Lovemusikk's hule.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når det ikke skjer noe, er det liksom lavt volum.. Og pang! Så smell det til med stort volum og trøkk.
    Med andre ord er det mye større forskjell på dynamikken enn før.
    Og klar lyd og sånt.
    Hørte spesielt i sted på musikk at uten dsp og på lagret present 2 og 4 der jeg kun har dsp i bassen opp til 300hz, kan det på noe musikk være litt tendens til skarp skrikende diskant.
    Men i present 1 og 3 der Studio har fått justere alt fra 20 til 20000 hz er dette borte.

    En åpenbaring kan en vel sei.
    Nå var jeg klar over dette egentlig, men at jeg skulle få så mye mer enn demping av den plagsomme 48hz hevingen, hadde jeg ikke håpet på.
    Og når MiniDSP SHD Studio fikser dette uten at jeg røre en finger, så er det svært gledelig. 😊
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er helt sikkert at dsp er et verktøy som burde finnes i ethvert anlegg. Jeg har vært stor motstander mot dsp i en lengre periode, men etter den siste tiden når jeg har fått implementert en dsp på riktig måte så må jeg bare understreke hvor feil jeg tok. Jeg vil gå såpass langt som å si at de som ikke benytter en dsp ikke vet hva de går glipp av, det tar ut det potensiale som ligger i en høyttaler/et rom uten at man må inn med masse tiltak osv. Skulle jeg lagt opp noen anbefalinger om hvor man skulle putte penger i et nytt system ville jeg anbefalt en dsp tidlig i prosessen, det gjør ting så mye enklere. :)
    Integrering av subber er jo et kapittel for seg selv også, men det er helt problemfritt med dsp. Problemfritt i den forstand at man kan operere programvaren til dspen da, vell og merke.

    Bare få slengt opp før/etter målinger nå, og evt målinger for hver preset så blir dette bra. ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er helt sikkert at dsp er et verktøy som burde finnes i ethvert anlegg. Jeg har vært stor motstander mot dsp i en lengre periode, men etter den siste tiden når jeg har fått implementert en dsp på riktig måte så må jeg bare understreke hvor feil jeg tok. Jeg vil gå såpass langt som å si at de som ikke benytter en dsp ikke vet hva de går glipp av, det tar ut det potensiale som ligger i en høyttaler/et rom uten at man må inn med masse tiltak osv. Skulle jeg lagt opp noen anbefalinger om hvor man skulle putte penger i et nytt system ville jeg anbefalt en dsp tidlig i prosessen, det gjør ting så mye enklere. :)
    Integrering av subber er jo et kapittel for seg selv også, men det er helt problemfritt med dsp. Problemfritt i den forstand at man kan operere programvaren til dspen da, vell og merke.

    Bare få slengt opp før/etter målinger nå, og evt målinger for hver preset så blir dette bra. ;)
    Ja det skal jeg få målt en dag. 🤔😂
    Vert litt travelt i det siste..

    Tror ingen bruker kinoforsterker uten å la den justere.
    Hvorfor det er så forbanna vanskelig prøve på stereo?
    For min del, innbilte jeg meg at det ble mye styr.
    Med Studio så fikse den jo dette selv.
    Eneste arbeidet er å flytte rundt på mic. 😂
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det er spennende og inspirerende å lese om dine erfaringer med DSP. Jeg har lenge - ja, faktisk i flere år - vurdert DSP, men har (som deg) innbilt meg at det blir mye styr. Men en slik boks som fikser alt selv vil jeg også ha :) Nå er jeg mer enn noen gang seriøst i tenkeboksen for å gå til innkjøp av DSP :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er spennende og inspirerende å lese om dine erfaringer med DSP. Jeg har lenge - ja, faktisk i flere år - vurdert DSP, men har (som deg) innbilt meg at det blir mye styr. Men en slik boks som fikser alt selv vil jeg også ha :) Nå er jeg mer enn noen gang seriøst i tenkeboksen for å gå til innkjøp av DSP :)
    Gått noen år jeg å lurt på dette.
    Men innbilt meg at det blir et styr med pc og sånt. Pc vil jeg ikke ha stående i stua heller.
    Så det har ikke blitt noe av det, før nå.

    Stor takk til @SigbergAudio for at jeg skjønte mye mer og at det ikke var sååå vanskelig.

    Valget falt på MiniDSP SHD Studio fordi den har flere digitalinnganger og den er bare digital. Altså en må ha en dac utenom.
    Den har som bonus, streamer også. Spotify connect blant annet.

    Hovedgrunnen til kjøp var den voldsomme basspiken min på 48hz som trøkker i hodet. En høre det og liksom.

    Begynte med å kjøpe en minidsp mic1
    Og lastet ned rew og fikk her også mye hjelp fra @SigbergAudio med flere.
    Da så jeg hva jeg hørte. Viste seff ikke at det var 48hz men at det var nedi bassen problemet lå.
    Ettertid har høyttalere blitt innspilt og løsnet såpass at diskanten ble litt skrikende av og til, men dette fikset Studio også.
    Denne modellen tar hele frekvens kurven hvis du vil. Og synes den gjør det bra egentlig. Er fornøyd 😊
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har lest om prosessen din og kjenner meg igjen i sånne bassproblemer. Vi tenker nok veldig likt nok det gjelder pc i stua - den har nemlig ingenting å gjøre der :p

    Jeg vurderer nå seriøst å selge min AMR DP-777 SE forforsterker/dac og kline til med en DSPeaker Anti-Mode X4! Siden jeg har flere digitale kilder og også en platespiller vil jeg da kunne få alt inn i DSP. Og etter hva jeg har lest om X4 så er den veldig enkel å bruke, så det blir en slags DSP for dummies 😃 Men den koster jo en del da, så jeg bør nok selge unna noe før jeg trykker på kjøp-knappen hos @SigbergAudio :p
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, jeg har lest om prosessen din og kjenner meg igjen i sånne bassproblemer. Vi tenker nok veldig likt nok det gjelder pc i stua - den har nemlig ingenting å gjøre der :p

    Jeg vurderer nå seriøst å selge min AMR DP-777 SE forforsterker/dac og kline til med en DSPeaker Anti-Mode X4! Siden jeg har flere digitale kilder og også en platespiller vil jeg da kunne få alt inn i DSP. Og etter hva jeg har lest om X4 så er den veldig enkel å bruke, så det blir en slags DSP for dummies 😃 Men den koster jo en del da, så jeg bør nok selge unna noe før jeg trykker på kjøp-knappen hos @SigbergAudio :p
    Åja du kjører så hardt du ja. Har siiklet på den jeg og 😁
    Har du følgt med i tråden til @SigbergAudio der de utviklet stativ høyttalerne? Måkje heller.. Hahaha.. Steike jeg fikk lyst på et par slike og sub til. 😁
    Men har ikkje råd nå..
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sikle er det rette ordet, ja :p Det har lenge vært en drøm å få alt i en pre med DSP uten noe dill dall, og så virker jo X4 å være så latterlig enkel å få til. Den store skrekken er jo å IKKE få til DSP, men med den så virker det nesten umulig å trø alvorlig feil. Men men, mye penger er det jo, så det blir iallfall salg av det som skal vekk først... hehe

    Jeg har gløtta litt innom høyttalertråden til SBS.1 og må vel innrømme at jeg er i risikogruppa for de som en gang ryker på et kjøp der... :p Men den drømmen blir nok noe lenger fram i tid... ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sikle er det rette ordet, ja :p Det har lenge vært en drøm å få alt i en pre med DSP uten noe dill dall, og så virker jo X4 å være så latterlig enkel å få til. Den store skrekken er jo å IKKE få til DSP, men med den så virker det nesten umulig å trø alvorlig feil. Men men, mye penger er det jo, så det blir iallfall salg av det som skal vekk først... hehe

    Jeg har gløtta litt innom høyttalertråden til SBS.1 og må vel innrømme at jeg er i risikogruppa for de som en gang ryker på et kjøp der... :p Men den drømmen blir nok noe lenger fram i tid... ;)
    Dette går nok fint.
    Hvis ikke får en god hjelp fra @SigbergAudio som er svært hjelpsom og tolmodig. Forklarer også mye enklere enn andre. 😊
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sit eller ligg i sofaen og nyt litt musikk.

    F.eks denne her låten i linken under.

    Etter dsp studio, har fikset opp for meg.. Steike!
    Hvor ekte det høres ut..
    Hvor ekte dynamikk det høres ut..
    Slagverket! Du og du.. Men også resten.. Imponerende..




    Screenshot_20211017_222714_com.spotify.music.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Denne får bli en av de siste låtene på denne søndagens spillerunde.
    En nydelig låt hvis en gidd sette seg ned å lytte og tenke tilbake på besten. 😊
    Og nå er det 4 åringen her som skal besøke og ringe til bestefar.
    Gjer veldig godt det 😊

    Screenshot_20211017_225907_com.spotify.music.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heisann folkens.

    Jeg har lovet målinger før og etter dsp.

    Dere husker vel hvordan det så ut tidligere og spesielt med den 48HZ piken på 15db jeg ikke fikk bort uansett om jeg dro høyttalerne helt frem til sallongbordet.

    Da jeg fikk MiniDSP SHD Studio, skjøv jeg høyttalerne helt tilbake. Nesten baki veggen.

    Nå har jeg målt både med sveip og den andre måten, der den starter helt nede og Fer sømløst helt opp. Bare for å få samme resultater.
    Nei, kan nå ikke stemme..?
    Dobbelt sjekket og trippelsjekket alt dere har lært meg..

    Rigget oppigjen.. Tok nye målinger.. Joda, stemmer dette.
    Hmm.. Da er det rett å slett at høyttalerne står nesten helt i veggen som gjør at det ser så bra ut nå.

    Ja, vet noen her sa, prøv det 😂

    Men altså.. Snart skal jeg legge inn målingene. Bare få i meg litt mat først.

    Første bildet blir det, uten dsp slik høyttalerne står nå, inntil vegg.

    2 bildet er med dsp fra 20-20.000HZ
    Det er da ego målingen. Med 1 person som lytter.

    3 Bildet blir med dsp når en har 2 personer i sofaen. Det er et mindre ego lydbilde.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette er kun boksen som har gjort noe.
    Jeg har altså ikke tuklet med noe.

    Vi kan begynne med bassen. 24 Glatting. Her var det ikke så mye forskjell med og uten glatting.

    Først uten dsp og dere vil se det ser noe bedre ut med høyttalerne inntil veggen. Den piken på 48hz er mye mindre.

    spl uten dsp med 24 glatting.jpg
    Vannfall uten dsp.jpg
    Decay uten dsp.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Med DSP, Present 1: Dette er da ego lydbildet, med en person i sofaen.

    present 1 spl med 24 glatting.jpg
    present 1 vannfall.jpg
    present 1 decay.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Med DSP - Duo lydbildet med 2 personer i Sofaen, lagret på boksen min som Present 3. Ikke tenk på at det står present 2, for det er bare feil navn jeg gav bildene.



    present 2 spl 24 glatting.jpg
    present 2 vannfall.jpg
    present 2 Decay.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde brukt preset 3 hele tiden der tror jeg, for flatt for min del, men låter sikkert knall ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hadde brukt preset 3 hele tiden der tror jeg, for flatt for min del, men låter sikkert knall ;)
    Må venne meg til de forskjellige.
    Skal spille litt på present 3 (Duoen) og høre der. Ikke brukt enda så må sjekkes litt ut ja.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fullfrekvens Present 3 (Duo-2 stk i sofaen)
    Full frekvens med dsp Duo.jpg
    Full frekvens present 2 vannfall.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette er da kun MiniDSP som har justert.

    Får nå forske litt mer på det på sikt :) :p
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Bruker minien som streamer og så videre til Topping D90SE, videre til pre og effekt
    ok, spennende.
    Jeg tenker litt om jeg skal ha dsp en gang litt frem i tid. Derfor nysgjerrig på hvilke muligheter man har. Den du bruker har jo sine fordeler😉
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ok, spennende.
    Jeg tenker litt om jeg skal ha dsp en gang litt frem i tid. Derfor nysgjerrig på hvilke muligheter man har. Den du bruker har jo sine fordeler😉
    Den jeg valgte var Studio. Den er kun digital. 😊
    Valgte den, da jeg stoler mer på at Topping er en bedre DAC enn den som er innebygd i den dyrere modellen enn Studio 😂
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Glad jeg har en dsp jeg kan ha i alle kjeder, platespiller, CD og dac .... Det var et must for min del, den er jo da koblet før pre i mitt tilfelle. Min dsp har også 6 xlr inn og 3 xlr ut, så jeg slipper og switche over på rca pga dsp, noe som også var uaktuelt for min del. Autokorreksjon er også noe jeg er sånn passe fornøyd med, det endte med at jeg stilte inn eq manuelt. ;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Den jeg valgte var Studio. Den er kun digital. 😊
    Valgte den, da jeg stoler mer på at Topping er en bedre DAC enn den som er innebygd i den dyrere modellen enn Studio 😂
    Høres ut som en god prioritering når Topping dac’en skal være kvassere en den i dsp’en.
    Må nok få skaffet meg mic så jeg får målt, men skal uansett gjøre noe med akustikken. Å vil da også ha brukt for måling da😉
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Glad jeg har en dsp jeg kan ha i alle kjeder, platespiller, CD og dac .... Det var et must for min del, den er jo da koblet før pre i mitt tilfelle. Min dsp har også 6 xlr inn og 3 xlr ut, så jeg slipper og switche over på rca pga dsp, noe som også var uaktuelt for min del. Autokorreksjon er også noe jeg er sånn passe fornøyd med, det endte med at jeg stilte inn eq manuelt. ;)
    Kan skjønne nå at den er et must.
    Min blir vertfall ikke solgt. Og det er vel det eneste jeg kan love går stå av alt 😊
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Høres ut som en god prioritering når Topping dac’en skal være kvassere en den i dsp’en.
    Må nok få skaffet meg mic så jeg får målt, men skal uansett gjøre noe med akustikken. Å vil da også ha brukt for måling da😉
    Ja nå vet jeg ikke om den er det, men antar.
    Topping D90SE er vertfall noe av det beste målemessig og når det låter musikalsk også så er det knall.
    Faktisk klarte jeg ikke skille den og Lumin D2 så såååå god er Topping D90SE 😁👌
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hadde brukt preset 3 hele tiden der tror jeg, for flatt for min del, men låter sikkert knall ;)
    Nå har jeg hørt present 3 og jeg like det.
    Litt uvant fra present 1 som ligne mer på uten dsp.
    Present 3 er mer 3D og mektigere?
    Låter litt tøffere
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Nå har jeg hørt present 3 og jeg like det.
    Litt uvant fra present 1 som ligne mer på uten dsp.
    Present 3 er mer 3D og mektigere?
    Låter litt tøffere
    Jeg hadde nok tukla litt mer med kurva til preset 3 også, fordi jeg liker det litt feitere på 20hz enn på (la oss si 150hz), samt at jeg heller ville brukt eq i minus (-) for ikke å få så mye 'synging/booming' i bassen. Ser ganske tydelig at minidsp autokorr drar opp dippen du har rundt 22-23hz, det er bedre å dra ned for å slippe 'boominga' synes jeg. Den letteste måten å oppnå det på er å bruke eq i minus (-) på 30-70hz, deretter prøve å få flatere respons fra 70-160hz. Ser det er litt "taggete" respons oppover også, ser faktisk ikke helt ulikt ut slik det målte i stua mi før. Du hører sikkert om det er enkelte toner som høres ut som spilles på høyere volum enn andre toner? Hører det best i bassen synes jeg. Du har uansett et fint utgangspunkt for videre eq-tukling. ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde nok tukla litt mer med kurva til preset 3 også, fordi jeg liker det litt feitere på 20hz enn på (la oss si 150hz), samt at jeg heller ville brukt eq i minus (-) for ikke å få så mye 'synging/booming' i bassen. Ser ganske tydelig at minidsp autokorr drar opp dippen du har rundt 22-23hz, det er bedre å dra ned for å slippe 'boominga' synes jeg. Den letteste måten å oppnå det på er å bruke eq i minus (-) på 30-70hz, deretter prøve å få flatere respons fra 70-160hz. Ser det er litt "taggete" respons oppover også, ser faktisk ikke helt ulikt ut slik det målte i stua mi før. Du hører sikkert om det er enkelte toner som høres ut som spilles på høyere volum enn andre toner? Hører det best i bassen synes jeg. Du har uansett et fint utgangspunkt for videre eq-tukling. ;)
    Ja jeg er ikke kommet så langt til å gjøre noe selv enda.

    Men hvis jeg fårstår deg riktig?
    Dra ned toppene over tja 80 til 300hz pluss bassen på lik linje med det over 80? så det blir en javnere linje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn