Logitech Transporter vs. SlimDevices Transporter

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.273
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
takker så mye,og beklager at jeg ikke så linken i farten ;)

mvh

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg har nå fått lyttet litt til min Transporter / Vitus combo. Dette spiller jo fint :)
Men det er ikke så dyb bass som jeg var vandt til fra Opus 21 / Vitus combo. Opus 21'en (CD) har 2.5 v output, Transporter 2 v, dette har nok noe å si.

Iøvrig er det flere UI-"bugs" på Transporteren (Track x av Y viser ikke altid riktig x i forhold til hva som faktisk spilles) og volumkontrol opp/ned henger inn imellom, så når jeg har holdt opp-knappen inne i noen sekunder står den plutselig på -5db og spiller højt! Andre med lignende erfaringer?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.520
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det maksimale utgangsnivået har intet å si. Men Transporter låter ikke fett.

Bugs har med

1) Tagging av filer å gjøre
2) Kapasiteten til maskinen som kjører SqueezeCenter å gjøre.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
desibel32 skrev:
Ser at de har både RCA og XLR. Hvilken av dem er det du har brukt?
Jeg har denne utgaven:
Twelve Step Direct Attenuator -
Balanced $80.00 each
XLR connector

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.530
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nolfi skrev:
Iøvrig er det flere UI-"bugs" på Transporteren (Track x av Y viser ikke altid riktig x i forhold til hva som faktisk spilles)
Det der er ikke en "bug"; det er en "feature". Det skjer dersom du er i meny-modus, men bruker direkte-addressering istedenfor meny-blaing. Litt forvirrende i begynnelsen, men det blir en vane. Det er dessuten lett å unngå ved enten gå fra meny-modus til "Nå spilles"-modus før du blar, eller bruke "opp","ned" og "play" istedenfor "neste" og "forrige" mens du er i meny-modus.

Oppførselen lar seg dessuten konfigurere til en viss grad, uten at jeg helt husker detaljene i farten.

Nolfi skrev:
og volumkontrol opp/ned henger inn imellom, så når jeg har holdt opp-knappen inne i noen sekunder står den plutselig på -5db og spiller højt! Andre med lignende erfaringer?
Kun når jeg har dårlige batterier i fjernkontrollen eller SqueezeCenter tjener-maskinen min er fryktelig opptatt med andre ting.

M

marsboer

Gjest
Nolfi skrev:
Jeg har nå fått lyttet litt til min Transporter / Vitus combo. Dette spiller jo fint :)
Men det er ikke så dyb bass som jeg var vandt til fra Opus 21 / Vitus combo. Opus 21'en (CD) har 2.5 v output, Transporter 2 v, dette har nok noe å si.

Iøvrig er det flere UI-"bugs" på Transporteren (Track x av Y viser ikke altid riktig x i forhold til hva som faktisk spilles) og volumkontrol opp/ned henger inn imellom, så når jeg har holdt opp-knappen inne i noen sekunder står den plutselig på -5db og spiller højt! Andre med lignende erfaringer?
Dette er ikke generelle transporter problemer men problemer med dine tags. Lagger det har du enten problemer med treg server eller dårlig nettverk.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg har 87% wifi-dekning på et 802.11n nettverk. Router står i etasjen under.
Server er min gamle PC, 2.4 GHz P4, 2 GB ram, 128 GB hd med OS'et (Win XP) på, en 500 GB WD SATA2 disk holder musikken.
Nå gjør den ikke annet enn å serve SqueezeCenter, så overbebyrdet er den ikke akkurat.

Tags på musikk rippet etter Transporter kom i hus er gjort i dBpoweramp.
Tags på musikk fra før Transporter kom i hus, er gjort med Mp3tag.

Iøvrig så er min Stevie Ray Vaughan - The Sky Is Crying, tagget som den skal, når jeg leser dem i Mp3tag, men på Transporter + i SqueezeCenter står der bestandig "Steve Ray Vaugham" - uanset hvordan jeg oppdaterer musikkbiblioteket. ???

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.520
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sjekk IDtags på den plata i DBpoweramp.
Jeg gjetter at Artist= Stevie Ray Vaugham mens "Album Artist=Stevie Ray Vaughan and Double Trouble.
SC leser Artist, ikke Album Artist.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Jeg gjetter at Artist= Stevie Ray Vaugham mens "Album Artist=Stevie Ray Vaughan and Double Trouble.
I DBpoweramp er artist og album artist det samme = "Stevie Ray Vaughan and Double Trouble". I Mp3tag er der intet album artist tag.
Jeg ripper på nytt og sjekker.

M

marsboer

Gjest
Nolfi skrev:
Valentino skrev:
I DBpoweramp er artist og album artist det samme = "Stevie Ray Vaughan and Double Trouble". I Mp3tag er der intet album artist tag.
Mp3tag viser alle tags, men for tags som du ikke har lagt til i GUIet må du høyreklikke på fila og trykke på extended tags. Da ser du alle tags som er i fila.
Dette er noe av det første man må lære seg for å bruke mp3tag effektivt.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Nolfi skrev:
Valentino skrev:
Mp3tag viser alle tags, men for tags som du ikke har lagt til i GUIet må du høyreklikke på fila og trykke på extended tags. Da ser du alle tags som er i fila.
En ny ripping gjorde susen.

Extended tag fra gammel problem-fil:

Vedlegg

M

marsboer

Gjest
Nolfi skrev:
marsboer skrev:
Nolfi skrev:
Valentino skrev:
En ny ripping gjorde susen.

Extended tag fra gammel problem-fil:
Sjekk tag-typen i fila. Hvis det står noe sånt som FLAC (ID3v2.3) så er dette problemet. FLAC-filer skal ikke ha ID3 tags. Det vil si at man kan ha informasjon i ID3 tagen som ikke "syns" men som leses av mange programmer likevel. Korrekt er at mp3tag skal rapportere taggen som kun av typen FLAC, ikke noe mer.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Tag type for alle mine flac-filer er "FLAC (FLAC)" - På MP3 er det som du skriver med ID3.
Problemer ble fikset med en ny-ripping, men det er fint å vite at det kan stå informasjon som ikke er umiddelbart tilgjengelig. Takker :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Når jeg ripper i dbpoweramp pleier jeg å slette artistnavnet øverst over låtlisten, så slipper man å vente på at displayet skal rulle forbi dette for hver låt i displayet, noe som er tregt når det er lange artistnavn. Har jo uansett artistnavnet på mappen....

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Dumt å ødelegge tagene slik da hifiguru?

Du bestemmer jo selv hva som skal vises på displayet under settings, interface, title format.

Enda mer kontroll over hva som vises kan man få ved å installere MusicInfoSCR plugin.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.520
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eneste jeg bruker MusicInfoSCR-pluginen til er lesbar volumsetting. Men den MÅ jeg ha.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
Dumt å ødelegge tagene slik da hifiguru?

Du bestemmer jo selv hva som skal vises på displayet under settings, interface, title format.

Enda mer kontroll over hva som vises kan man få ved å installere MusicInfoSCR plugin.
Sjekket på SC nå og fant ut jeg kunne definere kun tittel, skal sjekke om det funker. Uansett er jeg ikke så opptatt av tag'er, benytter utelukkende musicfolder og bla i og mappene er jo selvsagt rett navngitt så det funker fint for meg ihvertfall.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.530
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
hifiguru skrev:
Uansett er jeg ikke så opptatt av tag'er, benytter utelukkende musicfolder og bla i og mappene er jo selvsagt rett navngitt så det funker fint for meg ihvertfall.
Greit nok det, men da bruker du Transporteren som om det var en CD-jukebox, og går glipp av all den kjekke funksjonaliteten med enkelt å kunne lage spillelister basert på genre, utgivelsesår osv.

Er det noe jeg har angret på i forbindelse med ripping, så er det at jeg ikke tok meg tid fra begynnelsen av til å sørge for at tagger var korrekte og komplette. (Stort sett er de det, men det er endel håpløse genre-karakteriseringer i freedb. (Pink Floyd som "Classic" f.eks. ::)) ) Vil anbefale deg å gjøre det skikkelig fra begynnelsen av, så slipper du klattet med å møysommelig gå gjennom for å oppdatere i ettertid.

M

marsboer

Gjest
coolbiz skrev:
hifiguru skrev:
Uansett er jeg ikke så opptatt av tag'er, benytter utelukkende musicfolder og bla i og mappene er jo selvsagt rett navngitt så det funker fint for meg ihvertfall.
Greit nok det, men da bruker du Transporteren som om det var en CD-jukebox, og går glipp av all den kjekke funksjonaliteten med enkelt å kunne lage spillelister basert på genre, utgivelsesår osv.

Er det noe jeg har angret på i forbindelse med ripping, så er det at jeg ikke tok meg tid fra begynnelsen av til å sørge for at tagger var korrekte og komplette. (Stort sett er de det, men det er endel håpløse genre-karakteriseringer i freedb. (Pink Floyd som "Classic" f.eks. ::)) ) Vil anbefale deg å gjøre det skikkelig fra begynnelsen av, så slipper du klattet med å møysommelig gå gjennom for å oppdatere i ettertid.
Enig. Jeg var heller ikke så nøye med tags i begynnelsen, men innså raskt at det var umulig å få orden i kaoset uten. Nå er det tysk presisjon på hele sulamitten.
Jeg er pinlig nøye med tags, men navigerer kun etter filsystem ved avspilling. Men det gir likevel mening å ha total orden i tagsene. Det gjør det mye enklere å ha orden i alle former for mediabibliotek, f.eks SC. SC blir bare kaos med tanke på artist navn, årstall osv om man gir beng i tags.
Det er også greit å sørge for å ta med coverart når man først begynner. Dette blir fort et "must" enten nå eller i fremtiden når man etterhvert får mulighet til å vise dette (de aller fleste systemer har jo allerede dette)

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg fortsetter tråden her :)
Jeg har en ven som er litt skeptisk til dette med "lang" signalvei, flere behandlinger av signalet, komprimering til flac osv.
Nå spør jeg her, så jeg har en kilde å referere til :)

Er det forskjell i lyden når data kommer fra ukomprimeret f.eks. wav("source direct" som han kaller det) i forhold til fra flac?
Hvor mye sparer man i signalvei ved å kjøre et wav-signal direkte til DAC, altså utenom "utpakkerdelen"?
Er det forskell i lyden når data transporteres via wifi vs. kablet signal?
I tilfelle ja: Vil man få endret lyd med nettverkskabler av sølv? ;D
...
Osv..

Mvh.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Nolfi skrev:
Jeg fortsetter tråden her :)
Jeg har en ven som er litt skeptisk til dette med "lang" signalvei, flere behandlinger av signalet, komprimering til flac osv.
Nå spør jeg her, så jeg har en kilde å referere til :)

Er det forskjell i lyden når data kommer fra ukomprimeret f.eks. wav("source direct" som han kaller det) i forhold til fra flac?
Hvor mye sparer man i signalvei ved å kjøre et wav-signal direkte til DAC, altså utenom "utpakkerdelen"?
Er det forskell i lyden når data transporteres via wifi vs. kablet signal?
I tilfelle ja: Vil man få endret lyd med nettverkskabler av sølv? ;D
...
Osv..

Mvh.
FLAC er Free Lossless Audio Codec = Samme kvalitet som WAV når man brenner til CDA.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
jo, men nå var brenning ikke en del av issuet her :)
jeg vet flac er lossless, jeg spurgte mere generelt til signalbehandling / signalvei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan mer regne FLAC som et lagringsformat enn et avspillingsformat. Det er rapporterte forskjeller men det er ikke usannsynlig at det skyldes mindre nivåforskjeller i avspillingen, codec, avspillerprogram etc. Forskjeller på FLAC og WAV lydmessig er derfor litt som forskjellen mellom to WAV-filer lagret på henholdsvis en fragmentert eller en defragmentert harddisk vil jeg tro.

Topp Bunn