Strøm relatert Linear vs switch mode power supply.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.759
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
75
Hvorfor er det en utbredt oppfatning at lineære strømforsyninger (LPS) er bedre enn switch-mode strømforsyninger (SMPS)?

Samtidig ser jeg at flere svært anerkjente high-end-produsenter leverer produkter i verdensklasse med SMPS, uten at dette fremheves som en ulempe i tester.

Hva er da egentlig hensikten med å bytte til LPS? Er dette en reell forbedring, eller i stor grad et fenomen drevet av bransjen?

I min Benchmark AHB2 er det SMPS
For min RME DAC er det levert SMPS
For min Streamer er det levert SMPS
For min PC er det levert SMPS.

Jeg har nå forsøkt frem og tilbake mellom SMPS og LPS på min Streamer og DAC. Jeg kan ikke høre noe som tilsier bedre kvalitet.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.494
Torget vurderinger
12
Dette har jeg også lurt på. Vurderte en stund å erstatte SMPS med LPS på min platespiller, men droppet dette, i alle fall foreløpig, da jeg opplevde delte meninger om hvorvidt dette ville gi noen lydmessig gevinst.

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Antall liker
473
Sted
Oslo
Dere som kan disse tingene, har jeg fått dette riktig?

Lineær strømforsyning transformerer ned fra 230V/50Hz til den spenningen man trenger, deretter likerettes det, glattes og lagres i kondensatorbanken.

Switch mode likeretter, deretter switches spenningen av og på, som da igjen blir som en vekselspenning men med mye høyere frekvens, deretter transformeres den ned til ønsket spenning, likerettes enda en gang, glattes og lagres i kondensatorbanken.

Med SMPS vil man med den høyere frekvensen få mer effektiv transformator, mindre varmeutvikling. Trafo kan dermed gjøres mye mindre for samme effekt. Kondensatorene fylles/toppes mye oftere, og man kan dermed greie seg med mindre kapasitans. Alt for samme effekttrekk.

Er det ikke sånn?

Hva lytteinntrykk og prestasjoner angår. Jeg har byttet fra DP til Purifi Eval1 med Hypex SMPS1200, fra 29kg til 4,1kg, og opplever denne som entydig bedre. Og DP var absolutt en fremragende forsterker på alle måter.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
8.738
Sted
Au recherche du temps perdu
Caveat emptor, dette kan eg nær sagt ingenting om.

Det vanlegaste hifi-argumentet eg har høyrt for LPS er at SMPS lagar frykteleg mykje støy tilbake på straumkrinsen, og at dei resterande LPS-forsyningane liker den støyen dårleg. Ei mogleg løysing, dersom det er hald i det, er sjølvsagt å byta alle forsyningane til SMPS.

Malapropos: For ti år sidan hadde eg ansvaret for eit server-rack med upåliteleg straum. Resultatet var at SPMS-ane vart forbruksvare (heldigvis var det redundant design, så det var ikkje så stort praktisk problem, eg måtte berre ha mange nok i reserve).

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.759
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
75
Caveat emptor, dette kan eg nær sagt ingenting om.

Det vanlegaste hifi-argumentet eg har høyrt for LPS er at SMPS lagar frykteleg mykje støy tilbake på straumkrinsen, og at dei resterande LPS-forsyningane liker den støyen dårleg. Ei mogleg løysing, dersom det er hald i det, er sjølvsagt å byta alle forsyningane til SMPS.

Malapropos: For ti år sidan hadde eg ansvaret for eit server-rack med upåliteleg straum. Resultatet var at SPMS-ane vart forbruksvare (heldigvis var det redundant design, så det var ikkje så stort praktisk problem, eg måtte berre ha mange nok i reserve).
Samme erfaring. Alt som blir varmt "krepperer" før eller siden. SMPS i servere var stort sett det eneste som ble varmt. Ser da bort fra selve CPU'en.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.628
Torget vurderinger
11
Jeg har ingen formell kompetanse på dette området, men det er allment kjent at SMP støyer tilbake til strømnettet, og det kan jeg bekrefte. Jeg kjører batteri på mitt store hodetelefonanlegg, og det blir da en liten lukket krets, og ved bruk av såkalte Klasse D forsterkere (ICE moduler) blir støyen påtagende, litt avhengig av utstyr. Kjøpte inn en Gold Note forsterker til rundt 20k og den støyet så voldsomt at jeg måtte levere den tilbake. Den ble sjekket av butikken og og på verksted, og den var "OK". Har senere brukt en PS Audio Stellar forsterker, som også bruker ICE moduler, men den var mye bedre, men kan også bare brukes en viss tid før det blir for mye støy. Dette med støy blir jo også sett i målinger under tester. Leste en test Atkingson i Stereophile gjorde vedr. en Spec RPA-W7EX som produserte så mye RF støy at han mistet signalet på radioen sin... :) Nå skal det også nevnes at Hypex moduler skal være bedre vedr. støy.
Så, hvor mye har dette å si i et standard strømnett som alikevel er fullt av støy, og nok oppfører seg annerledes enn mitt lille batterisystem, er jo opp til hver enkelt, men støyer gjør de....

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.393
har hørt radioamatører ikke liker plasmaskjermer i nærheten, men om am/fm nettet forsvinner når du skrur på en forsterker så er noe riv ruskende.. og mener alle personlige datamaskiner hadde smps siden før jeg ble født, har ikke sett noen tipse om å skru av desktop/laptop etc når de bruker stereoanlegget.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.990
Torget vurderinger
1
Det er generelt sett vanskelig å generalisere ...

Mange analoge kretser er unødig følsomme for ulike typer støy og kan reagere kraftig på ulike strømforskyninger. Noen former for støy (LF og jevnt stokastisk) kan være mer ørevennlige enn andre (HF og pulserende eller pipetoner). Noen smps strømforsyninger støyer uhemmet i alle retninger, både strøm in og ut, og i luften.

Når tingene er gjort riktig er det ikke veldig viktig om det er lineær eller smps. I alle tilfeller er det viktig å være oppmerksom på potensielle problemer med de repsektive.

Det er noen ting man kan gjøre med SMPS som ikke er så lett med linære strømforskyninger. Med SMPS kan man regulere effekfaktoren, at strømtrekket er i fase med nettspenningen. En lineær strømforskyning laster stømnettet med korte strømpulser 50 ganger i sekundet (ladestrømmen til elektrolyttene), der toppen i stømtrekket er noe forskjøvet fra toppen i nettspenningen. Effektfaktorregulering gir også en regulert primærspenning til transformatoren, og med SMPS er det lettere å lage regulerte utgangsspenninger til større effektbehov. En SMPS gjort riktig lager ikke ugang på strømnettet, er ikke nevneverdig følsom for nettspenningen og nettstøy, har ikke kraftige EMI/RFI felter, har ingen nevneverdig ripplespenning pga nettfrekvensen og ellers håndterbar støy på spenning ut.

I husalteret mitt er det nå utelukkende SMPS (phonoforsterker, forforsterker/DAC og effektforsterkere + TVboks og TV), utenom platesnurra. Hverken digital eller analog har nevneverdige eller hørbare problemer knyttet til strømforskyningene. Sist jeg målte støyen på strømnettet var det heller ikke tegn til vesentlig nettstøy under 50k Hz.

mvh
KJ

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.510
min RME DAC er det levert SMPS
Reposter RME sitt svar på tema. Når vi leser internett skal vi huske at selv om vi stort sett er like på innsiden kan vi ha større forskjeller i miljøet vi lever i 😃.
The leakage current of the ADI's external power supply runs to ground, whereever it finds one. With nothing connected you (your body) is the ground. The phones are in the way and therefore emit audible hum. Touching the chassis short-circuits the path of the leakage current, so it won't flow over the headphones anymore. Solution is the same as always: either connect a grounded device to the ADI, or directly connect it to ground.

Because of cases like yours we changed the power supplies to grounded ones. But as we have a lot of stock currently only the 2/4 Pro comes with it. And even that one will fail in case your power outlets don't have PE/ground (like many in Japan, Thailand...).

The last resort (if someone is unwilling or unable to connect it to a solid ground) is the use of a linear power supply. Their leakage current is basically free of harmonics and therefore typically inaudible.

--https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/rme-adi-2-dac-fs-ground-hum-any-ideas.43713/post-1551787
Nå har jeg ikke jordet stikk på mitt anlegg. Og heller ikke noe hørbare problemer som skulle tilsi at jeg behøver noen tiltak slik RME foreslår. Men jeg har likevel forsøkt eleminere bruk av SMPS strømvorter på samme kurs som anlegget. Med begrunnelse at disse små adapterne som kun er gjort for å levere noen hundre mA nær aldri er utstyrt med Power Factor Correction (PFC). Igjen et mulig oppkonstruert problem i mitt hode, men du vet.... 😉

• Liker
Reaksjoner: JK

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.508
Mye fordommer som vanlig, ledet av av "youtubere" og haifai skribenter.
Jepp. Noen har problemer med å omstille seg og erkjenne at det som var sant i går nødvendigvis ikke vil være like sant i morgen.

Ed Meitner som driver med high-end digital har nå gått over til SMPS. Han sa at taket er nådd for hvor støysvake strømforsyninger han kan lage med linear teknologi.

Topp Bunn