LITE Gain/trøkk!!

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Liker vinyl som musikk medie, fått satt opp spiller arm og pu som skal være god kvalitet! spiller også bra. Spiller også en del CD, og må si at jeg synes det leverer mer TRØKK. Det gjør at jeg synes CD lyden blir mer imponerende å lytte til.
Fler som opplever det samme? som sagt liker vinyl!!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Trodde det var motsatt men hva vet jeg som bare streamer :)

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
CD-spilleren har nok mye høyere utgangssignal, som gjør at du må skru volumet høyere for å få likt volum med vinyl.
Cdene bruker også å ha høyere gjennomsnittsvolum enn vinyl.
Jeg slet også med å få nok trøkk når jeg begynte med vinyl, men fikk det jeg ønsket ved å øke effekten og bytte til høyttalere med høyere følsomhet. Viktig med litt headroom.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal du ha trøkk frå vinylen, må du ha nok gain frå riaadelen, slik at det står i samsvar med det som kjem frå picukpen. Til ein Ortofon Cadenza Black treng du iallfall 60 dB, gjerne litt meir. Så er det slik at dei pickupane med minst viklingar ofte har både best lyd generelt, og best dynamikk spesielt. Diverre har dei då også minst output. Sjølv har eg no prøvd ut ein pickup med 0,2 mV inn i eitt riaatrinn som forsterkar 76 dB. Endeleg fann eg ut kor god denne pickupen var..
Ein kan også gjere ting elles i signalkjeden, som Yngvejos er inne på, men det er i riaatrinnet ting optimalt skal skje.

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Hvor ligger følsomheten på dine høytalere, og hva mener du med å øke effekten?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Følsomheten på mine er 98dB. Med å øke effekten mener jeg å bytte til en kraftigere forsterker.
For å doble volumet må du tidoble effekten. Så hvis du bruker feks 20W når du hører på ønsket volum, vil du trenge 200W for å spille peaker på 10dB. Når jeg søker opp MC601, ser det ikke ut som det mangler effekt.
The Relationship of Voltage, Loudness, Power and Decibels

Greier du å oppnå ønsket volum ved å skru volumknappen opp mot max?

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Jeg vil absoludt anbefale deg å følge det Audiophile Arve nevner mht. riaa. Kjøp heller en riaa med tilstrekkelig signal ut til forsterkeren. Har du for lite gain ut av riaen får du ikke mye mer trøkk av å bytte til en kraftigere forsterker. Du kan nok spille høyere, men trøkk er noe annet, her er dynamikk vesentlig.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
267
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei
Som Arve skriver ,,,,,,,, Kjøpe stift som passer Riaa er Nr1 regel .
Finner ikke ut av signaturen din ka Riaa du har ,,,leter etter tips til deg :cool:
Roy K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det skal svært mykje til å ha for mykje gain, men i visse tilfelle kan det bli meir vrenging enn sunt er. Då må du justere ned gain, eller kjøpe pickup med lågare utsignal.
Enkel tommelfingerregel: Ein pickup som spyttar 0,5 mV greier seg med 60 dB gain.

Topp Bunn