logitech.no

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.128
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har erfaring med å bestille derifra? bestilte for en stund siden en rf-extender til harmony.

Betalte 899 ink. mva og frakt.

Fikk idag en regning fra ups, hvor det er 180kr i uttlegg for mva og 150kr i utleggsprovisjon? Dette er vel ikke noe jeg skal betale? Eller - det har jeg vel allerede gjort?

Står ett support nummer på regninga, søkte det opp for morro skyld - og eier av nr er tdc song oy. Noen som har hørt om det? virkelig merkelig.

N

nb

Gjest
Du har sannsynligvis handlet fra en utenlandsk nettbutikk i norsk språkdrakt. Følgelig skal det betales mva og utleggsgebyr til speditør.

Kan aldri tenke meg at logitech har egen nettbutikk i Norge.

Sjekk kjøpsvilkårene om det er noe med liten skrift du ikke har giddet å lese da du bestillte varene.

Edit: Skurrer litt når du har fått oppgitt en pris inkl mva, særlig om det eksplisitt er sagt at det er norsk mva det er snakk om.

N

nb

Gjest
Cobra2 skrev:
"Gratis frakt på bestillinger over 155 kroner"
http://www.logitech.com/no-no/349/6775?WT.ac=psE|6376|home_freeshipping|hp
Ja, men han har ikke blitt belastet frakt. Han har blitt belastet mva og gebyr for at speditør har lagt ut for mva.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.128
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
ja, men når siden står på norsk og det står ink. mva må man vel gå ut ifra at det er norsk mva det menes. Ringer support telefonen til norske logitech imorgen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det står at varer sendes med UPS, da bør det vel ringe en varselklokke men om de ikke har oppgitt at det tilkommer slike gebyrer hadde jeg klaget, men det er nå meg.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.128
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
her er kvitteringen:

Er jo riktignok sendt fra nederland (ser jeg på sporingen) men står jo ingenting om dette på siden. Og isåfall burde jeg jo ikke betalt mva på logitech sine sider, da utenlandsbestillinger kan trekkes fra utenlandsk mva?

Vedlegg

N

nb

Gjest
sirant skrev:
ja, men når siden står på norsk og det står ink. mva må man vel gå ut ifra at det er norsk mva det menes. Ringer support telefonen til norske logitech imorgen.
Enig at man burde anta det - men man kan jo aldri vite. Mva-beløpet du har blitt avkrevd (180 kroner) stemmer også bra siden det er 20% av 899 kroner. Dvs at ex mva prisen er 719 kroner og 25% av det er 180 kroner som tilsammen blir 899 kroner.

Dette minner meg ellers om historier jeg har hørt fra folk som har handlet på piximania.no (som er en fransk nettbutikk) uten at jeg har personlig erfaring med Piximania.

Siden butikken ligger i det store landet utlandet så gjelder uansett ikke norsk kjøpslov regner jeg med.

N

nb

Gjest
sirant skrev:
her er kvitteringen:

Er jo riktignok sendt fra nederland (ser jeg på sporingen) men står jo ingenting om dette på siden. Og isåfall burde jeg jo ikke betalt mva på logitech sine sider, da utenlandsbestillinger kan trekkes fra utenlandsk mva?
Hva er kortet ditt trekt for hos logitech.no? Er det trekt for 719 kroner og 20 øre har du ikke betalt norsk moms i utlandet. Da er det korrekt at prisen for deg blir 899 kroner inkl mva siden du betaler mva til speditør og ikke til butikken, så kommer gebyret speditør skal ha på toppen av det.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.128
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
ja, er jo umulig å vite. Isåfall blir det siste gang jeg handler der.

Skal uansett ringe imorgen for å høre. Leste ett sted at de før opererte med regninger på mva (slik som jeg fikk fra ups) men at de nå har gått bort ifra det. Og da stod det også opplyst på siden - men andre som har bestilt der for noen år siden ikke fikk mva regning. Jeg vet ikke.

til sammenligning har jo f.eks Cdon lager i sverige, og tilkommer jo ingen mva på varer for over 200kr der.

Har blitt trekt 899.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
logitech.no skrev:
Moms / andre avgifter
EU-land
Prisene i Logitechs nettbutikk er inkludert moms, med mindre annet er oppgitt. Hvis forhandleren du har valgt, sender varene fra et annet område enn det området varene skal leveres i, er det mulig at det beregnes moms for landet varene sendes fra.

Forretningskunder
Hvis du befinner deg i EU og kjøper for et firma som er momsregistrert, er det ikke sikkert du trenger å betale moms på varene. Angi nummeret for momsfritak i feltet nedenfor før du klikker på Fortsett. Hvis du ønsker å bli bedt om et momsnummer, må du angi navnet på bedriften din når du oppretter en brukerkonto på faktureringssiden.

Når momsfritaksnummeret ditt er blitt godkjent, oppdateres bestillingen din automatisk med momsfri pris, hvis aktuelt. Hvis momsen ikke fjernes automatisk, kan vi ikke fjerne den.

Hvis du befinner deg i Norge, Sveits eller andre land som ikke er med i EU, kan du se bort fra denne delen.

Land utenfor EU:
VIKTIG: Bestillinger som skal leveres i land utenfor EU, kan faktureres uten moms. Det er ditt ansvar å betale alle nødvendige skatter og avgifter i det landet du er bosatt i. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på dette, slik at det ikke oppstår misforståelser når varen leveres.
https://buy.logitech.com/DRHM/store?Action=DisplayOrderInformationPage&SiteID=logieu&Locale=no_NO&Env=BASE#q61

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Kjøper man i norsk nettbutikk, så er det det samme hvor pakken sendes fra.

Her er det nok en misforståelse mellom speditør og logitech, så ring å klag.

PK

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er vel det at det ikke er en norsk nettbutikk, selv om det er kanskje ser sånn ut:

$ whois logitech.no
% Kopibeskyttet, se http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/kopirett.html
% Rights restricted by copyright. See http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/kopirett.en.html

Domain Information

NORID Handle...............: LOG828D-NORID
Domain Name................: logitech.no
Domain Holder Handle.......: LNAN2O-NORID
Registrar Handle...........: REG466-NORID
Legal-c Handle.............: LR763P-NORID
Tech-c Handle..............: MS5649P-NORID
Name Server Handle.........: NSLO56H-NORID
Name Server Handle.........: NSLO57H-NORID

Additional information:
Created: 2001-02-28
Last updated: 2011-01-31

NORID Handle...............: LNAN2O-NORID
Type.......................: organization
Name.......................: LOGITECH NORDIC AB NORSK AVDELING AV UTENLANDSK FORETAK
Id Type....................: organization_number
Id Number..................: 984174608
Registrar Handle...........: REG466-NORID
Post Address...............: Rosenholmveien 40
Postal Code................: NO-1414
Postal Area................: TROLL?SEN
Country....................: NO
Phone Number...............: +47.23500084
Fax Number.................: +47.66820672
Email Address..............: dnsadmin@logitech.com

Additional information:
Created: 2010-10-01
Last updated: 2010-10-01

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Dette minner meg ellers om historier jeg har hørt fra folk som har handlet på piximania.no (som er en fransk nettbutikk) uten at jeg har personlig erfaring med Piximania.

Siden butikken ligger i det store landet utlandet så gjelder uansett ikke norsk kjøpslov regner jeg med.
Ad Pixmania.
Har brukt dem et par ganger og alt har fungert utmerket. Beløpet som "går til kassen" er det jeg betaler og DHL kommer med pakken.

Det samme gjelder dekkonline.com. Betaler det beløpet som står på nettsiden og dekkene kommer på døren. Niks mere å betale. :D

Ad Butikk i stort utland.
Når nettsiden er skrevet på norsk og på det viset tydelig henvender seg til norske kunder gjelder norske lover. Ligger firmaet i EU kan Forbrukerrådet tvuinge dem til å følge disse lovene også gjennom EØS bestemmelser. Ligger firmaet i Østen eller USA er det en helt annen sak. Ikke de samme muligheter til håndheving overfor slike.

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Ad Pixmania.
Har brukt dem et par ganger og alt har fungert utmerket. Beløpet som "går til kassen" er det jeg betaler og DHL kommer med pakken.

Det samme gjelder dekkonline.com. Betaler det beløpet som står på nettsiden og dekkene kommer på døren. Niks mere å betale. :D
Joda, det går nok som regel bra. Men det har i alle fall vært en del historier om utenlandske nettbutikker "på norsk" og de er neppe tatt helt ut av luften, men de kan godt ha lagt om rutinene siden den gang.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.811
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Spiralis skrev:
Ad Pixmania.

Joda, det går nok som regel bra. Men det har i alle fall vært en del historier om utenlandske nettbutikker "på norsk" og de er neppe tatt helt ut av luften, men de kan godt ha lagt om rutinene siden den gang.
Nei du har nok rett i mange sammenhenger. Mye rart der ute. Moralen må være å sjekke erfaringer folk har gjort. Glem ikke at Norge på mange måter er et "tantokrati" der barnehagetanter styrer det meste. Ikke slik ute i den store verden !!

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.128
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Tubesnake skrev:
logitech.no skrev:
Moms / andre avgifter
ogitechs nettbutikk er inkludert moms, med mindre annet er oppgitt. Hvis forhandleren du har valgt, sender varene fra et annet område enn det området varene skal leveres i, er det mulig at det beregnes moms for landet varene sendes fra.
https://buy.logitech.com/DRHM/store?Action=DisplayOrderInformationPage&SiteID=logieu&Locale=no_NO&Env=BASE#q61
Ser man det, da kommer jeg vel ingen vei. Blir uansett siste gang jeg handler der. Er dog fornøyd med logitech sine produkter (harmony og squeezebox), men handler heller fra mpx, som jeg alltid har gjort før.-

Topp Bunn