Little Feat / Lowell George

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.919
Sted
Holmestrand
Hadde et aldri så lite gjenhør med mine ungdomshelter Little Feat forrige dagen.

Svinger fortsatt durabelig! Fant ikke noe på HFS om Little Feat/Lowell George.
Ingen andre som har sett lyset her?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.328
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Joda!
Waiting for Columbus er en så god liveskive som det finnes. Bra lyd er det også.
Nesten rart å tenke på at samme mannen som skrev "Willin`" også skrev "Apolitical blues"! Har forresten Lowell Georges soloalbum på vinyl, jeg tror det heter Thanks I`ll eat here, eller noe sånt. Ikke så verst det heller.
mvh

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Lowell George er en av tidenes beste slidegitarister etter
min mening.
Little Feat ga ut flere flotte album. Plater som "Sailin' Shoes",
"Dixie Chicken", "Feats Don't Fail Me Now", nevnte "Waiting For
Columbus" samt Lowell Georges' soloplate; "Thanks I'll Eat It Here"
bør forekomme i enhver skikkelig platesamling.

Visste dere forøverig at Little Feat betyr liten bedrift og ikke småe
føtter som mange feilaktig tror. Uansett vet dere det nå. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Se her, ja! Little Feat er rett og slett et av historiens beste band i min bok." Waiting for Colombus" var faktisk den aller første Mobile Fidelity-skiva jeg kjøpte, og fremdeles er det det beste live-albumet jeg har. Pluss i margen til deg, Tønnes! "Thanks,I´ll eat it here" er det ikke mange som har..! Men så visste jeg jo at du har god smak... ;)

I

ijustpop

Gjest
Kjempeband i min bok og! Hadde en studiekamerat en gang som traska rundt i Lowell George t-skjorte så ofte han kunne.

P

Parelius

Gjest
Tubesnake skrev:
Har alt de har gitt ut, pluss litt til. Et fantastisk band med en utrolig groove. Et litt morsomt album å ha er også Lowell George & The Factorys Lightning Rod Man, hvor også Frank Zappa deltar.

http://globalia.net/donlope/fz/related/Lightning-Rod_Man.html
Åh dæven, den var jeg ikke klar over. TAKK for den.

@ impulse: Alle vi som har "Thanks,I´ll eat it here", har den, kan du skjønne. Aberet er at den er på sølvdisk her i huset, og ikke det jomfruelige stoffet. Kanskje blir jeg nødt til å sende en delegasjon opp til tkr, og bytte litt plastikk for gull.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.416
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Joda!
Waiting for Columbus er en så god liveskive som det finnes. Bra lyd er det også.
Nesten rart å tenke på at samme mannen som skrev "Willin`" også skrev "Apolitical blues"! Har forresten Lowell Georges soloalbum på vinyl, jeg tror det heter Thanks I`ll eat here, eller noe sånt. Ikke så verst det heller.
Fikk hørt Little Feat på jazzfestivalen i Molde for endel år siden. Og da de dro igang Willin`var det helt magisk, til tross for at Lowell George var borte.

O

OldBoy

Gjest
Little Feat er et av mine favorittband, men jeg holder meg til 1970-årene, det vil til Lowell-George-perioden.

Jeg vil gjerne takke xerxes for hans initiativ, akkurat nå durer "Waiting for Clumbus" for fullt i bakgrunnen, og stort bedre kan det ikke bli. Et herlig gjenhør.

For dem som ikke kan tenke seg å kjøpe ALLE platene, burde i det minste nevnte "Waiting for Clumbus" være obligatorisk. En topp live-plate. "As Time goes by - The very best of Little Feat" pluss "Dixie Chicken" er gode å supplere med. Men kjøp gjerne flere, dette er bra saker! Litt ujevnt, og innimellom litt sært, men dette er musikk man aldri legger helt vekk.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Når det gjelder Georges' soloplate "Thanks I'll Eat It Here", finnes
selvfølgelig i samlingen i 12" 's utgave, kan det nevnes som en anekdote
at tittelen opprinnelig var arbeidstittelen på plata som endte opp som
"Sailin' Shoes", et av Little Feats flotteste album forøverig.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
artist / group:
LITTLE FEAT
co-artist:

christian-name of the artist:

year:
1977
month:
07
day:
23./24
musicians:
Lowell George (g,voc) Paul Barrère (g,voc) Bill Payne
(keyb,voc) Richie Hayward (dr,voc) Ken Gradney (b) Sam Clayton
(perc)
setlist:
01 Skin It Back (6'00'')

02 Fat Man In A Bathtub (4'25'')

03 Oh Atlanta (4'05'')

04 Day At The Dog Races (9'30'')

05 All That You Dream (5'25'')

06 Old Folks Boogie (4'30'')

07 Dixie Chicken (11'45'')

08 Tripe Face Boogie (6'00'')

09 Feats Don't Fail Me Now (6'20'')

10 Willin' (4'05'')

11 Rocket In My Pocket (3'45'')

Denne kunne jeg myrdet, for å fått på dvd! :eek:
Tenk om de kunne blitt enige om de evindelige rettighetene, og gitt ut alt som var produsert under "Rocke Essen" på 70 og 80 tallet. Da hadde jeg ikke trengt å kjøpe mere plater, for alle av betydning spillte jo der.
Unntaket hadde blitt de nye fra Opeth, for de er jo et must. ;)

Her er en oversikt over hva de forskjellige medlemene har vært med på av utgivelser. Og det er ikke lite. :D http://www.littlefeat.net/documents/39.html

Jeg liker best den tidlige perioden, men det er jo noen av de nye som også er bra.
"Go sangen" på "Waiting for Columbus" ble jo utelatt på den enkle cd'n for å få plass. :'(

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Å fan..
Da slipper jeg jo å drepe for musikk ;D
Tror jeg begynner å bli gammel.... Da jeg ville kjøpe opptaket av zz top for noen år siden, fikk jeg beskjed om at det ikke gikk pga. div. opphavsrettigheter. Trodde det da gjaldt alle jeg. :-[
(men fikk konserten på mp3 av en snill tysker som trøst)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
HEYYY!
Den konserten er jo fra 2001???
Jeg snakket om den fra 77' :p

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Rooooolig nå. Puste dypt inn.

Utgitt i 2001 ja, men opptatt i 1977.

Man må lese mer enn bare overskriften skjønner du.

Det er faktisk mange av Rockpalastkonsertene som er utgitt på DVD. Litt varierende kvalitet, men etter å ha hørt/sett mange røtne bootlegs opp gjennom åra går det greit.
Offisielle utgivelser

Men det er jo ikke akkurat noe stort problem å få tak i det som ikke er utgitt heller. 8)

Det som ikke er utgitt ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.466
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det ligger dusinvis med Little Feat konsertopptak på Live Music Archive.

Min favoritt så langt er denne konserten fra Pataskala, den 3. September 2005:

http://www.archive.org/details/lf2005-09-03

De fleste av konsertene ligger tilgjengelig i flere formater. Det etterhvert litt ukurante lossless formatet "Shorten" (.shn) finnes det en plugin til Nero for, slik at man kan brenne direkte til redbook-CD på en enkel måte.

T

theStig

Gjest
Hvorfor oppdaget jeg ikke denne tråden før nå?

70-tallet er Feat for meg. Det ble for glatt og uinteressant uten Lowell synes jeg. Har selvsagt også Lowell sitt soloalbum, det er jo greit å ha, men ingen stor musikalsk højdare. Jeg har alle de offisielle utgivelsene med de to første besetningene (altså MED Lowell) så klart, selvsagt på vinyl.

En artig samling av mye rart utgitt etter at Lowell døde er dobbel-LP'en "Hoj Hoj", der vi bla kan høre Ry Cooder og Linda Ronstadt også. Anbefales, hvis man får tak i den.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Takker for tips. :)
Det har visst skjedd ting og tang etter omkring år 2000 da jeg ringte.
Begynner å lure på hva jeg egentlig har gjort de siste årene?, hm...... :-X

Fikk lastet ned Johnny's konsert fra 79' i kveld, så nå sitter jeg her og mimrer. :D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
prnesse skrev:
Begynner å lure på hva jeg egentlig har gjort de siste årene?, hm...... :-X
Kanskje vært for opptatt med å se etter noen å myrde? ;D

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Har vært Feat-fan siden tidlig åtti-tall. Har det meste som er utgitt (inkl. Waiting for Columbus på MoFi) pluss endel bootlegs på vinyl.
Helt klart sytti-tallet som er det store, men finnes endel gullkorn blant det nyere også bl.a Live from Neon Park. Vil også anbefale Fred Tacket og Paul Barrere's akustiske Live from North Cafe.

Når det gjelder Rockpalast konserten så gikk vel den direkte på NRK fra "Rockenatt-sendingene". "Tenk på naboen" flimret over skjermen ;D.
Artig å følge kommentator sporet på DVD'n. Det er ett kutt fra en annen konsert til slutt hvor de spiller "Cold Cold Cold", men de kan ikke huske hvor det er.
Den nye DVD'n synes jeg derimot er drit kjedelig.

Så de første gang i 1990 på Roskilde hvor de turnerte med Jeff Healey.
Siden har det blitt mange konserter. Tror aldri jeg har hørt samme versjon av "Dixie Chicken" to ganger.
Men det er jo litt av moroa, når de beveger seg innpå jam-band scenen.

En litt artig historie fra det første albumet er at Lowell George's hobby var modellfly. En dag hadde han skrudd fast motoren til kjøkkenbordet og fikk selvølgelig fingrene i propellen. Hele venstrehanda så ut som kjøttdeig, så det er for det meste Ry Cooder som spiller gitar på det første albumet.
Lowell mistet faktisk følelsen i et par fingre etter denne episoden. Det skulle man ikke tro når man hører han spille.

Little Feat har jo alltid vært et favorittband blant musikere, men de solgte dessverre ikke så mange plater som de fortjente.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Når det gjelder Rockpalast konserten så gikk vel den direkte på NRK fra "Rockenatt-sendingene". "Tenk på naboen" flimret over skjermen .

Ja det var tider det, men alt var jo så mye bedre "førre i tiå" :D
Og jeg ser nesten for meg Lowell George med et linestyrt modellfly med jointen i munnviken. ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Rockpalast på syttitallet var jo en opplevelse av de sjeldne for musikksulteforede nordmenn. Det var jo ikke akkurat hver dag at NRK bød på rock til den gemene hop.
Den Rockpalastkonserten jeg faktisk husker aller best er den vi ikke fikk se. Året var 1980 og ZZ Top skulle for første gang i historien kringkastes på Tv i Europa. Bandet var rimelig ukjent for det europeiske publikum på denne tiden og gjett om det var noen som ble sittende å gape da de beskjeggede musikanter dukket opp på skjermen med en sydstatsrock tøff som faen.
Da er det et monopolinstitusjonen NRK slår til, etter tre låter avslutter de sendingen. Helvete og så forbannet jeg ble. Fikk faktisk ikke sett konserten før i 2002-2003 da jeg greide å laste ned en dårlig videofil fra nettet.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Ja, typisk ARK.
Satt tidligere på kvelden og spillte fra Degüello. Og da de begynnte med den meksikanske slageren med trompet rett før de kom på scenen var jeg "klar" for å si det sånn. Desto større ble jo nedturen. :eek: Men jeg mener at jeg fikk sett konserten i reprise en gang senere. Er ikke sikker, da det jo er "nogle" år siden. :D
Personlig synes jeg at zztop var på sitt beste frem til 1980, etter det er det heller labert etter min mening.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
prnesse skrev:
Personlig synes jeg at zztop var på sitt beste frem til 1980, etter det er det heller labert etter min mening.
Helt enig, Degüello var siste virkelig gode album fra dem, etterpå begynte det å gå nedoverbakke og jeg har ikke kjøpt noe av dem siden Antenna i 1994.

Jaggu var de tøffe både å se og høre på på denne tiden.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Ramses skrev:
Lowell George er en av tidenes beste slidegitarister etter
min mening.
Little Feat ga ut flere flotte album. Plater som "Sailin' Shoes",
"Dixie Chicken", "Feats Don't Fail Me Now", nevnte "Waiting For
Columbus" samt Lowell Georges' soloplate; "Thanks I'll Eat It Here"
bør forekomme i enhver skikkelig platesamling.

Visste dere forøverig at Little Feat betyr liten bedrift og ikke småe
føtter som mange feilaktig tror. Uansett vet dere det nå. :)
Kan bare bekrefte at jeg har alle som er nevt over + "time Loves a Hero" som jeg synes er den aller beste. Alt på vinyl selvfølgelig..... Folk bør vite forskjellen på feat og feet :eek:, selv om uttalen er "lik" for oss nordmenn

mvh
Sleiven

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hoy hoy!
Henger meg på her. Knall band med tøff groove. Som de sier selv "a freewheeling fusion of California rock and Dixie-inflected funk-boogie. In the mix as well are strains of folk, blues, rockabilly, country and jazz, inventing a hybrid sound that is truly Little Feat’s own." se http://www.littlefeat.com/
Har endel av albumene + Lowells solo. Rockpalazt er gode minner- Tenk på naboen ho ho. Vi benket oss foran tvèn og stemningen var på topp. Husker en av gutta skulle åpne en pils ved å vippe kork mot kork med to flasker, den ene oppned vet dere. Med blikket stivt på tv`n så han ikke at den flasken han snudde oppned allerede var åpnet! Merket knapt at allt gikk i fanget.Ho ho.
Må skryte av at vi faktisk hadde Little Feat konsert på Wrightegaarden i Langesund 2 juli 04. Tross regn var det bra groove. Funket bra selv uten Lowell. Særlig bassist Kenny Gradney var sosial etter konserten og gikk rundt og pratet med folk. Fikk en prat og tatt mannen i hånda. Artig.
At Lowell skal ha vært den beste slideren er vel sterkt synes jeg, men trommingen til Richie Hayward har jeg har jeg stadig hørt nevt og jeg synes han lager mye av grooven til Feat.

BA

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Vel BA, nå er det vel heller ingen her som har påstått at Lowell George
ER, eller var, den beste slidegitaristen, men at han for meg er blant de
beste på slide, sammen med storheter som bl.a. Ry Cooder, står jeg ved.
Det har noe med feel å gjøre.
Nok om det.
To plater som er obligatorisk Feat-lytting, og som ennå ikke er nevnt i
tråden er den herlige førsteplata "Little Feat" og den siste Little Feat-
plata for George' vedkommende, "Down On The Farm". Begge disse er
undervuderte etter min arme oppfatning og bør sjekkes ut.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Dønn i orden det Ramses. :)
Ser ved nøyere lesing at du skriver " etter min mening" - og da blir jeg mye rundere i kantene.
Lowell hadde sin spes stil, ingen tvil om det. Mener å huske et intervju eller var skrevet på et cover at han likte å bruke xx type verktøypipe på fingeren til å slide med. Noen som husker det?
Måtte bare sette på Dixie Chicken- høyt på Responsene -knall!

BA

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Lowell George brukte ei 11/16-dels tennpluggpipe
når han spilte slide. Fabrikatet var etter sigende
Sears & Roebuck. :)

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Jepp, Var det ikke i et intervju på en plate han sa det?

BA

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
BA skrev:

BA
Nå er det lenge siden jeg har spilt denne, men på "Hoy Hoy" som TheStig nevner, så snakker han om dette.
Dette er backstage fra Rockpalast-konserten hvor han prøver å forklare en tysk tv-mann dette.

Synes jeg å huske...

Tror også de synes engelsken til han tyskeren var litt morsom. :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.754
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
BA skrev:
Var vel kanskje det, ja

Og ja, jeg vet vi har en Youtube -tråd,
jeg syns bare Little Feat-tråd er kulere.....

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.670
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Little Feat er på en måte en standard.
Enten liker du dette bandet, -ellers er du på trynet mht smak og musikalske referanser.
Enkelt og greit.

I siste HIFI NEWS (Mai 2015) står det et stykke om Robert Palmer og hans album Sneakin`Sally Through The Alley
Dette er interessant lesning for George/Feat fans. Lowell George hadde ei sentral rolle som låtskriver, musiker og produsent på dette albumet.

Et album med en imponerende samling musikere forøvrig.
Bl.a. Steve Winwood, Simon Phillips og The Meters.

George har bidratt sterkt på John Cales Paris 1919. Et mesterverk.

jeg kom i snakk med Kristin Berglund en gang, og hun proklamerte sterkt og klart at Lowell George var hennes "All Time Male Favourite Singer".
Det gjorde jo heller ingenting at han var en såpass habil gitarist.

Frank Zappa kom til at han ikke lengre kunne bruke George i Mothers of Invention.
Ikke fordi han mangla musikalske kvaliteter,-de var på på plass.
Derimot skal han ha sparket George fra The Mothers fordi han skrev en sang om lastebilsjåfører og narkotika!!!
Weed, Whites and Wine i Willin`. En skrue han Zappa.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.670
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Denne innspillingen med Hank Williams-låta Lonesome Whistle Blow finnes så vidt jeg vet kun på albumet HOY HOY.
Dette er ikke et samlealbum,i vanlig forstand, (utbredt misforståelse) men mer en samling med alternative versjoner og Liveopptak/uvanlige ting som dokumenterer Feat/George`s unike stil og musikalske brilliance.

Jeg har hørt (radio,NRK pils?) at dette opptaket ble funnet av George`s enke i en haug med rot på husbåten hans etter hans død.
Ikke helt sikker på om dette er korrekt. Uansett.-vel verdt å ta vare på.
At Bonnie Raitt bidrar på låta gjør absolutt ingenting!;)

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.754
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjekt å se at det kommer fram nye tips, selv for oss gamle blodfans.
Nå er det nok noen år siden sist jeg googlet Little Feat og Lowell George, og ser nå at det dukker opp mye info jeg ikke husker å ha sett før.

Fornyet entusiasme hos gamle gubber, er resultatet.
Jeg minner meg selv på at jeg bør passe på å lese de der magasinene som jeg har betalt digitalt abonnement for. Ta meg sammen, altså, så jeg ikke går glipp av verdifull stimulans.
Plata til Robert Palmer må bestilles, det er klart.

Little Feat ble faktisk oppløst i 1979, rett før George døde, da det var interne uenigheter og problemer. Flere av de andre ønsket å forlate bandet, og kom tilbake etter hans død. Ingenting varer evig, dyktige folk har gjerne forskjellige ideer, og Lowell var kanskje ikke den enkleste å samarbeide med.

Frank Zappa hadde lite sans for enhver bruk av narkotika, og de fleste tror vel at det var utslagsgivende da de to skilte lag, ikke akkurat teksten i Willin. Fabelaktig sang forresten.

Og så kommer jeg på at jeg ikke har spilt Feat på de nye høyttalerne. Det kan bli høyt ikveld.

Topp Bunn