Lodding

Aalstad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Har nettopp begitt meg ut i loddeverdenen og har loddet et delefilter, og internkabling til terminaler. Jeg har fått med meg såpass at jeg ser forskjellen mellom kaldlodding og varmlodding, men det jeg lurer på er om det er mulig å avsløre en utilstrekkelig lodding ved å slenge på et multimeter, og sjekke motstanden?

Delefilteret gikk veldig bra, men å lodde terminalene var skikkelig pain in the ass, siden lederne var relativt store og hadde mange kordeller. Jeg peiset på med ca 400 grader og varmet opp mannskiten helt til jeg kunne mate på med loddetinn. Men jeg fikk bare et så-som-så resultat. Halve loddingen ble blank, mens halve loddingen ble matt. Jeg anslår at den fine delen av loddingen er stor nok, men er litt usikker. Alle loddongene målte samme motstand.. Loddetinn tråden var mye tykkere enn den jeg brukte på filteret. Kan dette ha noe å si for resultatet?

Håper noen har et godt svar her til å hjelpe ut en rookielodder ;)

Mvh Andreas
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er temmelig nytteløst å sjekke en lodding med ohm meter. I hvert fall et slikt digitalt multimeter. Hvis du har loddet uten å oppnå kontakt eller forbindelse, kan du avsløre dette med et ohm meter. Men da hr du egentlig ikke loddet.
Ditt problem er at du ikke har loddebolt som kan holde temperaturen når loddepunktet stjeler mye varme. Til slikt bruk må du ha en større loddebolt. Ikke varmere.
 

Aalstad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Takker og bukker Audiomix! Skal se om jeg ikke får kloa i en bolt med høyere effekt.

Andreas
 

EndrePendre

Medlem
Ble medlem
03.01.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
Tempen bør være ca. 350 grader, eller 360-370 med blyfritt tinn. Jeg tar tar gjerne litt tinn rett på spissen mens jeg varmer, da blir kontakten bedre og det går mye fortere å varme. Riktig spiss er også viktig, en stor og kanskje flat spiss er bra om man ikke trenger nøyaktighet.

Flussmiddel er en fin ting å bruke for å bedre loddbarheten og få tinnet til å flyte bedre. Få hobbyloddere bruker det noe særlig, har jeg inntrykk av, men profesjonelle bruker det faktisk gjerne før hver eneste lodding, uansett hva slags (iallfall innen elektronikk, som er mitt fag).

Det går fint å reparere en litt uheldig lodding, men når man er uerfaren gjør man det ofte bare verre.

Ellers har vel Audiomix svart greit på det du egentlig spurte om. Det vil enten være 0 ohm eller brudd. En dårlig lodding kan virke greit i utgangspunktet, men er dårlig rent mekanisk, og kan skape vakkelfeil eller brudd etter hvert (sier seg vel selv).

Hilsen loddefagmann
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Aalstad skrev:
Takker og bukker Audiomix! Skal se om jeg ikke får kloa i en bolt med høyere effekt.

Andreas
Varenummer 82-983-06(loddestasjon RDS 80) frå Ersa er fin. Den er ikkje ESD-godkjent, men det speler jo ingen trille for hobbybruk. Har denne sjølv med nokon dreparar av loddespissar(storleik blyant :)). Ville prøvd å ringe inn og prute på prisen. Eg fekk den for 8-900kr+mva, men no spurde eg om eg kunne få rabatten til den gamle arbeidsgivaren min ;D
 
Topp Bunn