Jazzglassene er veldig kule Arild, gled deg!
En venninne av Christine driver Café Cicignon i Fredrikstad, og der får hun ha en salgsutstilling,
så jeg svingte ned dit i går med glasskunst for sesongen, og møtte Christine der, hun får låne
overnattingsplass hos bekjente der, inntil hun finner noe egnet sted å leie ift til pris og beliggenhet.
Mylene som driver caféen er fransk, og levende engasjert i det hun driver på med,
jeg forstår godt at de to har funnet tonen og blitt gode venner, de har den samme gløden
Ble da riktig så innbydende dette?
Kunne ikke gå uten en liten lunch da ser dere. Hadde lyst til å smake på gresskarsuppen, som
skal være fantastisk, men den var utsolgt... -og selv om Mylene hadde en ny på gang, ville den ikke
være klar før dagen etterpå. Så, da ble det noe annet da...
Velsmakende det også. Et lite ærend til hadde vi, så det var bare å takke Mylene for god mat, og selvfølgelig
for at hun ikke tar noe for å selge Indigovarer i caféen, pengene går uavkortet tilbake til Christine,
merci Madame!
Turen gikk så videre ut til en gård i Torsnes, som avler gresskar. Oppmuntret av all støtte, blir det en "event"
i Glasshytta på Borgarsyssel nå til lørdag, fra kl 13. Så skal det serveres nettopp gresskarsuppe, og skal man
ha gode og rimelige gresskar, går man til kilden...
Christine diskuterer tillaging og valg av gresskar med fruen i huset, som har utgitt bok om nettopp gresskar.
Legg forøvrig merke til gresskaret på vekta....
Far i huset skulle gjerne ha veid det, så jeg hjalp ham med å bære det på vekta - 90,5 kg...
Stykket som er skjært av, fikk jeg som takk for hjelpa - og jamen fikk jeg med noen av frøene fra det og,
ligger og tørker hjemme i vaskekjelleren, plantes til våren, og hvem vet....?
Fikk faktisk betan inn i kjøleskapet, den egner seg visstnok bedre til syrlig en søt tilberedning, tenker det
er noe for Fru Lagga å lage chutney på....
Puuuhh, og midt oppe i det hele; Churchill'en ble sandgul i natt......
/ Morten