Litt nytt på pickuplista igjen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hei Rudi.
    Bare så jeg får litt perspektiver på det du skriver. Synes du Shilabe er en mer komplett pickup enn Lyra Atlas?

    Så har Morten og undertegnede gjort ferdig testen av Miyajima Shilabe pickupen som er en av de beste all-round pickuper vi har testet.
    Håper det hele faller i smak, du finner testen på audiophile.no....... enjoy :)




    Shilabe er en av de beste all-round performance pickuper jeg har testet til nå, det er min kommentar :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Synes dere ikke Morten (Lagga) er flink til og beskrive hva han hører a ?......... og hvordan faller det i smak at vi er flere som forteller om det samma "beinet" ?...... det kommer forøvrig mer av det fremover.
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Som du vet så er det mange som setter pris på arbeidet som gjøres med testingen av pickuper dere utfører. Det er også veldig fint at flere stemmer slipper til med vurderinger av de samme pickupene. Hvis jeg skulle ønske meg noe, så måtte det være at du monterte en pickup i samme prisklasse rett etterpå og spilte de samme platene, feks Lyra Kleos eller Benz Lp. Da får man lettere evaluert om begeistringen er berettiget.




    Synes dere ikke Morten (Lagga) er flink til og beskrive hva han hører a ?......... og hvordan faller det i smak at vi er flere som forteller om det samma "beinet" ?...... det kommer forøvrig mer av det fremover.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Som du vet så er det mange som setter pris på arbeidet som gjøres med testingen av pickuper dere utfører. Det er også veldig fint at flere stemmer slipper til med vurderinger av de samme pickupene. Hvis jeg skulle ønske meg noe, så måtte det være at du monterte en pickup i samme prisklasse rett etterpå og spilte de samme platene, feks Lyra Kleos eller Benz Lp. Da får man lettere evaluert om begeistringen er berettiget.
    Nå har jeg prøvd de nevnte pickuper opp i mot den testede og jeg tok sågar med Shilabe hjem til en kjent profil som har et meget oppegående anlegg og som er en kjent audiofil med lang lytterfaring som hadde Benz Lp hvorpå han etter noen få minutter lytting til Miyajima Shilabe utbrøt at "en slik skal jeg ha"....... og han har handlet så vidt jeg vet, jeg har riktignok ikke hørt et pip fra ham siden, men jeg regner med at det er fordi han koser seg med den.

    Hvis jeg skal uttale meg om direkte sammenligninger så er det et minefelt....... jeg sier minefelt fordi de som liker Lyra synes intet annet er bra og de som liker f.eks Benz er tilsvarende "fanatiske"........ for ikke og snakke om Koetsu "klanen"........men når jeg skriver hva jeg skriver så er det fordi jeg HAR testet mange forskjellige..... også mot hverandre og jeg synes faktisk at folk bør titte på anbefalt lista mi....... og så får de tenke litt over hvorfor enkelte merker ikke står der...... det er jo en god grunn til det.
    Når jeg skriver at f.eks Miyajima Shilabe i combination med EAR 324 riaa er en fanatastisk combination, så er det en uttalelse basert på maaaaaaaaange tester av forskjellige produkter og jeg synes folk skal unne seg og høre comboen....... jeg tror nemmelig at har man pengene, så handler man kjappt etter og ha hørt disse spille sammen.

    Vedr Lyra Kleos....... jeg synes fremdeles dette er en god pickup og antaglighvis er SL varianten et godt hakk bedre enn den vanlige på lik linje med hvordan Helikon og Helikon SL var........ Helikon SL er/var MYE bedre enn en vanlig Helikon i mine ører.
    Jeg har fått tilbakemeldinger fra folk som har hatt Kleos og så har de lyttet til Air Tight Pc3....... og da byttet de kjappt for og si det sånn, ikke at Kleos er dårlig på noen måte, det er bare at de syntes Air Tight Pc-3 var vesentlig bedre til ca samme pris.......

    Vedr Benz Lp.......... min kommentar er: Les testene våres, se på anbefalt lista mi.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Rundt 1ste Desember kommer jeg/vi med en oppdatert anbefalt liste når det gjelder pickuper og riaa, tror den blir værd og merke seg.
    Planen var egentlig og ha en oppdatert liste når det gjelder armer også........ men jeg har rett og slett ikke hatt tid da det har kommet så mange pickuper og riaa'er til test at jeg har måttet takke nei til flere....... men hvis det blir mye dårlig vær i 2015, så.........
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    PF.jpg



    Nærmeste arm er Thales m Lyra - lengst vekk Thales Simplicity m EMT

    Har du testet EMT JSD 6 Rudi? Hvis så, hvilken type musikk vil du si den er best "egnet" til ? Pop, rock, jazz, klassisk?

    Lyra Titan "i" kjenner du jo selvfølgelig (!) - hva er "i"s beste sider (if any!) ? Jazz, klassisk ?

    Hvordan står EMT'n seg vs "i" ?

    Cheers!

    G
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har du testet EMT JSD 6 Rudi? Hvis så, hvilken type musikk vil du si den er best "egnet" til ? Pop, rock, jazz, klassisk?

    Lyra Titan "i" kjenner du jo selvfølgelig (!) - hva er "i"s beste sider (if any!) ? Jazz, klassisk ?

    Hvordan står EMT'n seg vs "i" ?

    Cheers!

    G



    EMT'en du nevner har jeg ikke prøvd.

    Lyra Titan "i" er jo som du vet en god all rounder, men for meg er den litt "yeasterdays news", den har jo også blitt erstattet i Lyra's program. Lyra Titan "i" er jo en veldig god hifi riktig pickup, veldig analytisk og på grensen til det sterile........ jeg føler meg ferdig med den slags pickuper fordi det pr i dag finnes alternativer som er like analytiske, men med mye mer "kjøtt" på bena. Lyra Titan "i" blir litt som en veldig god cd spiller, mens jeg foretrekker mer av det jeg forbinder med analog lyd som kanskje ikke er så veldig hifi riktig, men som til gjengjeld gir meg mye mer nærhet til opptakene og hele lydbildet blir liksom mye mer troværdig og levende, jeg synes ikke selv topp modellen til Lyra gir meg det, ikke Olympos heller. Men det er vel kanskje slik at jo lenger jeg holder på med dette, det lenger unna digital lyd havner jeg og da må jeg over på andre pickup merker enn Lyra, men det er nå meg personlig....... dog skal det tilføyes at når jeg demonstrerer den lyden jeg liker best..... så har jeg tilgode og høre at andre ikke synes jeg er inne på noe.
    Jeg satt forøvrig senest i går kveld og natt og lyttet til en av de dyre Lyra'ene hvorpå jeg byttet over til Shilabe/EAR comboen som jeg synes er så bra for tiden...... og jeg må bare si at jeg er så fornøyd med den sistnevnte at jeg tror det er en combo som det blir vanskelig og overgå........ men seff..... snart får jeg Miyajima's nyeste creation "Madake" på besøk, så vi får se om den er enda nærmere hifi-himmelen ;).......... og ikke nok med det, så kommer Air Tight sin topp modell hit snart også...... Happy days :cool:.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Som du vet så er det mange som setter pris på arbeidet som gjøres med testingen av pickuper dere utfører. Det er også veldig fint at flere stemmer slipper til med vurderinger av de samme pickupene. Hvis jeg skulle ønske meg noe, så måtte det være at du monterte en pickup i samme prisklasse rett etterpå og spilte de samme platene, feks Lyra Kleos eller Benz Lp. Da får man lettere evaluert om begeistringen er berettiget.
    Nå har jeg prøvd de nevnte pickuper opp i mot den testede og jeg tok sågar med Shilabe hjem til en kjent profil som har et meget oppegående anlegg og som er en kjent audiofil med lang lytterfaring som hadde Benz Lp hvorpå han etter noen få minutter lytting til Miyajima Shilabe utbrøt at "en slik skal jeg ha"....... og han har handlet så vidt jeg vet, jeg har riktignok ikke hørt et pip fra ham siden, men jeg regner med at det er fordi han koser seg med den.

    Hvis jeg skal uttale meg om direkte sammenligninger så er det et minefelt....... jeg sier minefelt fordi de som liker Lyra synes intet annet er bra og de som liker f.eks Benz er tilsvarende "fanatiske"........ for ikke og snakke om Koetsu "klanen"........men når jeg skriver hva jeg skriver så er det fordi jeg HAR testet mange forskjellige..... også mot hverandre og jeg synes faktisk at folk bør titte på anbefalt lista mi....... og så får de tenke litt over hvorfor enkelte merker ikke står der...... det er jo en god grunn til det.
    Når jeg skriver at f.eks Miyajima Shilabe i combination med EAR 324 riaa er en fanatastisk combination, så er det en uttalelse basert på maaaaaaaaange tester av forskjellige produkter og jeg synes folk skal unne seg og høre comboen....... jeg tror nemmelig at har man pengene, så handler man kjappt etter og ha hørt disse spille sammen.

    Vedr Lyra Kleos....... jeg synes fremdeles dette er en god pickup og antaglighvis er SL varianten et godt hakk bedre enn den vanlige på lik linje med hvordan Helikon og Helikon SL var........ Helikon SL er/var MYE bedre enn en vanlig Helikon i mine ører.
    Jeg har fått tilbakemeldinger fra folk som har hatt Kleos og så har de lyttet til Air Tight Pc3....... og da byttet de kjappt for og si det sånn, ikke at Kleos er dårlig på noen måte, det er bare at de syntes Air Tight Pc-3 var vesentlig bedre til ca samme pris.......

    Vedr Benz Lp.......... min kommentar er: Les testene våres, se på anbefalt lista mi.
    Du har helt rett Rudi.
    Ikke bare med påstanden om at jeg umiddelbart likte lyden, men også at jeg har handlet.

    Skylder deg også litt feedback på det hele. Grunnen til at du ikke har hørt noe etter besøket hos meg, er at jeg ikke bare har byttet pick up (fra LP til Shilabe), men også tonearm!
    Jeg bestemte meg ganske enkelt for å oppgradere fra SME IV til V!
    Og dette har jo tatt litt tid serr'u.
    Til gjengjeld har jeg fått en V i god stand og med Kondo Wiring.
    Dette ble montert inn i går kveld.
    Det har derfor ikke vært noe lyd i vinylen min, siden ditt besøk Rudi.
    Og lite og rapportere.

    Men takknemlig for at du beæret meg med et besøk, det er jeg.
    Som sagt bestemte jeg temmelig umiddelbart for å legge min Benz LP ut for salg og så ble gjort.
    Shilabe er jo en ganske stiv så tanken på å få tak i en SME V med demping og en aning bedre lager enn IV, meldte seg raskt. Selv om jeg opplevde IV som en god match med Shilabe, antar jeg at SME V ville være en enda (litt) bedre match.
    Så jeg satte i gang. Både pu og arm ble raskt solgt, og vips var jeg helt uten lyd fra vinylen.
    inntil i går:
    Da var Shilabe behørig montert i SME V og det hele var montert i spilleren (Opera Ref 2.0). Da Shilabe så senket seg ned i rillene i går kveld må jeg innrømme at spenning var til å ta og føle på, som det heter. Omtrent som den spennende åpningen på Supertramps "School" som slapp ut i rommet. Og da kom gåsehuden tilbake, nesten slik jeg opplevde det med den Shilaben du hadde med Rudi.
    Når jeg sier "nesten", er det fordi jeg nå opplevde det som enda bedre. Kanskje er det bare minnene som har bleknet, men med V - Kondo opplever jeg toppen som enda glattere og nydelig, mellomtonen akkurat like naturlig og forførende som med IV og bassen hakket mer prominent.

    I forhold til LP + SME IV, er det egentlig en generell forbedring hele veien. En fremfor alt en mer naturlig oppløst og mellomtone og en betydelig glattere øvre mellomtone / diskant.

    Bassen med LP - IV var mer avrundet, og hele lydbildet kan vel enkelt sies å være nokså laid-back og mindre oppløst enn med mitt forrige oppsett.
    Tok i går også fram innspillinger som jeg tidligere har vært litt "skuffet" over.
    Van Morrison "Moondance" var nå fri for den litt nasale stemmen til Van, som jeg tidligere har vært "plaget av" og plata låter rett og slett nå så bra som denne nydelige gamle låta fortjener.
    Shilabe har en gjennomført musikalitet som jeg finner meget attraktiv.
    Overflatestøy synes jeg var svært pent håndtert av LP. Men Shilabe og dens Shibata sliping er enda mer fri for overflatestøy.

    Takker deg Rudi, for besøk og en veldig god anbefaling!

    Morty
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.955
    Antall liker
    28.022
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dét var morsom lesning Morty! Var selv imponert over hva Shilabe gjorde her hjemme,
    herlig at flere får oppleve magien.

    Sitter i skrivende øyeblikk og hører på hva Kansui finner i riller fra 1959, stedet er Carnegie Hall... :)

    / Morten
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Da snakker vi "Day O", og sier beklager til salige Marve, for her er nok fornavnet mer Harry.
    En fantastisk innspilling.

    Har nettopp lagt Rupert Hine' "I hang on to my Vertigo" inn i coveret igjen (Immunity 1981).
    Åpningen her er bare sååå luftig og ren. Totalt airy!
    Slik skal "diskant" låte, etter min mening.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Der var du Morty....... skikkelig hyggelig og høre at du koser deg med din nye Shilabe og valget av en SME serie V kunne jeg ikke gjort bedre selv (jeg har jo forøvrig 2 selv :)). Comboen du nå har burde være såpass oppegående at det eneste som kan bli et hakk bedre er lett modd av DPr 2.2'en din og evt bytte alle loddingene........ det siste blir kanskje bare for spesielt intreserte. Så nå er det bare for deg og spille plater for det skjer ting med Shilabe ettersom den får litt timer på seg, den utrolige dybden i lydbildet og 3d effekten bare forsterker seg når du passerer en 30-40 timer spilletid. Evt over nyttår engang kan jeg ta med min moddede 2.2 så kan du høre og sammenligne om det er noe du vil gjøre noe med eller ikke.
    Men som sagt, hyggelig og høre at du er fornøyd....... kuult med slike tilbake meldinger.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.955
    Antall liker
    28.022
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Svaret var nok mer Harry, ingen tvil om det Morty. ;)

    Hine har jeg ikke spilt ennå, hmm, note to self...

    Konklusjonen om Kansui er underveis, men trenger noen timer til før jeg "lander",
    har ellers byttet skive her, stadig i konsertmodus, vesentlig nyere tid, men hvor aner jeg ikke,
    da opptakene ikke er fra no' spes' sted - nowhere in particular.... ;)

    / Morten
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Synes dere ikke Morten (Lagga) er flink til og beskrive hva han hører a ?......... og hvordan faller det i smak at vi er flere som forteller om det samma "beinet" ?...... det kommer forøvrig mer av det fremover.
    "A second opinion" er helt topp, spør du meg. Smaken er som baken sies det jo, så da må man jo ha to meninger også, he,he.
    Så da sier jeg; "fortsett sånn, Rudi og Lagga. Dette er veldig bra.

    Morty
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Der var du Morty....... skikkelig hyggelig og høre at du koser deg med din nye Shilabe og valget av en SME serie V kunne jeg ikke gjort bedre selv (jeg har jo forøvrig 2 selv :)). Comboen du nå har burde være såpass oppegående at det eneste som kan bli et hakk bedre er lett modd av DPr 2.2'en din og evt bytte alle loddingene........ det siste blir kanskje bare for spesielt intreserte. Så nå er det bare for deg og spille plater for det skjer ting med Shilabe ettersom den får litt timer på seg, den utrolige dybden i lydbildet og 3d effekten bare forsterker seg når du passerer en 30-40 timer spilletid. Evt over nyttår engang kan jeg ta med min moddede 2.2 så kan du høre og sammenligne om det er noe du vil gjøre noe med eller ikke.
    Men som sagt, hyggelig og høre at du er fornøyd....... kuult med slike tilbake meldinger.
    Ja, vet det blir bedre med 30 - 40 timers innspilling Rudi. Jobber med saken, for å si det sånn.
    - Det ble vel ca 6 timer i går og ca. 2 timer på mandag.

    La oss ta en samling over nyttår slik du antyder Rudi!
    Dette gir jo litt blod på tann og det skulle vært veldig spennende å sammenligne din modda DPR 2.2 mot min.

    Har forresten posisjonert ht en aning nærmere bakvegg. Ca. 10 cm. for å øke bassnivået noe.
    Rommet mitt er skikkelig vrient på dette felt. 2 cm ut/inn fra bakvegg gir åpenbare forskjeller.
    Det er jo deilig med mye bass men overdrevent, blir jo mellomtonen fort ullen.
    Og det skal vi ikke ha noe av. :confused:

    Morty
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kanskje jeg skal være litt slem med deg da....... og ta med både EAR 324 OG den moddede DP riaa'en min......... ;)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje jeg skal være litt slem med deg da....... og ta med både EAR 324 OG den moddede DP riaa'en min......... ;)
    Jeg er en håpløs "spontaniker" så det ville være grusomt slemt gjort både mot lommeboka mi og fruens altomspennende reiseplaner.
    Likevel....:rolleyes:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    morsom tråd...
    artig lesing...
    kjenner igjen endel inntrykk
    hva slags arm-masse liker disse Miyajima pickupene?
    spør for jeg har et litt tyngre magnesium moving assy til Airtangent Ref...
    forøvrig låter "yesterdays news" helt annerledes i carbon moving assyen enn i magnesium...alt ellers likt
    kan og tune med valg av Lyra Erodion eller S&B mc trafo inngangen på riaa
    S&B er mere "pupper og lår" :cool:
    mvh
    Leif
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    morsom tråd...
    artig lesing...
    kjenner igjen endel inntrykk
    hva slags arm-masse liker disse Miyajima pickupene?
    spør for jeg har et litt tyngre magnesium moving assy til Airtangent Ref...
    forøvrig låter "yesterdays news" helt annerledes i carbon moving assyen enn i magnesium...alt ellers likt
    kan og tune med valg av Lyra Erodion eller S&B mc trafo inngangen på riaa
    S&B er mere "pupper og lår" :cool:
    mvh
    Leif
    Jeg er ingen ekspert på dette, men høer hva jeg hører, for å si det sånn.
    Miyajima pu har en complience på 10 og regnes jo da som meget stive. Jeg hører da at slike pu da skal passe best i tunge armer. Bl.a for at ikke system resonansen skal bli for høy. (Dette vet du vel)
    Som nevnt har jeg en SME arm med effektiv masse på ca 10 gr. Har jeg skjønt dette riktig, regnes den da som lett. Altså helt feil til en pu med complience på 10.
    Dette gir imidlertid en armresonans på 11,25 Hz hvilket jeg ville tro er helt OK?
    De fungerer i alle fall helt utmerket i både SME V og IV.

    Så, viktigere enn arm massen, er kanskje armens oppbygging? Er den stiv nok og er lagrene gode og tighte, oppveier dette eventuell mangel på masse.
    Jeg greier i hvert fall ikke å identifisere noen for ulyder eller farging som kan ha noe med stivhet/arm-masse forholdet å gjøre i mitt oppsett.

    Men, jeg tipper en lett unipivot arm ikke er førstevalget akkurat, til disse stive MC pickupene. :)
    De andre sakene du nevner har jeg ingen peil på.
    Morty
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så vidt jeg har skjønt så skiller man på effektiv masse og faktisk masse, hvor effektiv masse er ift det horisontale planet. Jeg leste en god artikkel om dette på Vinyl Engine. Faktisk masse i armen er og viktig, men siden man balanser den ut med motlodd så er den ikke avgjørende mtp nålens stivhet og bevegelser i rilla. Min IsoKinetik Silver Melody som i utgangspunktet er en Jelco 750D med en del forbedringer, har effektiv masse på 13,5 g. Men den faktiske (totale) armmassen er på 20-22g. Bare headshellet veien ca. 12,5 g, og det hadde vært umulig at armmassen ville ha vært kun 13,5 g. Armrøret har også masse, og den er så klart mer enn 1 g. Derfor er effektiv masse mer avgjørnde med tanke på complianse enn den totale massen, slik jeg skjønner det.

    Jeg leste en god artikkel hos SME og SME V har vel effektive masse på 11 g. Og etter hva jeg har skjønt er effektiv masse noe annet enn faktisk masse. Som sagt har min arm effektiv masse på 13,5 g, men faktisk masse på over 20 g.

    SME - Series V
     
    Sist redigert:

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Så vidt jeg har skjønt så skiller man på effektiv masse og faktisk masse, hvor effektiv masse er ift det horisontale planet. Jeg leste en god artikkel om dette på Vinyl Engine. Faktisk masse i armen er og viktig, men siden man balanser den ut med motlodd så er den ikke avgjørende mtp nålens stivhet og bevegelser i rilla. Min IsoKinetik Silver Melody som i utgangspunktet er en Jelco 750D med en del forbedringer, har effektiv masse på 13,5 g. Men den faktiske (totale) armmassen er på 20-22g. Bare headshellet veien ca. 12,5 g, og det hadde vært umulig at armmassen ville ha vært kun 13,5 g. Armrøret har også masse, og den er så klart mer enn 1 g. Derfor er effektiv masse mer avgjørnde med tanke på complianse enn den totale massen, slik jeg skjønner det.

    Jeg leste en god artikkel hos SME og SME V har vel effektive masse på 11 g. Og etter hva jeg har skjønt er effektiv masse noe annet enn faktisk masse. Som sagt har min arm effektiv masse på 13,5 g, men faktisk masse på over 20 g.

    SME - Series V
    Ja, det er stor forskjell på effektiv masse og - bare masse. "Bare" masse blir vel rett og slett vekta av den bevegelige del/arm, mens effektiv masse tar hensyn til den motbalanserte del og blir da mye mindre. Grovt regnet ned mot det halve.
    Ved beregning av arm-resonanser er det den effektive massen som inngår i formelen.
    Effektiv masse har den samme verdi, både i vertikal og horisontal planet.
    Morty
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ideelt bør armressonansen ligge mellom 6 og 9Hz tror jeg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Tilbake til topic for denne tråden:

    Midt i kommende uke ser jeg for meg publisering av del 3 i testene av Miyajima pickuper med modellen Takumi som er den rimeligste og mest fleksible av de 4 Miyajima pickupene vi tester i denne omgang, kanskje vi klarer et par riaa tester også i løpet av kommende uke, soo "stay tuned" :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så er vi oppe og går igjen etter hacker angrepet....... og i kveld har redaktøren våres publisert en riaa test (den første av i allfall 3 riaa tester før jul)..... første mann ut er North Star design sin riaa og denne gang er det Arve (som har lederen) og undertegnede som har stått for skribleriene.
    Enjoy :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Enda mer nytt på kort tid....... i kveld har del III av testen av Miyajima pickuper med pickupen
    Miyajima Takumi kommet ut.
    Igjen er det Arve og undertegnede som står for skribleriene.

    Håper den faller i smak, enjoy :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Den var jeg innom og tittet på tidligere i dag. Pokker at all Lego´n jeg hadde i barndommen ble gitt bort i sin tid:( ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg skal ta med minsta ned i det aller helligste og be henne memorere en av spillerne og si at du får ikke Micky-dee før du har laget en slik i Lego !! ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det som pirrer nyskjerrigheten litt er jo hvilke PU du kommer til å anbefale til denne:)
    Kanskje er det beste alternativet den AT´n som sitter der. Den passer jo fint til legokloss-designet.

    Ellers er jo oppfinnsomheten stor - slik denne IKEA-fantasten viser:

    http://de.schiller-phono.de/ready-made
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så har produktiviteten tatt overhånd igjen........ og del II av riaa testingen våres har blitt publisert i dag, denne gangen er det EAR 834P MC/MM riaa det er snakk om..... og også denne gang er det Arve og undertegnede som står for skribleriene.
    Håper det hele faller i smak..... enjoy :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I dag har vi lagt ut del III av riaa testingen våres på Audiophile.no og denne gangen er det Acoustic Plan Phonomaster rør-riaa som stod for tur ...... enjoy :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så var den siste Miyajima testen lagt ut, denne gangen litt om modellen Kansui.

    På nyåret kommer den nye topp modellen Madake til test og jeg er også lovet Air Tight Pc-1 og Koetsu Urushi til test, soo stay tuned :cool:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg får også ZYX R 50 og ZYX R100 til test som er pickuper til litt mer "levlige" priser enn de jeg vanlighvis tester, disse koster noe sånnt som 6k og 8k i Norge, blir spennende og se hvor bra de er.


    ZYX r50.jpg


    ZYXR100.jpg
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Hehe, har veldig tro på den der! Kunne godt tenkt meg å teste en slik selv.
    Hvilket drivverk/arm er det du skal teste den på?
    Blir en knall helg for deg dette, kos deg!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.541
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hehe, har veldig tro på den der! Kunne godt tenkt meg å teste en slik selv.
    Hvilket drivverk/arm er det du skal teste den på?
    Blir en knall helg for deg dette, kos deg!


    Får prøve den i SME V-12 armen først tenker jeg.... men den skal innom de andre armene også etterhvert. Spilleren blir Montegiro'en........ det er den eneste som har plass til litt lange armer.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Veldig spent på ZYX! Har du noen gode alternativer til Lyra Dorian? Føler det mangler litt på vinyl-lyden her hjemme. usikker på hva, men det hele er litt uengasjerende å lytte til om dagen... Drivverk er en godt oppdatert LP12 med radikal og Akito 2b.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn