Litt filterhistorie ( IMF med bilder)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Siden jeg fik laget nye delefiltre til mine IMF RSPM har jeg vært alvorlig bitt av oppgraderingsbasillen.
Så, siden har tiden gått med små justeringer, men nå var det tid med litt større inngreb. Både filter komponenter og kabel havde min interesse, spesielt siden der er noen personer der hårdnakket påstår man skal bruke 4 eller 6 kvadrat solid wire internt også.
Nuvel, her ser dere filtrene som de så ut da jeg fik de for et par år siden. Snickers var vennlig å påpeke at noen spoler burde flyttes så det blev gjort etter dette bilde var tatt :




Der var jo ganske god plass på dette kortet, det kommer godt med når man skal oppgradere.

Nå kom der litt nye komponenter. Havde et problem med en feil ifølge skjemaet til RSPM, i mellomtonen satt der 12,2uf, ifølge skjemaet skulle dette være 18uf, og i diskanten var der også noe galt da dette var kopiert fra Tls 80, så der måtte ekstra kondiser til for å få 8,2 uf i serie og 2,2 uf i parallel på den sidste seksjon.

100 uf glattfolien i bassen i bassen blev skiftet for en stund siden med 100 uf Solen poly og en 1,5 uf M-Cap Supreme.
Her ser dere et halvt demontert filter med litt nytt snadder :



Og litt tettere på, her er bl.a. den 8,2 uf Supreme der går i mellomtonen sammen med den 10uf poly der sitter allerede :



Jeg skulle også, selvfølgelig prøve noe solid core wire, fik tak i denne rest for 100 kr, det er 4 kvadrat, dette skal imellom terminaler og filter :



Så har vi da et ferdig resultat, forhåbentlig uten alt for mange kortslutninger, plutselig var der ikke så mye plass mere gitt :



3 x 2,2 uf Supreme, 8,2 uf Supreme i mellomtonen, 8,2 uf og 2,2 uf i diskanten er da de nye komponenter.

Til slutt et bilde inn i kabinettet bak B139 bassen, man ser mellomtonens rør, heroppe på skal filtret ligge å kose sig. Man ser også de nye solid core kabler..:



kommer tilbake med en lydmessig beskrivelse av før og nå.....
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Har nå lyttet noen timer, og jeg er mildt sagt overrasket.
En del har sagt til mig at der ikke er noen vits i å bruke penger på kondiser med verdi over 50V, andre har sagt det motsatte jo, inkludert mig selv.
Endringene skulle ikke være så store, fra 6,6uf Solen poly til 6,6 uf M-Cap Supreme, fra 6,1 uf halvt Solen poly/halvt M-cap til 8,2 uf M-Cap Supreme (med bare en 2,7 uf poly iblant der), og da skiftet fra 12,2 uf Solen poly i mellomtonen til 18,2 uf (deri en 8,2 uf Supreme).
Altså egentlig 2,1 uf i diskanten og 6 uf i mellomtonen.
Jeg kan ihvertfald konkludere, at ønsker man en høyttaler med en litt "rå" lyd, friske fraspark i transienterne osv bør man gå for Solen poly, ønsker man flere detaljer, og en ro der er helt ubeskrivelig bør man gå for Supreme. Dette er forskjellen for mig.

Det underlige er at bassen har helt endret karakter. Fra å være ganske rå med god pondus har den nå en karakter der gjør at man ikke legger merke til den. Den har også fått den egenskap at den kan oppstå i rommet helt oppe på siden av mig, ref. spor 5 på yello "The Eye". Dette er noe av det mest mystiske jeg lenge har hørt, jeg ville sverget på at den bassen kom fra mine surround høyttalere, men det kan den ikke gjøre når det er en stereo cd.
Før oppstod bassen bak og litt foran høyttalerne, nå er det helt vilt. Skjønner ikke helt denne forskjell da jeg ikke har pillet ved bassen i filtrene, eller har jeg ?
Bassen synes uansett ikke å gå så dybt nå, men dette henger sikkert sammen med oppløsningen jeg har fått i mellomtone og diskant.
Jeg nevnte for en "rådgiver" på filtersiden, at jeg havde problemer med noen spor fra Usher test cd´en, særlig piano på en sang var nesten for distinkt og jeg likte ikke denne lyden. Nå er dette helt i boks, og faktisk hørte jeg sangerinnen fukte lepene med tungen også !
Selve mellomtone og diskant har nå et sømløst forløb, man legger ikke merke til diskanten som man gjorde før (denne "råskap" jeg talte om).
Mellomtonen er mye bedre nå, det er en fornøyelse å høre f.eks. Kari Bremnes sin Svarte Bjørn. Hvor hendes stemme til tider stiger og man nesten må holde sig for ørene hvis man spiller litt høyt, da passer alt nå perfekt sammen og man får ikke denne skjærende, gjaldende lyd, blot en stemme der har kraft i sig.
Synes lyden nå er veldig homogen, med samme signatur, fra topp til bunn, sikkert pga kondisernes kvalitet hele veien opp, har faktisk dette også i Tls 80 hvor alle er Solen poly. Dette leder mig til å tro det ikke er så smart å mikse poly og Supreme i et filter, men kanskje dette er feil.....
Er litt usikker på hvor stor forbedring der er å hente med foliespoler i 12 awg f.eks., men neste forbedring, litt unødvendigt kanskje, vil sikkert være 2,2 Supreme til superdiskanten også.
Kan desverre ikke helt danne mig en mening om solid core kablens betydning her, men jeg skifter den ikke igjen, så enkelt er det....
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hvor kan man henvende seg for å få konstruert et nytt filter? Send en PM.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Et tips: la kondisene få enddel spilletid! Hos meg tok det 14 dager med daglig spilling på rundt 10 timer hver dag før det løsnet. Bassen din blir bedre og går dypere, ting blir luftigere osv. Etter såpass med komponentbytte i filterene dine tror jeg nesten av HT bør spilles inn på nytt i rundt 100-200 timer før kanskje alt er 100%.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Et tips: la kondisene få enddel spilletid! Hos meg tok det 14 dager med daglig spilling på rundt 10 timer hver dag før det løsnet. Bassen din blir bedre og går dypere, ting blir luftigere osv. Etter såpass med komponentbytte i filterene dine tror jeg nesten av HT bør spilles inn på nytt i rundt 100-200 timer før kanskje alt er 100%.
Du tar sjanser med å påstå slikt M ;) Men det er jo i tråd med våre observasjoner gjennom mange år :)
 
S

stikken

Gjest
;D ;DJeg klarer ikke å dy meg "vi brukte piperensere" :p

Litt seriøst, husket enda godt første gang da jeg hørte denne modellen.
Det er noen produkt som bare blir i minnet og nekter å forsvinne!
Vh
S
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Dette hørtes veldig lovende ut. Har også planer for oppgradering av delefilter og intern kabling. Nå fikk jeg enda støre tro på det ;D

mvh
 
Topp Bunn