Lodding, hva trenger jeg?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ser noen DIYere har antistatisk underlag på arbeidsbordene sin, er dette påkrevet eller går det greit uten?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kommer an på ;)
Hvis du skal ha et ESD sikkert arbeidsbord, må du ta i slik at alt er på jordpotensial. Bordplate, loddeutstyr / verktøy, det du skal jobbe med og deg selv.
Dette er mest kritisk når du håndterer løse komponenter. Når komponenten først er på plass på et kort, er den mindre utsatt. Jeg kjener ingen DIY'er som er SÅ seriøs. Jobber du med rør slipper du å bekymre deg :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
el_mariachi skrev:
Ser noen DIYere har antistatisk underlag på arbeidsbordene sin, er dette påkrevet eller går det greit uten?
Det går fint uten, bare pass på å ikke subbe rundt med fleece-jakka rett før du begynner å lodde.
Proffer (inkl. meg selv) gjør det slik:
Antistatisk vinyl-belegg på gulvet koblet til esd-jord, antistatiske tøfler, antistatisk matte på arbeidsbordet koblet til esd-jord, loddebolt koblet til ESD-jord og håndleddstilkobling koblet til belegget på arbeidsbordet. Men dette er bare fordi QA krever det. Personlig synes jeg det er litt hysterisk.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvilken optimal temperaturinnstilling for bruk av WBT tinn med sølvinnhold? (Gammeltypen, ikke blyfritt).
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
LydMekk skrev:
Hvilken optimal temperaturinnstilling for bruk av WBT tinn med sølvinnhold? (Gammeltypen, ikke blyfritt).
Ved bruk av loddetinn som består av tinn + bly (spiller liten rolle om det er et snev av sølv ;)) skal du benytte ca 370°C. Ved bly fritt ca 410 - 420°C. Med litt erfaring ser du enkelt om du har feil eller riktig temperatur. For å få bra resultat er det viktig at du har en loddebolt som klarer å regulere temperaturen uten for store variasjoner. Det er det langt fra alle som klarer. Weller gjør det :)
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
el_mariachi skrev:
Når jeg skal lodde motstander, kondensatorer og lignende komponenter til et print, hvilken temperatur skal brukes da? Hvilken tykkelse på spissen?

Er spissen best å lodde med når den er spiss eller er meiselform å foretrekke til tidligere nevnte loddinger?
Som nevt tidligere er 350-400°C greit. Det som i midlertidig er viktig å tenke på er oppvarmings tiden. Velg en spiss og temperatur som gjør at loddingen er over på 2-3 sekunder. Da vil du være veldig safe med tanke på å bevare prinkort banene, isolasjon på ledninger og ikke minst hindre at halvledere går istykker.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Var på CO og kjøpte en sånn i ettermidag:



Håper den klarer jobben, har testet litt i kveld med avlodding/lodding på print og laget ett sett kabler i samme slengen.
Det som er helt klart er at denne er veldig mye bedre/lettere å lodde med enn de pennene/boltene jeg har fra før.

Stilte den inn på 370C og da svingte tempen mellom 367 og 373C alt ettersom hvor store ting som ble varmet.
 
Topp Bunn