line-source DIY, hva finnes?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Jeg var en tur innom OHFS i går og fikk en demo av Geir Fredriksens line-source høyttalere drevet av et par Adyton som var foret med en Wadia med innebygget pre. Bassen tok to TA subber seg av. Det låt stort. Sjefen sjøl demonstrerte for meg (GT).

Jeg ble nysgjerring på hva som finnes av gode DIY varianter der ute? Fordelen med line-source er blant annet at de takler vanskelige rom og at de er lettdrevne. 2 parameter som er et must for meg!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.100
Antall liker
503
Vel, du kan starte et lignende prosjekt som det du hørte på OHC. Det gjorde jeg, og etter 3 år har jeg fremdeles ikke giddet å fullføre prosjektet. Har egentlig bare igjen å lodde inn elementene. Kassene er nå sparklet og malt. Har 8 elementer til liggende som jeg trolig vil lage en topp med. En slik topp vil ha 4 fulltoner + bånddiskant. Når jeg er i mål vil antagelig 8 elementer spille fullrange og 8 elementer spille kun nedre mellomtone og bass. I tillegg kommer bånddiskanten inn helt i topp. Målet er å bli ferdig i 2015 ::)
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Så kult. Jeg har en hifi-kompis som som er møbelsnekker og skylder meg en tjeneste i bytte mot en rørpre ;D

Så da er det bare for deg å legge ut en materialeliste her og nå he he.......på forhånd takk ;)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.137
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg driver å jobber med en slik sak for Fidelity.

Da snakker vi om en relativt rimelig sak (rundt 10k)
for salg gjennom Eltek (dynaBel).

Dette ligger litt fram i tid da jeg venter på nye
elementer.

mvh
Gunnar Brekke
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei

Har selv dj*evelsk lyst til å leke litt med Line source array, med rimelige Tang band elementer.. Størrelseorden 16 stk 3" + bånddiskant pr side. Men må ha KR til komponenter og plass å holde på først :)
mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
http://www.scaena.com/news.htm

Om du har liggende mange plastboller ( Ikea? ) kan du jo lage noe sånt...
Disse bruker noe som ligner fælt på Peerless ( Tympany ) sine 3" P830986 3" fulltone, noe de skriver i testen i TAS.
Har liggende 16 elementer og fått hjelp av Eltek med tips.
Venter bare på varmere dager så en kan pusse videre på kabinettene. Jeg bruker vanlig MDF.

Til og med Bose har klart å lage Line Array...

http://pro.bose.com/ProController?url=/pro/products/panaray/panarayma12.jsp

VH. Bernt
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
BerntJ skrev:
http://www.scaena.com/news.htm

Om du har liggende mange plastboller ( Ikea? ) kan du jo lage noe sånt...
Disse bruker noe som ligner fælt på Peerless ( Tympany ) sine 3" P830986 3" fulltone, noe de skriver i testen i TAS.
Har liggende 16 elementer og fått hjelp av Eltek med tips.
Venter bare på varmere dager så en kan pusse videre på kabinettene. Jeg bruker vanlig MDF.

Til og med Bose har klart å lage Line Array...

http://pro.bose.com/ProController?url=/pro/products/panaray/panarayma12.jsp

VH. Bernt

16 stk X kr 258,- = kr 4128,- fikk du kvantumsrabatt?

Hva med båndiskant, er det mulig å putte inn det?

Lager man separate kammer til hver av elementene?

Kjører man alle elementene filterløst eller kjører man halvpartene med deling slik at de tar seg av bassen?
 

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
98
Antall liker
0
Sted
Nederland
Tony Gee i Nederland har lagd disse. De var til salgs for noe sånt som 600 € (om jeg ikke husker helt feil).

 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
16 stk X kr 258,- = kr 4128,- fikk du kvantumsrabatt? Ikke på Peerless, såvidt jeg husker. Lite å gå på etter prisøkingen fra Danmark, men du kan jo spørre

Hva med båndiskant, er det mulig å putte inn det? Helt sikkert, men jeg skal bruke en SS Ringradiator

Lager man separate kammer til hver av elementene?Nei, jeg har to lukkede kabinetter. 11 cm bred og ca 45 høy. + 11x11 til diskant i midten. Dybden noen og 30 såvidt jeg husker

De originale fra Oslo Hificenter er 11 cm bred. Jeg planlegger en diskantboks i midten. Over og under to kabinetter med 4 elementer hver som er litt vinklet inn mot lytteposisjon a la Focal/Wilson. I tillegg 8" basser under i egne kabinetter som konstruksjonen kan bruke som høyttalerfot. Trolig aktiv deling mellom fulltoner og bass. Passiv mellom diskant og fulltoner.

Dette er et prosjekt som jeg ikke kan garantere er "teknisk" korrekt. Kan vel faktisk garantere at det IKKE er "teknisk korrekt" med blanding mellom punktkilde og line array. Har noen målinger å gå ut fra, da, og andre høyttalere som er målt alle veier om jeg ønsker å lytte til dette. VH. Bernt
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Da tror jeg det blir billigere fra parts express på tross av frakt og moms
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Dette synes jeg også er spennende. Hvilke elementer brukes i Etera ?
Hvorfor ikke bruke for eks 6,5 tommer kontra 3,5-4,5 tommere ?
Jeg bare lurer av ren nyssjerighet, for noe høyt og smalt må bygges en gang ;D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg skal sannsynligvis bygge disse i sommer:

http://www.trueaudio.com/array/index.htm

Rimelig og enkel konstruksjon. Tanken er å plassere disse i stua. Med diskret farge/fronttrekk bør de bli bortimot usynlige.

24 fulltoner pr side. Utfordringen blir å implementere en eq. Regner med at det blir pc-basert.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
JENO skrev:
Jeg skal sannsynligvis bygge disse i sommer:

http://www.trueaudio.com/array/index.htm

Rimelig og enkel konstruksjon. Tanken er å plassere disse i stua. Med diskret farge/fronttrekk bør de bli bortimot usynlige.

24 fulltoner pr side. Utfordringen blir å implementere en eq. Regner med at det blir pc-basert.
Hmm, denne er vel ment for å stå helt inn i et hjørne ?

Er dette noe heldig da, er det noe spesielt for line-source høyttalere ? Eller kan dette med hell brukes på vanlige høyttalere også ?


Synd denne høyttaleren er for høy til rommet mitt, ikke enkelt å få denne lavere.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Leikis. skrev:
JENO skrev:
Jeg skal sannsynligvis bygge disse i sommer:

http://www.trueaudio.com/array/index.htm

Rimelig og enkel konstruksjon. Tanken er å plassere disse i stua. Med diskret farge/fronttrekk bør de bli bortimot usynlige.

24 fulltoner pr side. Utfordringen blir å implementere en eq. Regner med at det blir pc-basert.
Hmm, denne er vel ment for å stå helt inn i et hjørne ?

Er dette noe heldig da, er det noe spesielt for line-source høyttalere ? Eller kan dette med hell brukes på vanlige høyttalere også ?


Synd denne høyttaleren er for høy til rommet mitt, ikke enkelt å få denne lavere.
Poenget med at den skal stå i hjørnet er at man helt unngår refleksjoner fra front- og sidevegg. I tillegg unngår man gulv- og takrefleksjon ved at det er en linjekilde. Andre høyttalere kan også godt stå i hjørne hvis de er designet for det. Hvis ikke blir det fort litt buldrete bass.

Det er ikke noe problem å redusere høyden på disse. Det er bare å sjekke hvor mange elementer du får plass til i høyden, og finne en fornuftig måte å koble elementene i serie/parallell for å gi en grei last til forsterkeren.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.100
Antall liker
503
Endelig ferdige med linjene mine. Kona vil nok gjerne at jeg presiserer at fargen på veggen ikke er så lilla i virkeligheten... :)

Fant også et par bakhøyttalere som med litt godvilje også kan kalles linjekilder. Bildene av CV HD-63 er rappet fra nettet.
 

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.100
Antall liker
503
Har juksa. Bruker digital eq.

Uten filter blir disse høyttalerne altfor farget av sin hjørneplassering og ganske korte avstand til lytteposisjon.
Jeg har derfor koblet opp min gamle Behringer equalizer. Denne tar frontlyden og tokanalslyden ut fra receiveren på linjenivå og øker deler av øvre bass samt at den legger inn en stigning i diskanten. Signalet går så videre til Quad 34 og 306 som forsterker signalet videre.

Jeg kunne ikke bruke passive filtere som planlagt pga for høyt nivå i nedre mellomtone.
Bruker en Audio pro sub under 60Hz.

Lyden? Linjene responderer godt på eq. Høres ikke ut som fulltoner da det er lite av de vanlige betoningene som disse ofte er belemret med. Diskanten kunne vært litt luftigere, men er ikke mye dårligere enn vanlige domediskanter i lavere prisklasser. Lydbildet er stort og ganske dynamisk. Forholdsvis homogen lyd. MYE lyd fra relativt små høyttalere. Effektive er de også. De 50 wattene fra Quad høres ut til å være tilstrekkelig, for å si det sånn.

Av alle de fulltonene jeg har prøvd eq på er dette de som har respondert klart best. Nesten litt rart å sitte her og se på hva slags enheter som faktisk spiller. Gøyal lyd i kinoen nå :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg også driver å eksperimenterer med linesource om dagen. Bare for å utvide mine kunnskaper så ble det en enkel sak med 12 fulltoner i serie - alle sammen (96ohm).
Egentlig bare for å finne ut i praksis hvordan induktansen i elementene påvirker frekvensforløpet. Det ble dalende frekvensrespons hele veien opp mot 20k. Ellers en faktisk nokså fin frekvensgang. Noen dipper og peaker, men disse flyttet på seg med varierende bakgrunn bak testeksemplaret. Måleavstand har mye å si også. Bedre jo lengre vekk man kommer.

Det neste er å legge inn en impedanskorreksjon på alle elementene - en omvendt proporsjonal med induktans og DC-motstand i elementene. Skulle tro at en slik korreksjon ville gjøre frekvensresponsen litt mer horisontal - time vill sjåvv. Bildet av eksperimentet ser dere nedenfor. De er ikke integrert i de testkassene bak der - selv om det ser sånn ut.

Vidar
 

Vedlegg

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Beklager, men først la induktansen dempe toppen og så dempe bunnen også?
Mye demping her, eller har jeg misforstått.
( Har litt lite krefter i rørforsterkeren min ) VH. Bernt
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
BerntJ skrev:
Beklager, men først la induktansen dempe toppen og så dempe bunnen også?
Mye demping her, eller har jeg misforstått.
( Har litt lite krefter i rørforsterkeren min ) VH. Bernt
Litt usikker på hva du spør om, men hvis det er min post du lurer på, så har jeg ingen intensjoner om å dempe noe egentlig. Jeg tipper at det er induktansen som gir en fallende frekvenskurve fra bassen til diskanten - altså en slik " \ " frekvensrespons, og dermed demper diskanten (uten at jeg har noe ønske om det - det bare blir sånn). Jeg tenkte at ved å sette inn impedanskorreksjon på alle elementene som forhåpentligvis i seg selv tilfører en slik " / " frekvensrespons, ville resultatet bli slik " ----- ".

Driver å lodder filtere for harde liver her, så det er ikke lenge til neste test :)

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Da har jeg målt linjekilden med 12x 3" på nytt, men nå med impedanskorreksjon på alle elementene. Mine antagelser tok veldig feil. Det er nøyaktig samme frekvensrespons nå som før... Jeg hadde forventet at induktansen i alle de seriekoblede elementene skulle påvirke frekvensgangen, og det er det mulig det gjør (Det finner jeg ut når alle er i parallell ved neste måling). Impedanskorreksjonen hjelper i alle fall ingenting. En annen ting kan jo være at spredningen på étt enkelt element er stor jo lenger ned i frekvens man kommer og dermed retter mindre energi mot lytteren, mens diskanten har liten spredning, og retter dermed mer energi mot lytteren. I en linjekilde er det mindre spredning i de lave frekvensene, men også mindre spredning for de høyeste frekvensene som med étt enkelt element. [på tynn is] Så da velger jeg å tro at dette er hovedårsaken til frekvenskurven som ser ut til å falle på vei fra lave til høye frekvenser[/på tynn is]. Det er vel best å lese litt om temaet :)

Fortsettelse følger.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette fant jeg på nettet angående linjekilder som er rette - også kalt parallel arrays:

Fritt oversatt med Google translate:
"PARALLEL Arrays Fordi parallelle rekker er ikke mye mer enn rader med høyttalere stablet på en linje, virker det en strekning å referere til dem som matriser i det hele tatt. Ved lave frekvenser, oppfører de som en matrise, koplet sammen for å øke effekten og styrer retningsbestemt mønster til en mye smalere enn et enkelt element ville gi. Over svært lave frekvenser, slik arrays oppfører seg som flere kilder, gir redundant dekning med større interaksjon som skifter med både aksial vinkel og dybde. Det praktiske resultatet av dette er at parallelle rekker er kun brukbare for subwoofere, hvor nærhet av høyttalerne holder tidsforskyvninger mellom høyttalerne liten nok til å hindre on-axis kansellering. I slike tilfeller, styrer off-aksen kansellering strålen til en strammere retningsbestemt mønster, gir on-aksen tillegg og redusere off-aksen energi.

Full-range parallelle arrayene er utbredt i bransjen vår, og er fortsatt fast innslag i coverbilde og utformingene. De ser imponerende ut ikke sant? Den redundante orientering tillater storskala akustisk power tillegg, men kun på bekostning av ødeleggende kamfiltrering. De er den klart enkleste å henge fordi riggere ikke trenger å bry seg med all maskinvaren hodepine av å opprettholde spriker vinkler og gir ekstra poeng for pullback stropper og andre komplikasjoner.

Dessverre, parallelle arrays er helt ute av stand til å gi ensartet respons. Geometrien er uunngåelig. Hver publikum beliggenhet i både aksiale (vannrett og loddrett) og dybde flyene vil oppleve en annerledes ankomsttid fra hvert element. Siden deres relative aksial vinkelen er nesten identiske, vil hver posisjon har nesten samme nivå fra hver element. Offset i tid, like i nivå: Dette er det verste-fall scenario for kam filtrering.

Fremskritt i signalbehandlingsteknologi har bidratt til forsøk på å overkomme disse geometriske realitetene med "beam styring" det parallelle elementene. Beam styring gjøres ved å fôre elementene med litt forskjellig tidsforsinkelse. Hvis de sentrale elementene er gitt ekstra forsinket, vil de ytre elementer ankomme i tide i det sentrale området og skape sammenhengende akustisk tsummering. Slike teknikker kan ha en dramatisk effekt på aksial responsen i systemet, skaper en konsentrasjon av makt på ett punkt. Imidlertid er ensartethet av dekningen ikke bedre av denne teknikken, med mindre du er heldig nok til å ha alle dine publikum konsentrert i det sentrale området. Kammen filtrering er ikke elimineres, men heller flyttet fra den sentrale området i sidene. Dette er en manifestasjon av TANSTAAFL prinsippet (Det Ain't No Such Thing As A Free Lunch).

Parallell arrays skaper store effektsummer på grunn av maksimalt interaksjon. Ved lave frekvenser er bivirkningene konstruktive, men ved høye frekvenser, forårsaker de engros uttynning av frekvensresponsen med unike oppdelinger på hvert sted. Siden energien kombinerer i sentrum av tabellen, vil parallelle arrays fungerer best i applikasjoner hvor dybden er lang i forhold til bredden."
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Jeg bruker Peerless P830986 i mitt testoppsett og der er det 2 i serie og disse i paralell så jeg beholder 8 ohm for hvert 4 element.
Disse er igjen paralellkoplet til en samlet 4 ohm's motstand på 8 elementer.
Holder på å spille disse inn nå. Har sett målinger på slikt før og det var forholdsvis rett frekvensgang utenom en liten peak på 1400 Hz. VH. Bernt
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg har aldri prøvd disse Peerlessene i linjekilde (rett parallellkilde), men regner med at du vil oppleve noe av det samme som beskrevet i artikkelen. Som skrevet er det avhengig av avstand og posisjonen vertikalt og horisontalt, hvordan målingene og lytteintrykkene blir. Jo lengre avstand jo mindre kamfiltereffekt ved høye frekvenser f.eks. Mitt testeksemplar er så fleksibelt etter alle hullene i baffelen at det blir en test til med buet form begge veier.

Vidar
 
Topp Bunn