Litt hjelp trenges til Ariston RD-80/Rega 300/Ortofon 2m red

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Hei - ungene er stort sett flyttet ut, har ryddet loftet - og fant frem gode gamle Ariston RD 80 med Rega 300 arm (og et dryss med gode plater). Nå (etter snart 25 års (barn, hus, opp-pussing etc) hifi-dvale) er det blitt tid at få litt tid til MEG - og godlyd.

Kjøpte en Ortofon 2M Red på hifiklubben og fikk gamle Luxman L-550 renset/justert. Hadde og en Pioneer PD-S901 stående (sluttede at virke for 4-5 år siden) men ble ikke kastet pga. den 4-5 år tidligere vart oppgradert med en XO-clock og diskret forsterker fra LC-audio. Skrudde den opp og rensede laser-linsen - og virker nå helt som før. Høyttalere er aktuelt Daner Open - men har og HF-275 stående i stuen, men bygde disse med dobbeltkabinett og sannfylling - slik de veier 50-60 kg stykket og ikke har blitt løftet opp i lytterommet sålangt.

Når nå fått dette til at spille - så er første inntrykket at dette via grammofon lyter meget bra. Stort lydbilde (går med god margin forbi høyttalere i bredde), god dybde og godt liv. MEN - iflg. Ortofon - så skal den belastes med 47kOhm. Jeg synes det ble bedre i diskanten med 100kOhm (kan justere dette på forsterkeren) - men tangerte at bli litt for mye. 60-80 k hadde kanskje vært bedre? Eller er eg bare blitt gammel og har mistet diskant-hørsel??

Noen som har prøvd seg med belastning på denne PU?

Og så kommer "oppgraderingsspørsmålet": Når sammenlikner med CD-spilleren - er dette relativ enkle plateoppsettet klart bedre. RD80 gikk ganske vist for at være en Sondek "light" og RB300 var før i tiden en god tonearm. Med en så pass billig PU (kjøpt bevist billig for at høre om dette fremdeles hadde noe for seg) - ser jeg for meg at det kan være et betydelig potentiale for få bedre lyd her ved skifte av PU.

Reparasjon av Luxman'en to litt tid - slik kjøpte en Muffsy RIAA med formål at bruke på en Nakamichi integrert (men uten RIAA) - men ble ikke ferdig med denne før Lux'en kom att. Når ferdig skal eg prøve denne - men tipper at det ikke er SÅ stor lydmessig forskjell da Lux'en gjenerelt skårer veldig bra lydmessig på det meste. Vesentligste kritikken mot denne forsterker er egentlig at den er litt som "flinkeste jente i klassen". Fin, polert, perfekt - MEN - kan da og bli litt "kjedelig"?

SÅ - om en skal oppgradere lyden her - så kunne jeg ønske først at gå for en bedre PU. Det jeg her kunne ønske (for kompensere for korrektheten i Lux'en og Daner'ne) var en litt mer livlig/dynamisk gjengivelse - men og en bedre oppløsning. Hører mye på klassisk og. Har og et vist beløp at forholde meg til - ser ikke det som relevant at kjøpe PU til 20000 til denne kombo. Lux'en har innbyggd MC-forsterker med variabel belastning - slik og MC kan være alternativ. Om passer til armen?

Gode forslag?
 
Topp Bunn