Linoleumsgolvbelegg

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
Har et hus fra 63,er linoleumsbelegg på etpar rom.Noen som vet om en grei måte å få de vekk på?Er tregolv under,hadde tenkt og slipe det og olje?lakke? tips ???
 
T

Thomas1

Gjest
Bruk ren håndmakt og dra av det du kan. Bruk en Feinkutter med spesialbladet som følger med til resten. Det siste lille forsvinner når du sliper gulvet.
Jeg har vittet gulvene mine ( 59 mod ) Det ble overraskende fint synes jeg selv. Jeg brukte en profesjonell gulvsliper til å ta alt for meg mens jeg var på ferie.
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
Har prøvd å dra av en liten del,men mesteparten av "baksida" på belegget sitter fast i gulvet.Å prøve og slipe vekk det blir vel problemet.limen blir varma opp når en slipe og gnidd utover.Er ikkje meir enn 8m2 i første omgang.så det blir vel og slipe verktøy og ta det verste manuelt før en går på med slipeutstyr,
 
D

Dilla

Gjest
Hei Zerum,

Bor selv i hus fra det glade 60-tall (´62), og har også fjernet gammel linoleum til fordel for underliggende tregulv. Hos oss var linoleumen limet på en 5mm huntonittplate som igjen var spikret med maaange stift til det underliggende tregulvet. Tipper det er slik også hos deg. Har vært borti samme oppbygging av gulv i min forrige leilighet.

Lykke til, det kommer til å bli fint! :)
 
T

Thomas1

Gjest
brukte de mye spiker og stifter på den tiden atså? hehe. Jeg dro ut 4 spiker i slengen.

Hvis du leser litt om multimaskiner ex Fein eller Borsch, vil du se at de har en skrape som vibrerer. Den er uvurdelig.
Alle mannfolk med respekt for seg selv bør eie en slik

 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Gamle tregulv er ikke alltid pene dessverre.
Ofte er det 3" gulvbord med ujevne sprekker mellom hvert bord.
(De var ikke så nøye med tørking av gulvbord før, og husene var ikke så varme og tørre som i dag)
Synlige spiker kan også forekomme.

Tror jeg ville vurdert å legge en type klikk-gulv / parkett oppå det gamle belegget, eventuelt et nytt belegg.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Men selvfølgelig, dersom du har et pent tregulv under belegget blir det jo pent om du får slipet og lakket det! :D

Selve grovslipingen er det nok lurt å overlate til fagfolk, men lakking er en grei jobb å gjøre selv.

Husk da å slipe med relativt fint papir (120-180) mellom hvert lakkstrøk, for å få bort ujevnheter pga fiberreisning i treverket når det blir fuktet av lakken. Er det furugulv og du ønsker å holde det lyst i fargen, bruk vannbasert lakk! Oljebasert gulner veldig fort...

Dersom rommet ikke blir utsatt for hard bruk, kan olje / voksbehandling også være et alternativ. Men disse må vaskes med varsomhet om de skal holde seg pene over tid.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.397
Zerum, hva er det som sitter igjen ? Er det en slags fiberbust ? Hvis det er det så er elektrisk høvel nedstilt til et minimum et godt verktøy. Det funket hos meg.
 
Topp Bunn