Litt mer bass...

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Hei Gunnar,

En mismatch er nok mulig som du sier. Jeg kjøpte DL-160 etter anbefaling etteranbefaling av en som hadde en slik platespiller med en DL-160. Tydelig at han er like "grønn" som meg på dette området....

Joda, jeg har AT-95E'n ennå, men jeg klarte å bøye nålerøret på den da jeg demonterte den. Er gjerne sånn når en amatør gir seg på dette med skjelvende hender og svett pannelugg. Men den er ikke verre enn at jeg kan prøve å rette den opp. Ellers så koster den jo ikke mange kronene ny heller.....

Jeg hadde håpet å kunne beholde den spilleren jeg har og heller finne en mer matchende PU til den. Ser du kommer med flere fine tips her og jeg takker for det!

RIAA må jeg muligens bytte uansett pga lav gain. Slik som oppsettet mitt er idag, så blir lyden så altfor lav og det er ikke holdbart i lengden, men det er annen historie.

Skal også følge med i Fidelity fremover. Mye interressant lesing der :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
490
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
Sjekk bruktmarkedet etter f.eks. Rega Planar 3. Gå gjerne for en eldre spiller da dette gir større sjanser for å få en med gode armlagre.
Gunnar; Er armlagerne på nyere Rega-armer dårligere enn på gamle?

mvh
FZ

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Og du er helt sikker på at VTA er lav nok? (har akkurat puslet med dette selv i dag) Lavere VTA - mer bass.
For lav - så går resten fløyten :) Men det kunne jo være verd et forsøk...

O.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Har eksperimentert litt med VTA og skal gjøre noen forsøk til.... Skal straks prøve med AT95E nå. Den var ikke så skjev som jeg trodde, så da prøver vi....

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Vel, man kan jo si at dette fungerte bedre! Bassen ble mer fremtredende og jeg fikk et høyere lyttenivå(dog fortsatt litt lavt), men mer akseptabelt. Totalt sett så spiller det slett ikke verst med tanke på at den kun er grovjustert og et nålerør som ikke er 100%. Skal uansett forsøke å finjustere litt her.

Sliter litt med jordbrum, men det lar seg ordne :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.020
Sted
Kongsberg
Gunnar; Er armlagerne på nyere Rega-armer dårligere enn på gamle?

mvh
FZ

Nei!
Men kjøpte du en RB-300 for 15-20 år siden kunne du være heldig å få en med lagre på høyde med RB-1000/900, RB-700 eller RB-500.
Etter at de dyrere armene kom i produksjon, blir nå de beste lagrene plukket ut for bruk i disse armene.

Jeg hadde engang en Planar 3 som var såpass god at den ga en utmerket match med Koetsu Rosewood Signature! Denne hadde sannsynligvis lagre som i dag ville blitt plukket ut for bruk i en 1000-arm. Jeg ville ikke ha prøvd en slik stiv (og dyr) PU på en moderne P3 der du vet at du får mye slakkere lagere.

mvh :)
Gunnar Brekke

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
490
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
Men kjøpte du en RB-300 for 15-20 år siden kunne du være heldig å få en med lagre på høyde med RB-1000/900, RB-700 eller RB-500.
Har en gammel Planar3 som jeg bruker på hytta. Hvordan sjekker du kvaliteten/tilstanden på lagrene i RB-300 armen? Kan selvsagt kjenne etter om det er noe form for slakk, men tenker f.eks. på hvordan man kan sjekker at friksjonen er iht. spec. (ala pendeltesten til Linn)
FZ

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg fortsetter litt i tråden ettersom jordbrumminga(?) ikke forsvinner så lett som jeg trodde.

Får jeg setter igang med store omrokkeringer her, hadde det vært litt fint med tips!

Brummingen er en høyfrekvent pulserende summing/brumming. Jeg har jording mellom platespiller og RIAA. Har prøvd å dra jord fra RIAA til jord i stikkontakten uten hell. Støyen ble halvert når jeg la jordsløyfe mellom RIAA og platespiller. Støyen blir kraftigere får jeg tar på tilkoblingene ved PU.

Har også såvidt prøvd å flytte/bevege litt på kabler og RIAA uten at det hjelper. Støyen er ikke kraftigere nærmere motor.... Har dratt pent i ledningene ved PU for å sjekke om en av dem kan ka røket av.Ser ut som de er hele.

Har en 55 watts rørforsterker stående 10 cm fra RIAA og ca. 20 cm fra platespiller.

Ble litt "brainstorming" dette her, men tror jeg har fått med alt jeg har sett og prøvd på....

Tips? Pickupen er altså nå en AT-95E istedet for en DL-160 og problemene kom etter dette byttet. Var ihvertfall ikke så tydelige før at det har vært merkbart.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
JH skrev:
Jeg fortsetter litt i tråden ettersom jordbrumminga(?) ikke forsvinner så lett som jeg trodde.

Får jeg setter igang med store omrokkeringer her, hadde det vært litt fint med tips!

Brummingen er en høyfrekvent pulserende summing/brumming. Jeg har jording mellom platespiller og RIAA. Har prøvd å dra jord fra RIAA til jord i stikkontakten uten hell. Støyen ble halvert når jeg la jordsløyfe mellom RIAA og platespiller. Støyen blir kraftigere får jeg tar på tilkoblingene ved PU.

Har også såvidt prøvd å flytte/bevege litt på kabler og RIAA uten at det hjelper. Støyen er ikke kraftigere nærmere motor.... Har dratt pent i ledningene ved PU for å sjekke om en av dem kan ka røket av.Ser ut som de er hele.

Har en 55 watts rørforsterker stående 10 cm fra RIAA og ca. 20 cm fra platespiller.

Ble litt "brainstorming" dette her, men tror jeg har fått med alt jeg har sett og prøvd på....

Tips? Pickupen er altså nå en AT-95E istedet for en DL-160 og problemene kom etter dette byttet. Var ihvertfall ikke så tydelige før at det har vært merkbart.
Har du prøvd og flytte RIAA vekk fra ampen?
Ei annen hylle eller lignende?
Sjekk om det ligger strømkabler parallelt med signal/høyttalerkabler.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Continuo skrev:
JH skrev:

Har du prøvd og flytte RIAA vekk fra ampen?
Ei annen hylle eller lignende?
Sjekk om det ligger strømkabler parallelt med signal/høyttalerkabler.
Hva med signalkablene som går inn i ampen, er det god kontakt der?
Har slitt med det samme, da måtte jeg klemme med ei tang på rca kontakten for at den ble skikkelig stram, da forsvant brummen.
Beveg på kablene ved inngang, selv om de sitter helt inn kan det likevel være nok til at det brummer.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Har litt begrensede muligheter, men kan klare å flytte den et stykke vekk. Prøvde å løfte RIAA'n opp i lufta uten at noe merkbart skjedde, men skal prøve å få den enda lenger vekk fra alt som kan støye. Det er trangt bak benken, så støy fra strømkabler kan forekomme selv om jeg tror de er bra skjerma.

Signalkablene mine har greie plugger, men opplever at de ikke griper skikkelig. Kan være noe her som du sier. Skal prøve å "modifisere" dem litt i morra evt. prøve noen andre kabler.

Takk for tipsa!

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Gjorde et lite forsøk nå med helt vanlige lakrislisser(uten skjerm!) og ting ble straks mye verre. Heller ikke det å flytte RIAA til hylla under hjalp(med skjermede kabler).

For å nevne det igjen; det er ikke lav brum, det er ganske høyfrekvent pulserende støy. Øker i takt med volumet.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
JH skrev:
Gjorde et lite forsøk nå med helt vanlige lakrislisser(uten skjerm!) og ting ble straks mye verre. Heller ikke det å flytte RIAA til hylla under hjalp(med skjermede kabler).

For å nevne det igjen; det er ikke lav brum, det er ganske høyfrekvent pulserende støy. Øker i takt med volumet.
Hva med koblingene bak på pick-upen, se etter at de ikke ligger inntil hverandre, bøy de gjerne litt ut til hver side.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Vel, avstanden er bra. Tok av PU for å sjekke at hylsene satt skikkelig på og det ser bra ut...

Hmmm...sier jeg da...

Er det slik at de 2 nederste ledningene på PU er jording og er tilkoblet jordskruen?

Koblet den som den forrige og det er slik:

RØD - HVIT

GRØNN - BLÅ

(Sett mot pinnene på PU)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Du må enten flytte platespilleren eller rørforsterkeren. Det er ikke rart at det brummer når platespilleren står 20 cm fra rørforsterkeren.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Joa, har jo tenkt på det, men siden jeg ikke hørte noe nevneverdig brum med den andre pickupen, så har jeg villet vente med det. Klart, det sitter 3 svære trafoer i den og det kan selvsagt lage brum/støy.

Det eneste stedet jeg kan flytte den er til hylla under, men da er det kun snakk om mellom 20 og 30cm da også...Men det er forsøket verdt....

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
JH skrev:
Vel, avstanden er bra. Tok av PU for å sjekke at hylsene satt skikkelig på og det ser bra ut...

Hmmm...sier jeg da...

Er det slik at de 2 nederste ledningene på PU er jording og er tilkoblet jordskruen?

Koblet den som den forrige og det er slik:

RØD - HVIT

GRØNN - BLÅ

(Sett mot pinnene på PU)
Nei, det er pluss og minus til hver kanal, rød/grønn til høyre, hvit/blå til venstre kanal.
Som quad_lars sier: prøv og flytt lengre fra hverandre spiller og amp, grunnen til at du ikke hørte støy med forrige pick-up er at AT-95e har høyere utsignal, derfor mer følsom. :)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Ok, men da ser det ut til at det er kobla riktig. Klar over at den er mer følsom for støy. Kan det rett og slett ende opp med at det er pickupen som er uegnet her?

Skal teste litt med å få litt avstand på det i morra. Virker ikke som støyen reagerer noe særlig på den lille flyttinga jeg har drevet med til nå, men vi får se.....

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Vel, har nå flyttet rørforsterkern en hylle ned(les: i bånn). Fortsatt samme problem.
Det jeg imidlertid merka meg er at støyen varierer litt da jeg legger hånda over en av trafoene på rørforsterkeren. Da er det jo meget sannsynlig at PU tar opp støy fra den som Quad_lars sa... Ikke så veldig mye å gjøre med det pdd...

En annen ting jeg merka meg var at en kort stund var det tyst etter at jeg stramma opp jordinga mellom RIAA og PU, men den kom tilbake. Har god kontakt, så jeg vet ikke hva dette skyldes.

Jeg leser at AT'n er på rundt 3,5 mV.DL-160 er på 1,6 mV(Jerry Raskin sier 2,2 mV). Ikke store forskjellen, men tydeligvis stor nok...

Nei, nå går jeg ut og tectylerer bilen!! ::)

Topp Bunn