Limekspert??

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.074
Sted
Sølvbyen
Selve ordet tack går igjen i en drøss Europeiske og Amerikanske navn på fugelim/monteringslim med ekstrem "tack", "grab" eller teknisk forklart "ekstrem umiddelbar heft". Som dere ser av videoen jeg linket til så kan man på den tynne siden av en betonghelle på 12-14 kg henge den umiddelbart opp i taket. Slike produkter er tykke og seige og trenger ekstremt kraftige fugepistoler.

Folk flest har ikke bruk for et slikt produkt til liming med mindre man f eks skal henge svært tunge bygningsmaterialer vertikalt eller horisontal direkte opp uten støtte under herding. Større vegger av glassbyggerstein kan også ha nytte av et slikt lim. Utover det er Tec7 og lignende mer enn bra nok.

Til det bruket Sluket spør om er et "ekstrem tack" lim totalt feil, det vil være nærmest umulig å fordele utover.

(Disse variantene med "ekstrem tack" ligner veldig på rutelim til biler. Rutelim fester ikke bare frontruta til karosseriet men har en svært viktig funksjon med å stive opp karosseriet)
Jeg tenkte mest på likheten i i uttalen av "Esstack" og X-tack". Med litt slapp diksjon kan det høres til forveksling likt ut, mener nå jeg. :rolleyes:

Hvis man er avhengig av å fordele/spre limet utover er jeg tilbøyelig til å være enig i at Esstack ikke er optimalt, det egner seg best der man bare trenger å legge det på med pistol før flatene presses sammen. Men såvidt jeg vet blir heller ikke Esstack hardt, det bevarer en viss elastisitet etter herding.

Topp Bunn