Linn Trampolin

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Vet at ihvertfall en på forumet ;)bruker Trampolin sammen med vegghylle. Vil gjerne ha kommentarer til hva som endrer seg ved bruk av Solid vs. Trampolin på vegghylle.
Jeg har min spiller på en Target vegghylle og bruker Solid med de nye føttene (knottene)....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er denne hylla avkoplet? Dvs, har den glassplate som står på glatt metall? Eller står glasset på gummi?
Eller er det spon-/treplate som står på spikes?

Dette har en god del å si for resultatet, skal man tro hva man leser og forsåvidt hører..

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Det er en treplate (sannsynligvis spon eller noe annet presset trevirke) som ikke er spesielt tung. På den er det limt på 4 runde stålplater (størrelse med et kronestykke). Dette viler på 4 spikes som er festet i selve stativet. Mao. plata ligger løst (avkoblet) og det burde være bra.
Stativet er festet med 6 laaaange skruer i en mursteinsvegg med puss utenpå. Huset ligger i et seismisk rolig område :) og det er lite trafikk i nærheten (ikke tungtrafikk i det hele tatt). Mao. bør lite vibrasjon komme gjennom veggen fra verden omkring...
På gulvet er det flytende furugulv (28mm) på parkettmatte (tynn skumgummi) oppå betonggulv. Sånn sett burde også vibrasjoner fra høyttalerne holde seg godt unna veggen.
Høyttalerne, ProAc Response 3.8, står på spikes.

Linn anbefaler bruk av Trampolin ved bruk av vegghylle, men jeg har vanskelig for å tro spilleren trenger hjelp av disse beina i det miljøet den står i...

Hvilke endringer merket du ved skifte av de to bunnplatene? Har sett på naim-forum at mange er relativt kritiske til Trampolin, men der sier du jo mye rart IMHO...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Metall mot metall ja. Stemmer det, det er den typen Target ja. Den er vel å betrakte som nokså avkoblet ja, og det er neppe dumt. Apollo (som jeg bruker) har glass plate mot hardt, glatt metall på spikes-tuppen. Samme prinsipp, kanskje noe forskjellig grad av friksjon.

Jeg kan ikke svare deg på forskjeller mellom SB og Trampolin på vegghylle, fordi jeg ikke har prøvd SB på min vegghylle. Imidlertid; det er lov å gjette kanskje? Jeg vil tro at med den avkoblingen du har, så tipper jeg at en Trampolin ikke vil gjøre noe godt for lyden din.
Hadde det vært tre/spikes eller glass/gummi eller annen kobling, så hadde kanskje saken vært annerledes?

Men; Kontrapunkt låner vel ut en for demo? Skulle vært interessant å høre.. også for egen del.

Huff.. nei, nå lurer du meg ut i stry igjen FZ  :)  Vi burde egentlig le av oss selv, slutte å "bekymre" oss for systemet, og heller bare nyte..

Forresten; sier jeg så mye rart på n-forum..? Jo jo, men jeg er ikke alene da heldigvis :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det er en treplate (sannsynligvis spon eller noe annet presset trevirke) som ikke er spesielt tung. På den er det limt på 4 runde stålplater (størrelse med et kronestykke). Dette viler på 4 spikes som er festet i selve stativet. Mao. plata ligger løst (avkoblet) og det burde være bra..
Hvorfor er dette bra? -  Har vel akkurat samme vegghylle som deg. Men jeg måtte fravike fra den løse frakoblingen ettersom det viste seg at spikesene i stativet ikke lenger ville la seg justere i vater. Måtte fjerne metallet og presse treplata ned i spikesene for å oppnå vatring. I den grad dette medførte noen forandring i lyden, var det i alle fall ikke negativt.
Jeg bruker pr. i dag ikke bunnplate i det hele tatt. De små originale gummiknottene er skrudd rett i plinth.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Huff.. nei, nå lurer du meg ut i stry igjen FZ  :)  Vi burde egentlig le av oss selv, slutte å "bekymre" oss for systemet, og heller bare nyte..

Forresten; sier jeg så mye rart på n-forum..? Jo jo, men jeg er ikke alene da heldigvis  :)

Mvh Vidar P
Beklager, Vidar, "de" var byttet ut med "du" i setningen ang. rare uttalelser på naim-forum, det var ikke meningen å spolere nattesøvnen din :-/

Har kanskje vært noen utenommusikalske sidesprang i det siste med reimer opp/ned og ut og inn i forskjellige retninger + filtmatter som forandrer karakter når de blir snudd og andre morsomme ting, men 99% av lyttingen er fremdeles for å nyte det som ligger i rillene ;D

mvh
FZ

PS. Hvis jeg får rota meg til å låne en Trampolin skal jeg selvsagt rapportere resultatet....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, det hadde vært spennende. Det er litt morsomt med LP12-verdenen at man plutselig blir oppmerksom på de små detaljene; hvorfor avkobling i stativet ofte låter bedre, hvordan den ene bunnplata låter bedre enn den andre i en gitt situasjon.

Mvh Vidar P

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Vet at ihvertfall en på forumet  ;)bruker Trampolin sammen med vegghylle. Vil gjerne ha kommentarer til hva som endrer seg ved bruk av Solid vs. Trampolin på vegghylle.
Jeg har min spiller på en Target vegghylle og bruker Solid med de nye føttene (knottene)....
Jeg hadde LP12 med trampolin og vegghylle (samme prinsipp som target) montert på betongvegg. Vi har nå flyttet og kan ikke lenger bruke vegghylle da det er en standard "svømmende" reisverksvegg. Gulvet derimot er betong på kult og derfor meget stabilt. Spilleren står i et finite-element std rack. I sommer kjøpte jeg et nytt drivverk med solid istedenfor trampolin. Jeg har ikke testet evt forskjeller mellom solid og trampolin, men konstaterer at lyden er tilfredsstillende.

PS. Hvis jeg får rota meg til å låne en Trampolin skal jeg selvsagt rapportere resultatet....
Jeg bor på Kolsås (14km vest for Oslo) og du kan låne trampolin understellet mitt og teste det selv.

MVH.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Takk for tilbudet, Achri-D. Basert på det jeg skrev over tror jeg at det skulle være ganske optimalt slik jeg har det nå. Grunnen til at jeg tok det opp er at jeg muligens om ikke all for lang framtid kommer til å flytte på meg. Da ser jeg ikke bort fra at jeg muligens kan oppnå fordeler med Trampolin istedet for Solid og da er det ikke umulig at jeg benytter meg av tilbudet ditt :)

mvh
FZ

PS. Skulle du falle for fristelsen til å prøve Trampolin igjen i oppsettet ditt hadde det vært interessant med en liten rapport....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hvorfor er dette bra?
Nei, si det. Linn anbefaler det ihvertfall og de burde vel ha litt erfaring på det området....
Poenget er at lavfrekvente svingninger i tung masse, dvs. vegg + stativ, får en høyere frekvens i en lett stiv plate som er avkoblet fra stativet. Fjærene i LP12 takler disse frekvensene bedre. Trampolin derimot skal takle lavfrekvente svingninger og er derfor anbefalt for mindre optimale plasseringer som f.eks. på et tungt rack. Sånn var det....

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Nei, si det. Linn anbefaler det ihvertfall og de burde vel ha litt erfaring på det området....
Poenget er at lavfrekvente svingninger i tung masse, dvs. vegg + stativ, får en høyere frekvens i en lett stiv plate som er avkoblet fra stativet. Fjærene i LP12 takler disse frekvensene bedre. Trampolin derimot skal takle lavfrekvente svingninger og er derfor anbefalt for mindre optimale plasseringer som f.eks. på et tungt rack. Sånn var det....
Du har sikkert rett. Jeg kommer i alle fall på at Linn anbefaler spilleren plassert på et lite lett bord eller lignende, på gulvet. Det jeg gjør når jeg trykker treplata ned i spikesene er jo å forankre plata i racket, som igjen er skrudd fast i veggen.
Jeg må altså enten skaffe meg Trampolin eller løsne forankringen skjønner jeg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du burde sikkert ha prøvd en Linn bunnplate.. den er en integrert del av designet, og plinth'en blir ikke like rigid uten.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Du burde sikkert ha prøvd en Linn bunnplate.. den er en integrert del av designet, og plinth'en blir ikke like rigid uten.

Mvh Vidar P
Det skal jeg også:) Nøler litt fordi nå spiller den så bra. Gud vet hva som forrykkes når jeg skal begynne å plundre med å sette på bunnplata.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det skal jeg også:) Nøler litt fordi nå spiller den så bra. Gud vet hva som forrykkes når jeg skal begynne å plundre med å sette på bunnplata.
Sjekk Adyton-tråden din; i beste mening, så tror jeg at der fins et poeng i mine (sedvanlige geniale :)) komentarer.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Sjekk Adyton-tråden din; i beste mening, så tror jeg at der fins et poeng i mine (sedvanlige geniale  :)) komentarer.

Mvh Vidar P
Jada, tok poenget -synes det var et godt et også. Ser ikke heeeelt relevansen til bunnplata på LP12`ern, men det får stå sin prøve:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jada, tok poenget -synes det var et godt et også. Ser ikke heeeelt relevansen til bunnplata på LP12`ern, men det får stå sin prøve:)
Det har med å holde seg på en stram line å gjøre...  :)  eller skal vi si en stram Linn..?
Vel, poenget er at; når man "modder" av hjertens lyst, så er det stor sjanse for at man forandrer (som i sideveis endring) istedet for å egentlig forbedre. Når man så er kommet langt nok ut på landet, så passer ingenting lengre.. man er i "no mans land" så og si; og synergien med resten av ens system er borte, derfor synes man at mod'er der også kan være til det bedre etc etc... så havner man langt bort fra den stramme line.
Om man ønsker det; vel og greit. Om man ønsker å holde seg i kjent farvann, innad i f.eks Linn/Naim-farvann; så må man ha tunga rett i munnen ift modding og implementering av komponenter som ikke passer hand-in-glove; da er man plutselig alene i verden.

Noen synes det er spennende, andre synes det er greit å holde seg i kjent farvann, selv om det bare er kjent vha et kart. Slik er vel engang vi mennesker.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det har med å holde seg på en stram line å gjøre...  :)  eller skal vi si en stram Linn..?
Vel, poenget er at; når man "modder" av hjertens lyst, så er det stor sjanse for at man forandrer (som i sideveis endring) istedet for å egentlig forbedre. Når man så er kommet langt nok ut på landet, så passer ingenting lengre.. man er i "no mans land" så og si; og synergien med resten av ens system er borte, derfor synes man at mod'er der også kan være til det bedre etc etc... så havner man langt bort fra den stramme line.
Om man ønsker det; vel og greit. Om man ønsker å holde seg i kjent farvann, innad i f.eks Linn/Naim-farvann; så må man ha tunga rett i munnen ift modding og implementering av komponenter som ikke passer hand-in-glove; da er man plutselig alene i verden.

Noen synes det er spennende, andre synes det er greit å holde seg i kjent farvann, selv om det bare er kjent vha et kart. Slik er vel engang vi mennesker.

Mvh Vidar P
Nå er ikke jeg den som modder i det hele tatt, er alt for trygghetssøkende. Om du da ikke kaller å spille uten bunnplate for en mod. Linn/Naim holder forøvrig i massevis. Naim CDP synes ikke å være lett å finne, hverken på nettsiden til Naim eller ebay.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Takk for tilbudet, Achri-D. Basert på det jeg skrev over tror jeg at det skulle være ganske optimalt slik jeg har det nå. Grunnen til at jeg tok det opp er at jeg muligens om ikke all for lang framtid kommer til å flytte på meg. Da ser jeg ikke bort fra at jeg muligens kan oppnå fordeler med Trampolin istedet for Solid og da er det ikke umulig at jeg benytter meg av tilbudet ditt  :)

mvh
FZ

PS. Skulle du falle for fristelsen til å prøve Trampolin igjen i oppsettet ditt hadde det vært interessant med en liten rapport....
Jeg tror også at du vil finne at trampolin ikke bedrer ditt system. Muligens tester jeg ved en anledning trampolin mot solid. Mvh.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
120
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Hei, jeg er enig med Vidar P i at bunnplaten er en integrert del av LP12 og bør brukes. Den gir økt stivhet og noe høyere egenfrekvenser i systemet noe som bedrer evnen til det flytende opphenget mht undertrykking av uønskede vibrasjoner. Mvh.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hei, jeg er enig med Vidar P i at bunnplaten er en integrert del av LP12 og bør brukes. Den gir økt stivhet og noe høyere egenfrekvenser i systemet noe som bedrer evnen til det flytende opphenget mht undertrykking av uønskede vibrasjoner. Mvh.
Affirmative!

Topp Bunn