Lofoten

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Hytta mi er rett rundt neset til venstre ved 2:23.

Hvorfor ferga til Lødingen er med her vet jeg ikke da det ikke er i Lofoten.
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.656
Antall liker
4.302
Sted
Bartistan
Ahhhrrrrggghhh! Vakkert i massevis og alt det der, men lydsporet!! Svulstigstere enn tilogmed Game of Thrones ville hatt godt av :mad:

Edit: Jeg babla om åpningsinnlegget
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Denne er fin. Bor ved 0:40

Er ikke det svolvær? Husker vi var der i 2012 tror jeg. Var på en restaurant i et gammelt sjøhus med lav takhøyde. Vi satte oss ut som eneste gjester og fikk bare hoderisting fra personalet. Første dag med sol den sommeren, men litt vind.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.508
Antall liker
7.843
Torget vurderinger
0
Lofoten er ikke for "spesiellt interesserte" som en kollega derfra sa en gang. Lofoten er for "spesiellt rike" interesserte!

Det meste koster skjorta om du kommer dit som turist! Så har jeg hørt.....!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Lofoten er ikke for "spesiellt interesserte" som en kollega derfra sa en gang. Lofoten er for "spesiellt rike" interesserte!

Det meste koster skjorta om du kommer dit som turist! Så har jeg hørt.....!


Alt for mange turister her. Nå når kineserne kommer for fullt er jeg redd det kan bli mye værre. Et av problemene er at turistene nå også bruker naturen, i motsetning til før.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Jeg har en tremenning som bor (bodde?) i Kabelvåg. Han er pensjonert nå, så det er mulig han har flyttet hjem til Bleik.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8mG4ed/er-turismen-verdt-det


Når sitter på verandaen på hytta og ser med kikkert på fjellene over Svolvær ser jeg folk der omtrent hele tiden. Så en avisartikkel at det er montert telleverk. Fra 27 mai til 27 Juli i fjor var det 40 000 personer som gikk turen. Det blir slitasje på naturen av slikt...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.896
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er ikke bare i Lofoten dette er i ferd mde å bli et problem, - også her i Vesterålen, på Senja og de fleste populære turistmå her nord.... Isolert sett er det ikke noe galt med turismen, men det har etterhvert fått et omfang som som går over alle støvleskaft. Problemer som søppel, fullstendig nedslitte turstier - og ikke minst dritt! I mangel på offentlige toaletter drites det i hagene til folk, på kirkegårder - hvor som helst. Det teltes i hager, på kirkegårder osv osv - delvis i mangel på tilrettelagte teltplasser, men også for å spare kronene til en teltplass på en normal camping. Bobiler finner man overalt, - også der hvor en bobil definitivt ikke bør prøve å kjøre. Vi har funnet bobiler på jobb, fordi det tilfedigvis av en tilgjengelig stikkontakt på en vegg... og slik fortsetter soga....
Det blir stadig mer fokus på feks en turistskatt for å finansiere tiltak ute i små kommuner. Jeg er ikke sikker på om det er løsningen, men "noget bør gjøres" som det heter om en kar som satt flere perioder på Stortinget. Sitatet skal visstnok være hans eneste utsagn i salen....
Noe må i alle fall gjøres før dette går helt av skaftet....
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.413
Antall liker
12.492
Sted
Sørlandet
Det er vel nå 4 år siden Destinasjon Lofoten sluttet å aktivt markedsføre plassen. Folk ble vel lei av turister som teltet overalt inkl kirkegården og forsøpling.

-BB-
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Østlofoten

 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Ahhhrrrrggghhh! Vakkert i massevis og alt det der, men lydsporet!! Svulstigstere enn tilogmed Game of Thrones ville hatt godt av :mad:

Edit: Jeg babla om åpningsinnlegget

Sa du svulstig? Hva med denne?

 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Så Voff bor i Svolvær. Er oppvokst der, nærmere bestemt på Stranda. Profilbilde er fra Kongstind. Nå bor jeg i Akershus men etablert meg med hytte på Hamarøy - ikke så langt fra Tranøy.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
hamarøy er fint; familien kommer fra brennvika. tranøy er jo blitt rene mekka med spa, ølkran, bakeri og gallerier på sommerstid.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Denne er fin

 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
hamarøy er fint; familien kommer fra brennvika. tranøy er jo blitt rene mekka med spa, ølkran, bakeri og gallerier på sommerstid.
Brennvika er magisk - ferdig snakka!
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Var i Lofoten på jobbtur for ca 10 år siden. Glemmer det aldri. Havrafting fra Svolvær til Trollfjorden, havfiske, tur på et akvarium og fiskemiddag på en restaurant som jeg tror het "Børsen". Vi bodde i en rorbu på Svinøya, med fantastisk utsikt mot "Svolværgeita". Vi var der tidlig om våren, og opplevde både vinter og fantastisk vårvær. Satt på Anker Brygge og drakk øl med en utsikt som kunne ta pusten fra alle og enhver. Eneste minuset var å komme seg fra Bergen til Svolvær. Først fly til Oslo, videre med fly til Bodø, Widerøe fra Bodø til Leknes, og til slutt fra Leknes til Lofoten. Tror vi brukte over 6 timer på den turen.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.896
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Den reiseruta er da helt normalt ute i distriktsnorge....... noe som "søringer" og styresmaktene stort sett ikke makter å ta inn over seg..:cool:

Lofoten er flott, p åsin måte, men jeg slår gjerne et slag for Vesterålen, som på sin måte er minst like flott, men med mye større variasjon i naturen. Lofoten er dessverre også i ferd med å prise seg ut av markedet.. om Norge er dyrt, er Lofoten enda dyrere.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.413
Antall liker
12.492
Sted
Sørlandet
Tromsø, Senja, Helgelandskysten osv osv osv.... det kryr av vakre plasser der oppe og man trenger slettes ikke å reise ut til Lofoten for å oppleve kystlandskap, midnattsol, høye fjell, hyggelige mennesker, sjømat, sjøbuer og alt det andre som hører til.

-BB-
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Reinebringen og Bunesstranda....

 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Så Voff bor i Svolvær. Er oppvokst der, nærmere bestemt på Stranda. Profilbilde er fra Kongstind. Nå bor jeg i Akershus men etablert meg med hytte på Hamarøy - ikke så langt fra Tranøy.
Er du født i 1961 tror jeg at jeg vet hvem du er...;D
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.197
Antall liker
3.679
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Når Lofotvæggen reise sæ
som en sliten tanngard.
Hjærte mett førrlængst førtapt,
det nøtta'kje å gå manngard.
(Fra Vetten, med Himmeltidan rett forut)
lofotwæggen.jpg
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.160
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Er du født i 1961 tror jeg at jeg vet hvem du er...;D
Oi - fikk ikke med meg den kommentaren før nå Voff. Er født i 61 ja - nå ble jeg litt spent! Har vi kjennskap til hverandre?
Legger til et bilde fra Espen Mortensen fra hjemmekontoret. Alpint landskap i Austnesfjorden.

Austensfjorden-1.PNG
 
Topp Bunn