Lorraine Hunt Lieberson- Hva bør man ha?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.810
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Var nylig i Amsterdam, hvor jeg bl.a. fant en kjempeartig liten brukt- og nymusikksjappe som het Backbeat. Lå i et boligområde ved en liten Gracht som jeg har glemt navnet på.
Der fant jeg en cd med Lorraine Hunt Lieberman med noen utdrag fra en Haendelopera og noen Bachkantater. Liveopptak med utrolig bra opptakskvalitet, og damen har en stemme! Mezzosopran, helt praktfullt!
Hun var et nytt bekjentskap for meg, og lurer på om noen her kan anbefale andre opptak med henne.
Forslag mottas med takk!
mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lorraine Hunt Lieberman- Hva bør man ha?

Bortsett fra å ha sett og hørt henne på den sagnomsuste innspillingen på DVD av Handels Theodora (Glyndebourne) har jeg ingen direkte erfaringer, men hennes renomme og anmeldelser er jo førstklasses!

Denne CDen står dog på wishlisten min:

Strålende anmeldelser (liveinspilling) og GBP 5,75 på mdt

https://secure.mdt.co.uk/public/pictures/products/standard/WHLive0024.jpg

Et par prisbelønte innspillinger er nevnt under:

1999 live recital by the great, beloved American born mezzo-soprano Lorraine Hunt Lieberson who tragically died in 2006. The dramatic intensity and passionate commitment to her material earned her countless comparisons to Maria Callas. Noted for her interpretation of Handel and Bach, this recital of lieder by Schumann and Brahms demonstrates the breadth of her repertoire and her meticulous artistry. After her death, Lorraine Hunt Lieberson, she won the 2007 Grammy Award for Best Classical Vocal Performance for her Rilke Songs and again in 2008 for her performance of her husband's Neruda Songs.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Denne live-innspillingen fra Wigmore Hall i 1998 er en av utgivelsene som får mye skryt.

Jeg har ihvertfall bestilt den.

PS: Det skal visst være Lieberson, ikke Lieberman, ser jeg nå

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Dido & Aeneas-innspillingen med Lieberson som Dido, Philharmonia Baroque Orchestra (dirigert av McGegan) og koret fra Clare College i Cambridge er ikke ueffen. Riktignok har Dido aldri vært min favorittkarakter i denne operaen, synes det er mange av de mindre rollene som virkelig gjør stykket (Come away, fellow sailors; But ere we this perform, we'll conjure for a storm!). At finalen hennes er i toppklasse er uansett jeg ikke i mye tvil om.

Harmonia Mundi-label er en indikasjon på at det tekniske er på plass, om det legges vekt på.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.810
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@ Erato, Jøgga, Wright
Takk for gode tips! Er satt på bestillingslisten.
mvh

Topp Bunn