Litt mer Hi-Fi løsning for dj-bruk?

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
Denne tråden er vel litt i grenseland, men jeg tenker litt på å ha et "vanlig" dj oppsett hjemme: 2 stk Technics 1210 og en mikser.. Har selvfølgelig en god spiller og et anlegg av helt annen kvalitet i tillegg, men tenkte det hadde vært gøy å kunne mikse plater hjemme (driver ikke med scratching og sånt, men lyst til å lære å beatmikse blant annet).
Problemet er jo at mye dj-utstyr låter dårlig, og jeg vil gjerne få meg en løsning som låter rimelig bra.. 1210'ene låter jo bra og kan moddes masse, men miksere har jeg funnet veldig lite info og anbefalinger på fra "hi-fi"-folk.. Det finnes mye billig dritt, masse vanlige markedsledere (som Pioneer DJM-serien) som ser litt mye data og plast ut for meg, Rane som får en del skryt fra dj-er, og mer eksotiske ting som Alpha Recording System og vintage klassikere som Bozak. Tenker også at det må være mye å hente å bruke separate riaa-trinn i stedet for de innebygde i mange dj-miksere.. Har bl.a. hørt om en kjent dj som drar med seg en Mark Levinson riaa på spillejobb, men tenker selv det må finnes noen gode mm-riaa'er som er velegnet, kanskje diy-løsninger til og med(hadde vært praktisk med et dobbelt riaa-trinn f.eks)?

Så jeg lurer på om noe har erfaringer, anbefalinger og tanker rundt dette.. I tillegg til tips om mikser og egnede mm-riaa-trinn så tar jeg gjerne tips på egnede pickuper og annet..

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Problemet er jo at mye dj-utstyr låter dårlig, og jeg vil gjerne få meg en løsning som låter rimelig bra..
Hvor mye DJ utstyr har du egentlig hørt i kontrollerte omgivelser til at du kan si det låter dårlig?

Jeg tenker det aller meste spiller mer enn godt nok til å lære deg hvordan det fungerer uten å gi deg brekningsfornemmelser...

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
Hei Class! Har ikke hørt så sinnsykt mye forskjellig dj-utstyr i kontrollerte omgivelser, mest rett i pa'er og sånt, men også noe hjemme hos venner.. og får ikke brekningsfornemmelser av det altså, men har bare lyst på mest mulig musikkglede ut av det så derfor jeg spør etter gode råd og erfaringer før jeg kjøper utstyr selv.. Har selv erfart i hifisammenheng hvor enormt stor forskjell det har vært på lyden fra forskjellige riaa-trinn, og har også hørt stor forskjell fra mitt eget anlegg og når jeg har dratt med meg mine plater til en venns dj-utstyr som han har satt opp i stua hjemme.
Etter en del googling etter dj-utstyr så finner jeg også flere som nevner riaa-trinnene til mange dj-miksere som svakhetspunkt eller at selve mikserne gjerne har litt støy også. Lurer derfor på hva som er de gode kjøpa, og/eller om det finnes noen sånne lure utenomløsninger som f.eks å bruke separate riaa trinn til en billig mikser eller diy-løsninger. Kom f.eks over denne svenske småprodusenten her som jeg synes virker har noe spennende på gang: Bozure.com - Rotary DJ-Mixers and DJ-Gear

Er ikke interessert i at dette skal være en tråd som klager over dj-utstyr, eller motsatt; en som kritiserer snobbete hifiholdninger.. vil bare ha gode råd..

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
En 12xx låter helt greit med en pickup som er i orden og uten å ha hørt noen type DJ mikser under kontrollerte omgivelser tør jeg vedde på ting fra de største produsentene låter rett transparent.
Da gjenstår PA-en, om du skal ha slikt.

Jeg misforstod nok spørsmålet ditt.
Tror du at du vil bry deg om at Ekstern RIAA X har ørlite bedre oppløsning enn det som sitter i mikseren når du holder på med dette?
Selv ville jeg nok spurt noe ala: "Hvor er de beste resursene for å lære meg miksing?".

Da skal jeg la være å søple til tråden din ytterligere. :)

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
En 12xx låter helt greit med en pickup som er i orden og uten å ha hørt noen type DJ mikser under kontrollerte omgivelser tør jeg vedde på ting fra de største produsentene låter rett transparent.
Da gjenstår PA-en, om du skal ha slikt.

Jeg misforstod nok spørsmålet ditt.
Tror du at du vil bry deg om at Ekstern RIAA X har ørlite bedre oppløsning enn det som sitter i mikseren når du holder på med dette?
Selv ville jeg nok spurt noe ala: "Hvor er de beste resursene for å lære meg miksing?".

Da skal jeg la være å søple til tråden din ytterligere. :)
Null stress!:) Det er et godt og gyldig poeng det ja.. er ikke vits i dritdyrt utstyr om man skal bare lære seg å mikse litt, men mitt ønske er mer enn det:)
Bruker en 1200mkII selv i mitt vanlige anlegg, men den er oppgradert en del (kab-armdemper, bedre matte, ekstern trafo, god stift, osv..) og har en ganske dyr riaa som jeg opplevde enorm forskjell fra tidligere riaa'er da jeg kjøpte den.. Har hatt riaa'er før som både har vært uangesjerende, støyet svakt (susing) og hatt mye mindre detaljer enn den jeg har nå, og det er litt sånn jeg har erfart når jeg har hørt.. Så regner med og har litt erfart og lest om tilsvarende opplevelser med dj-miksere.. Regner med det finnes noen enkle miksere som dekker mitt behov og som låter godt med vinyl, og lurer på om f.eks markedsledere som pioneer låter bra til vinylbruk eller om man betaler unødvendig mye for deres gode løsninger for digitale kilder, effekter, merkevare etc.. Og lurer på om alle de nye mikserne nå som har digitale løsninger funker godt til vinylbruk eller om man vel så gjerne kan finne noe gammelt..

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.957
Sted
Kongsberg
Hei.

DJ kan jeg ikke påberope meg å ha spesielt peiling på, men et av de største problemene
er vel at gode hifipickuper ikke takler de balastningene som DJ pickuper utsettes for med
bl.a. snurring av plata mot ordinær kjøreretning. DJ pickuper er rett og slett ikke gode nok
lydmessig om man har hifi aspirasjoner...

Det er mulig det nå finnes en løsning med Soundsmiths nye Irox MMC pickuper som beskrives
av produsenten som "unbrakable": Irox Blue | Soundsmith Ingen pris på Audioaktørens side,
men pris i statene er $ 899 - så det går vel an å beregne en cirkapris. Jeg har ikke peiling på
hvor "unbrakeble" disse pickupene er, men lydmessig er de sikkert utmerket. Det finnes også en
storebror Irox Ultimate Irox Ultimate | Soundsmith, men da begynner det å koste litt ($ 1.799).

Når det gjelder RIAA har vel som regel miksepulter en slik innebygget, men her er det sikkert
igjen et enormt forbedringspotensiale ved å benytte eksterne (hifi) bokser. Siden alle pickuper
som takler hardhendt bruk har høyt utgangsignal, hva med et par Graham Slee ERA V Gold?
Stereolab - Graham Slee Projects

mvh
Gunnar Brekke

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Pioneer sine miksere er mer eller mindre standarden rundt omkring. Er man DJ og skal spille et ukjent sted, så kan du banne på at de har en slik mixer også. Dette gjelder vel DJM 600 og oppover, men det var vel DJM 800 som selve traveren. Har vel blitt erstattet av DJM 900 nå.

Som hifi, bilde og fotointeresserte er DJ'er også opptatt av hardware og det diskuteres nok heftig i diverse fora rundt omkring hva som er best.. men Pioneer med DJM 600 og oppover er og blir standarden. Det er ganske dyre, men låter utmerket. Det må da kunne gå an å få lånt noe slikt et sted.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Hvem som har best lyd? Aner ikke. Har ikke hørt nevneverdig forskjell på noen av de jeg har hatt i hus. Nål har mye mer å si. Skal du kun beatmixe kan du slippe unna "back cuing" ved å få nåla plassert på riktig cue point og starte derfra, og dermed slippe å bruke dj-nål. Finjuster så farta på spindelen, ikke ta på plata slik djs på tv gjør.

Ting du bør ha for å slippe frustrasjon:

1 - Gode potter og faders (faders må være utbyttbare).
2 - Crossfader må ha justerbar kurve, helst også reverserbar. Mest aktuelt ved cutting og beatjuggling, men alikevel. Beatmixing lærer du fort, og mye vil ha mer.
3 - Monitorfunksjon/hodetelefon må ha mulighet for lyd i begge kanaler for siden som ikke spilles.
4 - Bpm teller er bortkastet.
5 - Bass/mid/diskant potter. Mange kan leve uten mid, jeg kan ikke..

***Ikke kjøp en du ikke kan få tafset på først!***

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
Takker for gode tips!

Kom selv over den miksern her etter litt googling.. og den virker veldig interessant. De har en egen "audiophile" versjon og har blant annet vektlagt riaa-trinnene i konstruksjonen. bare synd prislappen er i drøyeste laget..:
Home -

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Tøff!
Har aldri prøvd en rotary mixer til beatmixing, men vil tro det er helt kurrant siden det sjelden blir de bråeste overgangene.
Men synes prislappen er drøy siden den (i mine øyne) er en one trick pony.. Er også skeptisk til at det skal være så fantastisk med rør i forforsterkerdelen. Forvregning blir mykere, men den kommer til gjengjeld tidligere. RIAA leddene ser ut til å være transistor.
Men digger utseende på den, ser dødsrå ut. Røsker i steampunk-nerven :cool:

Floating Points er en ren klasse A rotary mixer, men den koster garantert enda mer. (edit:skriveslurv)
Floating Points Mixer | Isonoe

Sist redigert:
Topp Bunn