Linn LP12

Ble medlem
08.04.2006
Antall liker
0
Vi følger med stor interesse debatten som utspiller seg på forumets sider vedrørende ytelse og prisnivå på Linn LP12.

Som landets eneste Linn spesialist forhandler er vi neppe kvalifisert til å kaste oss inn i debatten om LP12’s fortreffelighet og fortrinn framfor andre high-end platespillere. Vi ønsker allikevel å nyansere bildet noe i forhold til det inntrykket som flere av forumets medlemmer har vedrørende prisnivået på reservedeler til LP12

- Olje til lager, kr 100,-
- Drivrem, kr 240,-
- Ny motor, kr 1.000,-
- Armbord (uborret eller ferdigborret), kr 500,-
- Filtmatte, kr 200,-
- Komplett fjærsett, kr 100,- (fjærer, gummipakninger, skiver, nye muttere)
- Trampolin bunnplate, kr 1.750,-

- Diverse originalskruer (armbord, bolter til fjærer, kabelklips) fra kr 3,- til 10,- stk

- Cirkus kit; nytt subchassis, lager, innertallerken, fjærer, armbord, olje og 2 stk drivremmer
Kr 4.750,- (inkludert montering og justering)

Linn Sondek LP12 ble introdusert i 1972 og spilleren har gjennom disse årene gjennomgått en rekke modifikasjoner og forbedringer. I tråd med Linns filosofi kan enhver spiller, uansett alder, oppgraderes til dagens standard. (De viktigste endringene er oppsummert nedenfor.)

Det er tendenser til at LP12 det oppstår en del ubegrunnede myter omkring LP12 hva angår justering, oppsett og stabilitet. Linn har i alle år vektlagt at utstyret skal selges på demonstrasjon, tekniske spesifikasjoner og viderverdigheter omkring dette har vært tonet ned til fordel for rene lydmessige demonstrasjoner – med fokus på musikkformidling (som vel i bunn og grunn dette dreier seg om…).

Linn har alltid hatt fokus på opplæring av forhandlerne, det betyr i praksis at en autorisert Linn forhandler er i stand til å sette opp og justere LP12 i henhold til fabrikkens spesifikasjoner.
Dette er ikke mer mystisk enn at du som LP12 eier skal ha en garanti for at spilleren leverer den ytelsen som du vitterligheten har betalt for!

Med vennlig hilsen
Simen Bjerkestrand
Kontrapunkt AS

Viktige endringer/modifikasjoner på LP12:

Cirkus
LP12 Cirkus bearing and subchassis upgrade fitted as standard.

Inkludert på spillere fra serie nr: 90582

Top Plate with Stud
Fitted with additional stud which improves the coupling of the top plate to the Plinth and secures the motor corner.

Inkludert på spillere fra serie nr: 88950

LP12 Mechanics Only
LP12 sold as a mechanical assembly only.

Strømforsyning kjøpes separat, gjelder spillere fra serie nr: 87600
Tre ulike strømforsyninger er tilgjengelige: Lingo, Valhalla og Basik.

Trampolin Kit.
Suspended base board available as an upgrade.

Solid Base Board
Replacing hardboard base

Inkludert på spillere fra serie nr: 87672

Motor Thrust Pad
Small cap factory fitted (glued in position) to reduce noise

Inkludert på spillere fra serie nr: 87047 (Val)
Inkludert på spillere fra serie nr: 87206 (Lingo)

Lingo
Direct coupled power supply for the LP12. Offers low noise oscillators, precision filtering, separate drive for both phases and electrical isolation from mains supply.

Første versjon av Lingo lanseres i 1990

Static protection diodes added.
Fra serie nr: 10235

New metalwork introduced (Lingo now produced in a full-sized Linn case).
Fra serie nr: 614522

Circuit board changed to surface-mount type (resulted in improved sonic performance)
Fra serie nr: 656968

Grommets
Composition changed to a new harder, denser rubber. Improves performance of suspension.

Inkludert på spillere fra serie nr: 81000

Motor Thrust Pad
Replaced with stainless steel ball bearing. Reduces motor noise.

Inkludert på spillere fra serie nr: 79700

Armboard
Material changed to MDF core, laminated top and underside.Increases rigidity of armboard, creating improved platform for tonearm.

Inkludert på spillere fra serie nr: 79160

Bearing Housing
Improved bearing liner material and thrust pad specification. Bearing liner machined to tighter tolerances, thus creating better speed stability. Changed to black oil.

Inkludert på spillere fra serie nr: 70000

Suspension Springs
Manufactured to tighter tolerance; ground top and bottom. (changed from zinc to black) Further tightening of manuf. tolerance. Tightened grinding tolerance.

Sub-chassis
Added strengthening bar, spot welded in place. Increases rigidity and strength. Attached strengthening bar with epoxy glue. Superior bond; increases rigidity.

Inkludert på spillere fra serie nr: 54100

Plinth
Enlarged corner blocks. Strengthens and increases rigidity of plinth.

Inkludert på spillere fra serie nr: 53000

Valhalla Power Supply
Electronic speed control with a sophisticated crystal controlled power supply. Isolates the rotation of the turntable motor from variations in the electrical supply.

Nirvana Kit
Improved material specification of many integral mechanical components. Improved suspension and stability.

Inkludert på spillere fra serie nr: 32800

Lid and hinges
Lid prop removed and hinges changed to spring loaded, self supporting.

Inkludert på spillere fra serie nr: 27000

Top-plate
Added two holes for 6 x 0.5 self tappers into wood block.

Inkludert på spillere fra serie nr: 23000

Main Bearing
Liner material changed.

Inkludert på spillere fra 1974

Sub-Chassis
Strengthened by addition of strap, spot welded in place.

Motor Control
Motor control pcb changed from terminal strip to small circuit board.

Mains Switch
Changed from two buttons to single switch with mains neon.

LP12 SPECIFICATIONS
For your information we have listed below some of the LP12 technical specifications. The LP12 is a precision built transcription turntable,chassis mounted in a strong solid kiln dried timber low resonance base, equipped with a moulded, hinged dustcover.

Outer Platter
12" diameter (305 mm) non-magnetic zinc aluminium alloy diecast and accurately machined on all surfaces to within 0.001" (0.025 mm) with optimum peripheral mass
distribution. Weight approximately 9 lbs (4.1 kg). The platter is supplied with a felt mat.

Bearing
Single point system running in an oil bath. The thrust pad, which must support the weight of the platter on a single point, is top grade steel, machined, hardened, ground and lapped to a mirror finish.

Motor
24-pole precision synchronous low noise, high torque motor. Fully shielded and mechanically isolated from the main bearing assembly by resilient mounting, damped three point suspension and a resilient belt drive.

Drive
Flat precision ground neoprene rubber belt driven by a concentric drive pulley.
Concentricity 0.0004" (0.01 mm).

Suspension
The platter, bearing assembly and arm mounting board are mounted on a free floating inner chassis. This chassis is isolated from the plinth by a fully adjustable three point spring damped suspension.

Inner Chassis
The free floating inner, single piece pressed steel, (sub) chassis employs a strengthening strap.

Top-plate
Heavy guage non-magnetic, brushed satin, stainless steel plate.

Power Supplies
- Basik, a single speed basic Mains power supply.
- Valhalla on-board single speed (33.3 rpm) powersupply.
- Lingo, a direct coupled two speed (33.3 rpm and 45 rpm) outboard supply.

Basik power supply rely on the mains frequency therefore require either a 50 or 60 Hz motor fitting to the LP12 according to country of use. This supply is also voltage specific.

Both Valhalla and Lingo will operate from 100 V to 260 V with a simple voltage adjustment.

Both Valhalla and Lingo generate 50Hz regardless of the mains frequency , so use a standard 50Hz motor.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Da er det bare for andre platespillerforhandlere/spesialister å fortsette på denne tråden.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da er det bare for andre platespillerforhandlere/spesialister å fortsette på denne tråden.
Hvorfor det?
Hadde han glemt noe som det er lettere for andre forhandlere å tilføyye ???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor? Tråden er en presisering av endel aspekter ved LP12... kjenner du andre LP12-forhandlere enn Kontrapunkt?

Bra redegjørelse Simen! Jeg har til dags dato aldri opplevd annet enn velvilje og imøtekommenhet fra min forhandler Kontrapunkt som solgte meg min LP12 ny.
Det er fullt ut forståelig at anti-LP12-propagandaen fra små men høyrøstede grener av forumet blir reagert på, både fra eiere, interessenter og den tilknyttede bransje. Jmf en utmerket artikkel for noen nr siden i HiFi+ (Music Matters).
Det fares med halvsannheter, usannheter og direkte ondsinnethet mot denne utmerkede hifiprodusenten, og som vi alle vet (og jeg har påpekt mange ganger) så vil usannheter som gjentas tilstrekkelig bli nærmest "etablerte sannheter" til slutt. Når man sågar vet at meningshaverne i så måte er helt totalt ukjent med produktene, men kun synes å ha en interesse av å sverte en produsent for å bringe lys på en annen og utgått produsent, så må man ha rett til å reagere.

Mvh Vidar P

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Dette må man jo bare bøye seg i støvet for.
sjelden eller Aldri har jeg sett en slik redegjørelse fra en forhandler. Toppers Simen.
Hvis en ser på platespillerdeler/utstyr fra andre forhandlere så er ikke disse prisene avskrekkende,tvert i mot.
Mvh En som hverken har linn eller tysk antikvitet ;) ::) ;D
Jan I

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Kanskje han bare mente av andre merker?
Du er inne på noe der, ja.
Jeg synes det er betenkelig at en forhandler går inn på et diskusjonsforum for å "redgjøre" for priser og oppgraderinger for sitt produkt. Selv om det var godt skrevet.
Det sier en som har verken Dual eller Linn

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Jeg synes det er betenkelig at en forhandler går inn på et diskusjonsforum for å "redgjøre" for priser og oppgraderinger for sitt produkt. Selv om det var godt skrevet.
Det sier en som har verken Dual eller Linn
Syns ikke det er så veldig betenkelig. Dette var en helt ok redegjørelse.
Om andre importører/forhandlere skal gjøre det samme må de gjerne det, men ikke i denne tråden. Tråden må i tilfelle døpes om til noe mer generelt.
Sier en som heller ikke driver med de nevnte platespillermerkene.

Mvh Trond Kjetil

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Det er helt greit at en forhandler legger frem en redgjørelse slik som her er gjort.

Mvh
Høvdingen

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.674
Sted
Holmestrand
Det eneste som er betenkelig er at ikke andre føler tilsvarende ansvar for sine kunder. Jeg tenker da både på fabrikant og leverandør. Her tenkes det i et langsiktig (livslangt?) perspektiv. Det må sies å være svært så befriende i en tid som ellers er svært så preget av bruk og kast.
Så lenge det alt skjer åpent og ærlig kan jeg ikke se at dette er annet enn til alles beste. Det beklagelige er at jeg på slutten av 80-tallet i et anfall av sinnsforvirrelse sa nei takk til å få en LP12. Denne ble kastet fikk jeg høre etterpå.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det eneste som er betenkelig er at ikke andre føler tilsvarende ansvar for sine kunder. Jeg tenker da både på fabrikant og leverandør. Her tenkes det i et langsiktig (livslangt?) perspektiv. Det må sies å være svært så befriende i en tid som ellers er svært så preget av bruk og kast.
Så lenge det alt skjer åpent og ærlig kan jeg ikke se at dette er annet enn til alles beste. Det beklagelige er at jeg på slutten av 80-tallet i et anfall av sinnsforvirrelse sa nei takk til å få en LP12. Denne ble kastet fikk jeg høre etterpå.
Uffda.. nesten som at (den faste) lottorekka går inn, og så har du ikke levert ...

mvh Trond Kjetil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ser at Linn sitt konsept med oppgraderingar adopterast av andre hifiprodusentar. VPI har eit opplegg gåande på dei ulike modellane sine, og visse elektronikkprodusentar set si ære i å oppgradere produkta etter behov. Flottast er kanskje Audiovector sin måte å oppgradere høgtalarar på....
Elles er det fint med ei slik liste, med serienr og alt. Verkeleg nyttig for den som kikar på bruktmarknaden....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.751
For interesserte, så har HIFI Choice nyligen kåret LP12 som tidenes viktigste produkt. Dual er forøvrig også med på listen over de 50 viktigste.

noruego

-som også er i vurderingsfasen for å kjøpe en LP12...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.674
Sted
Holmestrand
Uffda.. nesten som at (den faste) lottorekka går inn, og så har du ikke levert ...

mvh Trond Kjetil
Egentlig verre - jeg har levert og sjekket at jeg har gevinst - så kastet jeg kupongen.
Har aldri skjønt den der: Evig eies kun det tapte.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For interesserte, så har HIFI Choice nyligen kåret LP12 som tidenes viktigste produkt. Dual er forøvrig også med på listen over de 50 viktigste.
...
Det er Dual 505 som nevnes, og de gjør det helt klart at dette er fordi spilleren er så billig og dermed solgt så mye, men at andre omlag tilsvarende prisede (les Rega) konkurrenter med bedre mekanisk integritet låter bedre.
Jeg har som tidl sagt hatt to slike Dual'er (505-3 og 505-4 og kan skrive under på at de ikke akkurat er veldig vellydende).

Jeg har til gode å se nevnt noen av de Dual'ene som dualistene drar frem (1228, 1229, 1219, 701), har faktisk ikke sett de noe omtalt i noen presse noen gang som jeg kan huske.

Mvh Vidar P

S

slowmotion

Gjest
Har aldri hørt en Linn, så skal ikke uttale meg om den,
men HIFI Choice er vel så vidt jeg vet en engelsk blekke,
og vi vet jo at engelskmennene ikke har noe særlig til overs for
"utenlandske" produkter ;)

;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Egentlig verre - jeg har levert og sjekket at jeg har gevinst - så kastet jeg kupongen.
Har aldri skjønt den der: Evig eies kun det tapte.

Evig eies kun det teipte! lærte jeg meg da jeg hadde en nagra 4 en gang ;D

mvh Trond Kjetil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har aldri hørt en Linn, så skal ikke uttale meg om den,
men  HIFI Choice er vel så vidt jeg vet en engelsk blekke,
og vi vet jo at engelskmennene ikke har noe særlig til overs for
"utenlandske" produkter ;)

;)
Det er ikke riktig.  Om du f.eks teller opp antall testede "utenlandske" produkter i et engelsk blad vil du bli overrasket; og om du teller opp i HFC's liste vil du se minst 14 "utenlandske" produkter.
De har med f.eks Thorens TD124 på en god 23.plass, og de har med Klipsch, Pioneer, Sony oa.
Forresten så er Linn skotsk; og det i seg selv burde være god nok grunn til at engelskmenn ikke vil ha det, dersom det du sier er riktig..

Det er veldig skurrete å høre slike fordommer mot en betydningsfull hifinasjon som du presenterer, bare fordi de, som alle andre, ikke oppfatter disse gjøkurene som viktige i hifihistorien; og når det attpåtil er helt feilbasert antipropaganda så blir det helt feil..

Det du refererer til er en myte som ble dannet av flat-earth-bevegelsen for 20-30 år siden.

Mvh Vidar P

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.751
Det er ikke riktig.  Om du f.eks teller opp antall testede "utenlandske" produkter i et engelsk blad vil du bli overrasket; og om du teller opp i HFC's liste vil du se minst 14 "utenlandske" produkter.
De har med f.eks Thorens TD124 på en god 23.plass, og de har med Klipsch, Pioneer, Sony oa.
Forresten så er Linn skotsk; og det i seg selv burde være god nok grunn til at engelskmenn ikke vil ha det, dersom det du sier er riktig..

Det er veldig skurrete å høre slike fordommer mot en betydningsfull hifinasjon som du presenterer, bare fordi de, som alle andre, ikke oppfatter disse gjøkurene som viktige i hifihistorien; og når det attpåtil er helt feilbasert antipropaganda så blir det helt feil..

Det du refererer til er en myte som ble dannet av flat-earth-bevegelsen for 20-30 år siden.

Mvh Vidar P
Jeg har alltid likt det jeg har hørt av britisk lyd, og må vel si at mitt største ankepunkt har vært det estetiske designet...

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

aiai...den kjentes vel på kroppen.. :)

S

slowmotion

Gjest
wow! Hele 14 "utenlandske" produkter!
Da går jeg ut ifra at de resterende 36 er britiske?
Jammen ikke dårlig.
Nå driver ikke jeg og leser slike reklameblader,
så jeg går ut fra at du har rett ;)

Ikke nødvendig å være hårsår, Vidar,
som sagt så har jeg aldri hørt en Linn,
så jeg har ingen formening om den.
Den er sikkert fin.

? Gjøkur ?

Mvh Vidar P
Jorda er så vidt jeg vet rund, Vidar.
Jeg håper ikke du har en dårlig dag?

;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502

Mvh Vidar P
Ja tenk. Ha fordommer mot en betydningsfull hifinasjon som har gitt oss gleder som Garrard, BSR, Pye, Fergusson.
Bare for å ha nevnt noen ;D

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Ja det ble litt for tøvete for meg og!

S

slowmotion

Gjest
Beklager hvis jeg har såret deg Vidar,
det er ikke meningen.

Men når du begynner å snakke om gjøkur og flat earth ramler jeg av lasset. Hva er det egentlig du mener?

;)

B

break_out

Gjest
Vi følger med stor interesse debatten som utspiller seg på forumets sider vedrørende ytelse og prisnivå på Linn LP12.

Som landets eneste Linn spesialist forhandler er vi neppe kvalifisert til å kaste oss inn i debatten om LP12’s fortreffelighet og fortrinn framfor andre high-end platespillere. Vi ønsker allikevel å nyansere bildet noe i forhold til det inntrykket som flere av forumets medlemmer har vedrørende prisnivået på reservedeler til LP12

.....
Hører rykter om lansering av nye tonearmer fra Linn i slutten av året, er dette tilfellet??

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Ser at noen bruker tung platestrammer på LP12 men jeg lurer på om det er så lurt? Vil ikke det bli for tungt for at oppheget skal fungere skikkelig? Blandt andre Audiofil-Arve bruker en tung Clearaudio platestrammer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Ser at noen bruker tung platestrammer på LP12 men jeg lurer på om det er så lurt? Vil ikke det bli for tungt for at oppheget skal fungere skikkelig? Blandt andre Audiofil-Arve bruker en tung Clearaudio platestrammer.
Ja, det går eit sukk gjennom spelaren når eg legg på Clearaudio-vekta. Men eg har samanlikna med den superlette i plast (denne kan brukast utan problem på alle platespelarar med vanleg senterspindel), og tykkjer lyden vert betre, trass alt. Trur ikkje Linn-lageret har problem, men fjørene bøyer seg litt...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Ja, det går eit sukk gjennom spelaren når eg legg på Clearaudio-vekta. Men eg har samanlikna med den superlette i plast (denne kan brukast utan problem på alle platespelarar med vanleg senterspindel), og tykkjer lyden vert betre, trass alt. Trur ikkje Linn-lageret har problem, men fjørene bøyer seg litt...
Det er klart lageret blir vesentlig høyere belastet når du slenger på ekstra vekt. Noe kortere levetid må du regne med......
Fjærene i en LP12 er avstemt i forhold til vekt av subchassi+tallerken. Hele systemet får en annen karakteristikk når du slenger på mer masse. Er du sikker på at dette spiller bedre enn uten vekta, eller bare anderledes?
Linn fraråder bruk av platestrammere/vekter, har aldri prøvd selv så er litt nyskjerrig på hvordan du opplever forbedringen?

mvh
FZ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Eg er klar over at fjørene ikkje har optimal belastning når eg brukar den ekstra vekta til Clearaudio-metallstrammaren, men eg opplever faktiske forbetringar i anlegget, ikkje berre endringar.
Det har med djupbassen å gjere. Meir kontant bass, veldig tydeleg når eg gløymer å sette strammaren på Dance with a Stranger-plater. (Noko varierande med pickup, men iallfall tydeleg på DV 10x5). Elles er det litt meir ro og "mørkare bakgrunn", men det skjer både ved hjelp av plaststrammaren frå Clearaudio så vel som Michell-strammaren (som er noko herk å få på plass på flytande oppheng). Dette må du nesten prøve ut sjølv, for eg tykte ikkje platestrammar hadde noko for seg då eg hadde Genesis 8300F-høgtalarar (desse gjekk ikkje så djupt som mine InnerSound Eros gjer)
Eksperimenterte også med PlatterMatter (same som på Oracle) matte på tallerkenen, men sjølv om det var visse lydlege endringar som eg sette pris på, var dette mindre vellukka enn filt. Mange engelske entusiastar brukar andre matter. Sjølv har eg tru på slike som klistrar seg faste, berre ikkje på Linn....
Når det gjeld levetida på lageret, tippar eg skilnaden i slitasje kan medføre at lageret må skiftast etter 50 år i staden for 60, altså relativt lite kritisk.
Nei, det er ikkje mykje som irriterer meg på LP 12 slik eg brukar han no. Kunne vore betre motor, og så kjenner eg på meg at med tangentialarm ville eg ganske sikkert kjøpt ein endå betre pickup. Og så er det lovleg lenge sidan 45 rpm platene mine har vorte spelt skikkeleg.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Når det gjeld levetida på lageret, tippar eg skilnaden i slitasje kan medføre at lageret må skiftast etter 50 år i staden for 60, altså relativt lite kritisk.
Ventet på den, Arve, og tror du har helt rett. Senterlageret i en LP12 er robuste saker...

Nei, det er ikkje mykje som irriterer meg på LP 12 slik eg brukar han no. Kunne vore betre motor, og så kjenner eg på meg at med tangentialarm ville eg ganske sikkert kjøpt ein endå betre pickup. Og så er det lovleg lenge sidan 45 rpm platene mine har vorte spelt skikkeleg.
Skjønner ikke hvorfor du klager på motoren i LP12. Den er av de mer støysvake på markedet. Hvis den støyer eller vibrerer bør du få byttet den.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Jeg har prøvd den samme vekten på min spiller men synes ikke det ble noen bedring av lyden med den på. Spilleren var ikke skikkelig innstillt og justert på det tidspunktet så kanskje jeg hadde merket en viss effekt nå.
Har nylig byttet fjærer og fyllt olje på lageret og justert den skikkelig.
Ellers så må jeg legge til at på Kontrapunkt så er det "Linn Hi End Road Show" -dager 14. og 15. juni hvor det er gratis service og justering av Linn spillere.

http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_roadshow.htm

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg har prøvd den samme vekten på min spiller men synes ikke det ble noen bedring av lyden med den på. Spilleren var ikke  skikkelig innstillt og justert på det tidspunktet så kanskje jeg hadde merket en viss effekt nå.
Har nylig byttet fjærer og fyllt olje på lageret og justert den skikkelig.
Ellers så må jeg legge til at på Kontrapunkt så er det "Linn Hi End Road Show" -dager 14. og 15. juni hvor det er gratis service og justering av Linn spillere.

http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_roadshow.htm
Kva høgtalarar og pickup brukar du?
Eg kjem meg nok ikkje til Oslo desse junidagane, elles skulle eg vore innom Simen for å få festa jordingsleidninga etter då eg hadde armen på service i fjor sommar....
Men om dei store firevegs aktive høgtalarane frå Linn står der, kan det hende de får det vekeleg moro....enormt potensiale, trur eg.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Bruker B&W 703 og en Ortofon MC30 Super. Vurderer å bytte PU men har ikke bestemmt meg for hvilken enda.
Vurderer sterkt å kjøre en tur til Oslo med spilleren...  :)
Du finner også bilder i linken under.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har konsekvent opplevd en reduksjon i lydkvalitet ved forsøksvis bruk av platestrammere på mine LP12'er.
Forresten så støyer Airpax'en mye mer med en Basik motorstyring, det er jo hele poenget med Lingo... og det fins pivot-armer (som f.eks Ekos) som kan bære de mest påkostede pu'er på markedet uten å være noen flaskehals..

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Det finnest mange gode pivotarmar, og sikkert ein del eg absolutt kunne leve med, men eg er veldig lei meg for at eg kvitta meg med gamlespelaren (Technics SL 1000 II + Eminent Techonlogy ET 2).
Denne bardoms grønne dal ynskjer eg til ein viss grad å oppsøkje på ny, om enn kanskje med endå betre resultat...sjølv om eg eigentleg ikkje er så lei meg for LP12. Det er ein svært god platespelar, som funkar godt slik han står, og med litt oppgradering kan han måle seg med det meste.
Lurer på korleis de opplever platestrammarbruk lydmessig? Både via LP 12 og andre drivverk.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hei Donald

En liten digresjon. Hva med å prøve å plugge igjen bassporten på høyttalerne. Opplever på mine CDM9NT at bassen blir mye strammere og mer konant (mindre pudding) når jeg har skumgummipluggene i. :)

Mvh

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Det er stram nok bass til meg..

Topp Bunn