Liten «highend» aktiv gulvhøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Baffelen har ikke så mye å si for frekvensgangen nederst i bassen, mest med hvor overgangen fra foroverrettet mellomtone til rundstrålende bass skjer.

    Når jeg gjør en kjapp simulering i Bassbox ser dette ganske fornuftig ut. 14 liter kasse avstemt til 40 Hz, bassrefleksrør hhv Ø50 mm L226.5 mm (orange kurver) og Ø40 L141.5 mm (gule kurver), begge tilfeller med flare i den ene enden. "Normale" mengder dempemateriale i kassen. Argumentet for å bruke stor diameter på røret er å redusere lufthastighet og pustelyder, men det setter opp en stående bølge i selve røret ved ca 650 Hz. Den resonansen kan skape litt uønsket farging. Dessuten blir det litt lite plass bakover med et såpass langt rør i såpass liten kasse, så det ser ut til at 40 mm rørdiameter likevel er et bedre valg her. Da havner første "orgelpiperesonans" ved 1 kHz.

    1643362331769.png

    Den største begrensningen blir fortsatt basskapasitet. Med flatt 80 W (nominell effektkapasitet) vil den gå ut av lineært arbeidsområde ved ca 65 Hz og selvdestruere ved ca 30 Hz. Under resonans i bassrefleks er systemet helt udempet. De 125 W i en Hypex FA123 er mer enn nok for hva denne vil tåle. Du bør sette et høypassfilter på den for å unngå at frekvenser under systemresonans kommer til høyttaleren.

    1643367217550.png

    1643367306508.png

    1643367377865.png
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for inspirasjon!
    Problemet er at de må være relativt små. Så jeg har vært tilbake til tegnebordet.
    Nytt er 7 grader tilt, men redusert dybden. Høyden er lik. BxHxD 182x800x280
    Innvendig volum før innmat ca 25L
    Fjernet et element, så blir bass i reflekskasse samt coax i lukket.
    Coax c16n001 ca 6L
    Bass w16nx001 14-15L
    Mål 40Hz -3db og så bratt kurve ned.
    Lar dette seg gjøre da? Fyr løs!!!
    Forslag: 14, 2 Liter, port ø5 x 18 cm (F3 40 Hz). Med fleksibel port (skyveport) kan du teste både for 40 hz og 30 hz.
    La gjerne bassporten peke ned mot gulvet dersom høyde mellom gulv og bunnplate er minst 1,5 x portdiameter.
    Du får litt mer "punch" med høyere avstemming.
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Takk for simulering, setter stor pris på hjelpen deres👍🏻
    Skal oppdatere tegningene i kveld med beregnet volum.

    Ang Hypex-modulen:
    Regner med hyper-forsterkeren lar meg avgrense frekvens slik at woofer ikke selv-destruerer?

    Er det også mulig og legge inn limit på nivået for gitt frekvensområde slik at hvis noen skrur opp volumet, så økes bassen kun opp til maks f.eks 80w, mens mellomtone og diskant får mer?

    Finnes det «loudness-funksjon» for å øke nedre del av frekvens ved lytting på lavere volum?

    altså variabel bass respons som det vel kalles…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du kan sette et høypassfilter i Hypex filter designer. Jeg har ikke brukt den selv ennå, men det er mange her inne som har erfaring med den og kan svare på spørsmål. Mitt inntrykk er et litt klønete brukergrensesnitt, men bra funksjonalitet. Tror ikke det går å legge inn en slik variabel limiter eller loudness-kurve som du nevner.

    Det er fullt mulig å smelle noen Excel-elementer i bånn med dyre konsekvenser hvis de står i bassreflekskasse og man får det for seg å høre 1812-ouvertyren på far-hjemme-alene-volum. Det låt som spredt geværild etter kanonskuddene, og deretter var de ikke helt seg selv lenger. Ikke spør hvordan jeg vet dette, men de neste høyttalerne mine ble ihvertfall dimensjonert for å tåle alt hva forsterkerne ville være i stand til å levere fra seg. :)
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke spørre 😎
    Ser nødvendigheten av å supplere med en subwoofer til prosjektet. Vil unngå at elementene går opp i røyk!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Subwoofer er ofte en god idé siden det avlaster hovedhøyttalerne. Omtrent samme resonnement som med coax+bass, bare en oktav eller to lenger ned. Hvis det er planen fra start kan lukket kasse være enklere å håndtere siden den gir slakkere avrulling. Men dette elementet er tydeligvis tenkt brukt i bassrefleks og må ha en veldig liten kasse for å få noe særlig kontroll. Her med hhv 14 og 3 liter lukket kasse, hhv grønn og lilla kurve:
    1643386406580.png

    1643386435037.png


    Litt av problemstillingen her er at basselementet ikke er ment å gå veldig dypt. Anbefalt frekvensbånd er 45-2500 Hz, så det er ikke så merkelig at det svetter av dypbass. Du kunne evt se på elementer som L16RNX3 i Prestige-segmentet. Det er også et 16 cm element, men har anbefalt frekvensbånd fra 20 Hz. Dessuten er det et 8 ohm element og koster formodentlig en god del mindre enn W16NX001, så du kunne vurdere to slike i parallell i en liten bassreflekskasse. Det vil fortsatt være store begrensninger i hvor mye luft som lar seg flytte med ett eller to 16 cm elementer, men det vil gi litt mer å gå på.
     
    Sist redigert:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er interessant det siste forslaget ditt. Da får jeg jo igjen (mer) floorbounce problematikk…antar jeg.

    Nå spør jeg dumt, men vil to elementer innebære lik output med halvparten av tilført effekt/utsving membran ift et element? (Gitt samme element)
    Hvor stor bør bass-seksjon og diameter/lengde på porten være i så fall for L16RNX3 x2 i samme kasse?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt er kompromisser uansett, spørsmålet er hvilke kompromisser som er akseptable til din bruk. Floor bounce er et relativt lite problem i den store sammenhengen, men verdt å tenke over når man først skisserer på en gulvstående høyttaler.

    Generelt vil to elementer gi dobbelt så mye lyd for en viss signalspenning som ett element (+6 dB), men there ain’t no such thing as a free lunch, så to elementer i parallel har halve impedansen og drar dobbelt så mye strøm ved en gitt spenning, og effekt = strøm x spenning, så du ender også opp med dobbelt så mye effekt fra forsterkeren. Eller, slik du stiller spørsmålet: samme output, halve utsvinget, halve spenningen, samme effekt.

    Jeg kan gjøre en simulering av L16RNX3 i løpet av kvelden. Vil ikke gjette på portlengder etc uten å ha regnet først.
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Takk, jeg ser frem til å se hva du finner ut👍
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, noe finner man vel ut. Her har jeg i alle tre tilfeller brukt en 14 l bassreflekskasse tunet til 40 Hz, Ø40 L154 mm port med flares i begge ender for å motvirke plystrelyder når det begynner å gå litt hardt for seg. (Derfor litt annen portlengde enn med flare bare i den ene enden.) Det blir slik, rød kurve en W16NX001, gul kurve en L16RNX3, grønn kurve to L16RNX3.

    1643397271375.png

    1643397451464.png


    Nå husker vi også at en Hypex FA123 gir 125 W i 4 ohm, så egentlig blir det slik på full pinne i de to 4-ohms løsningene:
    1643397524928.png


    Etter å ha sett de kurvene kom jeg til å tenke på Thin Lizzy:
    Tonight there's gonna be trouble
    Some of us won't survive
    Den neste utfordringen er vindhastighet i porten. Tommelfingerregelen er at den ikke bør være høyere enn ca 17 m/s. Du kommer dit allerede ved ca 30 W, men det ødelegger ikke noe, lager bare litt turbulente lyder og portkompresjon. Løsningen på det ville være å bruke en grovere (Ø50 mm) port. Bassbox sier minimum 47 mm for 2xL16RNX3, men da må den også være en god del lengre for å treffe samme resonansfrekvens. Da må du på en eller annen måte folde røret med bend inni kassen, og du får også orgelpiperesonanser ved potensielt hørbare frekvenser. Derfor fortsatt Ø40 mm her og flares i begge ender for å begrense problemet. En annen måte å begrense problemet på er å ha portmunningen på baksiden av kassen. Bassen er rundstrålende og går fint rundt kassen, men plystrelydene skjermes av kassen og dempes med ganske mange dB på vei til lytteposisjon. Det kan også være fysisk lettere å få til om kassen er vinklet bakover. Da vil røret gå oppover inni kassen uten å treffe noe, mens et langt rør fra fronten og bakover fort kommer i konflikt med kassegulvet, spesielt om det skal ha en stor flare på enden også.

    1643397729747.png


    Utforming av porter er et stort tema i seg selv.

    Om jeg skulle gått veien med 2x L16RNX3 ville jeg kanskje forsøkt å gjøre kassen litt større og tune den litt lavere, f eks 15 liter / 32 Hz. Da blir en Ø40 port 232 mm lang, noe som kanskje fortsatt får plass i kassen. Det blir som turkis kurve her:
    1643398410951.png

    1643398461731.png


    Jeg ville nok fortsatt lagt et elektronisk høypassfilter ved 20 Hz for sikkerhets skyld, men det ser allerede langt mer robust ut. Her med andreordens Butterworth høypassfilter ved 20 Hz for alle tre alternativer. Dyre ting skjer ved 11 mm utsving:

    1643398799674.png


    Den beste plasseringen på baffelen er formodentlig å sette begge bassene like under mellomtoneelementet, rørmunningen på baksiden, delefrekvens et sted i nærheten av baffelstep, og grovregne at det akustiske sentrumet på bassene (punktet midt mellom dem) havner ca en kvart bølgelengde under det akustiske sentrumet for mellomtonen ved delefrekvensen. Det passer sånn noenlunde med 16 cm elementer og en delefrekvens rundt 340 Hz, dvs kvartbølge 25 cm. Høyere delefrekvens enn det tilsier mer lobing i vertikalplanet. Ditt baffelstep havner nok en god del høyere enn det, 115/0,182 m = 632 Hz, men det er en forholdsvis slakk overgang og formodentlig nær nok. Floor bounce vil slå inn en del lavere, rundt 250-300 Hz, men blir også spredt en del i frekvens ved at det er to basser og dermed et bredt frekvensbånd. Da tipper jeg du vil få en relativt jevn frekvensgang gjennom øvre bass her, men det skader ikke å ha en del reservekapasitet i dette båndet for eventuell eq til slutt.
     
    Sist redigert:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Takk Asbjørn!
    Etter å ha lest gjennom siste post mange ganger og prøvd å få det ned på digitalt blekk ble det noe som det her:

    Coax volum 5,37L (kun kassevolum)
    Bassvolum 15,84L (kassevolum etter hypex er bygget inn)

    Regner med det er trøbbel at det kun er 29mm fra front til munning port innvendig?
    Kan evt ha trekke røret 18-24mm ut av kassen og legge til tilsvarende dybde i det området… eller endrer det beregning totalt dersom porten er «utenfor» kabinettet?

    Vil kassen til hypex lage masse problemer inni kabinettet?

    Ble ikke helt pent innvendig det her, men hvis utfordringene jeg tar opp her ikke påvirker resultatet nevneverdig, så…

    edit: hypex-kasse er i full bredde innvendig så den vil virke som en avstiver i mitt hode.
    Tilt endret til 4 grader.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe problem med 29 mm fra enden av bassrefleksrør til innervegg. Arealet av åpningen mellom rør og vegg er omkretsen av røret x 29 mm, f eks 2 x pi x 40/2 x 29 = 3642 mm2. Det er veldig mye større enn rørets areal pi x (40/2)^2 = 1256 mm2. Den åpningen vil fungere som enslags flare. Den innvendige formen på forsterkerkassen er ikke noe problem så lenge det gjenværende volumet inni kassen fortsatt er riktig. Det er bare en fordel med en litt irregulær form som bryter opp stående bølger.

    Jeg ville nok forsøkt å stive av kassen enda mer. Det blir relativt store sideplater her som kommer til å få sine egne plateresonanser. Kanskje ikke nødvendig å gå til en full innvendig matrise, men noe mer innvendig avstivning kunne vært bra.

    På rent øyemål ville jeg også redusert størrelsen på mellomtonekassen og gitt volumet til bassene. Mellomtonen skal ikke spille så dypt i frekvens, så det er ingen spesiell grunn til å prioritere bassavrulling for den. Jeg ville kanskje tenkt 2-3 liter og fylt den med vatt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med kassevolum 15,87 liter får du resonansfrekvens 32 Hz med et 218.5 mm langt bassrefleksrør, forresten. Flare i begge ender.

    1643449045828.png


    1643449203028.png

    1643449235461.png


    Du kan faktisk greie å trekke den enda litt dypere når kassevolumet er ca 16 liter. Hvis du bruker samme rør på 231 mm som i forrige regnestykke med 16 liter kasse får du resonans ved 31 Hz. Hvis du også greier å tyne frem et par liter ekstra på bekostning av volumet bak mellomtonen kan du komme opp mot 18 liter. Med 235 mm bassrefleksrør (fortsatt flare i begge ender - viktig!) er du da på 29 Hz resonansfrekvens. Hvis vi også skyver høypassfilteret litt opp i frekvens til 25 Hz og øker Q til 1, slik at det gir en liten peak ved den frekvensen før det ruller av med 12 dB/oktav under 20 Hz, vil det kunne bli noe slikt som hvit kurve her. Rød kurve fortsatt en W16NX001 i 14 liter/40 Hz for sammenligningens skyld, selv om den ikke ville tåle denne effekten uten å slås i stykker.

    1643450604481.png

    1643450648600.png

    1643451023583.png


    98 dB ved 30 Hz er ikke så høggærnt fra to 16 cm elementer. Da begynner du nok å nærme deg grensene for hva som er fysisk mulig med så små elementer i så lite kassevolum.
     
    Sist redigert:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Takk igjen for god hjelp.
    Tolker jeg de siste grafene korrekt hvis jeg leser at med full effekt,125w, så beveger ingen av bassene seg over Xmax 11mm? Og er innenfor lineær drift helt ned til 23-24hz?

    Max SPL på ca 110db? Er vel ikke så hakkende galt for en liten gulvhøyttaler?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men 11 mm er Xmech, dvs der elementmotoren treffer polstykket og fysisk slås i stykker. Xmax er lineær slaglengde, her 7 mm hver vei (oppgitt som 14 mm point-to-point i databladet). Utsving utover det er vist i grått her. Xmax-grensen er et litt tøyelig begrep, siden forvrengningen vil begynne å øke før og fortsette å øke etter. Lavereordens ulineær forvrengning ved så dype frekvenser er ikke spesielt hørbart. Du kan godt ha opp mot 10 % andre- og tredjeordens forvrengning ved 30 Hz uten å legge merke til det.

    For å holde seg innenfor lineær slaglengde bør den nok ikke ha så mye mer enn 10 W ved 30 Hz. Den nederste kurven i forrige innlegg viser max acoustic power ved lineær slaglengde. Effekten som hører til den grafen er denne:
    1643451874809.png


    Her prioriterte jeg u-ødeleggelighet, men også en frekvensgang med mild avrulling like over resonans. Jeg vet ikke hvordan rommet hos deg ser ut, men forestiller meg at det er forholdsvis lite siden høyttalerne må være så kompakte. Under laveste resonans i rommet (halv bølgelengde langs lengste dimensjon, f eks 42 Hz med fire meter mellom veggene) vil du få noe room gain. Derfor er det ofte bedre med en frekvensrespons som faller litt under ca 50 Hz enn peaking der. Det kan fort bli nokså boomy.


    Det er sikkert mange andre måter å gjøre dette på, andre elementer som kan være aktuelle etc, men det gir kanskje en pekepinn om hva som kan være mulig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, C16N001. Jeg la til mellomtonedelen av disse også i Bassbox for å se hvordan ting passer sammen. De har 80 W effekttoleranse long term, så de vil dø en termisk død hvis de får 125 W kontinuerlig, men jeg står ved at jeg ville brukt en liten kasse og mye vatt (vatt med v, ikke w) med disse. Lilla strek, hhv 6, 3 og 2 liter lukket kasse med "heavy" fill.

    1643463475666.png

    1643463450064.png


    De får flatest respons rundt 100 Hz med en kasse på 5-6 liter, men det har liten betydning hvis du deler langt over det. Med 2 liter kasse blir det en liten peak mellom 100 og 200 Hz, men til gjengjeld vil utsvinget være godt kontrollert helt ned. 3 liter ser ut som et bra kompromiss hvor elementet er godt kontrollert innenfor Xmech (i tilfelle man skulle gjøre en tabbe mens man tester delefiltre etc) og får noenlunde flat respons ned til 100 Hz.

    Jeg får litt andre tall her enn Seas' application note (mindre peaking og i favør av mindre kasse) fordi Bassbox også tar hensyn til vattfyll i kassen som gjør den "akustisk større" og en del tapsfaktorer som vanligvis ikke er med i de "klassiske" modellene som det ser ut til at Seas bruker.

    Luften inni en lukket kasse er en lineær fjær, så det blir ikke ulineariteter og forvrengning av dette, bare en endret frekvensgang under 200 Hz. Interessant nok gir 2 liter kasse en Q på ganske nøyaktig 1,0 og samme form på kurven som det aktive høypassfilteret jeg nettopp foreslo i bassene, bare med F3 ved 80 Hz i stedet for 25 Hz. Du kan se den lille lukkede kassen som et mekanisk høypassfilter her.
     
    Sist redigert:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Flott! Da prøver jeg å redusere øvre kammer til 3L i løpet av kvelden, og se hva jeg får av total volum på nedre seksjon.
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har handlet fra audio-hi.fi?
    Erfaringer? Ser ut til å være blant de rimeligste på drivere/hypex, men kan ikke se at de står på distributør-listen på Seas’ hjemmeside.
     

    espen

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Har bestilt Seas elementer derfra, og alt gikk ryddig for seg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Greit å være obs på frakta fra utlandet nå, det er stivt så ikke sikkert norske sider har så himla mye høyere priser. Er litt forskjell på garanti osv ....
    Ellers ser jo prosjektet fint ut, misunner tegne-skills på PC, det er det dårlig med her. :LOL:
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Er et godt poeng med garanti og frakt. Skal undersøke nærmere, evt forhøre meg på et tilbud på å kjøpe alt sammen samme sted. Er jo fort oppi 15-20k kr for 4 L16RNX3+2xHypex ser jeg! Sikkert galskap å bruke såpass på et sånt prosjekt, men hypex kan gjenbrukes, bassene også for så vidt i seinere prosjekter eller selges, så helt håpløst er det vel ikke.
    Har jo håp om at lyden skal være på nivå med en god høyttaler på bruktmarkedet til samme kostnad, men er jaggu ikke sikker på om den blir det! Takket være hjelpen jeg har fått, så er det vel hvertfall håp om godlyd i liten innpakning.

    Tegninger er laget i sketchup, og jeg knoter litt, men finner ut av det litt etter litt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aktive høyttalere har ikke slått helt gjennom ennå, spesielt ikke som gulvstående, så det er nok ikke så mye tilsvarende på bruktbørsen. En høyttaler som ATC SCM40A er priset rundt 90000 ny, og man kan nok hevde at det du skisserer på er i samme kategori eller høyere bestykningsmessig. For meg ser DIY ut til å være konkurransedyktig her, spesielt hvis du regner utviklingstiden som hobby og læring heller enn timer som skal regnes hjem i en seriestørrelse på ett par, og du tar sikte på å beholde dem noen år heller enn å selge videre og kjøpe nytt med korte intervaller.

    Ett råd til på veien: Pass på at kabinettet blir solid bygget. Mye av forskjellen på gode og mediokre elementer er kontroll på resonanser. Det er fort gjort å klaske sammen et kabinett med så mye plateresonanser og stående bølger innvendig at det mer enn oppveier forskjellen mellom elementer. Ukontrollerte resonanser som gir en peak i et lett hørbart frekvensbånd er drepen for lydkvalitet. Her har du valgt gode elementer, så kassen bør være i samme kvalitet. Ideelt bør det være mindre enn 10 cm mellom innvendige avstivninger for å unngå at sidevegger vibrerer ved hørbare frekvenser. Jeg bygde mine høyttalere rundt PA-elementer i en absurd stiv og død kasse. Det er innvendige matriser, kassevegger i epoxylimte sandwichpaneler av aluminiumplate-kryssfinér-aluminiumplate, viskoelastisk constrained layer damping utenpå det, og dessuten myk innfesting av elementene for å minimere reaksjonskrefter inn i kassen. Man kan spille ved 100 dB uten å kjenne tegn til vibrasjon om man legger hånden på siden av høyttaleren. Det er nok overkill, men det gjør faktisk en forskjell. Kassen er gjerne den dyreste komponenten i en kjøpehøyttaler, og det er noen grunner til det.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg har handlet mye DIY deler inkludert Seas hos hifikit.se, god pris/service så langt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bass-seksjonen ≈ 17,79 L
    Coax ≈ 2,9L
    Mer klarer jeg ikke å få til uten å evt øke dybde.
    Her ville jeg vurdert vinklet port idet den synes vel nær frontplaten. En enkel og rimelig sandwich/ constrained kan lages slik: 6mm rehab gipsplate limes på innsiden med hjemmelaget seigt lim: 1 flaske ( 0,75L) hvitt trelim tilsettes 1ts skyllemiddel. Alternativt kan du benytte butylmasse som lim.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har handlet mye DIY deler inkludert Seas hos hifikit.se, god pris/service så langt.
    Svenske Hifikit er bra, men det var enklere å få ting fra norske Dynabel.

    Ikke lenge siden Audiocom i Kristiansand fikk Bliesma (og fra før av har de Scan-Speak) og når man ser hvor proffe bedriften har vært innenfor bilstereo og lignende områder innenfor øvelsen "ting som må bygges & monteres" så skal det bli spennende og se om de ikke har lagt sammen 2 + 2 etter at Dynabel ble borte, og ser at en god og trygg leverandør med ting på lager er vesentlig for å lykkes. Jeg blir ikke overrasket om de tenker seg noen skritt videre som "Dynabel-erstatter" - i så fall goddis for alle norske selvbyggere - den som lever får se.
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips vedrørende kabinett. Jeg kommer nok til å øke dybden for å få inn flere avstivere og delvis sandwich konstruksjon. Da får porten samtidig større avstand fra front-baffel.
    Jeg får heller bruke litt mer tid…
    Tanken er at disse skal være med meg en lang stund, så jeg kan bruke den tiden det tar å lage et kabinett som er solid.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Nivået her inne, også på hjelp og råd, er så utrolig imponerende.

    Dette er noe av det jeg liker aller best med Internett 💙🔊🔊
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Spennende prosjekt.Suveren teknisk bistand fra @Asbjørn. Hypex boksen kan også henge på utsiden, litt større volum. Hadde det tilført noe positivt ?
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hypex på utsiden er noe jeg vurderer, men estetisk syntes jeg det ser bedre ut med innmaten i kabinettet. Har bristet noen ribbein , så har vært rimelig passiv siste tiden. Får ikke begynt på kabinettene før jeg klarer å løfte og sage😜
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Auda, sånt kan ta sin tid. God bedring.:sneaky:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Fantastisk tråd og total respect for alle de kunnskapsrike bidragsyterne, gjennom flere år!! Gjør meg skikkelig glad faktisk!
    Samtidig som jeg innser at jeg skal holde meg til DSP og la andre som kan høyttalerfaget i både teori og praktiske evner lage høyttalerne for meg ;-)
    Bare å se på kommentarene til @Asbjørn m.fl. eller "hobbysnekringen" til @1/2 Tam det, så skjønner jeg at jeg kan gjøre bedre nytte andre steder!!:love:
     
    Sist redigert:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi i gang igjen! Har fått begynt å kappe deler. Nå må jeg lære meg å bruke overfresen - så jeg får laget hull til driverne. Får se etter på youtube om det er noen greie innførings-videoer der. Har troen på prosjektet!
     

    Vedlegg

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Men må innrømme at når første front / side var kuttet, så var jeg sikker på at jeg hadde målt feil! De føltes knøttsmå! Så blir noen mikroskopiske gulvhøyttalere det her.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Go'fredag😃. Hvordan går det med høyttalerbygginga di? Står de i stua og spiller ell har det blitt ei byggepause?
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Hei, var ikke lett det her! 😎

    De har vært oppi i stua, og spilt musikk.
    Jeg må innrømme alle snarveier som kunne bli tatt har blitt tatt, så er ikke fornøyd med resultatet.
    Endte vel egentlig opp med en gulvstående versjon av utgangspunktet. Samme delefilter og internt volum for coax.
    Det er vel egentlig sikkert ok, bortsett fra at jeg jeg syntes at kombo diskant/midbass ser mye bedre ut enn coax. Det er nok muligens grunnen til at forsøket mitt ble «så der». Estetikken er nok viktigere for meg enn jeg trodde.
    Skal prøve å få tatt noen bilder av de i morgen, de står utstøtt nede i boden.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Har samme Coax element liggende så det har vert interessant å følge med utviklingen.
    Har også 8 stk L18RNX/P liggende og et kabinett som kunne vært brukt til disse, eller 6stk L18 + Coax.
    Men dette er kun i hodet mitt enn så lenge..... ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn