Litt om Xindak XA6950....

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
begynner å komme langt kineserene.
det som irriterer meg derimot er at alt de selger skal være så utrolig tungt og stort. 25kg 6950? joda flott med kabinett og mange watt, men jeg hadde blitt mye mer interesert om det kom en liten søk sak med utrolig enkel signalvei, gode komponenter og lav effekt..
består de lydtesten da så vet vi om de også kan findetaljer og kretsdesign?
Vel, det finnes vel eksempler på at dem kan noe om dette også. Den lille Jungson som ble solgt under Red rose-navnet var vel ganske ok.

Når kommer den første kinesiske 47 Laboratories Gaincard kopien?
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
jungson, du mener korsun? http://www.geocities.com/super_bq/Korsun.html
utvilsomt billigste delene... da har jeg mer tro på xindak! ellers for ikke å virke for negativ. sikkert mye for penga, 199 dollar? :)

red rose versjonen fikk heldigvis "slakt" i high fidelity :D

husker å ha lest om en annen kineser, var det flying mole? med små snertne klasse D. desverre en del dyrere...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
jungson, du mener korsun? http://www.geocities.com/super_bq/Korsun.html
utvilsomt billigste delene... da har jeg mer tro på xindak! ellers for ikke å virke for negativ. sikkert mye for penga, 199 dollar? :)

red rose versjonen fikk heldigvis "slakt" i high fidelity :D

husker å ha lest om en annen kineser, var det flying mole? med små snertne klasse D. desverre en del dyrere...
Ja, jeg snakker naturligvis om Korsun. Surret litt med fabrikantene. Korsun har vel flere modeller som har blirr solgt under red rose-navnet.

Flying mole er vel japansk, men det kan godt hende at dem blir produsert i Kina.
 

PFloyd

Fersking
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Denne forsterkeren leverer jo iflg. siste testen i Fidelity 400 w kontinuerlig. Den har ingen standby funksjon, og de fleste anbefaler uansett at den skal stå på stort sett 24/7, med mindre man reiser på ferie og slikt. Da kan man jo godt skru den av. Men si at man har den på 330 dager i året, og den da vil bruke nærmere 10 kw per døgn, så blir det noen kroner i løpet av et år. Si at man eks. i snitt i løpet av ett år betaler 45 øre per kwh så skulle vel det bli omtrent en 1.500,- ekstra på strømregningen.

Det er jo forholdsvis heavy strømforbruk på denne forsterkeren, og den generer jo ekstremt mye varme - stemmer ikke det?

Nytter vel heller ikke å ha den inni et innelukket stereomøbel? Er en glassdør foran da som jeg kan holde åpen...
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Denne forsterkeren leverer jo iflg. siste testen i Fidelity 400 w kontinuerlig. Den har ingen standby funksjon, og de fleste anbefaler uansett at den skal stå på stort sett 24/7, med mindre man reiser på ferie og slikt. Da kan man jo godt skru den av. Men si at man har den på 330 dager i året, og den da vil bruke nærmere 10 kw per døgn, så blir det noen kroner i løpet av et år. Si at man eks. i snitt i løpet av ett år betaler 45 øre per kwh så skulle vel det bli omtrent en 1.500,- ekstra på strømregningen.

Det er jo forholdsvis heavy strømforbruk på denne forsterkeren, og den generer jo ekstremt mye varme - stemmer ikke det?

Nytter vel heller ikke å ha den inni et innelukket stereomøbel? Er en glassdør foran da som jeg kan holde åpen...
Mener strømregningen er verdt hver krone i god gjengivelse ;) Problemet mitt er faktisk nå Cd budsjettet som virkelig spiser av lommeboken min :(
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
2x 400watt med 2stk 350VA trafoer er jo umulig. er ikke trafoene koblet til hver sin kanal også, så går heller ikke i mono? :D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det var stømforbruket som var 400W minimum. Ikke uteffekten. Forsterkeren er oppgitt til 2x100W.

Ikke blande epler og eplejuice :)

Johan-Kr
 

PFloyd

Fersking
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Er strømforbruket jeg snakker om her ja... men dere må være enige i det at dette ikke akkurat er en lettvekter mtp forbruk? Om jeg sier til samboeren min at kjøp av denne forsterkeren vil bety 1500,- ekstra på strømregningen så klikker hun vel i vinkel...hehe... Hun vil jo i utg.pkt. ikke ha anlegg i det hele tatt utenom et "usynlig" mini-anlegg.
 
C

Cyber

Gjest
Interessante de monoblokkene 8800 også da, ser en på nysound skriver de er på høyde med no ML utstyr han har :D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Er strømforbruket jeg snakker om her ja... men dere må være enige i det at dette ikke akkurat er en lettvekter mtp forbruk? Om jeg sier til samboeren min at kjøp av denne forsterkeren vil bety 1500,- ekstra på strømregningen så klikker hun vel i vinkel...hehe... Hun vil jo i utg.pkt. ikke ha anlegg i det hele tatt utenom et "usynlig" mini-anlegg.
I vinterhalvåret vil jo forsterkeren bidra med varme til huset, og dermed avlaste varmeovner ellers (som selvfølgelig er termostatstyrte...)  Dermed er det vel kun i den varme årstiden, når man ikke trenger å varme opp huset, at denne representerer et tilleggsforbruk.

Likevel synes jeg 400W i standby høres virkelig mye ut. Selv om forsterkeren holder en relativt høy temperatur, så tviler jeg på at den omsetter så mye energi til varme uten signal inn.
 
T

timc

Gjest
Den er ca 10watt klasse A...Skulle vel gi noe rundt 60watt minimum. 400w later til å være ved maks belastning.

Mvh
 

PFloyd

Fersking
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Hmm...ok. Mener da vitterlig det stod i omtalen i Fidelity nr. 25 at den trakk 400w kontinuerlig.

Har jeg misforstått noe her?
 

PFloyd

Fersking
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Noen som kan bekrefte/avkrefte at strømforbruket på Xindak XA-6950 er på min. 400w kontinuerlig? Mener at det var det jeg leste i Fidelity, men når sant skal sies så skummet jeg bare fort igjennom det på Narvesen så mulig jeg så feil.
 
T

timc

Gjest
Samme hva. Den trekker IKKE 400W kontinuerlig uten signal. Med en slik varmeutvikling ville du trengt kjøleribber av et helt annet kaliber. Enten har du misforstått, ellers så har Fidelity blingsa.

Mvh

Edit:

Da fant jeg strømforbruket. Uten signal: Mindre eller lik 99watt. Nominelt maksforbruk: 350 watt. Så et absolutt maksforbruk på ca 400watt høres fornuftig ut.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
min gamle vincent233 med 2x 200 var oppgitt på bakplaten med 700watt strømforbruk. jeg målte den til litt under 200 ;)
 
T

timc

Gjest
SV233 er ikke oppgitt til 700w tomgangsforbruk vel?

Målte du 200w ved fullt pådrag?

mvh
 

Philops

Fersking
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Denne forsterkeren leverer jo iflg. siste testen i Fidelity 400 w kontinuerlig. Den har ingen standby funksjon, og de fleste anbefaler uansett at den skal stå på stort sett 24/7, med mindre man reiser på ferie og slikt. Da kan man jo godt skru den av. Men si at man har den på 330 dager i året, og den da vil bruke nærmere 10 kw per døgn, så blir det noen kroner i løpet av et år. Si at man eks. i snitt i løpet av ett år betaler 45 øre per kwh så skulle vel det bli omtrent en 1.500,- ekstra på strømregningen.

Det er jo forholdsvis heavy strømforbruk på denne forsterkeren, og den generer jo ekstremt mye varme - stemmer ikke det?

Nytter vel heller ikke å ha den inni et innelukket stereomøbel? Er en glassdør foran da som jeg kan holde åpen...
Hvorfor bør den stå på 24/7?
Jeg bruker denne forsterkeren midlertidig til å drive 15" elementene i soffaen som er bygd om til såkalt bodyshaker. Bruker den kun når jeg ser film. Så den er kun på når jeg ser film.. Er dette skadelig det da eller?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Nei, Philops, den behøver ikke stå på 24/7. Spesielt ikke når den bare brukes som bassforsterker!
Grunnen til at noen vil ha den konstant påslått, er en teori om om at alle kretsløp da er maksimalt "termisk stabilisert", men i praksis er det nok snakk om ytterst subtile greier, når man  kommer over de første 15-20 minutter med oppvarming (og uansett uten betydning for rumperisteren din).

Mange påstander innen hifi må tas med en klype salt, som bekjent. For eksempel finner man ofte at en forsterker faktisk kan lyde utmerket fra det øyeblikk den er påslått, o mirakel!
 

Philops

Fersking
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Takk for svar.
Ja, har lagt merke til at det er ikke bare bare innen hifi-verdenen. Veldig mange spørsmålstegn, og når folk sier ditt og datt, motsier andre nemlig dette. Kan bli gal av mindre :p
Men det er jo kanskje derfor hifi er så interessant, samt at så mange som har det som hobby også.

Men et lite spørsmål til; Kan Xindak'en ta skade av å bli brukt til et slikt soffaformål i lengden? den driver 4stk 15" elementer. Og den står som regel på max, altså 120, noen ganger litt under. Temp'en har aldri vært over 44grader, men lurer som sagt på om den kan ta skade av dette på noet vis?
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Nei det skal mye til, og det er vanskelig å tro at den ikke er utstyrt med diverse beskyttelseskretsløp. Hvis du aldri har merket at disse begynner å mukke, er det vel bare å stå på. (dog mange elementer paralellkoblet øker sef risikoen for at noe skjer, det er også sant). Men i dette tilfellet ville jeg vært mer bekymret for deg selv og dine gjester. Har du nyrebelter og hørselvern til alle?

PS. 44 grader er ikke mye, men hvor(dan) måler du dette?
Og hva mener du med at den står på 120? (hvis det har med volumrattet sin posisjon å gjøre, så betyr jo den ingenting, ettersom inngangssignalets styrke teller med). No
 

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Innlegg
252
Antall liker
89
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Nei det skal mye til, og det er vanskelig å tro at den ikke er utstyrt med diverse beskyttelseskretsløp. Hvis du aldri har merket at disse begynner å mukke, er det vel bare å stå på. (dog mange elementer paralellkoblet øker sef risikoen for at noe skjer, det er også sant). Men i dette tilfellet ville jeg vært mer bekymret for deg selv og dine gjester. Har du nyrebelter og hørselvern til alle?

PS. 44 grader er ikke mye, men hvor(dan) måler du dette?
Og hva mener du med at den står på 120? (hvis det har med volumrattet sin posisjon å gjøre, så betyr jo den ingenting, ettersom inngangssignalets styrke teller med). No
XA-6950 har innebygget termometer, og temperaturen kan vises i displayet ved å trykke på en tast på fjernkontrollen ;D

Max volum i displayet er 120... Jeg har kjørt mine QLN Artech 8 på 100, og da var det mye lyd, for å si det slik...
 
Topp Bunn