LJM-MX50 SE - Sziklai Pair - fin lyd

SveinungH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.10.2008
Innlegg
160
Antall liker
71
Sted
Horten, Norway
Har lenge likt Audiolab sine forsterkere og lagt merke til at de (som jeg kjenner til) bruker Sziklai topologi i utgangstrinnet. Dette er ikke så vanlig å bruke, men jeg funderer på om dette er litt av nøkkelen til den gode lyden i Audiolab'ene.

Så for å teste litt loddet jeg sammen to slike DIY'er fra eBay: http://www.ebay.com/itm/110888241692

Sitter og hører på den nå og jammen låter den fint :)

Har gjort litt målinger av THD på den og med mitt utstyr måler jeg fint lite THD - i området 0.00[2-3-4]% for 1kHz (utført helt uprofft).

Er det andre som har erfaringer/synspunkter/meninger om Sziklai-topologien (also known as a "complementary feedback pair" (CFP) ) ?

Er det helt tilfeldig at jeg synes dette låter bra?
 

SveinungH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.10.2008
Innlegg
160
Antall liker
71
Sted
Horten, Norway
Jepp - både bra lyd og lite penger, men om jeg tør å bruke denne til noe skikkelig det vet jeg ikke. Er vel basert på en del fake komponenter.
:)
 

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Si meg hvordan er R30 C14 EGENTLIG koplet?
:D Det er en spesiell kinesisk kobling. Gir veldig bra lyd!
(skal se om jeg finner ut av hvordan det er implementert her)
Godt du har humor !
Den spesielle koplingen kopler altså to komponenter i serie til samme punkt. Det å døpe det spesiell kinesisk kobling er bare helt genialt!
 

Solviken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
84
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Jepp - både bra lyd og lite penger, men om jeg tør å bruke denne til noe skikkelig det vet jeg ikke. Er vel basert på en del fake komponenter.
:)
Har vell litt med hvordan selger han kjøpte fra. Har min LJM L25D forsterker som er kjøpt på ebay og fungerer utmerket!
 
N

nysjerrigper

Gjest
SE? altså ikke tilbakekobling eller DC offset i denne?
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
målte min mx50 for litt siden,men den faller som en stein etter 25 hz.
betalte ca 100kr for et kit og byttet de kjipe transistorene med Toshiba,
må si at det mx50 kitet låter særdeles bra.
har presset mx50 kitet nær klippe grensen ved 4ohm og 8ohm og det utvikler knapt varme.
eneste negative ved den spessiele kina koblingen er vel litt slank bass.
 

SveinungH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.10.2008
Innlegg
160
Antall liker
71
Sted
Horten, Norway
Og nå har den kommet i ny 2018 modell :)
Måtte jo teste den også og alt er like bra som før - eller bedre.
Sliter med å måle forvrengning på denne og da betyr det at det ligger under ca 0.001%

Kjekk sak om en trenger en liten 100Watter som ikke blir varm og som er fri for justeringsmuligheter. Har en tomgangs-strøm på ca. 30mA - noe som passer veldig bra for denne kretsen.

Enkel å bygge er den også.

Kjøres på ±15V til ±45V

s-l1600.jpg


https://www.ebay.com/itm/2018-MX50S...-Power-Amplifier-Assembled-Board/272961364046
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Får lyst til å prøve dette...
Er det noen som kan bekrefte at MX100 er to stk. MX50SE på samme pcb (inkl. høyttalerbeskyttelse).
Er usikker på kvaliteten på komponentene som følger med. Ser for meg å bestille det rimeligste kit'et og så bytte ut transistorene og kritiske kondensatorer med noen fra en anerkjent leverandør her hjemme.

Noen kommentarer?

Noen som kan si noe om lyden (ser bort fra effekt) i forhold til f.eks. chip-amp'en LM3886 ?

På forhånd takk :)
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Kan man klare seg med bunnplata på chassis som kjøling på mx 50, slik som på Naim Nap?

Mvh
 

DrEvil

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.05.2018
Innlegg
84
Antall liker
35
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Har bestillt meg indentisk kit, må bare finne meg et donor kabinett
Har en trafo fra en Thule 350 på 2x 33V som jeg tror er akkurat innafor.

Kai
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Regner med at målingene til SveinungH i post #19 er med Sanken 2SC3264/2SA1295.

Noen som har erfaring med forskjeller, hørbart og målbart, med f. eks. 2SD1047/2SB817 som er i enkelte av kit'ene.

Og hva om en velger å bytte ut transistorene som følger med i kit'et. Kan da MJL3281A/MJL1302A være et alternativ. I alle fall lett å få tak i her hjemme (Farnell)??.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Og nå har den kommet i ny 2018 modell :)
Måtte jo teste den også og alt er like bra som før - eller bedre.
Sliter med å måle forvrengning på denne og da betyr det at det ligger under ca 0.001%

Kjekk sak om en trenger en liten 100Watter som ikke blir varm og som er fri for justeringsmuligheter. Har en tomgangs-strøm på ca. 30mA - noe som passer veldig bra for denne kretsen.

Enkel å bygge er den også.

Kjøres på ±15V til ±45V

Vis vedlegget 477717

https://www.ebay.com/itm/2018-MX50S...-Power-Amplifier-Assembled-Board/272961364046
Hei :)

Bestilte ett sett som kit. Tenkte min yngste sønn (16 år) som har startet på videregående, linje data/elektronikk skal få lodde de sammen. Bestilte også et pre-amp kort med NE5532 som har volume, bass, diskant og balance. Planen med det hele, er at han skal få bygge en komplett forsterker til sin bestemor :)

Hun bruker i dag en forsterker som jeg bygde som 14-åring. Virker den dag i dag.....44 år senere. Har aldri vært reparert, men skraper noe helt jævlig i alle pot. metere nå, 44 år senere :eek:

Her kan du se den 44 år gamle forsterkeren:

007.jpg


012.jpg


Tror dette kan bli et hyggelig far og sønn prosjekt :)

Mvh.
Johnny
 
Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Og nå har den kommet i ny 2018 modell :)
Måtte jo teste den også og alt er like bra som før - eller bedre.
Sliter med å måle forvrengning på denne og da betyr det at det ligger under ca 0.001%

Kjekk sak om en trenger en liten 100Watter som ikke blir varm og som er fri for justeringsmuligheter. Har en tomgangs-strøm på ca. 30mA - noe som passer veldig bra for denne kretsen.

Enkel å bygge er den også.

Kjøres på ±15V til ±45V

Vis vedlegget 477717

https://www.ebay.com/itm/2018-MX50S...-Power-Amplifier-Assembled-Board/272961364046

Spennende! Men hva skal til for å sitte med en komplett amp? Kondiser, trafo, kasse, terminaler?
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Enkelt sagt trenger du i tillegg til disse modulene en egnet strømforsyning, et kabinett for det hele med alle nødvendige tilkoblingsterminaler og kjøleribber... og helst en krets for beskyttelse av høyttalerne om noe går galt. Men siden du spør slik så kanskje du bør gjøre litt research først.
 

Fantstein

Fersking
Ble medlem
15.12.2018
Innlegg
3
Antall liker
1
Sitter her og lodder, ja å en slik LJM . Har en Huldra 11 som ikke er helt i form og kortet er ganske ødelagt av tidligere bragder. Fikk lyst til og renske opp litt der og putte inn to slike. Er det noen som erfaring med slike forsøk? er det noe jeg bør passe meg for ?

Fanten
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Kommer ikke på noe.
Det bør da gå bra. Huldra 11 har vel +/- spenning som kan benyttes, kjøling og sikkert et signal et sted med nogenlunde rett nivå.
Kanskje el. lyttene i strømforsyningen bør fornyes?

(Selv har jeg nettopp bygget en 4-kanals forsterker med 4 stk. LJM MX50 SE).


Lykke til !
 

Fantstein

Fersking
Ble medlem
15.12.2018
Innlegg
3
Antall liker
1
Kommer ikke på noe.
Det bør da gå bra. Huldra 11 har vel +/- spenning som kan benyttes, kjøling og sikkert et signal et sted med nogenlunde rett nivå.
Kanskje el. lyttene i strømforsyningen bør fornyes?

(Selv har jeg nettopp bygget en 4-kanals forsterker med 4 stk. LJM MX50 SE).


Lykke til !
De blir byttet med to på 10 000uf . Blir vell litt andre påfunn og før jeg setter i støpselet .

Fanten
 

Fantstein

Fersking
Ble medlem
15.12.2018
Innlegg
3
Antall liker
1
Puttet i stikken. Slo på og vopps så var det jaggu liv i Huldra´n . Dette ga mersmak.
 

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
3
Har lenge likt Audiolab sine forsterkere og lagt merke til at de (som jeg kjenner til) bruker Sziklai topologi i utgangstrinnet. Dette er ikke så vanlig å bruke, men jeg funderer på om dette er litt av nøkkelen til den gode lyden i Audiolab'ene.

Så for å teste litt loddet jeg sammen to slike DIY'er fra eBay: http://www.ebay.com/itm/110888241692

Sitter og hører på den nå og jammen låter den fint :)

Har gjort litt målinger av THD på den og med mitt utstyr måler jeg fint lite THD - i området 0.00[2-3-4]% for 1kHz (utført helt uprofft).

Er det andre som har erfaringer/synspunkter/meninger om Sziklai-topologien (also known as a "complementary feedback pair" (CFP) ) ?

Er det helt tilfeldig at jeg synes dette låter bra?
Har ikke sett denne tråden før nå. Har bygget to varianter av x 50 forsterkeren, X50 og X50 SE. Startet med X 50 som har doble utgangstransistorer. Koplet den med høyttalerbeskyttelse. Var ikke klar over at den skulle ha egen strømforsyning, så min delte med forforsterker og inngangsvelger rele. Kabinettet ble ikke jordet. Spillte fint kanskje et år før den ene kanalen tok fyr Høyttaler uskadd, Funderte over årsak. Kanskje jeg skulle ha jordet kabinett. Nytt forsøk med 50 SE. Jording som vist på foto . Min sønn brukte den i vel et år Overtok for en integrert Rotel som stadig kuttet ut. Høyttaler Amphion Creon. Han var svært fornøyd med lyden. Nå spiller den ikke mer. Nytt fyrverkeri. Trafo med 4stk 30V sekundær Har jeg tøyet spenning over grensen? Burde jeg ha erstattet utgangstransistorer og elektrolytter med bedre komponenter. Kassen i 3,2mm aluminium fungerer som heatsink
 

Vedlegg

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg vurderer selv en 4 kanaler med enten MX50 eller SKA150 til a drive høydehøyttalere i et 11.2 oppsett. Men får se litt på hvilket alternativ jeg faller på.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Jeg vurderer selv en 4 kanaler med enten MX50 eller SKA150 til a drive høydehøyttalere i et 11.2 oppsett. Men får se litt på hvilket alternativ jeg faller på.
Ska150 er i en helt annen liga en mx50,mx50 er oppløst i diskant og tynn i bassen,blir fort slitsom ,med høyttalere som er tunge å dra.
Ska150 har jo mye mer power og mye feitere i lyden,minner mye om feks pass aleph i lydsignatur.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Det er litt begrenset hvor stor betydning det vil ha til mitt bruk, der den kun skal drive små atmos høyttalere fra 110Hz og opp.
Et viktigere argument for min del blir nok plass. Med 4 forsterkere i racket, så vil størrelse begynne å få en betydning :)
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
I dag ble det omsider avgjort. Det ble bestilt 2 par SKA150 kretskort. Men noen som vet om noen PSU kretskort på E-bay eller lignende? For 4x35mm og for 6x35mm kondensatorer. Uten likerettere helst og ikke noe CRC tull. Jeg har kjøpt en hel del tidligere, med ser ut som omtrent alle er forsvunnet.
 
Topp Bunn