Litt nytt på pickuplista igjen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg har aldri hørt en LP12 spille bedre enn med Miyajima pickup forbeholdt at du har riaa som matcher. En av mine LP12 har samme combo som deg, altså Radikal, Akito 2b pluss at min har Keel og Urika innebygd riaa, den spilleren har jeg en hel-renovert gammel Linn Troika på og det spiller fint det også, om enn litt analytisk. Men jeg bruker den rett inn i en rør hodetelefonforsterker som tilfører litt varme og da blir resultatet riktig så bra, men med Miyajima pickupene så får man mer substans i mellomtonen og mer levende lyd, kanskje ikke 100% nøytralt, men hvem liker bare sort/hvitt i lengden :)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    Hehe, har veldig tro på den der! Kunne godt tenkt meg å teste en slik selv.
    Hvilket drivverk/arm er det du skal teste den på?
    Blir en knall helg for deg dette, kos deg!
    Får prøve den i SME V-12 armen først tenker jeg.... men den skal innom de andre armene også etterhvert. Spilleren blir Montegiro'en........ det er den eneste som har plass til litt lange armer.
    Spennende å se hva du synes om AirTight'en. Jeg har brukt den i min SME 20/3A rigg i 3 år nå. Usedvanlig god PU imo.

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Tjuvlytta litt i går kveld, tok vel ca 10 sekunder for og høre at den har den samme super utstrakte diskanten som Pc-3....... som fort kan bli litt for mye i enkelte annlegg. Men takler anlegget denne pickupen så skal det antaglighvis godt gjøres og overgå den. Forsøkte meg på 150 ohm belastning i går, men skal gå ned til 85 ohm eller rundt der tenker jeg, husker at Pc-3 var følsom der, ble fort litt virill i toppen.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har aldri hørt en LP12 spille bedre enn med Miyajima pickup forbeholdt at du har riaa som matcher. En av mine LP12 har samme combo som deg, altså Radikal, Akito 2b pluss at min har Keel og Urika innebygd riaa, den spilleren har jeg en hel-renovert gammel Linn Troika på og det spiller fint det også, om enn litt analytisk. Men jeg bruker den rett inn i en rør hodetelefonforsterker som tilfører litt varme og da blir resultatet riktig så bra, men med Miyajima pickupene så får man mer substans i mellomtonen og mer levende lyd, kanskje ikke 100% nøytralt, men hvem liker bare sort/hvitt i lengden :)
    Jeg besitter en Linn uphorik RIAA.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Uphorik har jeg også og synes fremdeles at den er det beste Linn produktet sett med vinyl øyne frem til nå ;)

Uphorik kan jo innstilles akkurat som det måtte passe, så en Miyajima Takumi pickup sammen med den burde være en god match....... det du kan forvente deg er meget bra 3d egenskaper og deilig organisk og levende mellomtone.

Cozy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Antall liker
    87
    .............. og ikke nok med det....... UPS fyren hadde med seg to esker...... :cool:

Vis vedlegget 308121
    Hei Rudi!

Hahaha, at jula varer helt til påske...kanskje hele året for noen, det der var da voldsomt til "presanger".. ja, da vet vi litt om hva vi har i vente framover... LOL's

Hilsen Cozy

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ja i kveld er det montering og justeringer av pickuper som gjelder, Madake er på plass i DaVinci armen, Zyx R50 Bloom er på plass i Jelco SA750 armen, Shilabe har byttet spiller og er på plass på den ene av LP12'ene. Så morgendagen er "taken" for og si det sånn, da begynner lyttingen..... dvs den startet egentlig allerede i går kveld med Zyx'en.
    Nå gjentsår egentlig bare og få på plass Zyx R100 Fuji, tenkte den skulle få prøve seg i SME M2 9" armen, det burde være en god match på alle måter på papiret....... om det stemmer og at de lyder godt sammen gjenstår og høre :).

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Så har UPS vært på besøk igjen og bevist at jula varer helt til påske ;)

Vis vedlegget 308120

Hei, er denne vaskeren bra?

Det kan jeg ikke svare deg på enda fordi den er kun pakket ut av esken og ikke tilkoblet enda. Må få tak på en 5 liters dunk med destilert vann først og det får jeg ikke tak på før til uka..... men DA skal jeg prøve den ;)

Men jeg regner med at den er veldig bra, prisen er i allfall frisk.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Skal du begynne å teste PU´r med helt rene plater også nå da;).

Har jeg forstått det riktig ved at det følger med et eget "snalbelstoff" med vaskeren?

Vedr. destillert vann, så hersker det en hærlig mix av begrepsforvirring rundt dette - også blandt de som markedsfører og selger slikt. Vær obs på det når du skal handle.

Det finnes produkter markedsført som destillert vann, som kun er vann renset i en eller annen form. Det man primært ønsker for vask av vinyl, er å benytte vann der mineraler, partikler, salter, klor osv er fjernet. Enkelte vil hevde at sk. batterivann er tilstrekkelig rent. Sist jeg handlet inn på apoteket, der jeg tidligere har kjøpt destillert vann, fant jeg i ettertid ut at det jeg kjøpte siste gang var sterilisert vann.

Her er litt info om de ulike typer av renset vann:

Seks vanlige måter å rense vann på er:

1. Filtrering: Vann passerer gjennom et filter som fanger opp små partikler. Jo mindre porene er, jo mindre må partiklene være for å passere gjennom. Filtrering er i de fleste tilfeller ikke tilstrekkelig til å fjerne virus eller svært små partikler. I andre vannrensingsløsninger benyttes likevel filtrering for å fjerne partikler som ellers vil forstyrre de mer grundige rensemetodene.
    2. Koking: Vann varmes til kokepunktet lenge nok til å ta livet av mikroorganismer som vanligvis lever i romtemperatur. I områder med hardt vann (vann med kalsiumsalter) vil kokingen føre til at noe av bikarbonat-ionene dekomponerer, slik at de feller ut. Denne ses som et hvitt lag som kan bygge seg opp i kjeler og lignende. Koking har den ulempen at den ikke fjerner stoffer med høyere kokepunkt enn vann, og faktisk oppkonsentrerer dem. Dette kommer av at noe av vannet fordamper ved koking.
    3. Kullfilter: Kull, en form av karbon med høyt overflateareal, adsorberer mange kjemiske stoffer, også giftige. Vann filtreres gjennom aktivt kull for å fjerne slike stoffer. Metoden er utbredt til husholdningsfiltre og i akvarier.
    4. Destillasjon: Destillasjon vil si å koke opp vannet slik at det fordamper og så kondensere dampen tilbake til vann, slik at de fleste oppløste stoffer blir igjen i kokekjelen. Selv destillasjon renser ikke vann fullstendig, fordi flyktige stoffer med kokepunkt nær eller lavere enn 100°C også fordamper. Likevel blir vannet ca. 99,9% rent med denne metoden.
    5. Omvendt osmose: Omvendt osmose vil si presse det urene vannet gjennom en membran som slipper gjennom vann og andre små molekyler, men holder større molekyler tilbake. I teorien er omvendt osmose den mest grundige form for storskala vannrensing, men det er vanskelig å produsere gode nok membraner. Metoden brukes blant annet til avsalting av vann.
    6. Ionebytterkromatografi: I dette tilfellet passerer vannet gjennom en kolonne med ionebytter-materiale som fanger opp metallioner kjemisk. Denne metoden brukes mye i laboratorier, fordi det raskt kan lage et stort volum av svært rent vann. Vann produsert på denne måten kalles avionisert vann.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.923
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har den vaskeren selv, vasker alt jeg får og har vasket meg gjennom hele samlingen. Den er helt enormt bra, selv på nye plater "åpner" det seg et nytt nivå i musikken.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    ^^Audiodesk anbefaler destillert eller demineralisert vann. Jeg bruker demineralisert battrivann fra biltema. Billig og bra. Forøvrig en veldig god vasker jeg er svært fornøyd med...

mvh

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Batterivann fra Biltema produseres (iht datablad) etter prosessen Omvendt Osmose :)

• Liker
    Reaksjoner: soa

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    ^ Skal du begynne å teste PU´r med helt rene plater også nå da;).

Har jeg forstått det riktig ved at det følger med et eget "snalbelstoff" med vaskeren?

Har hatt platevaskere siden 1978 av varierende kvalitet........ men det skal bli morsomt og se/høre om platene blir bedre etter og ha blitt rengjort av denne.

Det følger med orginal "såpe", 1 del blandes ut sammen med 4,5 liter destilert vann.

Regner med og ta en tur innom Biltema til uka, regner med at det vannet de selger er like bra som destilert vann fra apoteket, bare billigere....... skjønt hvis apotek vannet skulle være bedre så kjøper jeg så klart det.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Derfor jeg skrev helt rene plater - og ikke rene plater:).
    Fra spøk til side - det skal bli interessant å høre om dine erfaringer med USC kontra tidligere vaskeløsninger.

Destillert vann er det reneste, men om man ikke har enkel tilgang til garantert destillert vann, vil jeg tro (basert på det andre som har brukt det sier) at batterivannet fra eks.vis Biltema godt kan benyttes. Sterilisert vann, slik jeg fikk på apoteket sist, kan fortsatt inneholde en rekke mineraler, salter osv. dersom det ikke i tillegg er destillisert - og da er jo vitsen borte.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Har du testet noen av Sumiko sine pickups. Tenkte jeg skal ta meg en tur å lytte på en Sumiko Blue point 2 hos en venn. Her blir det brukt en EC ECP-1 RIIA og en Gryphon integrert forsterker og ML elektrostater. Får ta med meg noen gamle LP plater tenker jeg. Ellers en flott tråd for den som liker vintage:) mvh Guit

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Har du testet noen av Sumiko sine pickups. Tenkte jeg skal ta meg en tur å lytte på en Sumiko Blue point 2 hos en venn. Her blir det brukt en EC ECP-1 RIIA og en Gryphon integrert forsterker og ML elektrostater. Får ta med meg noen gamle LP plater tenker jeg. Ellers en flott tråd for den som liker vintage:) mvh Guit

Sumiko Blue har jeg bare hørt noen få ganger, aldri testet hjemme her.

Du sier "Ellers en flott tråd for den som liker vintage"............... hvilken tråd tenker du på da ?

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Og i dag fikk jeg bekreftelsen på at jeg får Soundsmith Hyperion (altså den med kaktus "nålen") til test i slutten av April....... DET er noe og se frem til. Skal bli spennende og teste den direkte mot Miyajima Madake og Air Tight Pc-1.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Du skriver i omtalen av EAR 324 at det ikke er mulig å ha tilkoblet 2 MM-PU´r samtidig på EAR 324. Når jeg ser på bildene av den så kan jeg ikke forstå det annerledes enn at du kan kjøre MM på både inngang 1 og 2 ??

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egentlig vanskelig å motsi deg, all den tid du besitter den - og sikkert har testet.
    Men når inngang 1 har symbol MM/MC og det sitter en trykkbryter under inngangene mrk. MM/MC, så jeg det dit at den inngangen kunne brukes til begge deler, og at trykkbryteren i MM-posisjon gikk utenom trafoene.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Du har helt rett, man KAN koble til 2 MM pickuper, jeg fikk aldri med meg at det var en liten bryter på baksiden som kan koble ut trafoene på den ene inngangen. Har man ikke bruk for noe..... så leter man heller ikke etter det, så min feil :)

Stengrim

Fersking
    Ble medlem
    19.04.2015
    Antall liker
    0
    Har du et tips til en pickup som kan egne seg til en Stax UA 70 montert på en Thorens 521 Pro

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er ikkje UA 70 den gamle 12"-utgåva? Stax og Denon 103 kan vere ein bra kombinasjon. Eller ein som er integrert i shellet som Ortofon SPU, Fidelity Research FR 7. Men pass på å ha nok gain til desse gamlingane. Det er mykje spennande av det gamle, men det finnest også nye ting som er bra. Tippar Ikeda-pickupane kan vere gode matchar (dyrt)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Topic i denne tråden er hva som er nytt på pickuplista, det er fullt mulig og lage egne tråder for spørsmål, evt sende meg en Pm eller mail.

Testen av Zyx R50 Bloom lagt ut på audiophile.no, det er en meget god pickup, så få med dere hva jeg skribbler om den
    :)........ og snart kommer testen av storebror Zyx R100 Fuji.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.150
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Test av Air Tight Pc-1 er lagt ut i dag på Audiophile.no.

Morten alias Lagga er i gang med og teste Zyx R1000 Airy3 Cosmos

........ og jeg holder på med Miyajima Madake og Soundsmith Hyperion............. så stay tuned :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.723
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Kuzma sine (nye) PUer hadde vært interessant å fått litt info om hvis dere klarer å få klørne i en av disse :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn