Litt om Rega og vater

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Fikk plutselig over meg at jeg skulle vatre litt her og der på RP3 spilleren min. Ble overrasket over at selve plinten står i vater men at bearing (bronsedingsen og dermed liten og stor tallerken) er ute av vater. Mistenker at skjevheten kommer av forsterkningene Rega har plassert oppå selve planten. I denne sammenhengen syns jeg avvikene er ganske store. Om jeg nå vatrer opp så blir jo det en form for skjevhet på plinten, arm osv. Noen som har løst tilsvarende problem tidligere?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fikk plutselig over meg at jeg skulle vatre litt her og der på RP3 spilleren min. Ble overrasket over at selve plinten står i vater men at bearing (bronsedingsen) er ute av vater. Mistenker at skjevheten kommer av forsterkningene Rega har plassert oppå selve planten. I denne sammenhengen syns jeg avvikene er ganske store. Om jeg nå vatrer opp så blir jo det en form for skjevhet på plinten, arm osv. Noen som har løst tilsvarende problem tidligere?
Hvis det er stor forskjell ville jeg reklamert til forhandler. Da er jo ikke tallerkenen parallell med flaten armen er festet på. Hvis det er kun små forskjeller, er det neppe så merkbart.

Men muligens kan du prøve å rette opp lageret med shims eller noe. Usikker på hvordan det er festet i plinthet. Er det festet med en stor mutter fra undersiden er det muligens vanskelig å gjøre noe med. Da høres det jo ut som hullet faktisk er litt skjevt.

Hvis store utslag er det egentlig snakk om?

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Fikk plutselig over meg at jeg skulle vatre litt her og der på RP3 spilleren min. Ble overrasket over at selve plinten står i vater men at bearing (bronsedingsen) er ute av vater. Mistenker at skjevheten kommer av forsterkningene Rega har plassert oppå selve planten. I denne sammenhengen syns jeg avvikene er ganske store. Om jeg nå vatrer opp så blir jo det en form for skjevhet på plinten, arm osv. Noen som har løst tilsvarende problem tidligere?
Hvis det er stor forskjell ville jeg reklamert til forhandler. Da er jo ikke tallerkenen parallell med flaten armen er festet på. Hvis det er kun små forskjeller, er det neppe så merkbart.

Men muligens kan du prøve å rette opp lageret med shims eller noe. Usikker på hvordan det er festet i plinthet. Er det festet med en stor mutter fra undersiden er det muligens vanskelig å gjøre noe med. Da høres det jo ut som hullet faktisk er litt skjevt.

Hvis store utslag er det egentlig snakk om?
På modellen jeg har er den festet med en stor mutter på undersiden. Utslaget er slik at bobla ligger mot streken. Tenker jeg skal kjøpe en digital variant og teste med den. Er jo alltids noen skjevheter i et vater også. Spørsmålet er om jeg bør begynne å bygge opp under spilleren, og hva det betyr for resten av mekanikken. Trenger jeg ta hensyn til arm feks?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ville prioritert tallerkenen, men det oppstar jo skjevheter når armen/plinthet ikke er parallelle med tallerkenen. Ikke nødvendigvis noen stor sak, men er det skjevt nok... Høres det bra ut, så er det nok bra.

Vateret kan du kontrollere ved å rotere det 180 grader, og se om bobla holder seg på samme sted. Gjør den det er vateret OK.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
281
Følgende er suboptimeringer på Rega vinylafspillere:

1. Pladetallerken kører for hurtigt, så når pick-up slæber sig igennem rillen, tilnærmes optimal hastighed...

2. Ved en passende vinkling af tallerken opnås en udkompensering af skating effekten, så antiskating behovet forsvinder...

En ændring af Regas konstruktioner vil altid medføre forringet lydkvalitet

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Antall liker
77
Sted
Kristiansand

1. Pladetallerken kører for hurtigt, så når pick-up slæber sig igennem rillen, tilnærmes optimal hastighed...

2. Ved en passende vinkling af tallerken opnås en udkompensering af skating effekten, så antiskating behovet forsvinder...

Er nysgjerrig: er dette noe du har hentet fra Rega sine sider?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Aaaakkurat, ja.

Hvorfor har Rega-armer anti skating da?

• Liker
Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.901
Sted
Sølvbyen

Two wrongs makes a.... Rega?

Hvis dette virkelig er måten de lager platespillere på, så syns jeg det høres helt merkelig ut.

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Antall liker
9
Jeg kjøpte en RP3 da de var på tilbud (var det i 2016?). Der var tallerkenen ca 2mm lavere på den ene siden enn den andre. Kunne se det når jeg satt i sofaen. Jeg var hos forhandler og fikk målt flere spillere, de var skeive alle sammen. Endte med at jeg kjøpte en Planar 3 i stedet for.

Topp Bunn