Litt prosjektdrodling

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg sitter og spekulerer på et byggeprosjekt som skal ta over for mesteparten av min nåværende rigg (Kef Ref three, Cary SLA70B og Cary SLP03).

Jeg tenker på å kjøre aktiv deling, med Hypex DLCP som kombinert aktivt filter og preamp, med himkok plateforsterker bakpå høyttalerne med 4 Hypex forsterkermoduler i hver.

Jeg har lenge spekulert på en transmisjonslinje med Tangband W8Q-1071F, men det ser ut som jeg sliter med å greie å holde gd x f<400. Derfor har jeg satt meg litt i tenkeboksen, og ser på en bassløsning med to Volt 2549 pr. side i lukket kasse på ca 20 liter pr element. Jeg tenkte da å gi elementene hver sin Hypex UcD400.

Jeg har simulert denne løsningen vha Leonard Audios T-line. Løsningen fikser horn, lukket, bassrefleks og transmisjonslinjer. Jeg har ikke fått rota meg til å bestille bassbox pro enda...

Da ser det slik ut med et element i 19,5 liter kasse, hhv spl, group delay og excursion (ved 200W input):
volt2549 lukket 19,5l 200w disp.gif
volt2549 lukket 19,5l 200w gd.gif
volt2549 lukket 19,5l 200w spl.gif


Som en kan se, ruller dette av med -3dB på 57Hz og ca 17dB nede ved 20Hz. Dette tar ikke hensyn til romresponsen, som gir bidrag under ca 46 Hz. En må også kalkulere med 6dB høyere lydtrykk, all den tid det er to elementer med hver sin forsterker pr side. Alt i alt, så bør systemet greie max spl på rundt 108 dB ved 20Hz.

Jeg tenkte å rappe litt detaljer fra Asbjørns prosjekt, og benytte Beyma TPL150 i toppen.

Jeg ønsker å holde størrelsen litt i sjakk, og legger dermed ikke opp til en ren blåkopi - derav løsningen med Volt basselementer, og likeledes en begrensing på 3-veis, for å unngå å måtte hoppe til med to DLCP for å få nok kanaler.

Jeg har mine tvil på å dra disse Volt-bassene så forferdelig høyt opp, så jeg ønsker en nedre delefrekvens nær 200Hz. Samtidig kan det være vanskelig å få integrert disse Beymaene ved å benytte et "hifi-element" med lit "meh" følsomhet. Jeg skjeler dermed litt mot elementet PHL2540. Med en Mms/BI på under 1, skulle det gi en fenomenal smekk i mellomtonen. Spørsmålet er bare om en får til en fornuftig integrasjon med TPL150en oppover og om disse Volt-elementene overhodet har sjanse til å henge med i svingene. Med hensyn på overhead, så skulle Volt-elementene duge, all den tid jeg bor i leilighet.

Hvad tycks?

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Litt mere drodling...

Det ser ut som at PHL 2530 er vanskelig å bruke ned til 200 Hz. Avrullingen indikerer at dette er en ren mellomtonedriver, og skal en bruke den langt ned, innebærer det mye EQ.
Avrullingen i 9,5 liter, uten filter.
PHL uten filter i 9 l.gif


Hvis en inngår litt kompromisser her, og ser på litt andre greier. Ingar Ahlberg i Halland Audio Design benytter seg av FaitalPro 8PR200 i en del design. HiFiForum.nu - Tv� Halmstadflyttar och en bj�rn i Nissan

Dette elementet er ikke like ekstremt på motorstyrke i forhold til membranmasse, men kan brukes vesentlig lengre ned. Dette elementet har også betydelig mere Xmax å gå på...
Faitalpro 8PR200 spl.gif


Lenker:
FaitalPRO 8PR200: http://www.parts-express.com/faitalpro-8pr200-8-neodymium-professional-midbass-16-ohm--294-1176
Phl 2530: http://phlaudio.com/no_cache/uk/phl-audio/products/fiche-pdf/index.html?user_productsdb_pi1[uid]=97
Volt 2549: http://www.voltloudspeakers.co.uk/loudspeakers/b2549-10/


Johan-Kr
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis en ser litt på det horisontale spredningsmønsteret til de forskjellige enhetene, så ligger -6dB for TPL150 temmelig jevnt fra ca 165-155 grader fra ca 1,1kHz og opp til 2kHz.
For å treffe dette med de to forskjellige 8" enhetene, så fant jeg et lite regneark som var posta på DIY Audio for å beregne dette.

Regnearket benytter seg av "effektiv diameter" på lydkilden, og regner ut Sd fra dette. Hvis en regner baklengs for oppgitt Sd på dataarket, så har da Faital 8PR200 en effektiv diameter på 15,8 cm, mens PHL 2030 har en effektiv diameter på 17,5 cm.


For Faital 8PR200, blir da delefrekvensen i området 1550Hz, mens PHL 2030 får en delefrekvens på 1390Hz.

1550Hz er i området rundt Beymaens resonansfrekvens, mens PHL blir enda lavere. Det er muligens noe å hente her på å ta av bakkammeret og ha elementet i et eget kammer...

Lenke til regnearket her: Spreadsheet for calculating driver beaming / directivity / dispersion / beamwidth - diyAudio

Johan-Kr
 
Topp Bunn