Logitech Transporter & Linn Unidisk SC

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Benyttet som kilde/DAC/forforsterker, hvilken vei bør man gå? Logitech Transporter eller Linn Unidisk SC + Logitech SB Touch?
Hva har best potensiale i 2-kanals lyd.

(Har i dag både Transporter og Unidisk SC, i to forskjellige annlegg. Men har fablet med tanken om å bytte ut Transporteren med en Unidisk SC til ut fra at det i dette anlegget er kommet til projector og bildekilde(Tidligere kun lyd, nå lyd og bilde.), og Unidisk'en kan benyttes som hjemmekinoprosessor. Å bytte om for å få testet ut er pt ikke aktuellt da fruen er hjemme i fødselspermisjon og er svært fornøyd (og innarbeidet) med hvordan anlegget fungerer i stuen. Dvs det ikke er tid for utprøving på en stund ;D))

Innlegget er mest et initiellt spørsmål om jeg bør fortsette å tenke den tanken eller om det er best la den ligge og heller nyte at sommeren nærmer seg.. :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Du sitter vel helst på svaret selv. Er jo gjort på et kvarter å gjøre en liten midlertidig ommøblering for test en kveld. Inviter en kompis som kan fungere som et ekstra sett ører også, så får du en second opinion.

Forøvrig overrasker det meg at du ønsker å ha en Unidisc SC med det at du nå også har bilde som grunn. Denne er jo som et arkeologisk klenodium å regne rent teknisk sett når det kommer til dette formålet. Den har ingen støtte for blu-ray, hverken lyd eller bildemessig, noe som i praksis betyr at en 2000kr blu-ray spiller og en 5000kr receiver vil gruse denne i praksis til filmtitting både bilde og lydmessig.

Jeg ville i hvertfall gått for en ordentlig egnet løsning til filmbiten og heller beholdt Transporteren som stereo DAC.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Takk for innspill marsboer! :D

Noen utdypende kommentarer fra min side.
  • På lydsiden består anlegget i dag av en Logitech Transporter (kilde/dac/forforsterker), en Lyngdorf SDA2175 effektforsterer, Proac R 1SC høyttalere og 2 Martin Logan Dynamo sub'er. (På bildesiden står en Optoma HD20 for fremvisningen, med litt varierende kilder.)

  • Lyd/musikk er og forblir viktigst, også fremmover, og det kan ta tid før annlegget eventuellt blir bygget ut med surround.

  • Majoriteten av min musikk er lagret i CD-kvalitet, ispedd noe i div mp3 kvalitet og noe i 24/96 kvalitet.


Spørsmål:
  • Det skrives at en 2000kr blu-ray spiller og en 5000kr receiver vil gruse denne i praksis til filmtitting både bilde og lydmessig. Gjelder det fordi BD materiale med HD lydspor uavhengig vil gi bedre resultat uahvengig av kvalitet på DAC og analogt lydsignal ut i nevnte BD/receiver prisleie målt opp mot DAC & analogt lydsignal ut fra en Linn Unidisk SC?
  • Hvordan blir da sammenligningen på musikksiden? (F.eks med lydfiler av CD-kvalitet.)
  • Hva med f.eks en BD spiller med god innebygget DA konvertering som kobles analogt til nevnte Linn Unidisk SC, vil dette på film fortsatt gi dårligere lydkvalitet en nenvte BD/Receiver kombo (Sett bort fra begrenset rommkorreksjon i Unidisk SC målt opp mot dagens receicere.)?

Har vært inne på tanken med en receiver tidligere også, og da sette opp en passiv switch på linjesignal inn til effektforsterker (inn fra Transporter og inn fra pre out på receiver), men har ikke helt klart å lande på denne løsnignen enda.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Terka skrev:
Det skrives at en 2000kr blu-ray spiller og en 5000kr receiver vil gruse denne i praksis til filmtitting både bilde og lydmessig. Gjelder det fordi BD materiale med HD lydspor uavhengig vil gi bedre resultat uahvengig av kvalitet på DAC og analogt lydsignal ut i nevnte BD/receiver prisleie målt opp mot DAC & analogt lydsignal ut fra en Linn Unidisk SC?
Ja. Ingen komponent, uansett hvor god den er, klarer å oppveie for den forskjellen BD utgjør kontra DVD. Så her er det kun snakk om å kunne avspille selve formatet.


Hvordan blir da sammenligningen på musikksiden? (F.eks med lydfiler av CD-kvalitet.)
Unidiscen vil være fullstendig overlegen (Transporter også selvfølgelig)

Hva med f.eks en BD spiller med god innebygget DA konvertering som kobles analogt til nevnte Linn Unidisk SC, vil dette på film fortsatt gi dårligere lydkvalitet en nenvte BD/Receiver kombo (Sett bort fra begrenset rommkorreksjon i Unidisk SC målt opp mot dagens receicere.)?
Generelt vil kvaliteten bli omtrent den samme, selvfølgelig avhengig av hvilken receiver og blu-ray spiller det er snakk om. Imidlertid er man jo da avhengig av at Unidiscen (alternativt blu-ray spilleren) har de fasiliteter den bør ha mtp spesielt subwooferintegrering i ditt tilfelle (delefilter og mulighet for å justere avstand og volum individuelt per kanal er minimumkrav), fasiliteter som spesielt receivere er råe på. (Forutsatt at du kjører subene på LFE-kanalen. Dersom du kjører disse delt sammen med frontkanalene så spiller ikke dette så mye rolle)

Dette med å kombinere meget gode musikkegenskaper samt overbevisende lyd og bilde til film er et problem det ikke finnes noen rimelig fasit på. Den mest vanlige løsningen er å kjøpe en stereopre med prosessorinngang, slik at du kan kjøre en dedikert stereo DAC på musikk og samtidig kjøre surroundbiten via samme effekttrinn.

Om du mener en switcheboks er bra nok så er dette selvfølgelig en billig måte å gjøre det samme på.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Takk igjen Marsboer! :D

marsboer skrev:
Ja. Ingen komponent, uansett hvor god den er, klarer å oppveie for den forskjellen BD utgjør kontra DVD. Så her er det kun snakk om å kunne avspille selve formatet.
Enig i dette sett ut fra informasjonsmengde pr kanal. Men det forutsetter vel fortsatt at man har ok/bra DA konvertering og videre oppsett for å utnytte den ekstra lydinformasjonen pr kanal? (En antagelse fra min side.. :))

Hvordan blir da sammenligningen på musikksiden? (F.eks med lydfiler av CD-kvalitet.)
Unidiscen vil være fullstendig overlegen (Transporter også selvfølgelig)
Dette er et av "kravene" jeg ikke vil fire på... :)

Hva med f.eks en BD spiller med god innebygget DA konvertering som kobles analogt til nevnte Linn Unidisk SC, vil dette på film fortsatt gi dårligere lydkvalitet en nenvte BD/Receiver kombo (Sett bort fra begrenset rommkorreksjon i Unidisk SC målt opp mot dagens receicere.)?
Generelt vil kvaliteten bli omtrent den samme, selvfølgelig avhengig av hvilken receiver og blu-ray spiller det er snakk om. Imidlertid er man jo da avhengig av at Unidiscen (alternativt blu-ray spilleren) har de fasiliteter den bør ha mtp spesielt subwooferintegrering i ditt tilfelle (delefilter og mulighet for å justere avstand og volum individuelt per kanal er minimumkrav), fasiliteter som spesielt receivere er råe på. (Forutsatt at du kjører subene på LFE-kanalen. Dersom du kjører disse delt sammen med frontkanalene så spiller ikke dette så mye rolle)
Takker! Da er det litt nye innfallsvinkler å vurdere..

Dette med å kombinere meget gode musikkegenskaper samt overbevisende lyd og bilde til film er et problem det ikke finnes noen rimelig fasit på. Den mest vanlige løsningen er å kjøpe en stereopre med prosessorinngang, slik at du kan kjøre en dedikert stereo DAC på musikk og samtidig kjøre surroundbiten via samme effekttrinn.

Om du mener en switcheboks er bra nok så er dette selvfølgelig en billig måte å gjøre det samme på.
Dette med switcheboks er mest for å se alle alternativer. Denne komponenten skal jo også være passiv og burde forhåpentligvis ikke påvirke lydsignalet i stor grad...? ::)
Utfordringen med det ville vært at jeg i dag tar lyden ut både balansert og ubalansert fra Transporteren..

Hadde tidligere egen separat hjemmekinorom basert på Denon 3808 receiver/Denon DVD 3930 spiller/HD PWR/Dali ht ++, dette ble "terminert" for litt over et år siden ut fra at rommet skulle benyttes som soverom. Hjemmekinoløsningen ble den gangen flyttet inn i stue-stereo'en hvor en Densen B200/Logitech Transporter byttet på å regjere. 3808 receiveren var ikke i nærheten av å konkurere på opplevd lydkvalitet i dette anlegget og ble også satt opp mot Densen-forforsterkerens prosessoringang for å beholde go'lyden i stereo.
Etterhvert fant jeg ut at det ble litt "overload" av komponenter i stuen, og gikk etterhvert for en Linn Unidisk SC som kilde/DAC/Forforsterker der. Dette fungerer ganske så bra, og vi har også gått bort fra senter ht (phantom nå) og bak-ht inntil vi får funnet en god løsning på dette (Innebygde høyttalere bak og senterht med bra nok lyd og bra nok utseende).

Hmm.. blir nok å fortsette tankerekken en stund til tror jeg.. ::)
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Ser det blir hevdet at et rimelig oppsett gruser Linn spilleren på film lyd.
Det er nok svært tvilsomt, hadde de ligget i rundt samme prisklasse kunne nok det stemt.

Ta feks hvis man sammen ligner en rimelig cd spiller som spiller sacd mot en hi end spiller med kun cd, så hvil hi end spilleren være betraktlig bedre

Bedre lydformat gjør ikke en rimelig spiller om til en hi end spiller
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Rob skrev:
Ser det blir hevdet at et rimelig oppsett gruser Linn spilleren på film lyd.
Det er nok svært tvilsomt, hadde de ligget i rundt samme prisklasse kunne nok det stemt.

Ta feks hvis man sammen ligner en rimelig cd spiller som spiller sacd mot en hi end spiller med kun cd, så hvil hi end spilleren være betraktlig bedre

Bedre lydformat gjør ikke en rimelig spiller om til en hi end spiller
Et lite tips... noen ting er det best å holde for seg selv..

Du har åpenbart ikke hørt et moderne blu-ray oppsett i et ordentlig anlegg. Min påstand (som jeg vet er rett) er at en receiver til 5000kr og en blu-ray spiller til et par lapper, satt inn i et oppegående anlegg ellers gir en filmopplevelse som på alle måter fullstendig overgår DVD-opplevelsen fra Linn-spilleren i eksakt samme anlegg.

Din sammenligning er overhodet ikke relevant i tilfellet blu-ray/DVD.
Bildet er klasser bedre på blu-ray. Ikke ørsmå teoretiske forskjeller slik vi ofte snakker om i Hi-Fi verdenen. Klasser!

Lydsammenligningen din er også helt forrykt! Når man sammenligner CD vs SACD så snakker man i utgangspunktet om det tapsfrie CD-formatet som teoretisk sett (i følge Nyquist) allerede er "bra nok" i forhold til frekvensområdet som skal gjengis, opp mot et teknisk sett enda bedre format.

Når det gjelder tilfellet DVD-lyd vs Blu-ray lyd snakker vi om følgende (har bare tall for dolby digital her nå):
Normale totale datarater for dolby digital: 384 Kbit/s og 448 Kbit/s, dvs henholdsvis 64kbit/s og 74,6kbit/s per kanal (et surroundspor har vanligvis 6 kanaler). Med andre ord ca tilsvarende 128-150kbit/s stereo MP3 siden vi snakker om lossy kompresjon i høyeste grad.

Blu-ray (bruker Dolby True HD for å få HD-ekvivalenten til DD):
Benytter lossless kompresjon med opptil 8 kanaler samtidig i 24 bit/96khz i hver kanal. Totalt kan ikke båndbredden overstige 18 Mbit/s.
Den mest normale lydstandarden på blu-ray-filmer er så vidt jeg vet 24bit/48khz, eller ofte 24 bit / 96khz på konserter.

Med andre ord vil en mer fornuftig sammenligning for din del når vi bare ser på lyden være:
128kbit/s mp3 mot SACD eller DVD-A.

I tillegg er det ofte gjort en bedre jobb med både bilde og lyd i moderne blu-ray utgivelser, rett og slett for å utnytte blu-ray-formatet på en bedre måte.

Hvis du fremdeles mener at Linn-spilleren kan trylle frem like bra bilde og like bra lyd fra DVD så ønsker jeg deg til lykke med det! Jeg stiller gladelig eget anlegg til rådighet for test!
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Unidisc'en har digitale innganger, og min erfaring er at resultatet ved å overføre den nedkomprimerte HD-lyden fra en BD spiller vil bli svært bra. Multikanal ut fra en billig BD spiller vil ikke nå opp i denne sammenhengen.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Teknisk sett vil lyden dekodes i receiveren, så det blir snakk om multikanal ut herfra via pre-out. Dette er bedre rent prosesseringsmessig enn å ta lyden analogt ut fra en spiller, da spesielt med tanke på justering av avstand, delefrekvens, kanalvolum o.l. Om dette kan gjøres i spilleren er imidlertid saken biff.

DAC-tankegang og blu-ray er forøvrig to ting som ikke passer sammen (om man utelukker receivere/prosessor som DAC).
HD-lyd, hverken enkodet eller dekodet, kan nemlig ikke overføres via S/PDIF standarden grunnet for lite båndbredde. Kun via HDMI eller analogt.
Med andre ord blir man begrenset til DTS Core eller DD, noe som selvfølgelig er et greit nok kompromiss (spesielt DTS Core) om lydkvaliteten til Unidiscen ved avspilling av musikkformater er viktigere enn filmlyden. Da får man i det minste blu-ray bilde med brukbar DVD-lydkvalitet på blu-ray, spesielt med DTS Core-lyd.
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Hvis du leser mitt innlegg kan du se at jeg kun uttaler meg om filmlyd når det gjelder Linn vs billig spiller.
Selvfølgelig er Blu-ray vesentlig bedre på bilde.

Sammenligningen mellom cd og sacd (kunne jo nevnt dvdaudio og hi rez flac her) er jo veldig relevant siden det går på det samme. Om en rimelig spiller med bedre lydformat er bedre en hi end spiller med lavere lydformat.

Når det gjelder tallene refererer til betviler jeg det stemmer, tror ikke det er så enkelt som dele på antall kanaler siden det er mindre info i bla bak og sub kanal. Litt på tynn grunn her så mulig andre har noe å tilføye

Det er fortsatt sånn at det er mange faktorer som gir slutt resultat til lyden, bla komponent kvalitet.
Det ser ut Aubi og jeg er samme erfaringer.
Siden marsboer er så sikker i sin sak er det noe du har testet selv......
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Rob skrev:
Hvis du leser mitt innlegg kan du se at jeg kun uttaler meg om filmlyd når det gjelder Linn vs billig spiller.
Selvfølgelig er Blu-ray vesentlig bedre på bilde.

Sammenligningen mellom cd og sacd (kunne jo nevnt dvdaudio og hi rez flac her) er jo veldig relevant siden det går på det samme. Om en rimelig spiller med bedre lydformat er bedre en hi end spiller med lavere lydformat.

Når det gjelder tallene refererer til betviler jeg det stemmer, tror ikke det er så enkelt som dele på antall kanaler siden det er mindre info i bla bak og sub kanal. Litt på tynn grunn her så mulig andre har noe å tilføye

Det er fortsatt sånn at det er mange faktorer som gir slutt resultat til lyden, bla komponent kvalitet.
Det ser ut Aubi og jeg er samme erfaringer.
Siden marsboer er så sikker i sin sak er det noe du har testet selv......
Du kan ikke seriøst si at det å sammenligne to så bra tapsfrie formater som CD og SACD/DVD-Audio/High-rez blir akkurat det samme som lossy MP3 ~150 kbit/s vs High-rez.

Det du da sier er at Linn kan avspille en ~150 kbit/s MP3 og få den til å høres like bra ut som SACD avspilt via en rimelig receiver.

Forøvrig er det unaturlig å utelukke bildet som et argument i en diskusjon om Blu-ray vs DVD-spiller.

Du gjør flere ting slik jeg ser det:

1. Undervurderer forskjellen i kvalitet bilde- og lydmessig på BD-utgivelser vs DVD-utgivelser.
2. Undervurderer lydkvaliteten på rimelige receivere som pre på surrounddelen i et godt anlegg med egne effekttrinn slik som her.
3. Ser bort fra bildet ??? ???
4. Undervurderer de muligheter en god receiver gir med tanke på optimalt oppsett av multikanal og best mulig lyd her, men dette er viktigst om man kjører full surround.

Unidisc SC er selvfølgelig den lydmessige overlegne løsningen her, men takler ikke blu-ray. Skal man avspille blu-ray må man ha noe annet. Det er ikke verre enn det. DVD via Unidisc SC gir IKKE den samme opplevelsen som blu-ray via nær sagt hva som helst av kildeelektronikk.
Dette er jo bare et kompromiss som alt annet, med mindre man har plass til å gå for den optimale løsningen (som da krever flere komponenter).
 
N

nb

Gjest
Rob skrev:
Hvis du leser mitt innlegg kan du se at jeg kun uttaler meg om filmlyd når det gjelder Linn vs billig spiller.
Selvfølgelig er Blu-ray vesentlig bedre på bilde.
Marsboer har helt rett, og uttalelsen din tyder på at du ikke har satt deg særlig inn i sakene. Dobly Digital er komprimert big time. DTS er dog bedre. Og selvsagt er Unidisc for et teknologisk klenodium å regne til hjemmekinobruk. Den er rett og slett helt utdatert på hjemmekinoområdet.

Og å kjøpe en lyd- og bildedings i 2010 som ikke støtter BluRay er skikkelig, skikkelig bonk.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Et annet spm er jo hvilken type film du ser på - i forhold til min filmsmak har jeg lite behov for surrerundtlyd fordi jeg ser lite actionfilm og dess like. Bildemessig er jeg helt enig i det som blir sagt av Marsboer: BluRay gruser fullstendig DVD på bildekvaliteten. Dog kan oppskalert DVD bli riktig så bra, det og, men lydkvaliteten på BluRay er i en klasse eller tre over DVD-lyd.

Forøvrig enig i Marsboer sine betraktninger.
 
N

nb

Gjest
Rob skrev:
Når det gjelder tallene refererer til betviler jeg det stemmer, tror ikke det er så enkelt som dele på antall kanaler siden det er mindre info i bla bak og sub kanal. Litt på tynn grunn her så mulig andre har noe å tilføye
Det er forsåvidt korrekt - det er derfor det heter 5.1 - den .1 - kanalen har svært begrenset båndbredde (20-120Hz tror jeg det er) og tar mye mindre plass. Jeg kjenner ikke til at bakkanalene er begresede - i praksis er de nok ofte det vil jeg tippe, men tror ikke det er en del av selve formatet.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
MP3 bedriver det samme med sin joint stereo, som vil si å enkode det som er felles av informasjon i begge kanaler bare én gang, så jeg regner med at det går opp i opp.
Jeg ser at andre på nett opererer med en kvalitetsrating tilsvarende ca 128 kbit/s MP3 på dolby digital. Om dette er vitenskapelig avgjort eller ei vet jeg ikke. Sannsynligvis ikke.

DTS ligger gjerne på omlag 768 kbit/s, med andre ord ca 256 kbit/s MP3 i kvalitet. Det er ikke så verst til filmbruk.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
nb skrev:
Og å kjøpe en lyd- og bildedings i 2010 som ikke støtter BluRay er skikkelig, skikkelig bonk.
Kjøpt i 2009, er det skikkelig bonk det også? ;D

Som den litt sære trådstarteren som jeg er så får jeg skyte inn at jeg i anlegg nr 1/stueannlegget kjører et 2.2 oppsett hvor en Linn Unidisc SC er "hjertet" i oppsettet. Her er det pt ingen BD spiller, men dette kommer når jeg har landet hvilken funksjonalitet&løsning jeg ønsker å gå for. Pt er det et 2.1 oppsett lydmessigt, det var også en senterhøyttaler der, men denne røk ut i påvente av å finne noe bedre. Bakhøyttalere kommer også når kabling kan skjules.

BD Spiller er primært ønsket inn her for å få utnyttet bildekvaliteten 55' skjermen her (Som ikke er med på bildet.)

Dette anlegget med Linn Unidisk SC gruser Denon 3808 brukt som "forforsterker" lydmessigt selv etter mye Audyssey-tuning.


Anlegg nr 2 som var utgangspunktet for denne tråden er et anlegg med en Logitech Transporter som "hjerte", og med 2 stativhøyttalere og 2 sub'er som lydformidlere. Bildefremvisning blir gjort av en Optoma HD20. Det er i dette anlegget jeg primært har lyst til å "integrert" litt hjemmekinofunksjonalitet, dog uten å gå ned på lydkvalitet ved musikkavspilling.

JA, HD lyd innehar mye mer digital lydinformasjon pr kanal. Men lyden avhenger også av resten av anlegget, og det er slik jeg ser det valide betraknigner fra "begge sider".

Som dere sikkert har forstått så er det i mine anlegg musikk som har første prioritet, deretter filmlyd. OK bilde (BD) ønskes uavhengig av lyd.

Med 2.2 høyttaleroppsett så er jeg usikker på hvor mye jeg har å hente på HD-lyd. (??) Skulle jeg bygge ut til full surround senere så er det nok mer å hente. Utfordringen er da å gjøre dette på en billig måte som samtidig ivaretar lydkvaliteten ved musikkavspilling.
 

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er ingen tvil om at Unidisc SC er en bedre lydgjengiver enn Denon-receiveren når man avspiller gamle formater slik du gjør i anlegg nr 1. Når du da i tillegg kjører stereo vil du nærmest ikke nyte noen av fordelene med HD-lyd. Da kan jo løsningen med å koble en blu-ray spiller inn i Linn-spilleren være noe å tenke på. Da får du bare downmixet DVD-lyd på alt, men blu-ray bilde på 55"-eren din.

Når jeg tenker meg om så er faktisk Linn spilleren unødvendig om du bare kjører stereo. Du kan jo bare gjøre akkurat tilsvarende med Transporter som du allerede har. Det vil si kjøpe en blu-ray spiller og koble den til Transporter som DAC. Dette avhenger imidlertid litt på hvordan subene henger på frontene siden du ikke har noen bass-management funksjon i Transporteren.
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Jeg har lyst å presisere litt her.
Helt enig i at bilde på blu-ray er mye bedre, som jeg skrev tidligere også.
Mitt første innlegg går kun på lyd
Men at et bedre lydformat(blu-ray) på en billig receiver skal gjøre den i stand til å gruse(regner med det da enes Mye bedre) hi end spiller selv om denne må ta imot dvd lyd her jeg lite tro på.
Dette pga bla mye bedre dac, analog utganger, strømforsyning osv
Som jeg forstår baseres dette kun på tall og ikke lytte test...................???


Se også innlegge til fra Aubi som faktisk har testet dette.................
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Terka, folka her er alle på en aldri så liten bærtur.
DTS på BD er 1500kbs, mens det på DVD var valgfritt om det var det eller ikke. Dolby Digital på BD er 640kbs. Noen hakk opp fra 380 og 450kbs som ble brukt på DVD. Dolby Digital er mer effektivt pakket enn DTS men det spørs om ikke DTS@1500kbs vinner på specs likevel.
Uansett, poenget er at begge disse codecene er så å si 99,9% transparente i forhold til DTS MA eller Dolby True HD, og den lille teoretiske forskjellen skal du ha hjemmekino-utstyr i millionklassen for i det hele tatt ha sjans til å høre forskjell på. Kjøp deg en billig Pana-spiller, koble til en coax eller toslink inn på Unidiscen og tut i vei.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Bare for å rydde opp litt i hva man ender opp med i praksis om man ikke har HD-lyd støtte i avspillingskjeden:

DTS Core som jeg nevnte tidligere = 1500 kb/s DTS. Dette får man om man prøver å avspille DTS HD Master på utstyr som ikke støtter HD-dekoding. Det trekkes rett og slett ut fra DTS HD Master sporet.
Når det gjelder Dolby True HD så er det ikke slik at det ligger embedded et DD spor. Der er man da enten avhengig av en downmixing i spiller eller å benytte DD sporet som da som regel ligger vedlagt.

Man skrev:
Kjøp deg en billig Pana-spiller, koble til en coax eller toslink inn på Unidiscen og tut i vei.
Jeg er også enig i denne konklusjonen (bortsett fra Panasonic-spilleren kanskje), gitt at oppsettet kjøres i stereo slik som her. Det viktigste er å få inn blu-ray på en eller annen måte. Da får man hakket bedre "DVD-lyd" og like bra bilde.


Man skrev:
Uansett, poenget er at begge disse codecene er så å si 99,9% transparente i forhold til DTS MA eller Dolby True HD, og den lille teoretiske forskjellen skal du ha hjemmekino-utstyr i millionklassen for i det hele tatt ha sjans til å høre forskjell på.
...eller en receiver i 5000kr klassen. Dette har jeg selv hørt (noe som ikke trenger å betyr noe som helst forøvrig), derav min anbefaling og påstand. Dette er imidlertid i full surround, noe som gjør forskjellene langt mer markante. I stereo er det bare tull å bry seg om forskjellen som du sier, spesielt når film ikke er hovedpri.

Jeg tror dessverre mange her baserer sine anbefalinger på det de har hørt av rimelige receivere påkoblet dertil høyttalere som i tillegg benytter de interne effekttrinn, plassert så som så etter hva som er mest praktisk. I tillegg har BD, både bilde og lyd, bidratt til et kraftig løft i kvalitet på receivere, rett og slett for å få utnyttet lydkvaliteten i BD bedre. Det er ingen vits i å sammenligne en 5 år gammel "DVD-æra" receiver med dagens gode utgaver med 24-bit / 192khz DACer og helt støyfri operasjon (når man legger øret inntil høyttaleren)

Om dere hadde testet en god 5000kr receiver fra f.eks Onkyo eller Yamaha som pre/prosessor for filmdelen i et fullt multi-kanal anlegg som var satt opp med samme kvalitet som et typisk "Unidisc SC"-anlegg, så er jeg rimelig sikker på dere hadde blitt overrasket over lydkvaliteten man faktisk får fra disse når man ikke fornærmer de med stusselige høyttalere og bruker ekstern effekt.

Dagens receivere har jo også bedre nøyaktighet på avstandsmåling, auto-setup av alt (viktig, målebånd duger ikke om man ønsker korrekt elektronisk og akustisk avstand til f.eks sub) og helt andre muligheter når det gjelder delefiltrering. Unidisc SC ser det f.eks ut som om ikke støtter noe annet enn Large/Small uten å kunne oppgi delefrekvens (arrester meg om jeg tar feil). Da er det naturlig å anta at delefrekvensen ligger rundt 80hz siden dette er vanlig. Her hos meg gir dette horribelt resultat når det gjelder integrasjon mellom fronter og sub med null mellombass som resultat. Kjører jeg imidlertid 40hz deling på frontene mot sub får jeg det beste fra begge verdener og alt fungerer svært mye bedre til film, spesielt konserter (bruker ikke sub på musikk)

Dette er helt essensielle ting om man ønsker et optimalt surroundoppsett, men er av langt mindre betydning i et stereooppsett.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Igjen, takk for mange gode innspill! Tankeprosessen modnes ganske bra! ;D

Stueanlegget der Unidisk'en står i dag blir nok ikke gjort så forferdelig mye med. Mest fordi det er en stue, jeg ønsker ikke for mange komponenter, og eventuelle skjulte høyttalere avhenger oppussing av tilliggende rom. (Less is more.) Dernest fordi det er 2 barn i huset fra 2 år og nedover som også skal få utfolde seg fritt. :) Dog er det på sin plass med en BD spiller her. Enten en enkel og grei en hvor vi tar ut nedmixet digitalt lydsignal eller en med litt bedre audio del hvor vi tar signalet ut analogt til Unidisken.

I roteboden er situasjonen ganske lik enda, men her er det potensiale for plutselige endringer. :p Elektronikken står i en tilliggende bod, slik at det bare er høyttalere + projektor som er synlig i rommet, og her er det plass for mange komponenter/kombinasjoner. Rommet er min "sone" dvs jeg har fri plassering av annlegg og akustiske tiltak. Per i dag er det også stereo her, og transporteren kan ta signalet digitalt inn tilsvarende som i stueanlegget, og en enkel BD spiller som har bra bilde kan gi ok opplevelse. Om jeg tenker litt lenger så kan det være aktuelt å sette inn en forforsterker mellom Transporter og effekt, eller bytte effekt med f.eks. en Bladelius Thor integrert forsterker. Dvs forforsterker eller integrert forsterker med prosessorinngang. Deretter sette inn en ok hjemmekinoreceiver med pre out når det blir aktuelt med flere høyttalere. Da blir det i pose og sekk, fortsatt bra kvalitet i stereo og også bra HD kvalitet i hjemmekinomodus. :)

Takk for god diskusjon og tips til hvor jeg bør sette veien videre! :D
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Forforsterker med prosessorinngang er helt klart veien å gå om man ønsker en kompromissløs løsning. Jeg bruker en slik løsning selv. Ble liksom aldri komfortabel med enten musikkdelen eller filmdelen på noen annen måte.

Jeg bruker forøvrig en Audio Valve Eklipse rør-pre til formålet, noe som har vært helt problemfritt til nå.
 
Topp Bunn