Liten åpen baffel fulltone, er det mulig?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Som noen av dere sikkert har fått med leter jeg etter et par små høytalere, så her endag mens jeg satt og grublet på problemet kom jeg på en sak.

"Er det mulig med en liten åpen baffel fulltone?" Ser for meg et 4-6" fulltone element, og en liten åpen baffel, fks 20x30cm løsning, kanskje et enkelt filter.

Jeg er helt blank på dette emnet, klarer og svinge en sak såpass at jeg skal få laget baffelen, men hvilke element egner seg?
Trenger jeg filter? Isåfall hvilket, notch fks?

Etter å ha snurret på forumene i mange år har jeg fått med meg at Lowther får mye skryt, er dette noe og satse på? Hvor får jeg kjøpt disse?

De vil stå på denne benken, etter at jeg har fått vegghengt tv'n selvfølgelig.
De får 6kvm og spille på, så det sier seg selv at det er ikke sikkert det går, men kom gjerne med tips!
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Med prisen på Lowther så utgår de med stor skala, da kjøper jeg heller Amphion Ion :)
Men Peerless er en mulighet, de er jeg godt kjent med fra min tid med bilstereo.
Hva trenger disse av baffel etc?

Hva mener du med trenger en del av de? 2-3 i pr baffel? Virker merkelig for meg :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Liten åpen baffel, tett på veggen og små elementer (?) => veldig kort lytteavstand.

Et alternativ til åpen baffel er å lage ei ramme/«kasse» med «stivt» dempemateriale bak baffelen som legges tett inn mot veggen, med dempematerialet i press så det blir tettere og litt bedre til litt lave frekvenser. Glippene i evt. panelvegg gjør det litt mindre enn «optimalt». Best resultat får du med baffelen i flukt med TVen uten glipper i mellom, slik at baffel og TV utgjør en mest mulig kontinuerlig flate. «Yttersiden» av HT (ift TVen) krever litt mer ommtanke (avrunding, faset kant, forlenget baffel e.l.) mht å unngå diskontinuerlig akustisk belastning/støtte for HT elementene.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
...
Hva mener du med trenger en del av de? 2-3 i pr baffel? Virker merkelig for meg :)
3" er små og desto flere desto bedre mht lave frekvenser og mht mulig lydtrykk. Her er dataarket til Peerlessene:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=369

Er det en 37" TV du har ? 3" er ca 8X8 cm i fronten og høyden på Panasonic 37" plasmapanel er ca 60 cm. Jeg tror jeg vill ha regnet med ca 5 elementer pr side/baffel (montert på linje i høyden) og laget en baffel som var ganske nøyaktig like høy som TVen.

mvh
KJ
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er en 42"

Så hvis jeg forstår deg rett så lager jeg en baffel som er like høy som tven med ca 6 elementer på 42" og liten ramme rundt de? Mulig jeg er dum, men hadde det gått an og brukt en bilde ramme? Ser for meg det kunne blitt pent, men med baffel i mdf/spon. Så fyller jeg ramma med dempeull? Rockwoll?

Hvordan kobler jeg så opp dette? Seriekobler/paralell? Blir jo enten fryktelig høy ohm, eller forferdelig lav ohm.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
Er en 42"

Så hvis jeg forstår deg rett så lager jeg en baffel som er like høy som tven med ca 6 elementer på 42" og liten ramme rundt de? Mulig jeg er dum, men hadde det gått an og brukt en bilde ramme? Ser for meg det kunne blitt pent, men med baffel i mdf/spon. Så fyller jeg ramma med dempeull? Rockwoll?

Hvordan kobler jeg så opp dette? Seriekobler/paralell? Blir jo enten fryktelig høy ohm, eller forferdelig lav ohm.
42" er ca 65 cm høy så ca 6 elementer pr side/baffel bør være passe. De 6 elementene kan du dele i to grupper a tre elementer. De tre elementene i hver gruppe paralell kobles, og de to gruppene kobles i serie, det gir en nominell impedans på ca 5,3 ohm.

Ei bilderamme rundt baffelen kan sikkert fungere fint rent visuelt. Som antydet over er det svært fordelaktig om baffelen flukter med flata på TVen, slik at TV og baffel utgjør ei mest mulig kontinuerlig flate. Dette er noe du bør vurdere mht valg av ramme. Jeg antar at TVen kommer til å henge såpass langt ut av veggen (TVen er vel omkring 10-15 cm i dybden + 5-10-15 cm til veggfeste) at ei bilderamme rundt baffelen ikke vil dekke hulrommet bak til veggen, når fronten av baffelen og TVen flukter. Hvordan bilderamma festes til baffel må du vurdere konkret mht typen ramme og utformingen av baffelen. Baffelen bør antagelig bli tykkere enn at du kan feste den i ramma omtrent som du fester et et bilde, men det avhenger en del av typen bilderamme, festeklips o.l.

«Rama» av dempematerialet legger du på baksiden av baffelen, i press mot veggen. Rockwool, tykk filt eller noe liknende kan fungere fint, men jeg tror Rockwool sine akustikkplater er bedre da de er litt stive og gir antagelig ei mer formstabil ramme/kasse. Mht det visuelle kan det være fordelaktig å kle dempematerialet i noe stoff, f.eks. sort. Jeg har ikke fintenkt så mye på denne løsningen men det kan antagelig være fordelaktig å lage ei «kasse» av dempematerialet (dvs et pass antall lag med rammer oppå hverandre og et lag eller to med «bakplate»), om «kassa» bør fylles med mer dempemateriale (ull) kan du eksperimentere med. Ramma/kassa av dempematerialet vil utgjøre en akustisk motstand som reduserer ulempen av å ha en åpen baffel tett på veggen

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
Hmm, dette ble litt avansert, men jeg skjønner hvor du vil!
...
Det er mer avansert i ei litt knotete og ikke helt ferdigtenkt forklaring, enn i praksis ;)

...
Dog hadde jeg egentlig sett for meg en løsning med _| stående fra benken i hvitmaling. Jeg ser jeg har forvekslet Lowther med Fostex og at det egentlig var et slik et jeg i utgangspunktet mente : http://www.madisound.com/catalog/index.php?cPath=45_241_310
Det Fostex-elementet er først og fremst tiltenkt horhøytalere så vidt jeg forstår. Jeg er usikker på hvordan det fungerer i «halvåpen» baffel. EDIT: Ideen med baffel i flukt med TV er at det blir et enklere akustisk miljø for HT og mindre unoter omkringmellomtone, evt også litt bedre akustisk støtte litt nedover i frevensene, sammenliknet med ei mer «frittstående»/tradisjonell løsning.

mvh
KJ
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hmm... Jeg som trodde dette skulle bli så enkelt ;) Nuvel.
Er det noen elementer i rimelig prissjikte som passer en slik løsning som jeg forespeiler da?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hei

Hva vil du prøve å oppnå med åpen-baffelkonstruksjon?
En åpen baffel MÅ være stor for å spille noe i nærheten av bass, og er følsom for plassering, dvs. bør plasseres ut på gulvet.
Skal du få til noe med åpen baffel og liten størrelse, så må du nok supplere med (korrigert) sub... se feks. www.lyngdorf.com, hvor de har fått til en god løsning.
Den skisserte løsningen din med 20x30cm baffel vil typisk (frifelt) rulle av med 12dB/oktav allerede fra 600-800Hz og nedover. Skal du da ha en linær høyttaler ned til feks. 100Hz, så må du lø på med over 35dB mer ved 100Hz enn ved de 600-800Hz-ene... omsatt til effekt skulle det bli mer enn 3000 ganger mer effekt.
Dersom jeg ikke har tenkt/regnet helt feil (og det hender jo :)), så anbefaler jeg heller tradisjonelle kasser ;)

Mvh
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Var vel egentlig mest tenkt for morro skyld, men nå som jeg leser det dere som kan dette skriver så ser jeg jo at det overhodet ikke er en god løsning, så da tror jeg at denne ideen droppes med engang :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
Hmm... Jeg som trodde dette skulle bli så enkelt ;) Nuvel.
Er det noen elementer i rimelig prissjikte som passer en slik løsning som jeg forespeiler da?
Kan du tegne og forklare litt mer?
Jeg er litt treig i nøtta og forstår ikke helt hva du egentlig ønsker/vurderer.

Løsningen jeg har beskrevet er mye enklere enn det jeg har klart å forklare.

Pr baffel er det:
1) en passende baffel med ca 65 cm høyde og hull til 6 elementer
2) «noen» akustikkplater med ytre mål lik baffel. Ei eller to plater uten noen utskjæringer til «bakplate», og resten med utskjæring slik at det blir en rammekant på noen cm til «ramme»/«boks» (akustikkplatene kan evt limes?)
3) 6 stk 3" fulltonelementer
4) litt HT-ledning og evt terminaler
5) monteringsbeslag mot vegg (hylleknekter, vinkelbeslag el.l)
6) skruer til HT elementer
7) finish etter smak og behag
8) evt dempe-ull (e.l.) for å tune den «halvåpne» «boksen»
9) evt enkelt MF/HF dempeledd (en spole og en motstand, evt en ekstra motstand for å «tune» bassresonansen)

Thats it!

mvh
KJ
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Utgangspunktet er altså kompakte høyttalere og begrenset erfaring fra DIY... right ???
Kunne vært interessant for alle (tror jeg) å vite hvor du vil lydmessig og hvilket budsjett du snakker om.

Mvh
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Du har forstått situasjonen helt korrekt!
Jeg har et budsjett på foreløpig max 4000,- inkludert alt, de skal drives av en Yamaha 1700, eventuelt en rør forsterker med tid og stunder.

De blir i et oppsett nr 2 som skal brukes til spill,film og musikk. Så jeg vil ha dynamikk, og engasjement, men samtidig oppløst og luftig. Er forsåvidt altspisende innenfor musikk, men det blir stort sett blues,rock og litt listepop det går i. Kilde antar jeg blir en squeezebox touch siden alt annet her i huset er sb styrt.

Jeg har pr d.d en Beresford dac, som muligens havner der oppe hvis jeg finner en ny dac om en stund.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Om det skal stå litt "krøpert" plassert, og du vil ha følelsen av fulltoner, så ville jeg heller gått får en JB3.
Dipoler trenger endel luft rundt seg (særlig bak).



En fantstisk god gjengivelse for prisen. Og du får bass i tillegg :)

Mvh
Bjørn
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
JB3 er absolutt vurdert, og det kan fort hende jeg ender opp med de, har aldri hørt noe så lite som en 3" fulltone, så en naturlig skepsis til bassen er der, men jeg har tatt feil før og på et 6kvm rom med skråtak kan undre skje :D
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
En 3" vil ikke gi mye bass. Anbefaler en Subwoofer til bass for film.
Bruker en 2,5" fulltone fra Peerless i min kraftig modifiserte Clas Olson radio med noe jeg mener er godt resultat. Men ingen " Nu skal dine naboer skjelve" bass som gamle Utah horn fra 2,5"-ern. VH. Bernt
 
Topp Bunn