Linje trafo støy Lundahl CCS Parafeeed tips.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Treng litt hjelp og tips. Har en 6H30 preamp med en CCS med en kondensator på utgangen som fungerte etter boka. For å redusere gain erstatttet jeg CCS med en Lundahl LL1630 10mA (primær i parallell) (7.2:1) Gain reduksjonen fungerer fint men kretsen plukker opp støy (hiss). Sekundærsiden er ikke belastet med noe utenom inngangsmotstanden til effektforsterkeren (100k) Støyen øker kraftig i styrke når preampen slås av. Spørsmål: Skal jord på sekundærsiden jordes til shassi i preampen. Skal jeg belaste sekundærsiden med en liten motsand. Andre tips. Har lyst til å teste parafeed med denne istedenfor og kople inn igjen CCS som var støyfri i utgangspunktet.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
Jeg tror jeg ville jordet sekundærsiden, ja. Jeg har vært ute for at trafokoblinger har gått i selvsving med "alt flytende".
Har du et scope slik at du evt kan se hvordan støyen ser ut (eller om den tenderer til selvsving)?

Jan E Veiset
NO-6600
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Har scope. Skal sjekkest i kveld. Skal teste med jording av sekundær. Hva med motstand på sekundærsiden? Har du noen erfaring med parafeed?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
Har scope. Skal sjekkest i kveld. Skal teste med jording av sekundær. Hva med motstand på sekundærsiden? Har du noen erfaring med parafeed?
Med 7.2:1 transformasjon vil du jo få en veldig høy primærimpedans med en last på 100k!
Hva er anbefalt av Lundahl som last (og hvor høy reflektert impedans ønsker du)?

Jeg har brukt PF, men av den grunn at trafoen jeg benyttet gikk i metning ved DC. Hvis trafoen er beregnet for DC er det liten grunn til å gå veien om PF.

Jan E Veiset
NO-6600
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Bare for å dikvalifisere meg selv først som sist, så kan jeg ingen ting om rør. Men Lundahl anbefaler å terminere primærsiden med 10K Ohm, og spesifiserer frekvensresponsen på sekundærsiden ved en belastning på 600 ohm, dvs. litt eksperimentering med termineringen kan ikke skade. Uten å ha «regnet» på de så kan induksjonen på sekundær siden på trafo i kombinasjon med veldig høy belastningsimpedans gi økt førlsomhet for innstrålt støy i tillegg til støy fra inngangsimpedansen i effektrinnet. Er det forskjell i støy fra effekttrinnet med vs uten forforsterker tilkoblet?

mvh
KJ
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Ingen anbefaling fra Lundahl men jeg har et vagt minne fra et annet prosjekt om en last på rundt 1-2k som Lundahl anbefalte. Før CCS ble installert hadde jeg en anodemotstand på rundt 6k som fungerte fint. 6H30 røret har jo en lav indre motstand rundt 1k slik at en last på 1-2k på sekundærsiden burde fungere fint?
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Effekt trinnet er støyfritt uten preampen tilkoplet. Støyen øker som sagt i omfang når jeg slår preampen av. Sekundærsiden flyter fritt og plukker sikkert opp alskens støy.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
Det høres unektelig ut som du bør forsøke å terminere sekundærsiden med f eks 600R. Med et omsetningsforhold på 7.2:1 får du da omtrent 30k som reflektert last.
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Skikkelig dumt spørsmål: Når jeg belaster sekundærsiden med en 600ohms motstand og inngangsmotstanden til effektrinnet er 100k vil ikke inngangen til effekttrinnen se en rimelig lav last da.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Skikkelig dumt spørsmål: Når jeg belaster sekundærsiden med en 600ohms motstand og inngangsmotstanden til effektrinnet er 100k vil ikke inngangen til effekttrinnen se en rimelig lav last da.
Hvilken impedans inngangstrinnet «ser» er som regel uten betydning, med unntak for støy, dvs. des lavere impedans des mindre støy (alt annet likt). Hvor relevant dette er, er et spørsmål om impedansen er en dominerende støyfaktor. Ha forøvrig i mente at inngangsimpedansen i effektrinnet er i paralell med utgangsimpedansen fra forforsterker, og forforsterkere med utgangsimpedans under 600 ohm er jo ikke akkurat unormalt.

mvh
KJ
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Jordet sekundærsiden i går kveld og dermed forsvant all støyen. Heller ingen støy når jeg slår av preamp og effekt står på. Fikk litt for stor demping av signalet og koplet om sekundærsiden slik at den nå er i serie. Er nå på (7.2:2) Dette gav passe demping. La og inn en motstand på 600ohm på sekundærsiden. Lyden: Mer kropp og sjel. Mistet litt av kontrollen i de nederste frekvensene. Skal sjekke frekvensgangen. Skal og sammenligne en dag med dette oppsettet og CCS med parafeed.
 
Topp Bunn