Linn cd spillere

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hei

er det noen som har erfaring med linn cd spillere ? Klangkarakter og holdbarhet på spillerne ? Noen modell å spes anbefale, evt fraråde ?

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Linn Sondek CD 12, men ikke prøv den om du ikke har råd......

K

kbwh

Gjest
Danske High Fidelity mente at den nye Majik CD (ca. 25000,-) var nesten haiend ( Den pusset visst bort de styggeste sakene på de fæleste innspillingene, derfor bare nesten). Fokus på det musikalske budskapet. De ga den en klar anbefaling, og de hadde også vært i Glasgow og sett hvordan den blir bygd. Byggekvaliteten er meeeget god. Disse tingene er laget for å vare.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kan bekrefte at CD 12 er usedvanlig god, ja...men med en nypris på 160.000,- i 1999 er det vel tvilsomt om det er så mange i omløp. Får du amledning til å høre på en i en rigg du kjenner, kan det definitivt anbefales. Bedre byggkvalitet finnes rett og slett ikke. Ikke styggere og mer uforståelig fjernkontroll heller, men det er en annen sak....:)
Ellers er Valentino definitivt inne på noe mht Majik. Den fikk også kjempeomtale i Stereophile for kort tid siden.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvordan er de billigre spillerene deres ? Numerik feks. Noen som vet ?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Hvordan er de billigre spillerene deres ? Numerik feks. Noen som vet ?
Numerik er/var vel en ren ekstern DAC, mens makkeren Karik ble produsert både som integrert CD-spiller og som rent drivverk. Men disse modellene er utgått for ganske lenge siden.

I dag er det bare Majik CD som produseres. Dersom denne er for dyr, kan det sikkert gjøres bra kjøp på Genki eller Ikemi på bruktmarkedet. Disse hadde en nypris på h.h.v. ca. 14k og 28k.

K

kbwh

Gjest
En kompis fikk hakeslipp av en Ikemi (eller var det en Genki? Han skulle betale ~10000 for utgående modell) han hadde på hjemlån fra Kontrapunkt. Fruen hans gikk ikke god for formen, så det ble ikke handel, men den spilte musikk, det er sikkert.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Det må ha vært Genki. Kan ikke tenke meg at Kontrapunkt har solgt Ikemi for 10k.

Majik CD er klart bedre også enn Ikemi, til tross for en lavere pris. På lanseringen i Glasgow for et år siden ble det foretatt en Tune-dem sammenliging av disse. Det ble også hevdet fra konsturktørene at Majik CD lydmessig skal være på nivå med Unidisk 2.1. Mens dommen fra Linn-entusiaster på det svenske Linn-forumet selleri.de antyder kanskje mer at den befinner seg et sted mellom Unidisk SC og Unidisk 2.1.

Det eneste jeg syns er litt synd, er at Linn ikke har tatt med seg CD-skuffen i aluminium fra Ikemi og Unidisk 2.1//1.1.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilken klagkarakter har de ? Nøytral eller varm ? Eller analytisk disse spillerne ?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
I øvelsen klangkarakter syns jeg "nøytral" er den eneste riktige karakteristikken.

De spillerne jeg har mest erfaring med, er Genki og Unidisk SC. Og et fellestrekk for begge disse er at de har en tydelig og engasjerende gjengivelse, kombinert med nøytral og til en viss grad polert karakter.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette høres jo lovende ut...men ikke mange å finne brukt av de på nett nei :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Nei, det går lenge mellom hver gang jeg ser en brukt Linn-spiller på bruktmarkedet. det er vel faktisk Ikemi jeg har sett oftest, og da til mellom 10 og 14k.

Hvilken prisklasse er det du ser etter?

Dersom det er bruktmarkedet som er aktuelt for deg, ville jeg forsøkt en av følgende (i nevnt rekkefølge):

- Ta kontakt med Kontrapunkt. Jeg har inntrykk av at de ikke oppdaterer "tilbudssidene" (brukt/demo) alt for ofte, og at de gjerne kan ha endel brukteksemplarer innimellom.

- Forsøk bruktmarkedet på det svenske www.selleri.de. Her er det en brukbar sirkulasjon av brukt Linn-utstyr. Jeg er usikker på hvordan man forholder seg ved import av brukt utstyr fra Sverige.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tenkte noe rundt 20K. Takk for tipset om den svenske nettsiden....

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Har selv en Karik/Numerik kombo. Kostet vel rundt 40 k på midten/slutten av 90 tallet. Spiller fantastisk.
Føler ikke noe behov for å oppgradere, måtte i så fall være en til Unidisc for å kvitte meg med DVD spilleren min. Problemet er vel tilgang til deler hvis laseren på Kariken ryker.

Topp Bunn