Linn tonearm

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Antall liker
42
Hei kjøpte en gammel Linn lp12 platespiller med bøyd tonearm og defekt pickup i vinter.Planen er å bruke den i et mindre hobbyanlegg men svarer det seg å kjøpe ny arm til denne å få den reparert eller skal jeg bare kjøpe en ny Rega spiller el.?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Linn LP12 er vel så vidt jeg vet, "The Vinyl Player"?
Var jeg deg, ville jeg nok skummet web'en etter ny arm, og en passende PU......

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei kjøpte en gammel Linn lp12 platespiller med bøyd tonearm og defekt pickup i vinter.Planen er å bruke den i et mindre hobbyanlegg men svarer det seg å kjøpe ny arm til denne å få den reparert eller skal jeg bare kjøpe en ny Rega spiller el.?
Enhver LP12 fortjener en sjanse, og du bør ikke kvitte deg med denne bare fordi du trenger arm og PU.
Men du kan jo lure på hordan man klarer å bøye en tonearm uten å ødelegge noe på drivverket.
Er topp-plate, subchassis og motor i orden og riktig montert?
Hvis du er i tvil kan du legge ut bilder her. Det blir det ofte litt moro og krangel om, når de erfarne og kresne kommer med sine forskjellige erfaringer og preferanser, og det liker vi :)
En LP12 med skjevheter og skader i plinth, subchassis eller topp-plate kan berges ved å skifte ut deler, men er det omfattende ville jeg latt det være.
LP12 med sitt flytende oppheng trenger å ha drivverket i orden for å spille bra.

Er drivverket ok kan du sette på f.eks. en brukt Linn Akito, skaffes lett på ebay for 1000kr, eller enda billigere Rega RB250-300. Eller kjøpe en ny Rega-arm, koster heller ikke allverden.

Bare av enkel nysgjerrighet, vet du hvor gammel spilleren er? Hva slags plinth og lokk har du?

ed: svarer fordi jeg akkurat har kikket etter Linn tonearm på ebay.co.uk , og der er det fullstendig tørke på kvalitetsarmer for tiden. Ikke en eneste Ekos å oppdrive, svært få vanlig Ittok, bare noen spesielle sjeldne utgaver med begrenset interesse. Ikke engang en skarve Aro er å oppdrive idag. Da blir vel prisene deretter, og oppgradering fra Ittok blir uaktuelt for mindre enn en formue.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Deleprisene på LP12 kan fort lide, nettopp grunna den samme ikonstatus som Rega har..Se hva du finner, Ottone,,det KAN lønne seg..

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Antall liker
42
Hei og takk for svar.Platespillereren står i min mors hus men skal se om jeg kan få hentet den og tatt noen bilder.Tror den har fått seg ett slag ytterst på armen,(var visst en som hadde fått nok av musikken på en fest,hadde bøyd en cd spiller over kneet også),men talerken går rundt.Bilde kommer snart.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Han sku pinadø hatt festkarantene på livstid...bør i allefall lære seg respekt for eiendeler:mad:

Topp Bunn