Tja, det er et godt spørsmål Roy, har pr idag ingen info om materialene.
Men, når vi nå snakker om i dag, dere har rett; det ér
FREDAG!!!!!!
I historien om sommerens italienske måltider, har vi kommet til torsdag 31. juli. Etter en liten hvil,
dusj og klesskifte i leiligheten, rusler vi ut på en aftenstur i byens gater. Jeg synes jeg kom ekstra godt fra det
på dette bildet, eller kanskje ikke...
Mere slik dessverre
Jeg får heller fokusere på byen, for gatevandringer her er absolutt noe jeg anbefaler
Skjønner dere hva jeg mener? Vel, etter litt navigering, fikk vi penset denne rundturen inn mot kveldens
utvalgte spisested, stadig etter hotellets anbefaling, rundt et hjørne, så var vi der; Buca Manzoni
Trattoria dei piatti della tradizione Bolognese - Buca Manzoni Bologna
Det så fint ut inne også, men vi valgte såklart å sitte ute, perfekt temperatur.
Vi sjekket alle de anbefalte stedene på nett, bl.a. Trip advisor, og kunne ikke unngå å legge merke til at Buca Manzoni,
såvel som lunchstedet vårt, Osteria dell' Orsa, fikk en del pepper. Men det kom hovedsakelig fra amerikanske gjester,
og når amerikanske gjester klager, er dét en klar indikasjon på at stedet er meget bra, litt som denne:
Merkelappen som i USA settes på all musikk som er interessant, et "spesielt anbefalt" merke.
Fruen ga meg dog et undrende blikk, etter å ha kikket på menyen
- som var trykket på en gammelbologneisk dialekt, for å hjelpe til, var den dog også oversatt til italiensk
Nå har vi lært oss det meste på italienske menyer, men vi var usikre og nysgjerrige på flere retter, så vi måtte spørre.
Den unge kelner kunne ikke et ord engelsk, så han hentet eieren, som heller ikke snakket engelsk, han var dog helt rå
på italiensk!
Så, ved å følge med på språk, tonefall og håndbevegelser - fikk han gjort seg forstått, og vi fikk bestilt!
Spuma di mortadella con crostini de pane abbrustolito til fruen
Tok bare litt skinke og sånt jeg, -
tagliere di affettati misti con sottaceti e crescente fatti in casa
Husets egensyltede grønnsaker på bordet, knallgodt!
At Buca Manzoni er et sted av klasse, ble også avslørt da vi bestilte litt av husets hvitvin,
og fikk
egne kjøkkenglass til vinen, sånt er stas!
Det ble en liten vandretur gjennom lokalet for å late vannet, stilig pensjonert (?) skinkekutter gjør seg
som dekorativt element
Tenker det er et heftig støynivå, når lokalbefolkningen fyller dette lokalet
I enden av lokalet, bak en solid glassdør, strakte en omfattende vinkjeller seg innover, alt under bakkenivå
Men så var det tid for secondi piatti, fruen hadde bestilt
Tagliata di Manzo condita con olio, rosmarino e aglio
Selv prøvde jeg meg på
Cotoletta alla Bolognese di vitello
Bestilte en bedre rødvin til kjøttet, da ble vi jammen oppgradet til vinglass også...
Atter igjen spiste vi på et sted som la mindre vekt på elegant presentasjon, men som brød seg desto mere om
kvalitet og autentiske smaker. Vi skjønte etterhvert at dette også var filosofien til eieren; å gi en autentisk opplevelse
av Bolognas mattradisjoner, vi elsket det!
Gode og mette etter et fabelaktig måltid, var det bare å kaste inn håndkleet, når vi ble forsøkt fristet med
dolce.
Det holdt lenge med espresso
Fru Lagga koser seg, ikke merkelig det, kaffen holdt også høy klasse
Øl, viner, all mat og kaffe dro seg på € 89,40, veldig greit for denne opplevelsen. Etter betaling og litt finsjekking i
reiseparløren, fikk jeg tatt eieren i hånden og takket ham for en superb aften, på et passabelt italiensk.
Han ble faktisk litt rørt, men det var fullt fortjent ros.
Vi vandret ut i natten, og fulgte pilene hjem...
Ønsker dere alle en fortreffelig helg karer!
Helgehilsen fra Laggas