Linux-distro for Squeezebox

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Noen som har en a til å for installasjon av en egnet Linux-variant (32 bit) OG LMS?

Prøvde Vortexbox, som skal ha LMS innebygd, men av en eller annen grunn stopper den et sted under installasjon og går til et commandpromt-lignende vindu.

Ikke all verden av hardware. Liten laptop med Atom N450 og 1 GB ram, men tenkt dedikert til formålet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En slik litentass...
Hmm - kanskje du skulle prøve Linux Mint eller Ubuntu. De er de variantene som jeg tror vil være enklest å få til å funke.

Johan-Kr
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Ja, vil huske jeg prøvde både Mint, Ubuntu og Lubuntu for ett års tid siden.

PC'en som sådan funket fint med det, men jeg fikk ikke installert LMS. Grunnet manglende Linux kunnskaper og dårlig tid.
Jeg reinstallerte da XP og maskinen har funket bra. Nå har jeg fått den tilbake med tilbakemelding om at den er treg (det er for en kompis). Jeg var litt tøff i trynet og sa at jeg bare kunne installere Linux på den, så ville den funke igjen.

Det finnes jo litt tips på nettet, men det er mest for Linux-frelste som vet hvordan implementere tipsene. Finner ingen "a til å for dummies".
Ser f.eks at man kanskje trenger Perl, men ser ut til at det er mange versjoner av den, og har ikke peiling hva jeg skal ha.
Hvis ingen hjelp her, så går det nok mot en ny reinstall av XP. Skal ikke brukes til noe annet enn Squeezebox uansett.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Reinstall av xp? Hallo i luken.

Er jo bare å installere ubuntu 64bits (n450 cpu er 64bits, så da bør du bruke dette) versjon av 14.04 eller 16.04 server, velge kun ssh og samba ved installasjon (samba må ferdigstills i etterkant for å sette opp en share du kan overføre musikk til)
Etterpå logger du deg på via ssh med putty, og følger denne instruksen: Debian Package - SqueezeboxWiki





Men det kan kanskje være fordelaktig for deg å installere desktopversjonen av Ubuntu istedetfor.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Ooops,
har trodd at det var kun 32 bits som gjaldt på denne.

Skal prøve på nytt med ubuntu.
Takker!

Edit: MEN, er 1 GB RAM nok for 64-bit?
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jada. Det hadde holdt med 128MB for den saks skyld...
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Da funket det med 64 bits Lubuntu (Light Ubuntu).

Prøvde med server uten GUI først, men følte meg ganske hjelpeløs, så da ble det en desktop-versjon.
(ser i ettertid at det var valg av flere typer GUI under server-installasjon, men men.)

Takk for hjelpen! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: nma
Topp Bunn