Litt nytt på pickuplista igjen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    Morten alias Lagga er travelt opptatt med Zyx Ultimate 100 (karbon cantilever)...... og den nye bischevoven. ........ Dazed...... joda, jeg ser på esken nå at den heter ZYX 4D Ultimate med karbon cantilever........ i teorien burde det ikke finnes mange omtaler av disse i og med at de første forlot Japan for mindre enn 2 uker siden........ dette er blodferske pickuper ;)
    Jeg tar nok testen av denne selv (4D Ultimate) og så skyver jeg litt på Koetsu testen........ Zyx'ene er lånt ut av Exotic Audio, mens Koetsu'ene har jeg kjøpt selv som nye "mellom" pickuper for eget bruk...... så der er det ikke noe tidspress inne i bildet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk. :) Blir spennende. Hvilke prisklasser snakker vi om for 100 og 4D Ultimate?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah.. Såpass for 4D.

Da er nok Ultimate 100 mer i min gate. ;)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ja man må handle etter lommeboka..... er best det, er fort gjort og havne opp på luksusfellen :cool:........ Om jeg ikke husker helt galt så har 4D gått litt opp i pris, mens 100 modellen fremdeles har samme prisen som før....... Morten testet jo en ZYX 100 modell for et år eller to siden og jeg mener og huske at den kostet rundt 10k den gangen også.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men, det er rart med det. Når man først har hørt en pris - selv om man synes det er ALT for mye der og da - så kan det når det har fått modnes i underbevisstheten en stund, fort ende med at prisen snart virker betalbar likevel.

Helt uavhengig av at luksusfellen truer mer og mer, selvsagt. ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.724
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Som nevnt over her har jeg ZYX Ultimate 100 hjemme, har så langt snaue 20 timer på klokka - hører at det har begynt
    å skje ting med lyden.
    Når det er sagt, spilte den overraskende greit rett ut av esken, får se om det skjer noe mer de neste ti timene.

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    En liten oppdatering vedrørende ZYX, prisen på Ultimate 4D Karbon var som sagt her over 24,000.-, prisen på Ultimate 100 Karbon var litt dyrere enn jeg sa og ligger på 11,000.-

En annen nyhet vedr ZYX er at hele det gamle programmet er avsluttet og at ALLE ZYX pickupene vil gå over til Ultimate prinsippet med Karbon cantilever.... Nakatsuka san uttalte at alle ZYX'ene vil gå over til karbon cantilever fordi han ønsker et cantilever som er så stivt som mulig og han har funnet karbon overlegent alle andre materialer i sine pickuper.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Fikk denne i dag, for de som har interesse av den nye karbon serien til ZYX.

ZYX Ultimate 2017
    Vejl. Utsalg NOK 25%

R50 Bloom 3 (6NC) 8.450
    R50 Bloom 3 High Output (6NC) 9.125
    R50 MONO (6NC) 9.075
    Ultimate 100 (6NC) 11.450
    Ultimate 100 High Output (6NC) 12.125
    R100 MONO (6NC) 9.625
    Ultimate Airy Copper 18.700
    Ultimate Airy Copper High Output 19.625
    Ultimate Airy Silver or Gold 19.375
    Ultimate Airy Silver or Gold High Output 20.325
    R1000 Airy3 MONO (6NC) 11.000
    Ultimate 4D Copper, Silver or Gold 24.500
    Ultimate 4D Copper, Silver or Gold High Output 25.700
    ZYX nuts premounted
    Ultimate Omega Copper, Silver or Gold 29.875
    Ultimate Omega Copper, Silver or Gold High Output 31.000
    ZYX nuts & Tin base premounted
    Ultimate DYNAMIC (6NC) 42.000
    ZYX nuts & Tin base premounted, output 0.15mV
    Ultimate DIAMOND Copper, Silver or Gold 119.325
    Ultimate DIAMOND Copper, Silver or Gold High Output 120.500
    ZYX nuts & Tin base premounted
    Premium Artisan Phono preamplifier (gold) 82.250
    CPP-1v2 Pre-Preamplifier for phono (gold) 18.700
    Live18-S Head-shell (silver) 5.825
    Live18-B Head-shell (black) 5.825
    ZYX Ring for universal type Head-shell 3.375
    ZYX shell lead-wire 575
    Pure Silver Lead Wire 22 inch 4pcs/set 1.125
    Pure Silver Lead Wire 48 inch 4pcs/set 2.250
    Pure Silver Lead Wire 72 inch 4pcs/set 3.375
    SB (Silver Base) 3.500
    SB2 (Silver Base for 4D series) 3.500
    TB (Tin Base) 2.375
    TB2 (Tin Base for 4D series) 2.375
    ZYX Stylus cantilever cleaning liquid 500
    Standard output: 0,24mV - High Output: 0,48mV - MONO 1,0mV

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Litt nytt på Audiophile.no i natt for vinyl elskerne........ Dereneville Magic-Mat og Headshell Contact-Mat er produkter mange her inne burde vurdere og kanskje spesielt eiere av Vpi armer og tildels andre uni-pivoterende armer også.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Oppdatering......... Dereneville Magic-Mat'en blir jeg mer og mer glad i. Har flyttet den over på Montegiro Luzzo spilleren min og der utgjør den faktisk et bedre lydbilde......... dypere og mørkere soundstage. Jeg har prøvd mange platematter med meget varierende resultat, men denne fungerer faktisk veldig bra.

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.108
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rudi Jeg har en spillet med tallerken i transparent matt akryl (Well-temperd) tro du den platen har noe for seg på en sån tallerken?

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Hei Rudi Jeg har en spillet med tallerken i transparent matt akryl (Well-temperd) tro du den platen har noe for seg på en sån tallerken?

Kanskje....... er du plaget med statisk elektrisitet så JA. Jeg har aldri brukt/testet en slik matte på en Well Tempered spiller, så jeg tør ikke si eller gjette noe om utfallet. Jeg er veldig fornøyd med den på spillere med metall og komposit materiale tallerken, men spilleren min som har tallerken av vinyl er under oppgradering så jeg får ikke testet det enda desverre.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Så er vi delvis ute av dvaletilstanden som har vart i en 6-8 måneder og Morten har gjort ferdig og lagt ut sin test av ZYX R100 ultimate på audiophile.no.
    En svært likandes pickup vil jeg påstå som passer inn svært mange steder og en god inngangsbillett i high-end verdenen.
    Prisen har sågar blitt satt NED til 10.900.-........ ikke vanlig at prisene går ned her til lands spør du meg.
    I prisklassen rundt 10k synes jeg utvalget har vært litt tynt for interessante MC pickuper den senere tiden, men nå har man i allfall fått en pickup man absolutt bør få med seg i vurderingen.

Håper og komme ut med testen av Trilogy 906 riaa'en før jul (som mange burde håpe på at ligger under juletreet i år :rolleyes:) og kanskje også Zyx 4D Ultimate.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Fikk i går kveld høre at jeg muligens får en Zyx Ultimate DYNAMIC til test, det er en pickup som sikkert interesserer mange med sin prictag på 42.000.- ;).......... uansett er det veldig interessant for undertegnede og finne ut av hvordan de litt dyrere Zyx pickupene lyder i forhold til de rimeligere variantene. Zyx har for undertegnede seilet pent og rolig opp som veldig interessante kandidater i 5ooo til 15ooo klassene og har etter min mening noen av de aller beste kjøpene der. Er nesten litt flaut og si det, men jeg har bare såvidt hørt en dyr Zyx pickup...... og det var på en messe..... så ingen gode referanser der enda....... men kanskje jeg kan endre på det nå........ stay tuned :cool:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Har lurt litt på hvor mange som er interessert i å lese pickuptester og da spesielt kanskje om litt dyrere pickuper som jeg tester........ og nå har jeg fått vite at på Audiophile så er det over 800 forskjellige ip adresser som leser testene mine......... det synes jeg lover godt for vinyl hobbyen når såpass mange følger med på dyrere pickuper........ Happy days ;)

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg leser testene dine med glede :) En vakker dag har jeg kanskje råd til å prøve noen av de dyrere pickupene som du har testa.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Må få takke for mange års svært grundig detektivarbeid rundt å avlure dei mest eksotiske pickupar sine løyndomar. Du er den grundigaste og mest pirkete pickupjusterar eg veit om. Med god høyrsel, endåtil.

Og folkens, det er heilt sant - Rudi får ikkje eit øre for arbeidsinnsatsen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.890
    Kjør på. Fin lesing over flere år selv om jeg selv ikke er i markedet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.450
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har lurt litt på hvor mange som er interessert i å lese pickuptester og da spesielt kanskje om litt dyrere pickuper som jeg tester
    Keep up.
    Interessant lesing - selvom det i hovedsak er PU´r med priser som gjør det til mer drømmeobjekter enn reelle alternativer:)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Har lurt litt på hvor mange som er interessert i å lese pickuptester og da spesielt kanskje om litt dyrere pickuper som jeg tester
    Keep up.
    Interessant lesing - selvom det i hovedsak er PU´r med priser som gjør det til mer drømmeobjekter enn reelle alternativer:)

Har ikke noe problem med og se den, det jeg driver og tester er ikke for alle lommebøker......... men alikevel er det gøy for undertegnede og forsøke og finne ut av hvor grensen går for hvor mye godlyd det er mulig og oppnå........... eller for den saks skyld finne ut av hvilke produsenter som prater mer enn de utvikler :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.450
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ..men alikevel er det gøy for undertegnede og forsøke og finne ut av hvor grensen går for hvor mye godlyd det er mulig og oppnå........... eller for den saks skyld finne ut av hvilke produsenter som prater mer enn de utvikler :)
    Og det er jo uansett interessant info for oss andre.

Samtidig så er det også mulig gjennom dine tester å danne seg inntrykk av de ulike PU´r sine karakteristikker og egenskaper sett i relasjon til øvrige testede - som også omfatter flere i noe mer betalbare prisklasser:)

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Støtter innlegget over. Egentlig gruer jeg meg til den gangen jeg må skifte PU, det meste må baseres på detektivarbeid. Det er vanskelig å få hørt PU’er i oppsett som er noenlunde likt eget. Og man vil jo få maks ut av pengene. Tvilen om at det er hverdt å legge ekstra penger i en PU er stor. Da er det veldig fint at noen har tatt mye av jobben med å vurdere en god del av dem.

Hvilke parametre avgjør prisnivået på en PU? Er det først og fremst sliping? Eller godt rykte? Hvordan kan man avgjøre om prisen er rett ift påstått lydkvalitet hos en forhandler? Går det an å lese det ut av spek’sene på aktuell PU?

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.724
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Slipingen av spikern har en god del og si.
    Enkelte fabrikanter tar seg godt betalt for navnet, ingen tvil om det.
    Men så er det selvfølgelig også valg av materialer og graden av håndarbeid.

Jeg forstår at du gruer deg, fallgrubene er mange Øyvind. Specs hjelper deg ift ren teknisk kompabilitet, men
    forteller lite om lyden.

Det er selvfølgelig mange råd å få her i vinylavdelingen, men det må nok sies at mange gis på sviktende grunnlag.

Dette ble du ikke mye klokere av, sorry.

ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det er da noe :)

Litt sjansespill blir det, og det er om å gjøre å minimere det I jakten som før eller siden starter.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Sitter og kjeder meg og leser tester gjort av andre........ noe jeg vanlighvis aldri gjør da jeg kun stoler på et fåtall testere og jeg liker best og teste selv......... men ser at tyske LP magazin har kommet til samme konklusjon som meg når det gjelder riaa'en EAR 324........ de mener den er av verdens beste lydmessig....... den eneste forskjellen er at jeg kom til den konklusjonen for flere år siden...... så tyske LP magazin........ velkommen etter :eek:

........ og til alle som ønsker seg en riaa som gjengir musikken ordentlig og ikke ønsker seg et digitalt sterilt lydbilde som mange såkalte topp riaa'er gjør ..... ta en lytt selv.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    673
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og kjeder meg og leser tester gjort av andre........ noe jeg vanlighvis aldri gjør da jeg kun stoler på et fåtall testere og jeg liker best og teste selv......... men ser at tyske LP magazin har kommet til samme konklusjon som meg når det gjelder riaa'en EAR 324........ de mener den er av verdens beste lydmessig....... den eneste forskjellen er at jeg kom til den konklusjonen for flere år siden...... så tyske LP magazin........ velkommen etter :eek:

........ og til alle som ønsker seg en riaa som gjengir musikken ordentlig og ikke ønsker seg et digitalt sterilt lydbilde som mange såkalte topp riaa'er gjør ..... ta en lytt selv.
    Hva koster den,og hvem selger den?

flyer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    5
    Audioaktøren i Horten Kr 46400.-

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ikke at jeg føler at det er min jobb eller ansvar og trekke frem enkelt forhandlere, men man får også kjøpt den på den andre siden av fjorden....... altså i Moss hos daCapo hifi......... uansett....... jeg har denne riaa'en (blant flere)...... og min blir her....... kollega og kamerat Morten på audiophile.no (alias "Lagga her på HFS) har vel også bestemt seg for at hans eksemplar av EAR 324 er kommet for og bli......... jeg tror at den er relativt vanskelig og oppdrive på bruktmarkedet da eierne raskt oppdager hvor god den er og hvor vanskelig det er og oppgradere fra den og oppover....... jeg har dog sett et par omsatt i Norge. Jeg bruker mitt ex med en MSL trafo som koster mer enn selve riaa'en sammen med en MSL pickup til over det dobble av riaa'en og føler på intet tidspunkt at EAR 324 riaa'en er en "propp" i oppsettet.... snarere tvert i mot...... det er bare en fantastisk combo......... bare vent til det nye lytterommet mitt er ferdig så skal jeg bevise det for flere av dere om dere tar turen utover til meg.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    673
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ikke at jeg føler at det er min jobb eller ansvar og trekke frem enkelt forhandlere, men man får også kjøpt den på den andre siden av fjorden....... altså i Moss hos daCapo hifi......... uansett....... jeg har denne riaa'en (blant flere)...... og min blir her....... kollega og kamerat Morten på audiophile.no (alias "Lagga her på HFS) har vel også bestemt seg for at hans eksemplar av EAR 324 er kommet for og bli......... jeg tror at den er relativt vanskelig og oppdrive på bruktmarkedet da eierne raskt oppdager hvor god den er og hvor vanskelig det er og oppgradere fra den og oppover....... jeg har dog sett et par omsatt i Norge. Jeg bruker mitt ex med en MSL trafo som koster mer enn selve riaa'en sammen med en MSL pickup til over det dobble av riaa'en og føler på intet tidspunkt at EAR 324 riaa'en er en "propp" i oppsettet.... snarere tvert i mot...... det er bare en fantastisk combo......... bare vent til det nye lytterommet mitt er ferdig så skal jeg bevise det for flere av dere om dere tar turen utover til meg.
    Det gjør jeg så gjerne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt den hos Lagga, og jeg har i alle fall ikke hørt bedre. FWIW. (Nå har ikke jeg hørt all verdens dyre RIAA-trinn, men likevel.)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rudi: Har du muligens sammenlknet EAR 324 med EAR 88PB? Hvordan låter rør-RIAA'en i forhold?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.511
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan du si din mening om Ortofon Cadanza blue?
    Ja jeg har kjøpt en:)
    For deg så er jo dette en billig PU :)
    Skal sitte på en FR64 fx og Micro Seiki BL51.
    last ned.jpg

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Må bare slutte meg til det Rudi skriver om EAR 324.
    Den låter svært bra, og jeg har aldri sett meg tilbake etter at jeg kjøpte en for 2 år siden.

Men vær obs !!!! Dette er avhengighetsskapende greier.
    Er du så dum at du tar en på hjemlån for testing, er du solgt, og du må være forberedt på å punge ut for å holde abstinensene i sjakk :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan du si din mening om Ortofon Cadanza blue?
    Ja jeg har kjøpt en:)
    For deg så er jo dette en billig PU :)
    Skal sitte på en FR64 fx og Micro Seiki BL51.
    Vis vedlegget 489151
    Let me Google that for you!

Ortofon Cadenza Blå til ca 12000.-

Vel-oppløst, stooort, dybt og bredt lydbilde, graver dybt i rillene. Spiller meget bra hos meg med 70-80 talls innspillinger og er såpass nøytral i lyden at jazz og akustisk musik og store orkesterverk blir en sann fornøyelse og høre på. Den farger IKKE lyden og kan oppleves som nesten litt anemisk pga sin nøytralitet. Har man et anlegg som er litt blødt og rundt i kantene kan denne pickupen være den som gjør det hele fullendt.
    Fra: Rudi`s PickupGuide: Kategori 5

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn