Litt krise - trenger hjelp med PU som lager Ulyd

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Min Pick Up Benz MC Silver lager ulyd!

På noen plater kommer det en lyd som ligner mest på statisk elektrisitet. Mest i venstre kanal, av og til også i høyre. Lyden er ikke helt som statisk utladning, mer tydelig "knakk" eller "knikk". Jeg har av-magnetisert platene, men lyden er der likevel. Lyden kommer heller ikke på disse platene når jeg bruker annen PU.

Det er på plater med kraftig dynamikk jeg får denne lyden, ikke på de litt rolige platene. Noe som er dumt siden jeg er godt fornøyd med denne litt enkle Benz-PU'en når jeg spiller rocke-vinyl.

PU'en har ikke vært utsatt for røff behandling. Skjedde plutselig etter at jeg kom hjem fra 2 ukers ferie.

PU'en er ca 1,5 år gammel.

Noen som har litt peiling og som kan peke ut en redningsvei.

Mvh
Geir
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.807
Antall liker
366
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en Benz H2.0 for en del år tilbake som hadde noe lignende. Gjettet på at det var utladning av statisk elektrisitet som hadde bygget seg opp av en eller annen grunn. Dette var på en flunka ny PU. Fikk byttet den og neste eksemplar var feilfri.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
a/nubis skrev:
Min Pick Up Benz MC Silver lager ulyd!

På noen plater kommer det en lyd som ligner mest på statisk elektrisitet. Mest i venstre kanal, av og til også i høyre. Lyden er ikke helt som statisk utladning, mer tydelig "knakk" eller "knikk". Jeg har av-magnetisert platene, men lyden er der likevel. Lyden kommer heller ikke på disse platene når jeg bruker annen PU.

Det er på plater med kraftig dynamikk jeg får denne lyden, ikke på de litt rolige platene. Noe som er dumt siden jeg er godt fornøyd med denne litt enkle Benz-PU'en når jeg spiller rocke-vinyl.

PU'en har ikke vært utsatt for røff behandling. Skjedde plutselig etter at jeg kom hjem fra 2 ukers ferie.

PU'en er ca 1,5 år gammel.

Noen som har litt peiling og som kan peke ut en redningsvei.

Mvh
Geir
1,5 år, men hvor mange spilletimer? Uansett bør det være godt innafor det en pu skal kunne klare med normal behandling og bruk. Har du veldig tørr luft i rommet?
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Min Pick Up Benz MC Silver lager ulyd!



1,5 år, men hvor mange spilletimer? Uansett bør det være godt innafor det en pu skal kunne klare med normal behandling og bruk. Har du veldig tørr luft i rommet?
Vanskelig å anslå antall spilletimer. Lite brukt første halvåret, så omtrent 5-10 timer i uka utenom sommeren, så ikke mer enn 500 timer - tror jeg. Luften er ikke spesielt tørr, ikke så lett å få så tørr luft i Stavanger :) Bruker ved på kalde dager. Luftfuktigheten ligger på vinteren omkring 30-55 % luftfuktighet i stua, vanligvis litt høyere i sommerhalvåret.

Mvh
Geir
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
Ville sjekket om platetallerkenen er jordet.

mvh
Ikke like enkelt... alt er i aluminium og det er ikke fester for jording, i hvert fall som jeg har sett. Spilleren er en V.Y.G.E.R. Men likevel takk for tipset, jeg skal dobbelsjekke.

Mvh
Geir
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
a/nubis skrev:
tkr skrev:
Ville sjekket om platetallerkenen er jordet.

mvh
Ikke like enkelt... alt er i aluminium og det er ikke fester for jording, i hvert fall som jeg har sett. Spilleren er en V.Y.G.E.R. Men likevel takk for tipset, jeg skal dobbelsjekke.

Mvh
Geir
Ingen steder å feste jording. Sjekket grundig nå.

Jeg bruker for tida en annen PU, den også MC, low output (greier meg ikke uten vinyl :). Har ingen problemer med statiske utladninger med den.
Har sendt PUen inn til sjekk og evnt. reparasjon.

Takk for tips og innspill.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.213
Antall liker
4.461
Torget vurderinger
1
a/nubis skrev:
...
Ingen steder å feste jording. Sjekket grundig nå.

Jeg bruker for tida en annen PU, den også MC, low output (greier meg ikke uten vinyl :). Har ingen problemer med statiske utladninger med den.
Har sendt PUen inn til sjekk og evnt. reparasjon.

Takk for tips og innspill.
PUer med lav spoleimpedans er ofte mindre følsomme for slikt enn tilsvarende med høy spoleimpedans - typisk High output MC og MM.

Hvordan er jordkoblingen melllom snurreren og RIAA? Type rega arm via signaljord i venstre kanal? + noe mer om jording på snurrerern - ulike deler av chassis mv er koblet sammen - Er VYGERsaken i hel metall med god elektrisk kobling mellom alle delene? Er det ikke en «ledig» skrue et sted på chassis som kan ta i mot en enkel jordledning?

Andre spørsmål i anledningen : Type platematte? Ren nål? Rene kontaktpunkter? Rene plater? Tørr luft? (relativ luftfuktighet bør være mellom 40 og 60 %, sweet spot er kanskje omkring 50-55%?)

mvh
KJ
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
For meg høres det ut som om PU ikke sporer korrekt. Spesielt siden det skjer ved kraftig dynamikk. Dårlig sporing høres ut som BZZ en vespzz. Prøv med mer stifttrykk, endre anti skating..
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
a/nubis skrev:
...
Ingen steder å feste jording. Sjekket grundig nå.

Jeg bruker for tida en annen PU, den også MC, low output (greier meg ikke uten vinyl :). Har ingen problemer med statiske utladninger med den.
Har sendt PUen inn til sjekk og evnt. reparasjon.

Takk for tips og innspill.
PUer med lav spoleimpedans er ofte mindre følsomme for slikt enn tilsvarende med høy spoleimpedans - typisk High output MC og MM.

Hvordan er jordkoblingen melllom snurreren og RIAA? Type rega arm via signaljord i venstre kanal? + noe mer om jording på snurrerern - ulike deler av chassis mv er koblet sammen - Er VYGERsaken i hel metall med god elektrisk kobling mellom alle delene? Er det ikke en «ledig» skrue et sted på chassis som kan ta i mot en enkel jordledning?

Andre spørsmål i anledningen : Type platematte? Ren nål? Rene kontaktpunkter? Rene plater? Tørr luft? (relativ luftfuktighet bør være mellom 40 og 60 %, sweet spot er kanskje omkring 50-55%?)

mvh
KJ
Hei, etter lang tid...
VYGER-spilleren er stort sett laget i metall, nærmere bestemt aluminium. Platematten er av glass. Ingen ledig skrue for jording. Totalt sett ingen jording og det står ingenting om jording i bruksanvisningen.
Rel. fuktighet er vanligvis mellom 40 og 60 %. Nåla var rein og kontaktene likeså.

Pick up'en ble sendt til forhandleren (kjøpt på ferie i Tyskland) som sendte PU'en videre til fabrikken i Sveits. Har nå fått melding fra produsenten om at PU'en vil bli erstattet pga feil. Hvilken "feil" vet jeg ikke noe om. Fikk beskjeden via butikken.

Kanskje kan "manglende" jording ha noe å si... men den siste tida har jeg kun brukt en PU som er MC low out. Har ikke hatt problemer med statisk el. eller amdre ulyder. Hadde heller ikke problemer med statisk elektrisitet med PU'en som fikk ulydene. Brukte den da jevnlig i 1,5 år.

Mvh
Geir
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
For meg høres det ut som om PU ikke sporer korrekt. Spesielt siden det skjer ved kraftig dynamikk. Dårlig sporing høres ut som BZZ en vespzz. Prøv med mer stifttrykk, endre anti skating..
Hei
Prøvde å endre anti-skatingen og vekta, men ulyden ble kun verre, forsvant ikke. Dette var ikke typisk lyd fra dårlig sporing. Lyden lignet mest på en blanding av slag på disse fæle elektroniske trommene på 80-tallet og statisk el.

Pick up'en ble sendt til forhandleren i Tyskland som sendte PU'en videre til fabrikken i Sveits. Har fått melding fra produsenten om at PU'en vil bli erstattet. Se også forrige mld.

Mvh
Geir
 
Topp Bunn