Liten furtebu med skråtak. Søker råd...

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Jeg har gått til innkjøp av en furtebu på ca 15kvm. Planen var å spille på langs, altså anlegg/lytteposisjon på kortvegger.
Forventet store problemer med bassen, av type altfor mye ved enkelte frekvenser, men opplever nesten absolutt fravær av bass:(
Antar det kan være noen fenomener som oppstår pga skråtaket, men aner strengt tatt ikke.
Vurderer å endre taket invendig til enten flatt(grønn) eller med skrå(rød) slik at det blir symmetrisk.

Er det noen som kan forklare hva som skjer med bassen slik det er i dag? (finner ingen 'akustikkkalkulatorer' som tar høyde for skråtak)
Og bør jeg gå for flatt eller skråtak?

Se bilde for mål.
Nå spiller jeg med anlegg/lytteposisjon på langvegg, men er ikke helt komfortabel med såpass nærfelt-lytting, men
det gir i det minste brukbar bassrespons.

Mvh
Eirik
 

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvor er/var høyttalere og lytteposisjon plassert i rommet? Det burde ikke være helt umulig å få til, uavhengig av skråtaket, synes jeg.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Har prøvd med mange forskjellige avstander til veggen bak høyttalerne og dertil lytteposisjon. Fra nært vegg til midt i rommet, like dødt uansett. Skal prøve å få tatt noen målinger i kveld.
Nå står høyttalerne ved langvegg ca 50cm fra vegg og måler overraskende flatt fra 25Hz til ca 100Hz(mer kapasitet hadde dog gjort seg:)
Testinga nå foregår med noen gamle Dynaudio Audience 72se.
 
Sist redigert:

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Vet ikke helt hva jeg har gjort, men noe veldig galt må det ha vært:confused: Du har helt rett Dazed, det skal være mulig å få til dette selv med skråtaket. Når jeg nå har flyttet anlegget tilbake til kortvegg, er bassen som jeg opprinnelig forventet den med for mye i enkelte områder og lite i andre... Så da er det frem med rockwoolen og andre akustikkremedier, og finjustering av høyttalerplassering/lytteposisjon. Kan heldigvis gjøre akkurat som jeg vil her:D
Har vært rimelig confused ei stund nå...
 

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vet ikke helt hva jeg har gjort, men noe veldig galt må det ha vært:confused: Du har helt rett Dazed, det skal være mulig å få til dette selv med skråtaket. Når jeg nå har flyttet anlegget tilbake til kortvegg, er bassen som jeg opprinnelig forventet den med for mye i enkelte områder og lite i andre... Så da er det frem med rockwoolen og andre akustikkremedier, og finjustering av høyttalerplassering/lytteposisjon. Kan heldigvis gjøre akkurat som jeg vil her:D
Har vært rimelig confused ei stund nå...
Bass frekvenser under 100hz er svært vanskelig å ta med rockwool. Bare sånn at du er advart...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vet ikke helt hva jeg har gjort, men noe veldig galt må det ha vært:confused: Du har helt rett Dazed, det skal være mulig å få til dette selv med skråtaket. Når jeg nå har flyttet anlegget tilbake til kortvegg, er bassen som jeg opprinnelig forventet den med for mye i enkelte områder og lite i andre... Så da er det frem med rockwoolen og andre akustikkremedier, og finjustering av høyttalerplassering/lytteposisjon. Kan heldigvis gjøre akkurat som jeg vil her:D
Har vært rimelig confused ei stund nå...
Bass frekvenser under 100hz er svært vanskelig å ta med rockwool. Bare sånn at du er advart...
Neida, bare å bruke mer en nok, men dette handler jo om å ha plass til det:)
Mange tror att rommet blir lite, ja fysisk men ikke når man lukker øynene å lytter.
Men det blir jo som oftest et kompromiss. Jeg har jo lyst til å legge inn enda mer en de 60 cm jeg har idag, men tror jeg lar det bli.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Er forberedt på å ikke komme helt i mål, spesielt på bassområdet, i dette rommet. Eller, i mål kommer man vel strengt tatt aldri med denne lidelsen:)
Blir nok å øse på med rockwool hvis jeg opplever det har effekt, gjør hva jeg vil i denne furtebua, som er kjøpt ene og alene for å ha en plass å nyte musikk.
Og når man ikke har mulighet til å gjøre som Sluket bl.a. så blir det innkjøp av brakke/spikertelt og satse på utvidelse av den etterhvert. Ufattelig deilig å kunne spille musikk uten å måtte ta hensyn, selv når lyden ikke er i nærheten av vater8)
 
Sist redigert:

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Tusen takk for tips:)
Tror jeg nærmer meg en plassering av høyttalere og lytteposisjon som gir greit bassnivå. Men en kort lytt i går ga meg inntrykk av en-tone-bass, hørte likevel lek med basstrengene jeg ikke har oppfattet før - og det er jo moro:D
Kan riktig plasserte bassfeller hjelpe på en-tone-bass?

Hører på hovedhøyttalerne min nå, Martin Logan Electromotion, og det er vel begrenset hva jeg kan forvente av disse nedover.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Bassfelle er det greit å ha over en hel vegg, flere med meg som har gode resultater med dette.
Men husk en bassfelle som du lager selv MÅ være tykk og stor for att den skal ta mye av problemene.
Hadde dempet første refleksjonene også. Ht dine går jo ikke noe dypt, faller vell av ved 40hz ca.
En tone bass tror jeg er pga etterklangen i rommet+ den høye topper i bassen.
Har du målt frekvensresponsen i rommet?
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Ja de begrenser seg nedover. Ønsker å bygge et bass/subsystem etterhvert, men tenker å vente til jeg får utvidet bua først. Hvis jeg klarer å vente:rolleyes:
Har målt noe underveis men ikke slik det står nå og med elektrostatene. Håper å få lyttet og målt i kveld.

Tykk bassfelle skal gå greit om det blir nødvendig, ingen waf å ta hensyn til...
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har en furtebu med skråtak, litt mindre enn din faktisk.
Har eksperimentert mye med plassering og høyttalere. Hos meg fungerer det mye bedre med anlegget på kortveggen og spille med høyttalere som ikke går fryktelig dypt i utgangspunktet. Med den boosten man får av rommet så går høyttalerne mye dypere.
Vil tippe at type høyttalere som er designet for å spille "med" rommet vil fungere enda bedre også, evt lukkede kabinetter. F. eks sånn som Audio Note ANK skal fungere svært bra i mindre rom.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Jeg har en furtebu med skråtak, litt mindre enn din faktisk.
Har eksperimentert mye med plassering og høyttalere. Hos meg fungerer det mye bedre med anlegget på kortveggen og spille med høyttalere som ikke går fryktelig dypt i utgangspunktet. Med den boosten man får av rommet så går høyttalerne mye dypere.
Vil tippe at type høyttalere som er designet for å spille "med" rommet vil fungere enda bedre også, evt lukkede kabinetter. F. eks sånn som Audio Note ANK skal fungere svært bra i mindre rom.
Beklager sen respons. Når du skriver 'anlegget på kortveggen', hva mener du da?
Jeg tenker på kortveggene som de smaleste og at høyttalerne spiller på langs i rommet.
Mulig andre tenker på kortveggen som den som gir kortest avstand mellom høyttaler og lytter, altså spille på tvers av rommet.
 
Topp Bunn