Linjekilde (IDS_25 insp.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    406
    Antall liker
    481
    Sted
    Brøttum
    Litt usikker fremtid for disse enda, men de er oppe og spiller i alle fall.
    IMG_20230117_180320.jpg

    IMG_20230115_143232.jpg

    IMG_20230117_183517.jpg

    IMG_20230117_183545.jpg

    Det virker som de kunne ha godt av en fot som tilter de litt fremover, mister litt mye "sprut" i toppen når de står rett opp. Avbildet med 10mm finer under bakre del av foten, testplassering av amper.
    Ligger highpass på 150hz, delte subba på 150hz også, men de blir litt ivrige ift linjekildene. Den høyre høyttaleren blir egentlig stående ok, den venstre får ingen god plassering og gjør en del ting problematisk. Sikter på bred plassering med en del toe-in, god lyd i alle lytteposisjoner dog.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hva er lytteavstand?
    Hvordan er linjekildene eq’et?
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    406
    Antall liker
    481
    Sted
    Brøttum
    Hva er lytteavstand?
    Hvordan er linjekildene eq’et?
    Litt usikker (har ikke målt avstand), men tipper 3,2-3,5m (sofaen må lenger bakover) men det står fire um18 i veien ....
    Ingen eq på her, har ikke målt heller .... Får jeg ikke plassert de "bra" så blir de plassert i stereoenden til jeg vet hva jeg skal gjøre med de.
    Problemene er at jeg ikke har tilgang til kino-racket når venstre høyttaler står der den burde mtp bilde, så jeg har heller ingen fjernkontroll-tilgang (ingen volumjustering, pausing av filmer etc), løsningen må bli en flyttbar høyttaler med f eks filt under. Ved litt hard toe-in kan det hende jeg får brukt fjernkontrollene, ikke oppløftende når jeg prøvde de med bredeste plassering i alle fall ....
    Denne hypexen er så tungvin som det går an å få det (på nivå med Behringer) vil jeg si og det er bånn i bøtta .... Men dspen i kinoen er til sub alene, så romkorreksjon blir gjennom Marantz sr6010 (og det er bingo ettersom jeg har null kontroll på hva den gjør). Dette blir prøv og feil ....
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noe slik du er borti? -Jeg hadde problemer med utfasing begynnende over ca 1,5khz for mine LA2. Da hadde alle elementene like mye effekt. Er det power tapering på dine? Jeg løste det med å skrå elementene framover mot topp og bunn slik at jeg skjøv utfasingen over delefrekvensen. Alternativet ville vært å avskjære de høyeste frekvensene for de øverste og nederste elementene.
    - eller snakkr du om noe som skjer med selve diskanten?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Linjekilder ( spesielt høye) uten powertapering eller frekvens- shading krever litt avstand. Jeg hadde 5-6m lytteavstand og ca Harman- kurve på eq. ( eq og Dirac live på minidsp ). Det låt helt fint her hos oss og integrerte bra med sub- tårna. Det er ikke powertapering på disse. Omkabling er vanskelig da kablene er støpt inn mellom to plater i bakveggen. ( spor i midten). Det lar seg gjøre: Sage ut spor i ytterste plate over kanalbanen og pirke frem ledningene ut av gummiguffa.
    Noe annet du kan prøve er å heve delefrekvensen mot diskanten og senke mot bassen, f. eks 110 hz og 8000. (Adyton er uten powertaper og diskanten deles 1. ordens mot 10k.) Vær tålmodig med Hypex, så kommer du nok i mål. Minidsp synes jeg har et bra brukergrensesnitt.
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    406
    Antall liker
    481
    Sted
    Brøttum
    5-6m avstand høres rimelig ut, ja .... Men da er det aktuelt med noe tilting forover for min del, lytteavstand blir cirka 3,5m tenker jeg (har ikke mer å gå på heller). Må prøve å ratte inn delay/fase mot 150hz tenker jeg, uten at jeg har målt noe enda.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    406
    Antall liker
    481
    Sted
    Brøttum
    Sofa er blitt flyttet bakover og høyttalerne er flyttet så langt som mulig utover mot sidevegger. Avstanden fra bafler til lytteposisjon er cirka 3,1m, diskanten blir ikke "borte" der, men 5mm heving i bakkant er ikke sikkert er en dum ide uansett. Bassen i kinoen burde nok få en ny tur med Audyssay også, legge litt nye highpass-filter i bunn på um18 og justere litt delay med noe mindre bass jevnt over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn