Linn Ittok

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg har nettopp arvet en Linn LP12 fra slutten av 80-tallet med Ittok tonearm.
Problemet er at armen ikke vil la seg balansere, dvs. når jeg monterer en pickup så
"steiler" armen selv om loddet bak på armrøret står på max vekt (opp mot armfestet).
Jeg må altså justere stifttrykket til ca 0,8 - 1,5 g (avhengig av vekten på pickup) for å
balansere armen. Dette må da plusses på for å få riktig vekt på spilleklar pickup!

Det virker som armloddet er for tungt!
Er det noen som har vært borti lignende problemer på Ittok eller vet hva som er galt?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Det er ikke det at pickupen din er for lett?? Hvis det er tilfelle, kan du eventuelt prøve med litt vekt ytterst på armen, blue-tac bruker å virke bra ;)

Hvilken pu er det snakk om? '

mvh trondkj
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hvis det er en av de første Ittok'ene har denne et todelt lodd. Da ser du en ring som er mulig å ta av etter å ha løsnet en (eller to) unbracoskruer. Hvis dette er tilfelle vil du nok få balansert ut armen. Hvor mye veier PU'en din?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
btolli skrev:
Jeg har nettopp arvet en Linn LP12 fra slutten av 80-tallet med Ittok tonearm.
Problemet er at armen ikke vil la seg balansere, dvs. når jeg monterer en pickup så
"steiler" armen selv om loddet bak på armrøret står på max vekt (opp mot armfestet).
Jeg må altså justere stifttrykket til ca 0,8 - 1,5 g (avhengig av vekten på pickup) for å
balansere armen. Dette må da plusses på for å få riktig vekt på spilleklar pickup!

Det virker som armloddet er for tungt!
Er det noen som har vært borti lignende problemer på Ittok eller vet hva som er galt?
En midlertidig løsning kan være å plassere ett kronestykke eller to oppå «head shell», et kronestykke veier 1,35 gram eller deromkring.

mvh
KJ
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd flere pickuper (Benz Glider (6,6g), Shelter 501 (8,8g), begge skal
ikke være noe problem.
Jeg må bruke ekstra vekt fremst på armen - og da virker alt OK med sporing osv.
Men slik skal det ikke være. Armen skal balansere uten noen slike dikkedarier!

Jeg har fått opplyst at dette er Linn Ittok LVII, Mk2, dvs den nyere modellen med
ett lodd!

Takk for interessen!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Høres merkelig ut. Ittok skal kunne balansere ut PU'er mellom 3 og 9 gram. Kan det være noe feil med fjæra som en justerer vertikal-kraften med etter å ha balansert ut armen?
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Det er mulig - jeg har også tenkt på det. Men hvordan finner jeg ut om det er
feilen?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Nei, si det.... Hvis det er tilfelle må noen ha vridd mekanismen i stykker. Kjenner du historien til spilleren? Er du sikker på at loddet er originalt? Det kan jo tenkes at noen har fått lagd et lodd for å utbalansere en eller annen spesielt tung PU?
Har du bilde av armen? Hvis du har serienummeret kan jeg finne ut ca. årstall den er produsert hvis det har interesse.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg har dessverre ikke noe serienummer - hvis det da ikke står på armen?
Loddet er originalt - det har jeg faktisk sjekket hos Kontrapunkt. De foreslo at jeg skulle
sende armen dit og eventuelt til Linn. Men da blie det fort kroner av det. Dette er en
spiller jeg har arvet, og jeg tror den er helt original! Jeg har selv en Nottingham så det er
ingen krise - men det skulle vært artig å finne ut av dette!
Jeg har studert bilder og den ser nøyaktig ut som alle andre ittoker!
Det skal være en liten forskjell på LVII, Mk1 og LVII, Mk2. Vet du eventuelt hvordan jeg
kan finne ut hvilken det er? Kanskje har det todelte loddet en gang i tiden blitt byttet
med et nytt? Spilleren er fra 1988 - og jeg regner med at armen er det også!

Takk for interessen!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Hvis armen er fra '88 er det en av de siste før LVIII, den kom i januar '89.
Serienummeret står på armen, men du må ha armen av spilleren for å se det.
Har hørt at Linn ikke gjør service på Ittok'er lenger. Får håpe det ikke medfører riktighet. Er i tilfelle temmelig sært IMO.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg har lett etter serienummeret, men finner det ikke!
Kon.trapunkt sa det blir gitt service på slike armer, det var tilfeldigvis en repr. fra
Linn der - og han så ut til å bekrefte det.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg fant serienummeret. Det er 5024558.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Er du sikker på 50 først?
Serienummer 23000 kom i september 1986 og har 3 skruehull for Linn Troika, Arkiv og Akiva. Det er siste revisjon før LVIII kom i januar '89 fom. serienummer 31300.
Dette er en bra arm hvis lagerne er OK og selvsagt om du får fiksa "ubalansen".
Lykke til!
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Det står 50 først og den har tre hull til montering av pickup!
Da regner jeg i alle fall med at det er en LVII, mk2.

Takk for opplyningene!
 
B

break_out

Gjest
Kan nok virke som det er en defekt med armen din slik den oppfører seg. Send den til Kontrapunkt å få den fikset. Slike nødløsninger med bluetac etc. er ikke noe for slik en fin arm. Det er en kjent sak at denne armen i god stand gir meget gode ressultater.
 
Topp Bunn