprinnelig fra USA du? Floridatraktene og har drevet med "gatorhunting"?

Jeg mener med et slik forhold til komboen alkohyler og guns!

Jeg håper du i alle fall vil være så grei at du benytter et uregistrert våpen og at du ikke eier andre våpen eller er registrert i Brønnøysund som "jeger"!

Nå tar jeg vanligvis humor for nettopp humor, og jeg blir heller ikke støtt av humor, ei heller denne gangen. MEN som sportsskytter og jeger ( tar begge deler

meget seriøst! ) så bare må jeg reagere.

Alle former for skyttersport og jakt er i dag satt under et ekstremt press fra aktivistgrupper som motarbeider begge deler. Noe som for kun en generasjon

tilbake ble sett på som både positivt og helt naturlig blir i dag uglesett og framstillt som grusomt, sadistisk, unødvendig, livsfarlig og what not! Der ropes

forbud, forbud, forbud alle veier. Hysteriske mennesker roper "HJELP POLITI" bare de ser naboen laster våpenkofferter inn i bilen når han skal på

skytebanen.

Noen her inne kanskje erinnrer episoden med han som bar et etui med en fiskestang inne på et kjøpesenter. Politiet sprang rundt en halv dag på

leting etter en IS terrorist!

Så hvis noen i fullt alvor, hvilket jeg egentlig ikke tror "Fluesnapperen" gjorde, foreslår å kombinere våpen og alkohol så reagerer jeg ganske så

spontant. Det er ikke min mening å være en sur gammel "Tante Sofie" her, men et sted bør man trekke en strek.

Så husk barn; SKYTEVÅPEN OG ØL (eller brennevin ) HØRER IKKE SAMMEN!

Dessuten er vi tilbake til et gammelt jungelord som sier at en eller annen jævla nobo ser alt du gjør!

Vårt medlem med fjærallergi har da et sikkert stort lydanlegg. last ned fra nettet lyder som skremmer skjærer og spill på full rulle når fjærballen

kommer på besøk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Liten vits i å avlive skjæra. De er territoriedyr, så det kommer som regel bare en ny og tar over territoriet. Som regel gjør de mer nytte enn ugavn i nærområdet. De er for øvrig en av de smarteste dyreartene. De er f.eks en av få arter som skjønner at det er seg selv de ser dersom man setter opp et speil.

Hvis man vil jakte på skjære er det lov fra 10. august til siste dag i februar. Men våpen i tettbygde strøk er ingen god idé...

X

X186841

Gjest
Da vi bodde på landet pleide vi å skyte ett par stykker og henge de opp, da kom det ikke noen nye. Luftgevær funka, men i dag er det vel helt umulig å ta livet av noe større enn mygg uten å bryte en eller annen lov.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her skrives det mye rart.

Føler at det er litt sånn:
Trådstarter: "Huset mitt er rødt, jeg liker det ikke så jeg vil bytte farge. Hvordan gjør man det lovlig og varig?"
Svar 1: "Nei, du vil ikke bytte farge, rødt er dritkult. Du kommer til å digge det!
Svar 2: "Betal noen kriminelle romvesner til å gjøre det svart!"
Svar 3: "I gamle dager brukte vi tjære, men det er vel ikke noe man gjør lenger"

Trådstarter klasker seg i fjeset og angrer på at han gadd spørre i det heletatt.

X

X186841

Gjest
Forholder meg til lover og forskrifter, men det har jo blitt helt ut i granskauen. Dyr skal ikke plages systematisk men å kverke noen for å regulere og forebygge burde vært litt enklere.

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Antall liker
57
Opprinnelig fra USA du? Floridatraktene og har drevet med "gatorhunting"?

Jeg mener med et slik forhold til komboen alkohyler og guns!

Jeg håper du i alle fall vil være så grei at du benytter et uregistrert våpen og at du ikke eier andre våpen eller er registrert i Brønnøysund som "jeger"!

Nå tar jeg vanligvis humor for nettopp humor, og jeg blir heller ikke støtt av humor, ei heller denne gangen. MEN som sportsskytter og jeger ( tar begge deler

meget seriøst! ) så bare må jeg reagere.

Alle former for skyttersport og jakt er i dag satt under et ekstremt press fra aktivistgrupper som motarbeider begge deler. Noe som for kun en generasjon

tilbake ble sett på som både positivt og helt naturlig blir i dag uglesett og framstillt som grusomt, sadistisk, unødvendig, livsfarlig og what not! Der ropes

forbud, forbud, forbud alle veier. Hysteriske mennesker roper "HJELP POLITI" bare de ser naboen laster våpenkofferter inn i bilen når han skal på

skytebanen.

Noen her inne kanskje erinnrer episoden med han som bar et etui med en fiskestang inne på et kjøpesenter. Politiet sprang rundt en halv dag på

leting etter en IS terrorist!

Så hvis noen i fullt alvor, hvilket jeg egentlig ikke tror "Fluesnapperen" gjorde, foreslår å kombinere våpen og alkohol så reagerer jeg ganske så

spontant. Det er ikke min mening å være en sur gammel "Tante Sofie" her, men et sted bør man trekke en strek.

Så husk barn; SKYTEVÅPEN OG ØL (eller brennevin ) HØRER IKKE SAMMEN!

Dessuten er vi tilbake til et gammelt jungelord som sier at en eller annen jævla nobo ser alt du gjør!

Vårt medlem med fjærallergi har da et sikkert stort lydanlegg. last ned fra nettet lyder som skremmer skjærer og spill på full rulle når fjærballen

kommer på besøk.
Jeg er registrert jeger og har nok av våpen (22lr, 22wmr, 308 og 12/89) men pga en innbruddsbølge i lokalområdet for ett par mnd siden, så flyttet jeg våpenskap og våpen(midlertidig plass er avtalt med politiet). Det er mange som vet om kino oppsettet mitt og jeg frykta de kansje ville ta seg en tur hit i jakt på noe som kunne selges. Våpen'a skal de i allefall IKKE få tak i.

Jeg har farta land og strand rundt pga skyting og jakt. Men svært ofte så kommer jeg til plasser der det både er skyting og drikking sammen. Jeg er en av de som er litt smånazi på det der. Hvis jeg skal være med på leken så skal våpnene ligge på fast plass, i skyte retting, man tar ut magasinet og sjekker at kammeret er tomt, før man setter seg tilbake rundt bålet med resten av gjengen

Hvis noen har lyst til å skyte/prøve en annen sitt våpen, så går man bort til ammo'n, lader ett magasin, legger seg ned, setter inn magasinet, sier ifra til resten av gjengen før man tar ladegrep og skyter litt, så tar man ut magasinet, sjekker at kammer er tomt.

Men plutselig er det en av oss som spør: er alle ferdige med skytinga? Da pakker vi sammen og starter festen

Jakt og fyll hører absolutt ikke sammen(jeg er livredd for skadeskyting), selv om det virker som svææært mange over 50 mener det motsatte. Dettd er ofte noe jeg får høre: du som er såpass fersk i gamet skal ikke komme å belære oss eldre som har holdt på med dette lengere enn du har levd.

Det har blitt såpass at jeg nekter å jakte skogsfugl eller sjøfugl med folk som går med våpenet i skytestilling hele tiden i frykt for og gå glipp av ett skudd. Det samme gjelder jaktlag der de ikke er så nøie om det går en flaske whisky under jakta. Det er ikke våpenet som dreper, men idioten som holder det.

Er ikke mer enn ett par uker siden jeg var på uorganisert pistolskyting(har ikke pistol selv og har heller ikke ønske om og få det, men det er Morro en sjelden gang), han ene idioten sto å skøyt i 60graders helling mot noen kongler i tretoppene med alt annet enn sikker bakgrunn, vi ba han tenke sikkerhet, men ifølge mythbusters var ikke dette så farligt. Det tok ikke så mange sekundene før pistolen hans lå i kofferten og politiet var på vei, ingen av oss ville bli kobla sammen med han idioten. Han som skøyt oppover, er kjempe sur nå pga fikk våpnene sine inndratt. Men politiet brydde seg lite om at det sto 6 Ølbokser på bordet (4mann), de begynte faktisk å le, når de skjønte at de eneste som ikke hadde tatt en øl var han idioten. Vi fikk også skryt for og håndtere situasjonen sånn vi gjorde.

Jeg husker historien i Drammen svært godt, jeg var der den dagen. Med tanke på sånne historier som det der, så er det tydeligt at folk har blitt for distansert fra jaktnorge. Hvis de er redde for våpen, så burde de faktisk eksponeres for våpen under kontrollerte former ganske mye oftere enn det de har blitt så langt her i livet.

Så jeg mener fortsatt at ett par pils er innafor, men da MÅ man ta absolutt alle forhåndsregler som er. Setter man en 22lr med 2fot i skytestilling mot en SIKKER bakgrunn, man legger seg ned, sikter på skjæra, tar ladegrep, pang/blopp, dau skjære. Så syns jeg faktisk ikke det er så ille

Men jeg ville ikke skutt i tettbebygd strøk uansett om politiet/viltnemda kom på døra mi og spurte om jeg kunne skutt elgen i nabohagen.

Man skal ha respekt for våpen, de kan drepe.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.903
Torget vurderinger
28
Tror du virkelig at det er et alternativ å mate skjæra så raust og regelmessig at den ikke ser det bryet verdt å lete etter mat andre steder? Tror du verandakassa mi blir mindre interessant av at det av og til dukker opp noen skikkelig luksuriøse godbiter rett i nærheten?

Ellers lurer jeg på hvor spennende mennesker du omgås hvis ei skjære kan bli en kul venn...
Jeg synes skjærer er morsomme fugler, men så er jeg medlem av både OVK og OAS.

Vi har godt med blomsterpotter, forer skjærene med kattemat og har lite problemer med Potter eller annet (jo da, en sjelden gang roter de litt, men jeg irriterer meg langt mer over folk enn dyr i hverdagen).

• Liker
Reaksjoner: ePi

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.203
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
You sing along (Melodi:"Oh, My Darling Clementine")

Frøken Skjære satt på gjerdet
Frøken Skjære ramlet ned
Ingen kunne redde henne
Hun var død.
:'(

Topp Bunn