Linn Kairn

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
For et par måneder siden kjøpte jeg en brukt Linn Kairn forforsterker. Godt fornøyd med kjøpet har jeg vært siden, men i dag ble jeg gjort oppmerksom på at den kan mer enn jeg var klar over.

Det hele starta egentlig i går da jeg kom i skade for å dra ut kontakten mens forforsterkeren stod på. Jeg lot den bare stå til i dag.
Da jeg slo på apparatet igjen i dag virka ikke Kairnen. Det var kun en svak ulyd i høyttalerne. Stressvetten piplet...

Da jeg slo av og på igjen for andre gang kom et lys i displayet. INIT stod det, og jeg ante at den var i ferd med å starte opp. Deretter kom kommentaren rullende over displayet: DON´T PANIC. Fem sekunder senere var alt i skjønneste orden.

Artig med elektriske apparater som skjønner akkurat hva det er behov for.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Strengt tatt var vel det en enda mer alvorlig situasjon...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn lager apparater for de tøffe gutta. Kairn er jo blant de apparatene. Forundrer meg nesten at det ikke sto "Grab a beer, I'll be back in a minute". Veldig bra!

Veldig flotte apparater, laget av folk som helt åpenbart vet akkurat hva de holder på med imo.
Går ut ifra at Linn Klout er på vei inn?

Mvh Vidar P
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Klout er helt klart i mine tanker ja. Følger med div ebay til stadighet. Ser også at Kontrapunkt har en inne.

Har ellers akkurat samme inntrykk som du.

Intensjonen er å se hva som skjer når hele systemet kommer fra Linn. Gjerne aktivt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
roarh skrev:
Intensjonen er å se hva som skjer når hele systemet kommer fra Linn. Gjerne aktivt.
Kan jo gi deg en preview, siden jeg har hatt gleden av å nyte aktive Linn-systemer av og på i snart 20 år; gled deg! Det er råtøft!

Mvh Vidar P
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Høres lovende ut. Jeg gleder meg.

Ellers bemerkes at det holdt på å bli Naim i stedet. Jeg lånte en Nait1 av Svein i sommer, og det var veldig morsomt. Litt røffere i stilen enn med Kairn i kjeden. Mange tilfeldigheter kanskje, men jeg antar det er mange veier til musikkgleden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nait 1 er jo 25 år gammel erkeentrylevel Naim. God som den enn er, så er den ikke representativ for Naims akkumulerte kompetanse av idag. Linn og Naim går litt hånd i hånd, og det er veldig lett å like begge deler. Som f.eks meg... :)

Mvh Vidar P
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Vidar P skrev:
Nait 1 er jo 25 år gammel erkeentrylevel Naim. God som den enn er, så er den ikke representativ for Naims akkumulerte kompetanse av idag. Linn og Naim går litt hånd i hånd, og det er veldig lett å like begge deler. Som f.eks meg... :)

Mvh Vidar P
Regner med det er noe helt annet med nytt og påkostet Naim ja. Har ikke hørt, men nysgjerrigheten er stor.

Bortsett fra det synes jeg den lille unnseelige nait bød på mye moro.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nait (Naim Audio InTegrated) var jo en braksuksess fra den kom og frem til idag, nettopp fordi den brakte morofaktoren tilbake i entrylevel hifi. Nait 1, 2, 3, 3R, 5, 5i og dagens 5i er utgavene. Nait2 fantes vel både som olive og chrome bumper om jeg ikke husker feil. Good one!

Men det blir litt av en LP-system du bygger deg opp etterhvert her! Ikke å undres over at plater suser inn fra Elusive, som jeg ser i andre tråder. Tipper at dette er et svært vellydende musikkanlegg! Gled deg også til Klout'er, de er virkelig gode!

Mvh Vidar P
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Kanskje Nait2 kunne vært en ide til guttungen. Det er vel mulig å finne dem til en fornuftig penge i England.

Det stemmer at det er fokus på vinyl her i gården. Mest moro det synes jeg. Sånn har det vært hele tida, selv om det skjøt litt fart da LP12 kom i hus. Cirkus-oppgradering betød et skikkelig løft her i huset. Veldig mye for pengene synes jeg.

Du har rett i at det øker på vinylfronten. Noen nye fra Elusive, men mest brukt.

Nå synes jeg lyden i heimen er lovende. Mye å gå på selvfølgelig, men helt klart langt bedre enn noen gang før.

Jeg er usikker på hva jeg skal finne på ang cd-spiller. Hvis det ikke blir noe harddiskbasert så blir det en Linn der også
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv har jeg så langt personlig ikke blitt overbevist over harddiskbaserte løsninger, det er en kombinasjon av plater er billige og lett tilgjengelige om dagen, at jeg liker taktiliteten ved det å legge i en plate og sette seg for å spille den, dokumentasjonen som er viktig for meg ikke minst med klassisk musikk og jazz, og det faktum at jeg har blitt skuffet over lydkvaliteten fra løsninger jeg har hørt som tilsynelatende skulle ha specs så det holder.

Jeg mener, som jeg belyser i en egen tråd, at nå er det rette tiden å ha en god cdp. De har aldri vært hverken billigere eller bedre, og det samme kan man si om platene også. Men som sagt, det er bare min innfallsvinkel. Jeg foretrekker fortsatt LP'er totalt sett, noe som er litt interessant i et historisk perspektiv; for 20-25 år siden gikk akkurat samme debatt som idag, bortsett fra at den dreide seg om analog vs digital; idag ser vinyl ut til å være i stand til å overleve cd.

Jeg vil si at en harddiskløsning synes å fordre kjøp av cd-plater, noe som er et argument for like godt bare å kjøpe en cdp. Nedlasting tror jeg er en dårlig løsning for min egen del; jeg vil ikke ha min musikk som (ofte komprimerte?)filer på en harddisk, uten librettoer og dokumentasjon, før jeg er pukka nødt. Og jeg kommer aldri til å bli pukka nødt, fordi jeg har mer enn nok musikk på både cd og LP til å vare livet ut. Og for det er jeg takknemlig. Vil jeg streame så har man løsninger med nettbasert radio, for ikke å snakke om digital radiokringkasting. Og jeg tror at nye teknologier med nedlasting av hirez filer fra plateselskaper kun såvidt har begynt å vise sine konturer... ja for min del vurderer jeg det slik at dette er såvel unødvendig, meningsløst, prematurt som usikkert å kaste seg ut på. For min del, for å understreke det.

Mvh Vidar P
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vidar P (eller andre): Hva vil du si er forskjellene på lyden til Naim og Linn? Det er jo mye nedrakking på Linn (unntatt LP12) å se på Naim-forum. For gamlekarene henger vel motforestillingene sammen med skismaet, men det virker som om Linn fremdeles ikke kan gjøre noe riktig med lyd, i følge Naim-klanen. Teknologisk har de i hvert fall gått i totlt forskjelige retninger.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Vidar P skrev:
Selv har jeg så langt personlig ikke blitt overbevist over harddiskbaserte løsninger, det er en kombinasjon av plater er billige og lett tilgjengelige om dagen, at jeg liker taktiliteten ved det å legge i en plate og sette seg for å spille den, dokumentasjonen som er viktig for meg ikke minst med klassisk musikk og jazz, og det faktum at jeg har blitt skuffet over lydkvaliteten fra løsninger jeg har hørt som tilsynelatende skulle ha specs så det holder.

Jeg mener, som jeg belyser i en egen tråd, at nå er det rette tiden å ha en god cdp. De har aldri vært hverken billigere eller bedre, og det samme kan man si om platene også. Men som sagt, det er bare min innfallsvinkel. Jeg foretrekker fortsatt LP'er totalt sett, noe som er litt interessant i et historisk perspektiv; for 20-25 år siden gikk akkurat samme debatt som idag, bortsett fra at den dreide seg om analog vs digital; idag ser vinyl ut til å være i stand til å overleve cd.

Jeg vil si at en harddiskløsning synes å fordre kjøp av cd-plater, noe som er et argument for like godt bare å kjøpe en cdp. Nedlasting tror jeg er en dårlig løsning for min egen del; jeg vil ikke ha min musikk som (ofte komprimerte?)filer på en harddisk, uten librettoer og dokumentasjon, før jeg er pukka nødt. Og jeg kommer aldri til å bli pukka nødt, fordi jeg har mer enn nok musikk på både cd og LP til å vare livet ut. Og for det er jeg takknemlig. Vil jeg streame så har man løsninger med nettbasert radio, for ikke å snakke om digital radiokringkasting. Og jeg tror at nye teknologier med nedlasting av hirez filer fra plateselskaper kun såvidt har begynt å vise sine konturer... ja for min del vurderer jeg det slik at dette er såvel unødvendig, meningsløst, prematurt som usikkert å kaste seg ut på. For min del, for å understreke det.

Mvh Vidar P

Jeg var på demo av Klimax DS da den kom, og ble imponert og fascinert. Selvfølgelig langt utafor mitt budsjett, men interessant likevel. Allerede nå spennende produkter i kjølvannet av Klimax, og flere kommer nok fra mange produsenter. Så prematurt er jeg helt enig i at det er. Spennende blir det i alle fall å følge utviklingen.

Jeg har lest tråden din om rett tid til cd med interesse. Nær sagt som vanlig settes perspektiv på plass. Nyttig det når det skjer store endringer
Jeg må innrømme at jeg er ivrigst i vinylhyllene, så jeg har ikke registrert så mange gode tilbud innafor jazzverdenen som jeg er mest interessert i.

Jeg er også glad i all dokumentasjon som følger med platene. Best med vinyl i så måte også, men man skal heller ikke kimse av cd. Det er nok som du sier (om jeg forstår deg riktig) en stund til nedlasting dominerer det digitale domenet helt. Og så lenge det er snakk om komprimerte filer er det ikke attraktivt nok.
Min intensjon er altså ikke å slutte å kjøpe plater.

Hadde jeg hatt en toppklasse cd-spiller ville jeg også slått meg til ro. Hvis det nå blir aktuelt å bytte ut cd-spilleren synes jeg det er greit å vurdere alternativene.
 
Topp Bunn