Vi spaserte til sentrum første dagen, da venneparet vi bodde hos holder til like ved stadioen,
altså sentrumsnært. Følgelig var vi innom Martin og ønsket tillykke med butikken, og fikk en
rundtur i utvalget, mye nytt og spennende, og selvfølgelig en del anbefalte viner vi måtte
prøve.
Vi ble enige om å komme tilbake dagen etter med bil, så kunne Martin pakke så lenge....
Det var uansett mest tilrådelig å gjøre det slik, ellers hadde vinen blitt liggende halvtannet
døgn i en glovarm bil, ikke bra...
Anyway, dagen etter kjørte vi inn til byen, og parkerte på Frederikstorv (nå husket jeg hva det heter..

)
Martin er som alltid hjelpsomheten selv, og samler innkjøpet vårt.
Og triller det ut til bilen for oss, skjønner egentlig ikke hvordan vi fikk plass, bilen var full fra før, hadde
bl.a. 240 kg granitt baki.....
Så bar det etterhvert nordover til Frederikshavn med vinglete framhjul...... :-\
For de av dere som er på Facebook, anbefales forøvrig å utforske videre her:
https://www.facebook.com/home.php#!/pages/Vin-Vin-Aalborg/197426763604430?sk=wall
Er blitt veldig glad i Signatoryserien, det hjalp såklart å få en god prat med eieren, Andrew Symington,
da vi besøkte Edradour for tre år siden.
Så et av innkjøpene hos Martin ble denne Glen Ord:
Innholdet ble destillert 20 februar 1998, og lagt til modning på et såkalt "Hogshead" (238 liters fat), nr 3467.
Fat nr 3467 ble tappet av Signatory 11 år senere, 19. januar 2010.
Man fikk 256 nummererte flasker ut av fatet, og min er altså en av disse.
En av de andre whiskyene jeg måtte ha med hjem for testing var denne Kilchoman (uttales kilhoman),
vinter 2010 tapning
Kilchoman ble oppført som det åttende distilleriet på Islay i 2005. Det var forøvrig da 124 år
siden forrige gang det ble bygget et distilleri på Islay.
Distilleriet må få ut whisky, for å tjene inn investeringen, følgelig har de allerede hatt whisky på markedet en
stund, som treåringer, som min flaske også er.
Det de da gjør, er å selge noe av produksjonen, mens noe blir liggende til lagring for så mange år som eierne
bestemmer. Det er spennende å få være med på Kilchomans historie så og si fra starten. :
Vennlig hilsen
Morten