Loddestasjon/ utstyr for den glade hobbyamatør?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hei, har tenkt å kjøpe loddestasjon, men hvilken? Hvilke egenskaper bør en loddestasjon for hobby bruk ha, stort sett terminering av kabel, evt. byggesett/kit forsterker i fremtiden o.l.?
Hvilket tilbehør behøver man, tinn suger, stativ osv.
Er f.eks. denne fra Dynabel grei nok? http://www.mamut.net/dynabel/subdet410.htm
Evt. Biltema/ClasOlson...
Andre forhandlere? Har sett at welleman skal være bra... Hvor mange watt/grader har man behov for?
Tenker ikke å bruke mer enn en tusenlapp på loddestasjon, så trenger ikke forslag på det grommeste, men en som er tilstrekkelig og får jobben gjort.
Mvh.
Svein
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Motron hadde noen brukte Weller en gang tror jeg.
Ser ingen grunn til å velge noe annet. haR EN SELV NÅ.
Claes sin er elEndig spør du meg, har greid å ødelegge min. Litt for dårlig bygd vil jeg si.

Håvard
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Har et helt batteri fra Weller selv, både rene loddebolter og -stasjoner. De er alle 20-30 år gamle og like gode, så kvaliteten er det uten tvil. Har også et par fra Ersa, og har hatt en stasjon derfra som også fungerte fint.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Har både Weller og Biltema, begge OK. Weller var brukt fra Motron, og dermed konkurransedyktig på pris.
 
B

BTS

Gjest
Som alltid, du får vad du betalar för, billigt=Søppel. :)
Känslan av att fyra igång Weller´n och inhalera hi-end lödrök
är värd lite extra pengar... 8) 8)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Den Velleman modellen Claes og Biltema sin...
Men er 48 watt nok til mitt bruk, 150-420 grader?
Hvor har de gode priser på Weller?
Takk folkens :)
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
bruker weller WS81, denne er på 80W som ikke gjør noe. Denne hadde jeg valgt igjen.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Ser ut som om det er Weller som gjelder (hei, det rimte jo), skal se litt rundt på nettet om jeg finner til "rett pris".
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Då ville eg venta til eg hadde 2000kr.

Sjølv har eg denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=82-983-06&toc=19658

Heilt topp. Og bestill nokre store spissar, største dei har, til lodding av høgtalar- terminalar osv. Veldig mange, også folk som har lodding som arbeid, bruker alt for høg temperatur og for liten spiss.

Og ikkje kjøp blyfritt tinn, det er bare å skyte seg sjølv i beinet. Det beste er loddetinn med bly og littegrann sølv(feks 2%)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Milenko skrev:
Hvordan er kvaliteten på Velleman loddestasjonene som Dynabel fører
vet ikke hvordan loddestasjonene er, men hadde en velleman loddebolt som bare klarte 1 år med lodding før den tok kvelden :p
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
AAaF skrev:
Då ville eg venta til eg hadde 2000kr.

Sjølv har eg denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=82-983-06&toc=19658

Heilt topp. Og bestill nokre store spissar, største dei har, til lodding av høgtalar- terminalar osv. Veldig mange, også folk som har lodding som arbeid, bruker alt for høg temperatur og for liten spiss. Og ikkje kjøp blyfritt tinn, det er bare å skyte seg sjølv i beinet. Det beste er loddetinn med bly og littegrann sølv(feks 2%)
Kan du utbrodere litt mer om dette med temperatur/spiss?
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Har du en ordentlig kalibrert loddestasjon er det ingen problem å lodde store høytalerterminaler, selv med en liten spiss. Det er ingen problem å få tinnet til å flyte på en 20 kroning med en 1mm spiss. Poenget med en god loddestasjon er at den holder temperaturen, (350 C), konstant når du lodder. Skal du lodde på stort loddeland (høytalerterm, etc) er det en stor fordel og bruke flytende flussmiddel i tillegg. Det får tinnet til å flyte lettere. En annen ting er at man ikke bruker for mye tinn, kordeler skal være synlige i tinnet, samtidig som det skal være god utflyt av tinnet. TTT. Tid-Temperatur-Tinnmengde.
Dårlig loddeutstyr produserer kaldloddinger og skjulte feil. De vanligste feil er: for mye tinn, for høy temperatur på bolten som igjen gjør at flusset i tinnet fordamper før tinnet stivner, for lav temperatur som igjen gjør at tinnet ikke legerer seg med kabel/komponent og loddeland(printkortet). En annen ting er. Klipp aldri komponentben og kabler etter lodding, dette skal gjøres før du lodder (forhindrer opptrekk av fuktighet i loddepunktet over tid, den fuktighet som er i luften i rommet utstyret står i). Bare noen få tips fra en som er sertifisert i hue og rævva mtp lodding, og en som aldri kjøper DIY produkter uten at jeg vet hvem som har bygget/produsert dingsen ;)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Den første oppgaven loddestasjonen er tiltenkt er å få av lakken på lederne i en Cardas se 15 kabel.

Er vist en liten utfordring i seg selv det har jeg forstått...
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hei!
Der har du en utfordring ja. Trakk opp min brors RB300 arm med Cardas kabler, og plagdes litt før jeg fikk det til. Har du en god loddestasjon kan du skru opp temperaturen til over 400gr C, det skal gjøre susen for å få av lakken, vær tålmodig det går tilslutt :) For all del. ikke skrap med kniv/skalpell etc, da skader du kordelene i kabelen. Når du har fått av lakken så flusser, og fortinner du endene. Jeg nevnte flussmiddel ovenfor. IKKE kjøp fluss på flasker hos Clas Olson, det er nemlig loddevann, og er etsende (brukes ved hardlodding av feks rør etc). Skal ikke brukes i elektronikkproduksjon, uansett hva de sier på butikken. Flussmiddel fåes kjøpt hos ELFA, eller andre elektronokkleverandører. Feks Fluss 6000, som er meget godt egnet til elektronikkproduksjon. Fluss renser og beskytter loddinger, samt sørger for god utflyt av tinnet slik at du får en god legering.

Mvh
Jarl
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Uttern skrev:
Hei!
Der har du en utfordring ja. Trakk opp min brors RB300 arm med Cardas kabler, og plagdes litt før jeg fikk det til. Har du en god loddestasjon kan du skru opp temperaturen til over 400gr C, det skal gjøre susen for å få av lakken, vær tålmodig det går tilslutt :) For all del. ikke skrap med kniv/skalpell etc, da skader du kordelene i kabelen. Når du har fått av lakken så flusser, og fortinner du endene. Jeg nevnte flussmiddel ovenfor. IKKE kjøp fluss på flasker hos Clas Olson, det er nemlig loddevann, og er etsende (brukes ved hardlodding av feks rør etc). Skal ikke brukes i elektronikkproduksjon, uansett hva de sier på butikken. Flussmiddel fåes kjøpt hos ELFA, eller andre elektronokkleverandører. Feks Fluss 6000, som er meget godt egnet til elektronikkproduksjon. Fluss renser og beskytter loddinger, samt sørger for god utflyt av tinnet slik at du får en god legering.

Mvh
Jarl
Tusen takk for gode råd :D, Dette var meget godt beskrevet :)
flussmiddel står herved på lista over utstyr man trenger..
Ekstra spisser i forskjellig størrelser
Sånn holder med alligatorklemmer og forstørrelses glass har jeg fra før
Tinn suger
Er det mer essensielt lodde utstyr man trenger?
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hei!
I tillegg til en god tinnsuger er også loddelisse kjekt å ha tilgjengelig. Disse lissene brukt sammens med fluss og varme fra boltspissen renser loddeland veldig godt. Avisoleringstang som feks "strippmaster", el annen form for halvautomatisk avisoleringstang er også ett must, slik at du får avisolert kabel på en skånsom måte. Teflon-isolasjon bruker man varmeavisoleringstang, eller rett og slett boltspissen til å avisolere.
Ellers er det bare å prøve seg fram, renhold av boltspiss pluss fortinning av denne før lodding er særdeles viktig. Unngå for mye fingerfett på kabel som skal loddes, må man tvinne kabelen før fortinning, så bruk noen dråper fluss på enden før du fortinner.
Det var nå noen tips for å få ett vellykket og holdbart resultat av DIY-virksomhet. er det forøvrig noe du lurer på, så kan du ta kontakt på telefon 48015260.

Mvh
Jarl
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hei,
tusen takk for meget gode råd, setter stor pris på det :)
Mvh.
Svein
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Lager meg innkjøpsliste her...
Loddestasjon
Spisser i forskjellig størrelse
Loddelisse
Tinn suger
Flussmiddel (6000)
God avisoleringstang/halv automatisk
God Krympetang til spader o.l.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg vil slutte meg til koret og anbefale en Weller stasjon. Ikke en av de aller billigste, men en brukt WECP-20 er et glimrende all round valg. Sjekk tyske ebay, der er det som regel noen som ofte lander på +- €100.

Puma
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Gubra skrev:
AAaF skrev:
Då ville eg venta til eg hadde 2000kr.

Sjølv har eg denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=82-983-06&toc=19658

Heilt topp. Og bestill nokre store spissar, største dei har, til lodding av høgtalar- terminalar osv. Veldig mange, også folk som har lodding som arbeid, bruker alt for høg temperatur og for liten spiss. Og ikkje kjøp blyfritt tinn, det er bare å skyte seg sjølv i beinet. Det beste er loddetinn med bly og littegrann sølv(feks 2%)
Kan du utbrodere litt mer om dette med temperatur/spiss?
Uttern skrev:
Har du en ordentlig kalibrert loddestasjon er det ingen problem å lodde store høytalerterminaler, selv med en liten spiss. Det er ingen problem å få tinnet til å flyte på en 20 kroning med en 1mm spiss. Poenget med en god loddestasjon er at den holder temperaturen, (350 C), konstant når du lodder.
Når spissen er for tynn mister den temperaruren for fort dersom du setter den borti noko større som absorberer varmen frå den, den har lite varme opplagra og kolben skal varme opp objektet gjennom ein tynn spiss. Sjølv om du har ein regulert loddestasjon, så sitter temperaturfølaren litt inne på kolben, noko som gjer at du kan ha korrekt temp på kolben, mens spissen er kaldare. Då må du vente lengre på at det du skal lodde får overført nok varme til at tinnet flyter utover. Visse forskjellar vil det jo sjølvsagt være med utforming på tuppen. Ofte er resultatet av for liten spiss er at loddestasjonen står innstilt 50-100 grader høgare enn den skal, fordi folk ikkje gidd å skifte spiss.

Du kan tenke deg at spissen er ein motstand mellom kolben og objektet du skal lodde på. Tynn spiss gir høg morstand, mens tykk spiss gir lågare motstand. Dette går igjen andre plassar der ein skal fordele varme, feks i kjølefinner, der du ønsker å fordele varmen frå transistoren ut i kjølefinna. Jo tykkare gods bak transistoren, jo bedre blir varmen leda vekk.

Også; Ved bruk av ein tykkare spiss oppnår du raskare rett temp, noko som igjen reduserer oppvarminga i områda rundt, feks plast som skal isolere høgtalarterminalar frå kassa. Ved bruk av tynn spiss risikerer du at ting begynner å smelte.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Ser at Weller er det hotte tipset og som anbefales...
Valget falt på en Velleman fra Dynabel denne gangen, ble et spørsmål/vurdering om hvor mye man kommer til å bruke den loddestasjonen. Jeg har ji hittil i mitt 33 år lange liv klart meg uten så... Er så mye som står på innkjøpslista at jeg må spare inn enkelte plasser og fant vel ut at en enklere utgave sannsynligvis holder til mitt bruk som er litt kabel lodding av og til...

Beklager at jeg endte opp med noe annet enn det dere foreslo, men er jo snakk om grense/nytte kostnad i forhold til hvor mye man tror man kommer til å bruke den også...
Men finner jeg jo ut at dette er noe jeg tar frem ofte...

Men vil fortsatt ha gode råd angående lodding/fjerning av isolasjon/lakk på Cardas kabel osv.
Kjøpte forøvrig med litt Mundorf supreme loddetinn, er den grei til mitt bruk?
Står optimal loddetemperatur på loddetinn pakningen? Har ikke funnet noe på nett...

Noen som kan anbefale et bra flussmiddel og hvor man får kjøpt, var på siden til Elfa, men var ca. 232 forskjellige, så det ble litt vanskelig...

Mvh.
Svein
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hei!
Til AAaf:Det er nettopp det som er poenget med en god loddestasjon, den holder temperaturen uansett. Ved store loddeland kan man gå opp til 2-2,5mm meiselselspiss, slik at du får raskere utflyt. Moderne loddestasjoner er på opptill 200W, og temperaturføleren sitter i spissen, ikke i skaftet. Det er slutt med loddeøkser, det gjør mye mere skade enn godt. Visst du går opp til IPC-sertifisering så lærer du nettopp dette. For mye varme gjør at flusset i tinnet fordamper før tinnet stivner og du får en lodding som er dårlig.
Milenko:
Kjøp syntetisk fluss, gjerne ett som heter EF6000. De gameldagse harpiksbaserte flussene er noe svineri og holde på med. Weller og Pace har gode loddestasjoner, har du mulighet så kjøp en som har tinnsuger i tillrgg, men det er gjerne dyrt da

Mvh
Jarl
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
ELFA:
Flussmiddel
artnr 82-490-57 Kr250,-
Loddelisse
artnr 82-930-29 Kr34,40

Øvrig utstyr som feks doseringsflaske for fluss kan jeg ikke finne hos ELFA, men en annen nyttig adresse som har ALT er:
Betek Consult i Tønsberg, Tlf: 33310150, de har også nettbutikk, og er forøvrig hjelpsomheten selv å ringe til.
Mvh
Jarl Wold
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Denne tråden kan absolutt legges under "matnyttig"!

:)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Er sikkert flere enn meg som kunne tenkt seg grunnleggende loddekunnskaper, f.eks. hvilken temperatur o.l.
Har sett at Mundorf Supreme har smeltetemperaur på 290 grader, vil det si at man stiller loddebolt på 290, eller stiller man den litt høyere?
Bare slike enkle ting er jo greit å vite...
Og så har man uttrykk som krysslodding, utfordringer som å fjerne lakk isolering...
Hvilket utstyr man bør ha før man begynner...
Lodding på printkort?
Fine små lodde treningsett osv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Milenko skrev:
Er sikkert flere enn meg som kunne tenkt seg grunnleggende loddekunnskaper, f.eks. hvilken temperatur o.l.
Har sett at Mundorf Supreme har smeltetemperaur på 290 grader, vil det si at man stiller loddebolt på 290, eller stiller man den litt høyere?
Bare slike enkle ting er jo greit å vite...
Og så har man uttrykk som krysslodding, utfordringer som å fjerne lakk isolering...
Hvilket utstyr man bør ha før man begynner...
Lodding på printkort?
Fine små lodde treningsett osv.
http://www.tangentsoft.net/elec/movies/
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Dazed skrev:
Milenko skrev:
Er sikkert flere enn meg som kunne tenkt seg grunnleggende loddekunnskaper, f.eks. hvilken temperatur o.l.
Har sett at Mundorf Supreme har smeltetemperaur på 290 grader, vil det si at man stiller loddebolt på 290, eller stiller man den litt høyere?
Bare slike enkle ting er jo greit å vite...
Og så har man uttrykk som krysslodding, utfordringer som å fjerne lakk isolering...
Hvilket utstyr man bør ha før man begynner...
Lodding på printkort?
Fine små lodde treningsett osv.
Se der ja, glimrende :) Akkurat det jeg har lett etter, tusen takk :D

http://www.tangentsoft.net/elec/movies/
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det å bli god til å lodde handler som alt annet om å øve seg. Hvis du ønsker å gjøre det synes jeg du skulle skaffe deg noe vanlig 60/40 loddetinn http://www.fnebs.com/vaerktoej-og-tilbehoer/lodning/loddetin-(6040)-0,7mm---100g.asp Det er billig og enkelt å bruke. Hvis du skal øve deg på å lodde sammen ledninger, er det en god idè og skaffe seg sånn en liten hjelper med krokodilleklemmer. Så kan du strippe en solidcore kobberkabel, klippe den opp i passe stykker og lodde de sammen i forskjellige vinkler og variasjoner. Hvis du er kunstnerisk anlagt kan du lage en liten skulptur av sammenloddede kobberstumper. Print uten SMD er enklere og vellemann har forskjellig små kits til trene med.

Puma
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
En holder med alligator klemmer er faktisk den ene tingen jeg har, samt en 30 watt standard biltema loddebolt og noe lodde tinn...
Blir nok å øve litt og bli kjent med loddestasjonen før jeg begynner på høytalerkablene.

De endene som skal direkte på elementenes klemterminaler, tenkte bare wire, de må jo også fjernes lakk på, er det lurt å fortinne de endene, eller bare fjerne lakk og tvinne/samle dem?
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Legger merke til at han klipper ledningene etter lodding, Det skal som jeg tidligere har sagt IKKE gjøres. Komponent beina bøyes ca 45 grader på baksiden, og klippes, (enden skal ikke stikke ut over loddelandet/loddepunktet),for så å lodde. Når man har lodda skal det være opptrekk på komponentsiden også. Tinn skal være lett synlig, slik at man ser at det har vært god "fukting", som det heter. Visst dere tar kontakt med BETEK Consult, så er det mulig å få kjøpt en lettversjon av IPC-standarden 610 og 620. Der vises det i billedform om hva som er gangbar lodding, og hva som ikke er godkjent lodding. Meget illustrativt,
Husk at dårlige loddinger faktisk ER hørbart på sluttresultatet.

Mvh
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Uttern skrev:
og temperaturføleren sitter i spissen, ikke i skaftet.
Dette er eg ikkje enig i. Har ikkje sett ein loddestasjon med sensor i spissen(på HF- loddestasjonar veit eg ikkje korleis dei gjer det), sensoren sitter i kolben, men kolben er nære spissen, så du har så god regulering som mulig(tuppen er jo laus, det går ikkje ledere ut på denne). Men av grunner nemnt tidlegare kan du ikkje regulere for mindre akkumulert varme og tykkelse på spissen. Einaste mulighet for dette vil være regulator med foroverkopling, noko som eg ikkje kan se vil gå med vanlege virkemiddel.

Ellers må eg sei at eg er svært enig i dei andre tipsa dine ;)

Og ein ting til; Veit ein ikkje skal klippe etter lodding, men veit ikkje grunnen. Gjer du?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Kan det være at man kan skade/chippe den ferske loddingen...
Resultatet blir penere
Det er det etisk riktige å gjøre
;D
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Vet ikke hvilken loddestasjon du bruker AAaf, men alt vi bruker i jobben vår har tempføler i tuppen, og i dag kjøper man ikke annet til kvalifisert servicearbeid på elektronikk som går under klasse 3 i flg IPC-standarden, som alle sertifiserte servicebedrifter SKAL følge, og kunne dokumentere at de følger. Elektronisk regulerbare loddestasjer helt ned i 3000kr klassen, både fra PACE, Weller, bruker spisser med tempfølere i tuppen. Dette er for å sørge for rask tilførsel av varme når du setter spissen på loddepunktet. Alt annet er å kategorisere som nødverktøy for midlertidige reparasjoner. Jeg gjentar, det er fullt mulig å lodde 20-kroners mynter sammen med en 1mm spiss og seriøs loddestasjon. Dette gjør vi av og til som en ren demonstrasjon overfor videregående skoler som besøker oss.
Komponentben skal ikke klippes etter lodding for å unngå mekanisk stress av loddeforbindelsen, og for å unngå å åpne loddingen for inntrengig av oksider og fukt. Dette iht klasse 3(gamle mil spec, dette er for øvrig ett utrykk som ikke brukes i produksjon lenger). Dette er ugjendrivelige fakta som kan søkes opp i IPC-standarden, så det orker jeg ikke å si noe mere om. Vi lever i en fri verden , og det er fritt fram for alle kladdsmeder å gjøre hva pokker de vil, lodd gjerne med pigghakke oppvarma i åpen flamme for min del. Det eneste jeg er opptatt av,er å gjøre ting ordentlig og riktig. Da trår man i allefall ikke feil, og man får ett godt og ikke minst holdbart resultat. Lykke til ;)

Mvh
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Uff, det var ikke meninga å virke krass, beklager det AAaf, blir i overkant engasjert da dette er mitt hjertebarn og i mine øyne svært viktig for å få gode resultater. Beklager igjen.

Mvh Jarl
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Uttern skrev:
Uff, det var ikke meninga å virke krass, beklager det AAaf, blir i overkant engasjert da dette er mitt hjertebarn og i mine øyne svært viktig for å få gode resultater. Beklager igjen.

Mvh Jarl
Itt'no problem, vi er nok ikkje så ulike skal du se :) Det med kapping av bein spurde eg om bare fordi eg ikkje kjente bakgrunnen. Hadde på ein måte resonert meg til det med oksidering, men visste ikkje om det var fleire grunnar. Og det var det.

Bare for å sjekke: Du seier altså at det sitter ein trådlaus feedback i dei forskjellige uskiftbare spissane? Det var i såfall heilt nytt for meg.

Komplimenter for utsøkte teikneferdigheter i paint mottas med takk ;D
 

Vedlegg

Topp Bunn