Litt hjelp til kjøp av pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Endelig har jeg kjøpt min første platespiller, og det ble en pro-ject 1expression carbon classic. Har brukt god tid til å lese meg opp, og har funnet ut at den utfasede at150mlb var bedre enn ortofon 2m bronze. Også har jeg lest noen tester av den nye at150sa og folk sier at den er en verdig arvtaker.

    2m bronze veier 7.2g og at150sa veier 8g. 8.6 cc evo armen har en motvekt som passer til pickuper mellom 6-8 gram. Dvs at150sa er på kanten til å bli for tung. I og med at jeg er helt fersk i gamet er jeg redd for at shibata slipt nål kan bli litt for krevende for meg med tanke på all fin justeringer som trengs for at pu'en skal låte optimal.

    Vil at150sa bli for tung? Noen som har prøvd at150mlb/at150sa på en lett arm? Bør jeg heller velge 2m bronze?

    Budsjett: maks 4000 kr

    Takk for oppmerksomheten.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Pro-Ject Counterweights-Database

    Du har nummer 48
    Retail incl.Cartridge
    NumberProduct codeweight20% VATfromto
    28194087502868 gn/a8,0 g10,0 goptionalsuitable for selected Cartridge
    30194087503071 gn/a9,0 g12,0 goptionalnot suitable for this Cartridge
    48194087514858 gn/a6,0 g8,0 gsuppliedsuitable for selected Cartridge
    49194087514949 gn/a4,0 g6,0 goptionalnot suitable for this Cartridge

     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Få 150sa i hus til superprisen Platekompaniet har noen få dager til, og sørg for å få hjelp til innjustering om du føler deg usikker. Så vanvittig vrient er det ikke, så lenge du har stifttrykkvekt, justeringsmal, tålmodighet og øyemål..
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg googlet tidligere idag og fant den sida du linka til. Men er litt redd for at at150 vil bli tung... Har jo 2 ukers angrefrist, så kan jo teste pickup'en. Til nød så kan jeg sende i retur.

    Takk for platespilleren Lgrons58. Var innom platekompaniet og plukket med meg noen lp'er. Venter enda flere som kommer i posten. Moro å spille vinyl ;D




    Få 150sa i hus til superprisen Platekompaniet har noen få dager til, og sørg for å få hjelp til innjustering om du føler deg usikker. Så vanvittig vrient er det ikke, så lenge du har stifttrykkvekt, justeringsmal, tålmodighet og øyemål..
    Har de fleste punktene du har lista opp, men har ikke trent opp øremål for vinyl enda. Ikke sikker på at jeg klarer å høre når det låter galt. Derfor har jeg ekstra lyst på den siden den er på tilbud. Tror jeg skal bestille den nå.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Da er at150sa bestilt, får håpe at det ikke blir altfor vanskelig å sette opp. Gleder meg ;D
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Etter 2 ukers venting har platekompaniet endelig sendt pickup'en.

    Etter mye lesing har jeg funnet ut at japanske målinger av compliance er målt i 100hz, og om man skal bruke vinylengine sin kalkulator skal målingene være målt i 10hz. Dvs at at150sa har compliance på 10, så kan man gange tallet med 1,5-2. Har jeg forstått det rett nå?

    Begynte å svette litt siden tonearmen kun veier 8gram, og med compliance på 10, så er man på viddene. Hvis tallet er 15-20 så er man innenfor ønsket frekvens.

    Er dynavector sine compliance målinger også gjort i 100hz?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei, og gratulerer med ny pickup.

    Audio Technica - liksom de fleste andre japanske produsenter - oppgir sine pickupers
    dynamiske compliance ved 100 Hz. I tillegg opplyser de om statisk compliance.

    AT-150Sa har oppgitt dynamisk compliance (100 Hz) = 10 og statisk compliance = 40.
    Dvs. at den interresante dynamiske complianceverdien - den ved 10 Hz - havner på
    ca. 18 x 10-6 cm/dyne.
    (Dynavector DV-20X har til sammenligning en oppgitt dynamisk compliance (ved 100 Hz)
    = 12. Ingen statisk compliance er oppgitt. Dette skulle tilsi en compliance ved 10 Hz =
    ca. 20 x 10-6 cm/dyne. Dynavectoren er mao. (teoretisk) mykere enn ATen).

    Dette betyr at (begge) pickupen(e) kan defineres (som av SME) som; medium stiv(e)
    - med en compliance mellom 15 og 25 x 10-6 cm/dyne (ved 10 Hz).

    Med din tonearms effektive masse på 8,0 gram + pickupens masse på 8,0 gram + skruer
    og muttere på 0,5 gram, havner vi på en total effektiv masse = 16,5 gram.
    (Dynavectoren veier 9,2 gram, så totalmassen med din arm + skruer havner på 17,7 gram).

    Setter vi inn disse verdiene i en resonankalkulator får vi en resonansfrekvens på systemet
    = 9,4 Hz. Dette er vel innenfor det anbefalte området på 8-12 Hz (ideelt 10 Hz), så det er
    bare å slappe av i forhold til det teoretiske. Resonance Frequency
    (Dynavectoren gir en resonansfrekvens = 8,6 Hz - også greit innenfor anbefalt område).


    Nå må det sies at det er flere faktorer som spiller inn enn tall på papiret. Selv om AT-150Sa
    er stivere enn DV-20X - på papiret - så tror jeg du har større sjanse å lykkes med ATen i din
    ProJect tonearm. ATen har (liksom DV-10X) en lengre aluminium nålefane (cantilevet), noe
    som gjør den enklere å få til. Den oppfattes som mykere (og mer tilgivende) enn det den i
    teorien skulle være - kun basert på tallene. En resonansfrekvens nærmere ideelle 10 Hz er
    heller ingen ulempe.

    Til slutt et lite OBS; AT-150Sa er utstyrt med en meget skarp Shiabata nålesliping, så vær
    veldig nøye med justering av HTA og VTA. Det vil gi deg fantastiske sporingsegenskaper...
    Dette bør bli bra!

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for et informativt innlegg Gunnar. Nå ble det mye klarere opp i hodet. Får være nøye når jeg setter opp pickup'en, og håper på himmelsk lyd ;D

    Edit: HTA er det samme som azimuth ikek sant? Får bare stole på ørene når jeg ikke har testplate og måleutstyr. Det fulgte med en protractor, får bruke den.
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    HTA er ikke det samme som azimuth.

    HTA (Horizontal Tracking Angle) eller horisontal sporingsvinkel justeres først. Dette innebærer og justere overheng
    og korrekt vinkel i to punkter. Overhenget og de to nullpunktene er gitt av den valgte geometrien; Løvgren A
    (Baerwald), Stevenson eller High Fidelity. Bruk gjerne ProJect sin protraktor (jeg vet ikke hvor bra denne er eller
    hvilken geometri den følger), eller ennå bedre bruk (Exel) overhengskalkulatoren min og framgangsmåten jeg
    beskriver her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html
    Ønsker du en protraktor for High Fidelitys geometri (min foretrukne geometri) og/eller ønsker å lære mer om plate-
    spillere generelt, finner min Vinyl ABC her: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
    (Alle justeringer gjør du selvfølgelig mens armen ligger i krybben sin, det er kun ved sjekking av overheng og vinkel
    du beveger armen inn over og ned på tallerkenen (med riktig stifttrykk og null antiskating))...

    VTA (Vertical Tracking Angle) eller vertikal sporingsvinkel defineres av høyden på armen. Her er målet at tonearmen
    skal være paralell med plata. Justeres med å løsne skruen i armbasen for å justere hele armen opp eller ned. (Dette
    gjør du selvfølgelig mens armen ligger i krybben sin det er kun ved sjekking om tonearmen er paralell med tallerkenen
    at du setter armen ned på plata (med riktig stifttrykk og null antiskating))...

    Azimuth er vridningen av pickupen sett rett forfra. Denne justeringen tar du til sist - etter å ha justert HTA og VTA.
    Sannsynligvis trenger du ikke å justere azimuth (om pickup- og platespiller-produsentene har gjort jobben sin), men
    dette er mulig på armen din. Uansett greit å sjekke. For å justere azumuth er det fornuftig å bruke et lite (sminke-)
    speil, like tykt som en typisk LP og legge denne på platetallerkenen. Når du senker pickupen ned på speilet (med riktig
    stifttrykk og null antiskating) skal stiften (diamanten) og dens speilbilde sees (rett forfra) som et perfekt timeglass.
    Er timeglasset "skjevt" kan du løsne armens innfesting (skrue bak vertikallageret) og vri armen til det blir riktig. (Dette
    gjør du selvfølgelig også mens armen ligger i krybben sin...

    Alt dette er litt krøkkete første gang, så få gjerne litt hjelp med justeringen, men insister å se på så du kan lære metodikken...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg fått satt på at150sa, og det første som slo meg var hvor strammere og dyp bassen ble. Hadde ikke passende umbrakonøkkel til å stille inn vta, så den er fortsatt fabrikk høyde som er tilpasset ortofon 2m serien. 18mm ortofon 2m høyde mot 17.3mm at150sa høyde.


    1.jpg

    at150sa.jpg
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    For å kompensere for vta satte jeg en vinylplate under korkmatta, og nå er tonerarmen i vater. Vil inngrepet ha noe å si for lydkvaliteten?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Sannsynligvis til det bedre, men dette må ørene dine fortelle deg :) Klart du må få justert vta, kanskje du ender der du er nå for fleksibelt bytte ml. ordiner og 180gr. vinyl.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Spiller med en 180 gram vinyl nå. Om jeg går over til eldre vinyl så blir det nok litt fremtung igjen.

    Må bare få skaffet meg riktig umbrakonøkkel. Noen som vet eksakt størrelse? Jeg har ganske mange hjemme, den ene er for liten og den andre er akkurat litt for stor.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Kan være tommer. Sjeldent strammet voldsomt - og kan komme i mål med en torx-nøkkel. Desværre har ikke jeg slik justering på Rega-arm. Var lurt råd ovenfor at justere med ekstra plate eller tynnere matte avh. av behov!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert 2,5mm. Når jeg mangler en unbrako-nøkkel er det alltid 2,5mm. ;) Nå har jeg et lite lager.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fant en liten torx i verktøykassa. Står 06x40 på den. Får teste ut når ungen har lagt seg.

    Gikk til innkjøp av en Avid Pulsus, får den enten imorgen eller på onsdag. Gleder meg som en liten unge 8) Sende unga og kjerringa ut av huset, får det skal det bli musikk!
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kan være tommer. Sjeldent strammet voldsomt - og kan komme i mål med en torx-nøkkel. Desværre har ikke jeg slik justering på Rega-arm. Var lurt råd ovenfor at justere med ekstra plate eller tynnere matte avh. av behov!
    Jeg har sett noen på youtube bruke nylon spacere til å øke vta på rega armen. Sette 3 spacere, eller fler for å øke vta enda mer.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Kan være tommer. Sjeldent strammet voldsomt - og kan komme i mål med en torx-nøkkel. Desværre har ikke jeg slik justering på Rega-arm. Var lurt råd ovenfor at justere med ekstra plate eller tynnere matte avh. av behov!
    Jeg har sett noen på youtube bruke nylon spacere til å øke vta på rega armen. Sette 3 spacere, eller fler for å øke vta enda mer.
    Jeg brukte vanlige stoppskiver i rustfritt, med 5 mm hull på min rega rp 40.
    løsnet bare de tre skruene og la tre skiver under hver "fot" før jeg skrudde fast igjen. Finn ut hvor mye som trengs, og bare legge flere skiver på hverandre.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sliter med støy når jeg skrur opp lyden uten at nåla er i rillene. Jeg har flytta platespilleren og riaa trinnet til en annen forsterker uten at det hjalp på lyden. Har også isolert riaa uten å ha platespilleren tilkoblet, og når jeg skrur opp volumet er det ingen støy. Jeg konkluderer at det er platespilleren som er kilden til støyen.

    Jeg benytter den kabelen som fulgte med spilleren og den er av dårlig kvalitet. Er det noen i Oslo område som har et par greie rca kabler som passer mellom spiller og riaa som de kan låne bort litt? Tenkte hvis det ikke er kabelen så er det ikke vits å kaste bort penger der.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sliter med støy når jeg skrur opp lyden uten at nåla er i rillene. Jeg har flytta platespilleren og riaa trinnet til en annen forsterker uten at det hjalp på lyden. Har også isolert riaa uten å ha platespilleren tilkoblet, og når jeg skrur opp volumet er det ingen støy. Jeg konkluderer at det er platespilleren som er kilden til støyen.

    Jeg benytter den kabelen som fulgte med spilleren og den er av dårlig kvalitet. Er det noen i Oslo område som har et par greie rca kabler som passer mellom spiller og riaa som de kan låne bort litt? Tenkte hvis det ikke er kabelen så er det ikke vits å kaste bort penger der.
    Har forstått at signalkbler med retningspiler på ikke alltid er gunstig på platespillere.
    Kappa kan virke som ei antenne på støy.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg driver med og ser etter en kabel som har lav kapasitans og bra skjerming. Er jo en jungel av kabler der ute. Er noen kabler på børsen som er interessante. Hvordan vil audioquest mackenzie rca fungere mellom platespiller og riaa? Har googlet og fant ikke kapasitansen til kabelen. [h=1][/h]
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke kjøpt nye kabeler enda. Men jeg får den nye pickup'en imorgen, så hadde vært fint om jeg kunne få kloa i noen rca kabler.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme, at om kabelen du bruker nå er originalkabelen til spilleren og den ikke er fysisk skadet, har jeg ikke tru på at denne forårsaker støy. Prøv en annen kabel midlertidig før du kjøper.
    En kar jeg snakket med på en et annet forum hadde støy, hos han var det en spiller koblet på en dårlig skjøteledning....
    Men man skal ikke undervurdere viktigheten av å ha rca kontakter som har skikkelig kontakt heller.
    og de små kontaktene inn på pickup.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Får man bytta de små kontaktene som skal kobles til pu? De ledningene er så tynne, vil ikke tukle for mye med dem. Jeg bruker en sånn skjøteledning.

    Har lest at de fleste som har bytta ut den originale kabelen til pro-ject har fått aha opplevelser. Jeg får krysse fingrene for at det gjelder for meg også.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Får man bytta de små kontaktene som skal kobles til pu? De ledningene er så tynne, vil ikke tukle for mye med dem. Jeg bruker en sånn skjøteledning.

    Har lest at de fleste som har bytta ut den originale kabelen til pro-ject har fått aha opplevelser. Jeg får krysse fingrene for at det gjelder for meg også.
    Skulle være unødvengig å bytte kontaktene inn på pu. Bruk en pinsett el og sjekk at de sitter fast.
    Og prøv å koble uten skjøteledning om mulig. Bare for å eliminere at det er der støyen kommer.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Får man bytta de små kontaktene som skal kobles til pu? De ledningene er så tynne, vil ikke tukle for mye med dem. Jeg bruker en sånn skjøteledning.

    Har lest at de fleste som har bytta ut den originale kabelen til pro-ject har fått aha opplevelser. Jeg får krysse fingrene for at det gjelder for meg også.
    Kom inn på linken til kabelen nå, det så jo ryddig ut.
    Han jeg snakket om brukte kabeltrommel el no lignende.
    Da tviler jeg på at det er ditt problem, men koster lite å plugge om.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Veldig rart, men all hummning og støy er borte etter at jeg satte på at33ptg/ii. Enten er det mm mode på pulsus litt gåen, ellers så er ortofon 2m red ikke er helt frisk. Bakgrunnen er stille og mørk, og rett ut av esken er den allerede bedre enn at150sa. Skal kjøpe meg noen audioquest mackenzie kabler, og håper at lyden kan vokse enda mer. Er kjempe fornøyd med oppgraderingen ;D
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjøpte mackenzie kabler istad. Fikk 2 par til 1100 kr. 0.75m fra platespiller til riaa, 1m fra riaa til forsterker. Kan ikke si at jeg hører så mye forskjell fra de tidligere kablene hehe. Men disse isolerer nok mye bedre enn standard kablene. Hadde nordost spellbinder fra riaa til forsterker.

    Får man kjøpt Jelco kabelen fra rca til rca?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har prøvd å resette pickup'en flere ganger, men det er fortsatt litt ubalanse i lyden. Litt høyere lyd i den venstre høyttaler. Så prøvde jeg å stille på azimuth, da ble lyden sentrert. Er det ofte at man må stille på azimuth for å få lyden sentrert? Finnes det andre måter og fikse ubalansen på?

    Prøvde også å sette forskjellig anti skate uten at det hjalp mot skjeveheten. Se bilde under. Er det farlig å ha for mye vridning mot en side?

    1.jpg

    Uten azimuth endring
    2.jpg

    Med azimuth endring
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Du må se på nåla, ikke hele pickuphuset.
    Bruk et speil og gå for et rett "timeglass".

    Azimuth Reflection.jpg
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Nå har jeg brukt speil og lupe, og jeg syns at nåle er kjempe skjev. Hvor skjev må nåla være før det er en garantisak? Jeg må ha mye mer vinkel enn det bildet over før nåla står symmetrisk.

    Edit: Meste parten er nåla er dekket av lim. Bare en liten tupp som stikker ut. Er ganske vanskelig å se om tuppen er rett. Trenger sterkere lupe enn 12x. Og all mysinga gjør at jeg ser syner nå, hehe.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    AT-33PT-G skal ha en nakent montert nål, så det burde ikke være noe synlig lim i det
    hele tatt. Om den i tillegg er skjev på azimuth, så er dette en klar reklamasjonssak.

    Om du først skal bytte pickup, hvorfor ikke gå opp til en AT-33Sa - eller ned til en
    AT-33EV. Begge disse burde være noe varmere i klangkarakteren (særlig EVen) - noe
    som burde kle spilleren din bedre.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjøpte den på tilbud hos platekompaniet for og fikk den på fredag. At33sa koster såpass mye mer at den ikke er aktuelt for øyeblikket.

    Lurer på om det er noen i Oslo området som kan ta en titt på pickup'en før jeg sender den inn. Jeg har nesten ingen erfaring med pickup'er og trenger litt ekspert hjelp.

    OC9_95_35.jpg


    Fant bilde på nettet som ligner veldig mye på nåla til pickup'en min. Bare diamanten som stikker ut på min er enda mindre.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn