Politikk, religion og samfunn Likestilling ?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvordan står det til med likestillingen ? Vi er vel godt på vei i arbeidslivet, eller? og hva med heimen ?

Er det fortsatt Mor som er sjefen hjemme og det vi deler på av arbeid hjemme er det som tradisjonelt var Mors arbeid, eller står det bedre til ?

Ikke så bra på alle felter i alle fall: Skjerp dere, kvinner! - Likestilling - VG
 

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Som skribenten skriver er det nok kvinner som fortsatt henger igjen på likestillingsfronten. De kvinneforkjemperne jeg kjenner innbiller seg at menn er mer mannssjåvinister enn vi egentlig er, og det er fryktelig synd. Derav situasjoner som artikkelen nevner.

Jeg og samboeren min fant veldig kjapt ut "rollen" vår i hjemmet. "Alt som er gjort!" bruker vi å si. Og det fungerer fantastisk. Ingen av oss sitter i sofaen mens den andre gjør husarbeid, noe som resulterer i meget god stemning, null mas og mer tid til kos :)
Etter en stund fant vi ut hvem som gjør hva raskest, og dermed kom fordelingen av seg selv.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det går vel greit med kona som sjef hjemme, så lenge mannen får styre på jobb. Er vel en grei deling tror jeg, for hvis ikke kjerringa får styre hjemme ryker forholdet.

Blir det full likestilling på jobb er jeg redd det går til h... med forholdet mann/kvinne.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
Damer klager støtt på at de får bare 80 % av mannens lønn. Men jeg skjønner ikke helt problemet - de har tross alt sin egen lønn i tillegg.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg er mannssjåvinist.
Det er kona også.
Feministene har gjort oss til det.

Se til Sverige hva feministene har fått til.
I barnehagene er det innført begrepet "hen".
En blanding av han og hun. Intetkjønn ?? Androgyn ?? Jeg vet ikke, men målet er å ikke skille mellom kjønn slik at barn ikke skal bli forvirret over rollemønster.

Kjente jeg ble like kvalm nå som da jeg leste det første gangen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Unger er tilpasningsdyktige og ikke så fastlåst i konvensjoner og regler som oss voksne.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Jeg synes allerede undertonene i denne tråden tydelig viser at kampen for likestilling fortsatt har en viss vei å gå...

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
Så lenge sex er mannsjåvinistisk vil vi alltid ha en lang vei å gå...
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Kvinner skryter av at de er så flinke på multitasking, men sex og hodepine, det klarer de ikke...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg synes allerede undertonene i denne tråden tydelig viser at kampen for likestilling fortsatt har en viss vei å gå...

Honkey
Hvilken vei ;). Det er i alle fall et av de beste land å være kvinne i. På jobb har vi hatt er stort antall russere på opplæring over flere år. De russiske damene ville så godt som alle bli værende i Norge men alle russiske menn ville hjem....
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Den største feilen feministene og de sykelige feministene skal prøve å få oss til å tro, er at likestilling og likeverd er det samme. Men det er det ikke og har det aldri vært og kommer aldri og ikke da heller til å bli. Kjønnene er da like mye verdt selv om de ikke er likestilt noe de over hodet ikke skal være.

Mvh
Palle
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM
S

Slubbert

Gjest
^ Har hørt at boligprisene er lave i Afghanistan om dagen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Det er etter min mening ganske far out å mene at mor og far i utgangspunktet er likeverdige omsorgspersoner for småbarn. Jeg har barn selv, og når det er drama på den ene eller andre måten så er det mamma det ropes på - uten unntak. Nok mindre utpreget når barna blir større (mine er 3 og 6), men at det hovedsaklig er mamma som gjelder er det liten tvil om.

Det er selvsagt ikke det samme som at mor på autopilot alltid bør få omsorgsansvaret ved samlivsbrudd.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er etter min mening ganske far out å mene at mor og far i utgangspunktet er likeverdige omsorgspersoner for småbarn. Jeg har barn selv, og når det er drama på den ene eller andre måten så er det mamma det ropes på - uten unntak. Nok mindre utpreget når barna blir større (mine er 3 og 6), men at det hovedsaklig er mamma som gjelder er det liten tvil om.

Det er selvsagt ikke det samme som at mor på autopilot alltid bør få omsorgsansvaret ved samlivsbrudd.
Kanskje fordi selv en 3 åring har skjønt hvem som bestemmer hjemme:confused:. Når de blir større så spør de den som de vet kan hjelpe beste, men sjefen er vel fortsatt preferansen. Det er bare hunden som har skjønt hvem som er den egentlige sjefen ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.820
Antall liker
5.470
Sted
Holmestrand
Hvis barna roper på mamma, så er det gjerne fordi mamma og pappa hver på sin måte har posisjonert seg slik.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Likestillingen ville fått mye bedre kår hvis feministene hadde vært villige til å innse at det er forskjell på mann og kvinne. Samarbeid hvor den enkeltes styrke utnyttes er en bedre løsning enn å trosse på at det ikke er forskjell på kjønnene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi hadde ikke hatt denne diskusjonen om kjønnsroller om vi hadde individuell frihet til å være oss selv uavhengig av testikler, eggstokker, X- og Y-kromosomer.

Ja. Menn og kvinner er forskjellige på en lang rekke områder. Nei. De er ikke mer forskjellige enn at det på de aller fleste områder er masse overlapp i egenskaper og naturlige eller genetisk betingede egenskaper og talenter. Vil man samfunn og menneskeheten vel, så vil man at hver eneste av oss skal få dyrke våre egne talenter, våre egne gode egenskaper, uten at det stilles spørsmål ved kjønnsidentitet.
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den største forskjellen mellom menn og kvinner er for øvrig at menn utvikler bryster mye senere enn kvinner. Mange menn er praktisk talt flate til de er godt oppe i 50-åra.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Den største forskjellen mellom menn og kvinner er for øvrig at menn utvikler bryster mye senere enn kvinner. Mange menn er praktisk talt flate til de er godt oppe i 50-åra.
Det er jo allment kjent at vi er litt seinere ute med puberteten enn bertene8)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Det ser man ikke minst når man kommer litt opp i årene. Meg selv som eksempel ser like fresh ut nå når jeg nærmer meg 60 som da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Pikene jeg gikk sammen med på u-skolen derimot.......gamle røyer.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det ser man ikke minst når man kommer litt opp i årene. Meg selv som eksempel ser like fresh ut nå når jeg nærmer meg 60 som da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Pikene jeg gikk sammen med på u-skolen derimot.......gamle røyer.
Ikke kan dem få unger lenger heller.... Alltid like populært hos damene når man drar fram dette sent på fest kvelden ;)
 
C

cruiser

Gjest
Det er etter min mening ganske far out å mene at mor og far i utgangspunktet er likeverdige omsorgspersoner for småbarn. Jeg har barn selv, og når det er drama på den ene eller andre måten så er det mamma det ropes på - uten unntak. Nok mindre utpreget når barna blir større (mine er 3 og 6), men at det hovedsaklig er mamma som gjelder er det liten tvil om.

Det er selvsagt ikke det samme som at mor på autopilot alltid bør få omsorgsansvaret ved samlivsbrudd.
Det er helt sikkert slik hos dere, i andre familier er det andre roller. Hvilken rolle man har i familien sier lite om omsorgsevne.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
Det ser man ikke minst når man kommer litt opp i årene. Meg selv som eksempel ser like fresh ut nå når jeg nærmer meg 60 som da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Pikene jeg gikk sammen med på u-skolen derimot.......gamle røyer.
Ikke kan dem få unger lenger heller.... Alltid like populært hos damene når man drar fram dette sent på fest kvelden ;)
Men akkurat den biten taler jo til deres fordel.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Noen vil vist at damene skal styre alle steder:
Syv av ti ledere i Norges største selskaper er menn - Jobb - E24

Men, de må ja bare innse at damer om menn tenker helt forskjellig. Vi har en del kvinnelige mellomledere hos oss og det er nesten skremmende hvor mye pepper de får av de andre damene - ikke mye backing å få der. Der er menn helt annerledes og bygger relasjoner på en helt annen måte. Bare legg merke til hvordan det går når søstre eller mor og datter skal styre under samme tak i sommerhuset.

At de gidder å mase om dette, igjen og igjen. Hadde det vært naturlig så hadde det gått helt av seg selv...
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Å hvor jeg hater journalister. Nei, jeg mener feminister. Ja, ja samma det.

Palle
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Jeg ikke for at mann og kvinne skal ha samme stilling. Det er gudsjammerlig kjedelig når min kvinne og jeg ligger på rygg samtidig.
 
Topp Bunn