Det var mektig slettix.
Fruen og jeg hang igjen i Göteborg etter at de andre hadde vendt nesa hjemover, dessverre en del vind og surt vær,
men man har da klær!
Det ble en liten tur innom Bengans på Avenyn, men ikke mye handling, må ha bedre tid i slike sjapper.
Sønnen til en gammel venninne bor i Gøteborg sammen med sambo, de har begge jobbet en årrekke i restaurantbransjen,
selv om han har skiftet beite en smule, fra Michelinstjernebesmykkede "Bhoga" til nå og jobbe for en vinimportør opp mot restauranter og hoteller, interessant ja?
Anyway, vi var interesserte i og plukke opp litt god kaffe der nede, og på forespørsel var de enstemmige i sin anbefaling.
Så da spaserte vi hit
Innerst i hjørnet der holder "da Matteo" til: Kaffebar/kafé/kaffebrenneri.
De har selvfølgelig alltid et par "dagens kaffeanbefalinger" og her var det stor aktivitet
Stedet er tydelig populært, kaféavdelingen var stappfull, og det er antagelig regelen heller enn unntaket,
for det var satt ut benker og bord innover i brenneriet også...
Helt grei utsikt når man smaker kaffe
Bord overalt egentlig
Plukket med noen godsaker når vi først var der
Hvilket behendig bringer oss over til søndagens restaurantvalg, den etiopisk/eritreiske restauranten Simba.
Stedet er lett og finne, ser jeg over på den andre siden av gaten, ser jeg rett på operaen.
Koselig interiør
Mens vi studerte menyene lesket vi oss med det etiopiske ølet St. George og en Mojito.
Fruen gikk for krokodillefilét til forrett ( Strimlad krokodilfilé fräst med vitlök & chilli. Serveras med berberemajo )
Selv prøvde jeg meg på en enkel linsesuppe ( Kryddig linssoppa smaksatt med berbere & spiskummin )
- legg forøvrig merke til rullene på tallerkenen, det er "injera", en takkestekt lefse som brukes til og plukke opp maten
man skal spise med. Nå er ikke dette helt enkelt med suppe, men de smakte fortreffelig etter en dypp i suppen...
Interiøret er gjennomtenkt og spennende
Mens vi ventet på hovedrett, kom mer afrikansk drikke på bordet, Castle eksportøl og Savanna cider
Siden dette var vår første erfaring med etiopisk mat, valgte vi og helgardere og gå for en kombinasjonstallerken
( Bejajneto - Sex etiopiska rätter, serveras på ett stort gemensamt fat )
Injera på plass, bare og plukke mat bit for bit. Det må bare innrømmes; dette smakte aldeles fortreffelig!
Ingenting var spesielt sterkt krydret heller, det var heller svært smaksrikt, og ville vi hotte opp maten var det
bare å ta for seg herfra.
Det var ikke en smule igjen på fatet når vi var ferdige. Fruen avsluttet med en kjølende drink, selv ville jeg såklart ha kaffe.
Etiopisk kaffe serveres med sukker og - popcorn, så vet dere det...
Det kom ut en kanne, så en tre - fire kopper fikk jeg ut av det.
Det er verdt og nevne at Simba også tilbyr "kaffeseremoni", da kommer de ut til bordet med fullt utstyr, rister kaffebønner,
maler og tilbereder kaffen foran dere. Ikke tilgjengelig denne dagen, mulig de kun gjør det med mange kunder eller ved forhåndsbestilling.
Uansett noe jeg har notert meg bak øret.
Det minner meg om at vi traff vår egen Enzo's (Casa Italia i Sarpsborg) datter i Gøteborg den søndagen, hun hadde også (fått) notert
seg noe bak øret noen få dager før...
Anyway, et herlig måltid ble avsluttet med en hyggelig spasértur gjennom vakre Göteborg
/ Morten