Loddetinn

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Nei!

Fordi det er blyfritt. Dette har høgare smeltepunkt enn vanleg loddetinn og krev difor meir effekt og høgare temperatur, noko som igjen førar til kortare levetid på spissane. Og du bør ha ein loddestasjon, ikkje bare ein vanleg loddebolt.

Blyholdig med litt(td. 2%)sølv er å foretrekke. Dette fordi det er langt enklare å jobbe med og ikkje noko dårlegare på noko som hels vis. Grunnen til at dei har byrja å gå over til blyfritt er eine og aleine av miljøhensyn. Sølvet er ikkje der for ledningsevnen, men for å "fukte" loddinga betre, dvs få betre utflyt på tinnet og dermed betre resultat.

Om du går inn på www.elfa.se og søker opp varenummer 82-927-24 ville eg tru du hadde eit som er bortimot optimalt til ditt bruk.

Hugs at du helst skal fjerne flussmiddelet etter lodding med flussfjernings væske. Dette blir det synda stort mot. Grunnen har eg blitt fortald er at flussmiddelet er aggressivt for kobber. Varenummer 80-218-85 på Elfa.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
AAaF skrev:
Nei!

Fordi det er blyfritt. Dette har høgare smeltepunkt enn vanleg loddetinn og krev difor meir effekt og høgare temperatur, noko som igjen førar til kortare levetid på spissane. Og du bør ha ein loddestasjon, ikkje bare ein vanleg loddebolt.

Blyholdig med litt(td. 2%)sølv er å foretrekke. Dette fordi det er langt enklare å jobbe med og ikkje noko dårlegare på noko som hels vis. Grunnen til at dei har byrja å gå over til blyfritt er eine og aleine av miljøhensyn. Sølvet er ikkje der for ledningsevnen, men for å "fukte" loddinga betre, dvs få betre utflyt på tinnet og dermed betre resultat.

Om du går inn på www.elfa.se og søker opp varenummer 82-927-24 ville eg tru du hadde eit som er bortimot optimalt til ditt bruk.

Hugs at du helst skal fjerne flussmiddelet etter lodding med flussfjernings væske. Dette blir det synda stort mot. Grunnen har eg blitt fortald er at flussmiddelet er aggressivt for kobber. Varenummer 80-218-85 på Elfa.
Ok. Da skulle denne:http://www.cardas.com/content.php?area=oem&pagestring2=Solder and Flux&pagestring=Solder and Flux+(closeup)&content_id=19&part_id=70 være bedre egnet. Koster 12$ for 100 gr. hos partsconnexion.com.

Jon A
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
JAND skrev:
AAaF skrev:
Nei!

Fordi det er blyfritt. Dette har høgare smeltepunkt enn vanleg loddetinn og krev difor meir effekt og høgare temperatur, noko som igjen førar til kortare levetid på spissane. Og du bør ha ein loddestasjon, ikkje bare ein vanleg loddebolt.

Blyholdig med litt(td. 2%)sølv er å foretrekke. Dette fordi det er langt enklare å jobbe med og ikkje noko dårlegare på noko som hels vis. Grunnen til at dei har byrja å gå over til blyfritt er eine og aleine av miljøhensyn. Sølvet er ikkje der for ledningsevnen, men for å "fukte" loddinga betre, dvs få betre utflyt på tinnet og dermed betre resultat.

Om du går inn på www.elfa.se og søker opp varenummer 82-927-24 ville eg tru du hadde eit som er bortimot optimalt til ditt bruk.

Hugs at du helst skal fjerne flussmiddelet etter lodding med flussfjernings væske. Dette blir det synda stort mot. Grunnen har eg blitt fortald er at flussmiddelet er aggressivt for kobber. Varenummer 80-218-85 på Elfa.
Ok. Da skulle denne:http://www.cardas.com/content.php?area=oem&pagestring2=Solder and Flux&pagestring=Solder and Flux+(closeup)&content_id=19&part_id=70 være bedre egnet. Koster 12$ for 100 gr. hos partsconnexion.com.

Jon A
Sikkert bra det, men veldig lite info. Tykkelsen (0,32" = 0,8mm) virka fin. Men det er jo ikkje nødvendigvis lurt å kjøpe tinn hos partsconnection og etterpå kjøpe rens hos Elfa. Då går fort vinninga opp i spinninga. Såg forresten at tinnet på Elfa hadde eit flussmiddel som var berekna på å etterlatast. følar nok sistnemnte er eit tryggare kjøp pga. at du har betre info. Det einaste er at det er 500g, men då har du jo unnskyldning for å bygge endå fire forsterkarar. Du kan jo ikkje ha ei bjelle utan ku! ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Flussmiddel som er aggresivt er vanligvis ikke brukt i moderne loddetinn. Jeg har en rull, fordi det er letter å lodde med. Til utstyr som skal fungere en stund, vil jeg derimot anbefale et mer moderne tinn.
De som selges på elfa inneholder snill fluss. Det skader ikke å ta den bort, så gjør gjerne det, men det er ikke nødvendig.
Bruk blyholdig tinn. Litt sølv kan gjøre det enklere å lodde.
Det viktigste er å gjøre alle delene rene før du lodder. Bruk isopropanol og papirhånkle og tørk av møkka fra loddetinnet og det som skal loddes.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Rhesus skrev:
Flussmiddel som er aggresivt er vanligvis ikke brukt i moderne loddetinn. Jeg har en rull, fordi det er letter å lodde med. Til utstyr som skal fungere en stund, vil jeg derimot anbefale et mer moderne tinn.
De som selges på elfa inneholder snill fluss. Det skader ikke å ta den bort, så gjør gjerne det, men det er ikke nødvendig.
Bruk blyholdig tinn. Litt sølv kan gjøre det enklere å lodde.
Det viktigste er å gjøre alle delene rene før du lodder. Bruk isopropanol og papirhånkle og tørk av møkka fra loddetinnet og det som skal loddes.
Dreiv på å editerte innlegget mitt mens du la ditt. Ja, ja, sånn kan det gå... :-X

Ellers var det godt du sa det om reingjøring. Gløymde det heilt vekk.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Hvorfor ikke følge rådet til AAaF ???
Trenger langt ifra et halvt kilo... Bruker heller de 300 kronene jeg sparer på og kjøpe mindre tinn på oppgradering av komponenter i Bottlehead forsterkerne.

Jon A
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har brukt blyfriutgaven til Cardas, og jeg synes det er ganske greit å jobbe med, men det flyter ikke så fint som vanlig tinn. Så du skal eventuelt øve deg noe. Litt høyere temp kreves, så du skal ha en bolt med termostat. Da jeg for en tid siden skulle teste det ut, spurte jeg meg litt for her på sentralen, og et av de gode rådene jeg fikk var at hvis du skal lodde på ender som er fortinnet fra produsenten, er det lurt å bruke blytinn.

Asbjørn
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Jeg syns $12 virket som en bra pris for 50gr sølvtinn. Jeg ville aldri i verden anbefalt deg å kjøpe så mye som 500gr tinn. I produksjon kaster man hele tinnruller i søpla kun fordi de har gått ut på dato. Riktignok er disse rullene antakelig holdbarhetsmerket fordi de er ment for spesielle formål hvor det stilles høye krav til kvalitetskontroll. En halv kilo tinn er i alle fall FOR mye etter min mening - du kommer til å ruge på den i årevis! Og som konsekvens kommer du til å bruke svært gammelt loddetinn i hifi-prosjektene dine i mange år fremover..... ;)
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Flussmiddel som er aggresivt er vanligvis ikke brukt i moderne loddetinn. Jeg har en rull, fordi det er letter å lodde med. Til utstyr som skal fungere en stund, vil jeg derimot anbefale et mer moderne tinn.
De som selges på elfa inneholder snill fluss. Det skader ikke å ta den bort, så gjør gjerne det, men det er ikke nødvendig.
Bruk blyholdig tinn. Litt sølv kan gjøre det enklere å lodde.
Det viktigste er å gjøre alle delene rene før du lodder. Bruk isopropanol og papirhånkle og tørk av møkka fra loddetinnet og det som skal loddes.
Jeg antar du mener NoClean fluss... jeg trodde den ble brukt mest pga. kostnadshensyn? (mindre vasking)
Jeg har jobbet litt med lodding, da jeg har vært lærling og har tatt fagbrev som Produksjonselektroniker.
Fagprøven bestod forøvrig hovedsaklig av loddeøvelser.

Det jeg erfarte på jobben var at vi brukte NoClean til vanlig - men om man fikk en "vanskelig" lodding var det godt å ha litt RMA-fluss i bakhånd :)
Bakdelen ved sistnevnte er at det er grisete, og en må vaske vekk flussrestene helst innen noen timer...
men det fungerer bare så mye bedre. Tinnet flyter lettere igjennom 2-sidet PCB....og blir meget blankt og flott.
Nærmere bestemt tenker jeg på Kester 185 RMA (rosin mildly activated) fluss.
Og når jeg først nå leser databladet så skjønner jeg hvorfor det fungerte såpass (tilsvarer visst strongly activated)
Er så heldig å ha liten flaske stående som jeg skal bruke til hifi-prosjekter fremover 8)



For å vaske rent bruker jeg ESD-sikre børster og isopropanol.

Til purister: det blir fort noen nanoampere krypstrøm i flussrester - så vask vekk sølet ;)
For ikke å nevne at mange flussmidler er korrosive...
 
Topp Bunn