Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her om dagen fikk jeg endelig rotet meg til å rive plasten av en skive jeg kjøpte for et års tid siden,
    etter anbefaling av en gutta her inne, hadde vel hørt navnet såvidt, men ellers ukjent, men nå fikk altså
    debutplata deres noen runder hjemme

    IMG_9038.jpg


    Må si jeg likte denne godt! Vel minnet musikkstilen en del om Creed, men det er jo bare debutskiva, skal bli
    spennende å se hva de følger opp med.

    Ellers er det nå siste jobbuka før sommerferie er et faktum. Vi jobber med å få de viktige detaljene på plass,
    finne restauranter, delikatessebutikker og vinhus. Ligger godt an da, men var allikevel glad for at frisøren min var
    så grei å komme hjem til Chateau Lagga og klippe meg i haven, sparte tid som kunne disponeres til andre ferieforberedelser.

    IMG_0692.jpg


    Noen ganger er'e ålreit!

    Supergrin.jpg


    / Morten
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg likte denne godt! Vel minnet musikkstilen en del om Creed,

    Dette som begynte så bra, og så måtte du gå hen og si noe SLIKT! Nå må jeg gå og vaske øynene mine med plumbo! :)

    Creed, da! Eg berre spyr! ;)


    Creed o.l. kom ikke på banen før et par år senere, btw.

    Litt touchy, dette, siden Creed og Nickelback er selve Antikrist for de som er litt mer enn gjennomsnittlig opphengt i musikken som kom fra Seattle og omegn rundt 1990. ;)
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mmmmm, ja, jeg ventet vel en kommentar Dazed. :rolleyes:

    Det er nok en del musikalske trender som har fart meg hus forbi, for eksempel fikk jeg aldri noen godfot for
    punken på -70tallet, med unntak av en eller to morsomme tekster.
    Grunge fikk heller aldri noen bred innpass, i det store og hele bortkastet studiotid etter mine ører.

    Unpluggedalbumet til Nirvana er et hederlig unntak, en del godt der, og nå altså "Ten". Såvidt jeg skjønner
    er dette det eneste spiselige gruppa har laget fram til det nyeste, som også skal være ålreit.(?)

    Hva gjelder Nickelback og Creed, samt Creedavleggere Alter Bridge, Tremonti og Scott Stapp, så har vel de
    nok fans, og solgt nok millioner skiver til å smile litt overbærende av "the moral minority".....

    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Av andre album som har stått og støvet ned lenge, men som fikk sin første spinn for noen dager siden var dette

    IMG_9041.jpg


    Det var en liten opptur, her er det mange som gjør verdifulle bidrag, hadde en liten feststund med dette, spørs
    om det ikke blir en ønskereprise i aften.

    Ellers går en regntung nattvakt mot slutten, kjipt å holde på med skifting og bremseprøve da

    IMG_9062.jpg


    Det vil si, jeg sitter inne og drar i spaker, og koser meg med kaffe og Fru Laggas porsjonsostekake.

    IMG_9061.jpg


    Så det går vel egentlig greit, selv om det regner...

    ShineySmileysSaint.jpg


    / Morten
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.912
    Antall liker
    33.752
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det albumet kommer opp her hjemme også, med veldig varierende frekvenser, men blir som du sier...litt festpreg hver gang;)
    Ellers går det vel greit med bremseprøver og drittvær, når man får med ostekake på jobb...:rolleyes:;)
    Fru Lagga skjemmer deg bort Morten...:cool::cool:

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal du ha slik etui på tlf din må du skifte bil.. Den burgunder-glade saken du kaller bil holder ikke da vet du Lagga.. :)..Og snart er det ferie for dere og, så synes ikke synd på deg.. Når det er sagt, så er ferien noe jeg unner deg i fullt monn etter en litt trøblete vår helsemessig sett. Men sålenge det finnes folk som kan litt så blir alt bra til slutt.. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mmmmm, ja, jeg ventet vel en kommentar Dazed. :rolleyes:
    Regnet nesten med det. God gammeldags trolling, altså! ;)

    Det er nok en del musikalske trender som har fart meg hus forbi, for eksempel fikk jeg aldri noen godfot for
    punken på -70tallet, med unntak av en eller to morsomme tekster.
    Jeg har hatt en sånn periode også. :) Ramones, Iggy/Stooges, MC5, etc. Mye bra der, IMO.

    Grunge fikk heller aldri noen bred innpass, i det store og hele bortkastet studiotid etter mine ører.

    Unpluggedalbumet til Nirvana er et hederlig unntak, en del godt der, og nå altså "Ten". Såvidt jeg skjønner
    er dette det eneste spiselige gruppa har laget fram til det nyeste, som også skal være ålreit.(?)
    Advarsel: Nå kommer jeg til å høres ut som en snobbete fanboy i noen avsnitt, men bær over med meg. :)

    Jeg liker ikke ordet "grunge". Hva er nå det? Betegnelsen er egentlig bare noe som musikkpressen kom opp med, tror jeg, og artistene selv omtaler ikke musikken sin slik. Mudhoney, som ofte får æren for hele sjangeren var ifølge seg selv et punkband. Det samme med Melvins. Nirvana var inspirert av mye rart, fra Pixies, via 60-talls pop til Sabbath, og Pearl Jam hørtes vel mest ut som klassisk rock med litt nerve. Masse ulike band og sjangre ble kastet i "grunge"-båsen bare fordi de hadde det til felles at de kom fra Seattle og omegn, eller kanskje bare ga ut plater i samme periode som da bandene nord i Washington gjorde sine gjennombrudd. Noen kaller jo f.eks. til og med Smashing Pumpkins for et grungeband. ??? "Grunge" kan altså være alt fra nesten tyggegummipop, via blues, til den verste støyrock man kan tenke seg. En ganske unøyaktig "bås", altså. Men fra Seattle-scenen rundt 1990 og i "bevegelsen" som ble startet av den, kom det voldsomt mye bra, som du vet jeg synes. Og Pearl Jam? Vel, der du holder Deep Purple, holder jeg Pearl Jam. Minst. ;) ...Som du også vet.

    Hvis du vil høre mer Pearl Jam, kan du jo fortsette med "Vs", "Backspacer" og ikke minst Neil Young's "Mirrorball", som er en Pearl Jam-plate med Neil Young på vokal. :) Samt kanskje Eddie Vedder's første soloalbum "Into The Wild". Hvis det faller i smak, kan vi jo ta det videre derfra.

    Hvis jeg skal være litt misjonerende, sånn på en onsdag, så kan du jo sjekke ut noen plater ved en passende anledning. (Ellers kan jeg spille dem for deg en gang.)

    F.eks:
    Temple Of The Dog - Temple Of The Dog
    Mad Season - Above
    Alice In Chains - Dirt
    Hole - Celebrity Skin

    Hvis du gir dem en sjanse, og fremdeles synes "grunge" er bortkastet studiotid, lover jeg å aldri prøve å overbevise deg om noe annet igjen. ;)

    Hva gjelder Nickelback og Creed, samt Creedavleggere Alter Bridge, Tremonti og Scott Stapp, så har vel de
    nok fans, og solgt nok millioner skiver til å smile litt overbærende av "the moral minority".....
    Hehe, ja. Hvis inntjening er noen målestokk, så. Da er det mange andre band som også fortjener min respekt, men jeg kjøper ikke helt den der. ;)

    Jeg kommer i farta på kun ett "post-grunge" (Argh! Sic...) arena-band som kommer fra det med æren i behold, musikalsk kredibilitet og originalitet, og det er Foo Fighters. Takket være geniet Dave Grohl. :)



    ...Sånn! Da har jeg fått det ut av systemet. Now back to our scheduled programming! :)

    Var nesten som de gamle gode "synth eller heavy"-kranglene i skolegården på ungdomsskolen, dette.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så er det offisielt; sommerferie! - har faktisk hatt sommerferie i seks timer allerede...

    Vi fikk dog en liten forsmak fredag, dro til Drammen med et vennepar, hadde booket oss inn på Comfort Union.
    Etter innsjekking skjenet vi avgårde for en liten matbit, skjønt vi skjente ikke så langt, fant en asiatisk restaurant
    et par hundre meter borti gata som het..... - Zemi....?

    Frisk og moderne innredning

    2015-08-07 18.28.11.jpg


    Mye fristende blant forrettene, disse to suppene smakte fortreffelig

    2015-08-07 18.29.46.jpg


    2015-08-07 18.28.20.jpg


    Og disse falt også i smak, alt ble også lekkert lagt opp / servert

    2015-08-07 18.29.27.jpg


    2015-08-07 18.29.40.jpg


    Hovedrett var vi alle enige om, det ble "crispy duck" til fire

    2015-08-07 18.52.37.jpg


    Blid og oppmerksom betjening, det er viktig, og her var servicen på plass, veldig bra!

    2015-08-07 18.53.14.jpg


    Mette og vel belåtne trakk vi bort til Union Scene, og etter en kaffe entret forband scenen.

    IMG_0700.jpg


    The Windmill, helt fra Hurum! Førsteinntrykket er at de kanskje prøver å gjøre alt mulig i hver låt, som virket litt
    - eeeh, vinglete.

    IMG_0702.jpg


    To skiver har de fått gitt ut, kjøpte de, så får jeg gi de litt tid her hjemme, og se hva "dommen" blir.


    Så var det tid for hovednummeret, raison d'être for hele turen; Fish!

    IMG_0707.jpg


    Kællen var i form ;)

    IMG_0719.jpg


    Vi fikk en artig setlist, fra Marilliontida

    IMG_0732.jpg


    - og fra det første soloalbumet og framover

    IMG_0724.jpg


    IMG_0736.jpg


    Så var det tid for "ønskereprisen": Misplaced Childhood. Jeg så Marillion kjøre denne i Askerhallen i 1985 (?),
    nå kom hele skiva igjen, 30 år senere, magisk!

    IMG_0738.jpg


    Ingenting å si på stemningen

    IMG_0741.jpg


    Som ekstranummer fikk vi en heftig Market Square Heroes, perfekt avslutning!

    IMG_0744.jpg


    Vi roa ned med litt drikke etterpå, og da viste det seg at jeg ikke var eneste HFSer tilstede, i puben satt det
    en hel liten gjeng jo!
    Tanken om sentralbilde kom dessverre litt sent, men POB og Jokris var der ennå, goe guttær

    IMG_0745.jpg


    Så da ble det sånn, POB junior kom også med, fortreffelig oppdragelse det PO! (Flink høyttalerbærer, hører på god musikk, ++ i boka! ;) )

    IMG_0746.jpg


    Men nå er det altså sommerferie, full avslapning, og Fru Lagga har blitt ferdig med solhatten sin før vi reiser

    IMG_0753.jpg


    Og jeg er ferdig med papirarbeidet til årets utflukt.

    2015-08-09 19.30.25.jpg


    / Morten - i feriemodus...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.746
    Torget vurderinger
    23
    Ønsker dere en flott ferie - god research er tingen, da får en mye mer ut av greiene serru...

    Så sees vi om et par-tre kilo! :D God tur!

    Mvh
    Ivor the Engine
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.691
    Antall liker
    65.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ingenting å si på ferievorspielet :) Skikkelig kjekk billedreportasje! Ha en riktig god ferie! Hilsen en som skal forsøke å komme tilbake til vanlig døgnrytme :p
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.193
    Ehhh...ferievohrspiel Karmana?
    For meg virker det som om Laggas gikk rett til hovedretten hva opplevelser angår.
    Fish med Misplaced Childhood, dæven søkke for en start på ferien Lagga.
    Du ser kanskje at det lyser grønt på himmelen over Klavestadhaugen om du strekker hodet opp fra boblevannet mot sørøst i 10 sekunder :rolleyes:
    Neida, det er dere vel unt.
    Takk for flott bildereportasje :cool:
    Og ikke minst ha en riktig god ferie.
    Etter den vitamininnsprøytningen på Union scene, tåler dere litt motbakker i ferien.
    Snakkes....
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.912
    Antall liker
    33.752
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Etter en sånn "rolig" start ønsker jeg dere et fyrverkeri av en ferie Laggingser;);)

    gismo
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det var litt av en konsert opplevelse og veldig hyggelig å treffe på herr og fru Lagga :)
    selv endte jeg opp med en tatto av Fish autograf på armen , så minnet tar jeg med meg videre :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    8.324
    Torget vurderinger
    1
    Fish er en kul type. Dyktig live i alle fall.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Flotte bilder me klipp(e hekk) :cool: musikk,mat å konsert +++,her er alt :)
    Håper dere får en flott og fortjent ferie (me venter på bilde som kommer etter turen) ,,,,merker eg ble sulten allerede nå:cool:
    ps :siste uke med ferie på meg

    Mvh Roy
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle gode ønsker guttær!
    Om ca 22 timer skal vi ha sjekket inn på hotellet i Reims,
    og være på vei ut for å finne en middag, Edgard Bistrot er en kandidat, men en kontakt der nede,
    som skal ta oss med på tur i overmorgen, sendte nettopp en liste med sine favoritter, må sjekke litt....

    Ellers driver vi og kvalitetssikrer pakkingen, at alt ligger riktig og i logisk rekkefølge, rene militæroperasjonen dette!

    ShineySmileysGrin.jpg


    Synes det var glimrende bilder til denne tråden Jokris! - og for en strøken tattis!!!

    Det er Fish som serverer musikk te' arbe' i kveld, kjøpte denne i Drammen:

    Fish.jpg


    Dobbel CD m/ DVD, alt fra en og samme kveld i 2012, knall album!

    Ønsker dere en fin sensommer, finner vi nett, blir det nok noen oppdateringer......

    ShineySmileysCool.jpg


    / Morten
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    God ferie Morten og frue.
    Hyggelig å treffe langveisfarende medforumister i Drammen på Fish-konserten.
    Kanon konsert og som vanlig bra bildereportasje her i tråden.

    /Per Olav
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.528
    Antall liker
    4.461
    Torget vurderinger
    10
    God ferie lagga, jeg vet du og fruen kommer til å nyte den til fulle!

    Mvh.
    SAL
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk POB og SAL!

    I dag har vi vært i vinmarkene rundt Sacy, pratet om druesorter,
    stell av vinrankene, og alt som skjer gjennom et år der. Spennende og lærerikt.

    Derfra bar det til vinkjelleren til et lite familiedrevet champagnehus; Wafflart-Briet,
    merking og pakking foregår i kjelleretasjen der de bor.

    Perfekt dag... :)


    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk Gismo,
    dagen i dag var også opplevelserik, vi ble kjørt til byen Epernay, med en stopp i vinmarkene utenfor Champenois.
    Der var vi svært rampete og smakte på alle tre druesorter (Pinot Noir, Meunier og Chardonnay) rett fra drueklasene.
    umodne Chardonnaydruer er rimelig sure!

    I Epernay besøkte vi De Castellane og kjelleren deres, med en liten prøvesmaking så klart.

    image.jpg


    Etter en liten stopp hos Moet & Chandon, hadde vi lunch i Epernay, med en prøvesmaking av seks spennende champagner.

    Så bar det tilbake til Reims, og et besøk i katedralen der. Etter å ha funnet ånden, bar det videre til et besøk
    hos huset Pommery.

    Nede i kjellerne deres, 250 meter med Jeroboam- og Nebukadnesarstørrelse på flaskene...

    image.jpg


    Det var et imponerende system med ganger, og prøvesmakningen kunne glede hvem som helst...

    image.jpg


    Middagen i aften ble hos Au Billot, strøkent sted for kjøttelskere

    image.jpg


    Et søt liten dessert var prikken over i'en

    image.jpg


    / Morten
     

    Vedlegg

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.691
    Antall liker
    65.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tror jeg fremover skal gjøre sommerferiene mine enkle i forhold til planlegging. Satser enkelt og greit på å gjøre det samme dere gjorde forrige året :) God tur videre!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.193
    Jeg er mektig imponert Lagga over at du tar deg tid til å holde almuen oppdatert midt i eders vinøse og gastronomiske ferie par excellance :cool:
    Kudos...nå ble jeg selvfølgelig både tørst og sulten igjen ;)
    Jeg er dog litt nysgjerrig på hvor lenge en relativt nyskutt elefant må henge for å mørne? :rolleyes:
    Avslutningsvis kan det opplyses om at sommeren nå ser ut for å komme i Øssfold.
    Hvilket jo betyr lite i eders tilfelle.
    La champagnen flyte!

    Forøvrig glimrende tenkt fra Karmanas side mhp de neste års ferier.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    He he, ser hva du mener Power'n. I phone kappet bildet oppe og nede, elefanten balanserer på snabelen den,
    lykkelig av en god dose Pommery.... ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siste hele dag i Reims, søndag går turen videre. Dagen begynte litt trått, med konstant regn, vått vått vått...

    image.jpg


    Men det roet seg heldigvis såpass ned utover ettermiddagen, at det gikk greit å spasere til dagens avtale.

    image.jpg


    Enken Clicquot er det nok mange som kjenner til, nå skulle altså vi inn og lære mer, blant tre omvisninger
    hadde vi valgt "i madame Clicquots fotspor", en historisk gjennomgang.

    Etter omvisning fikk vi et par styrkedråper....

    image.jpg


    Ikke rart at man blir glad!

    image.jpg


    Vel tilbake, var det bare å sette fra seg dagens handleposer, og trekke inn til sentrum for middag.
    Valget falt på "Les Trois Brasseurs", et brasserie med solid mat og eget bryggeri i lokalet.

    Gikk for en ølsmakemeny til forretten jeg....

    image.jpg


    Vår siste dag i Reims fikk en meget passende finale foran katedralen Notre Dame, vi spaserte dit
    og fikk med oss lysspillet på fasaden, imponerende med stemningsfull musikk til!

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    Imponerende, man mister litt følelsen av tid og sted...

    image.jpg


    / Morten
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.193
    Nyyyydelig bildereportasje, men si meg ligger ikke Notre Dame i Paris?
    Finnes det en kopi i Reims eller er betegnelsen Notre Dame vanlig på kirker i Frankrike?
    Man undrer seg :confused:
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Vår Frues Kirke" finnes i mange byer Power'n, du får nok se bilder fra Notre Dame i Dijon snart og, skal du se... :rolleyes:

    Hvilken kirke som er den "viktigste" derimot, ja se det kan diskuteres, katedralen i Reims er ikke noen dårlig kandidat.

    Her ble Clovis, Frankrikes første konge, døpt av St Remi i 498, her stod Jeanne Darc ved Dauphinen, Charles VIIs side, da han ble kronet til konge i 1429, takket være henne. Hit har 29 franske konger kommet for å bli kronet.

    Notre Dame i Reims ble også en martyr under første verdenskrig, da tyske styrker brukte den som siktepunkt, under et nesten daglig bombardement, som varte i fire år.

    image.jpg


    Her eksploderer en av over 300 treffere på katedralen...

    image.jpg


    Den var et trist syn etter krigen, som Reims ellers, det stod kun 15 hus tilbake i hele byen,
    over 5000 sivile mistet livet.

    image.jpg


    Av hyggeligere ting, har vi altså forflyttet oss til Dijon, etter en trivelig togreise på tre og en halv time, her
    nærmer det seg avgang.

    image.jpg


    Jammen fikk jeg knipset mitt franske motstykke også: Chef de Gare Reims

    image.jpg


    / Morten
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.193
    Det begynte og ane meg i går kveld at "Notre dame" = Vår frues kirke ikke er eksklusivt for den spektakulære gotiske katedarlen i Paris alene.
    Da fikk jeg det bekreftet. God tur videre ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.897
    Antall liker
    59.915
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært i katedralen i Reims.
    I noen av vinduene er det glassmalerier av Chagall.

    Fint å se at hr&fru Lagga tar for seg av livets gleder og deler generøst sine inntrykk med oss som sitter igjen med Ringnes og umoden spekeskinke.
    Vurderer å slutte og lese tråden, for dette tror jeg kan gjøre vondt etterhvert som menyene listes opp i den ene posten etter den andre.:rolleyes:
    Kos dere!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk guttær!
    Det stemmer bra det 'breaker, tre av vinduene er Marc Chagall sine, de kom på plass på midten av -70tallet, tror jeg.

    Dere skal få slippe matbilder i dag, vi har vært på en fire - femtimers rundtur i området rundt Dijon, og besøkt vinmarkene med mer. Ca 15 minutter utenfor Dijon stoppet vi i en landsby, og ble ønsket velkommen til vinsmaking i en velvet kjeller.

    image.jpg


    Meget lærerikt med en grundig innføring i de forskjellige klassifiseringer av burgundviner

    image.jpg


    image.jpg


    Vår ferd tok oss dypere inn i vinmarkene, og gjennom Crand Cru-området, vi svingte så inn for et
    besøk i det sjarmerende Chateau du Clos de Vougeot

    image.jpg


    Nydelig sted, med mye av det gamle bevart- ildstedet på kjøkkenet som var dimensjonert for å kunne grille en hel okse, druepressene som så ut som de trengte en kjempe for å kunne betjenes osv, bra sted for en selfie

    image.jpg


    Eller to

    image.jpg


    Eller tre...

    image.jpg


    Men så bar det videre ut i markene, for litt hands on kontakt med godsakene.

    image.jpg


    Bøndene går nå bare og venter, innhøsting er ca tre uker unna, nå er det bare om å gjøre at været ikke
    slår seg fullstendig på vranga...

    image.jpg


    Avslutter med dette, til tross for fjernt tryne, rødvinsfargede tenner, og et pikebein ut av øret:
    Firkanten bak meg, fra korset til stolpen til høyre i bakgrunnen, er den dyreste i hele Burgund,
    det lille feltet Romanee-Conti ville ha kostet deg flere titalls millioner kroner, om det noensinne hadde
    blitt lagt ut for salg. Har ikke råd til vinene derfra heller....

    image.jpg


    Ja ja, sånn går nu dagan....


    / Morten
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.691
    Antall liker
    65.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hevet dere på burgundere nå. Da gjenstår bare å selge husalteret slik at du kan finansiere gleden ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn