Litt hjelp til innstillinger av riia.

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Etter å ha byttet både høytalere og forsterker, opplevde jeg at lyden fra platespiller ikke er like morsom og engasjerende lenger.
Hovedsakelig er den blitt litt flat, kjedelig og i mørkeste laget. Hadde tidligere Hegel forsterker, byttet til Burmester.
Så da er det vel greit å justere litt på innstillinger i riia trinnet, for å kompensere litt ifht problemene. Ønsker da litt mer dynamikk i lyden, og trenger litt hjelp til å finne gode instillinger i riia.
Jeg er ganske grønn på dette, da de gamle innstillingene var noe jeg fant anbefalt i en PU tråd på forumet her for mange år siden.
Spiller er en umodifisert rega p7. Pu er en AT33-ev. Riia er en ASR mini basis. Mener det er en mkII.

Har tidligere brukt ca 500ohm som motstand i innstillingene, men mtp på hvordan man regner ut motstand og justerer den i ASR, tenkte jeg at det var like greit å få en anbefaling her inne før jeg justerer meg bort. Er da ute etter økt dynamikk, og litt mer detaljer, litt mindre varme og mørk klang. Nå låter det rett og slett litt kjedelig og uengasjerende.

Lyden fra platespiller fungerte bra før, men alle andre kilder gjorde hegel litt for lys og skjærende i kombo med nye høytalerene, så her burde det være muligheter for å justere seg inn på riia uten å bytte PU?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

AT-33EV har en spoleimpedans på 10 Ohm.

Tradisjonelt skal MC-pickuper se en last 10-20 ganger spoleimpedansen (i aktive forsterkere som ASRen).

Mao. bør du først forsøke verdier mellom 100 og 200 Ohm, men forsøk gjerne verdier ned mot 10 Ohm
(DF=1) og gjerne opp mot 5 kOhm (DF=500). Det innebærer ingen fare for hverken pickup eller RIAA å
belaste for hardt eller for lett. Noen ganger stemmer ikke kartet helt med terrenget. Bruk den innspillingen
som spiller best - i dine ører.

mvh
Gunnar Brekke

• Liker
Reaksjoner: ptb

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Takk for svar her. Endte med ca 100ohm, og det hjalp mye på lyden. Tenkte jeg skulle handle inn skjermede kabler mellom riia og forsterker for å se om det hjelper på lyden også.

Lurer på litt fler ting. Input capacity. Har bare to mulige instillinger, og manualen tilsier at den skal stilles i henhold til PU sin verdi, men finner ikke denne verdien i manual til PU.
Ser også at orginal kabel mellom tonearm og riia mangler jord. Hvor skal man i så fall koble til jord på en rega p7? Mener det er litt behov da det spraker litt i lyden når man skurer av og på motor på platespiller.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.804
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg endte også opp med 100ohm på min AT 33EV.

Rega har jord i venstre kanals kappe (på phonopluggen). Velkjent diskusjonstema (også her på HFS) at dette ikke er tilstrekkelig. Det ligger mye info om dette, og potensielle løsninger, på nettet om du googler.

Her er eksempelvis én løsning:

Rega Tonearm Modifications & Rewire

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Input capacity. Har bare to mulige instillinger, og manualen tilsier at den skal stilles i henhold til PU sin verdi,
men finner ikke denne verdien i manual til PU.
Inngangskapasitans er tilgjengelig på RIAAer for å dempe en resonanspeak som oppstår når man benytter
MM-pickuper på platespilleren. Det er ikke nødvendig med noen satt kapasitans sammen med en (low output)
MC-pickuper, så sett verdien til 0 (eller laveste verdi) - for å forhindre avrulling i toppen.

Ser også at orginal kabel mellom tonearm og riia mangler jord. Hvor skal man i så fall koble til jord på en rega p7?
Mener det er litt behov da det spraker litt i lyden når man skurer av og på motor på platespiller.
Regaarmen er som ptb påpeker jordet gjennom venstre kanals minus. Jording av armen vil redusere 50 Hz brum
(og annen innstrålt støy), men vil IKKE påvirke problemet du beskriver med smell/spraking fra bryter/motor ved start.
Grunnen til at du eventuelt opplever dette som mer fremtredende med MC-pickup - snarere enn MM-pickup, er at
RIAAen forsterker signalet (inkludert smell/støy) 10 til 20 ganger mer - med MC setting på RIAAen.

mvh
Gunnar Brekke

mjkc

Medlem
Ble medlem
07.01.2017
Antall liker
3
Takk for oppklarende svar. Da er det heller ikke mer å gjøre med innstillingene, så det er bare å sette seg ned og nyte musikken :)

Topp Bunn