Look to Norway!

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Stein-Erik Hagen fikk 180.000 i Kommunal støtte, slik att han kan varme opp sin private svømmehall bl.a.
Vi gjør så godt vi kan for å booste arbeidsmoralen til vanlige folk - hørte jeg økt sykefravær?
Om 50 år vil Norge bestå av 20.000 milliardærer, mens resten vil leve på fattigdomsgrensa.
Look to Norway!

V

vredensgnag

Gjest
Her står vi overfor to ulike problemer - et juridisk og et moralsk.

Jussen er grei - det skal være likhet for loven, alle skal behandles likt og ha like rettigheter, i henhold til lovfortolkning.

Så problemet her er ikke jussen, men Hagens moral. Han burde ikke søkt - det lille han fikk vil ikke stå i forhold til den miskreditt som resulterer når det blir kjent. Men Hagens "historie" er vel nå etterhvert full av slike svikt i kompetanse når det gjelder å se konvekvenser?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.349
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet er at lovmakerne glemmer å ta høyde for kryp som Hagen og forutsetter at folk oppfører seg sånn noenlunde normalt og anstendig.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Så lenge de fleste arbeidsgivere forsetter å drive rovdrift på sine ansatte (slite dem ut for slikk og ingenting), så er det bare å fortsette og drive helsevesenet etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Send unga på BI nå, vi trenger flere markedsøkonomer - NOT
Litt OT, men shit au ::)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel....jeg ser vel ikke helt det store problemet.
ENØK er vel til for å løegge til rette for energibesparelse. Hagen har spart masse strøm - trolig har enøk fått mer forbruksreduksjon pr krone av dette enn de mer vanlige tilskuddene.

Mvh
OMF

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
91
Sted
Oppegård
decibelius skrev:
Så lenge de fleste arbeidsgivere forsetter å drive rovdrift på sine ansatte (slite dem ut for slikk og ingenting), så er det bare å fortsette og drive helsevesenet etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Send unga på BI nå, vi trenger flere markedsøkonomer - NOT
Litt OT, men shit au ::)
Du er vel her ca. 100 år for sent ute. Vi har vel her i norge en av verdens minste differanser mellom arbeiderlønn og lederlønninger. Vi har også et ekstremt høyt lønnsnivå på arbeider siden. Noe som gjør at vi ikke klarer å konkurere på produksjonssiden og de fleste produskjonsbedrifter flytter utenlands eller går dukken.

Vi har også en av de mest gavmilde sykelønsregler, en regel som etter min mening fører til at folk med dårlig arbeidsmoral lett kan finne det fornuftig å ta en del ekstra sykedager. Når vi i dette landet aldrig har vært så friske, og aldrig har hatt så mange sykmeldt, så er det vel neppe de beinhare industrilederne som sliter sine arbeider helt ut så de blir sykmeldt som er det store problemet.

Utover at det var umoralsk og ikke særlig inteligent av en mann som Hagen å søke, så kan han ikke få avslag på begrunnelsen av at han er rik. Hvor skulle lovgiverne sette grensen for støtte?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.349
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
uob skrev:
Utover at det var umoralsk og ikke særlig inteligent av en mann som Hagen å søke, så kan han ikke få avslag på begrunnelsen av at han er rik. Hvor skulle lovgiverne sette grensen for støtte?
Feks ved å sette et maksbeløp som sikrer at det dekker en fornuftig investering i et rimelig normalt hus, og ikke dekker behov som går langt ut over det som er rimelig rasjonelt at staten skal støtte.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.546
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
[...]

problemet her er ikke jussen, men Hagens moral. Han burde ikke søkt - det lille han fikk vil ikke stå i forhold til den miskreditt som resulterer når det blir kjent. Men Hagens "historie" er vel nå etterhvert full av slike svikt i kompetanse når det gjelder å se konvekvenser?
Jeg kan være enig i dette, men det er vel også en viss mulighet for at Hagens søknad var motivert av politiske motiver og ikke økonomiske. Ikke at moralen nødvendigvis blir bedre av den grunn.
Jeg har en følelse av at han ønsker å sette et kritisk lys på allverdens støtte- og overføringsordninger.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Hvorfor skal de viktigste jobbene ha den laveste statusen, og de laveste lønningene? Jeg snakker omsorg, utdanning og slikt. Men å sitte og glo inn i en skjerm på ett kontor skal liksom være verdt både gull og grønne skoger. Jeg blir kvalm, hvor vil vi egentlig - se på unga, de er helt på tur om dagen, og kan ikke bevege seg i ulent terreng engang. Foreldre flest bruker all sin energi på å betale regningene sine. Føkk alle slipsnisser.
Godt humør i dag jeg? Både ja og nei hehe

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
God bedring decibelius. Håper du får en fin dag.

Hilsen en slipsnisse ;D

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Koser meg med en kopp te, mens jeg glor inn i skjermen (uten lønn) ;D
Takk for det oddgeir ;)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Folk er folk.

De som "spiller spillet" er verken spessielt mer slemme eller egoistiske enn de som skulle ønske de kunne, eller de som benekter at de har slike interesser.

Selvsagt finnes det enkelte som skiller seg kraftig ut i negativ rettning, men ikke bare på toppen. Dem finner en overalt.

Imho

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Hilsen en slipsnisse ;D
Men Oddgeir, bruker du slips? Sånn til daglig??

Selv brukte jeg slips og blazer de første årene på gymnasiet, men etter en "sjøl-proletarisert" periode i dongeri og rutete flanell, har jeg nå gått over til "redersjal". Du vet tørkle, lett knyttet i skjorten med øverste knappen åpen.

Vurderte caps, ridestøvler, tweedjakke og tversoversløyfe en stund men fant ut at det kanskje ville skape litt feilaktige asosiasjoner. ;D

Redersjal og v-genser henslengt overskuldrene "Hankø style" skaper passe usikkerhet hos de du møter. De blir aldri helt sikre på om du kødder med dem eller ikke, og resultatet blir at de behandler deg pent for sikkerhets skyld. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
oddgeir skrev:
Hilsen en slipsnisse ;D
Men Oddgeir, bruker du slips? Sånn til daglig??
Nei, ikke til daglig, men i enklete settinger på jobben er det riktig å bruke slips.

Til daglig varierer det mellom skjorte/genser og jakke/slips.
Man har da litt dannelse Spiralis, man går ikke rundt å slenger i olabukser fra H&M og skjorte (ta3betalfor2) der man kan risikere å bli sett. Tenk om man skulle bli tatt for å være en enkel sjel med timelønn og skifttillegg, og 3-roms på Grynerlykkja? :eek:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.349
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Redersjal og v-genser henslengt overskuldrene "Hankø style" skaper passe usikkerhet hos de du møter. De blir aldri helt sikre på om du kødder med dem eller ikke, og resultatet blir at de behandler deg pent for sikkerhets skyld. ;)
Du får be til din gud om at du ikke møter Pondus på dine flaneringer.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Spiralis skrev:
Du får be til din gud om at du ikke møter Pondus på dine flaneringer.
Eller Jokke for den del. ;D ;D ;D ;D

Off-off topic: Jokke og en kvinnelig ManU suporter ut til å finne sammen igjen! :D :D

Topp Bunn